• 0

Kostprijs berekenen

Hallo,

 

Ik ben druk bezig met het opstarten van een bedrijfje. Nu ben ik op een heikel punt gekomen en dat is het vaststellen van de kostprijs. Hoe kan ik dit het beste doen? Het product waarom het gaat is verkrijgbaar in verschillende verpakkingen. (100 gr. busjes, 90 gr. navulzakjes, 600gr. navulbussen en 10 kg emmers). Alvast bedankt!

 

MvG, Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iedere verpakking heeft zijn eigen kostprijs, namelijk:

 

- wat je erin stopt

- de verpakking zelf

- de tijd/moeite/investering om het erin te krijgen

 

Ik weet natuurlijk niet wat je product is, en of de prijs van het inpakken of juist de kostprijs van het product zelf de hoofdmoot van de productiekosten zal uitmaken. Al vermoed ik dat navulzakjes goedkoper te produceren zijn dan busjes met dezelfde inhoud etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Alvast bedankt voor je reactie............

Het probleem ligt hem vooral in de opbouw van de kostprijs. Ik wil een produkt kant en klaar gaan importeren. Ik heb begrepen dat de kostprijs is opgebouwd uit een stukje constante kosten en variabele kosten en uiteraard moet daar de winst dan weer bovenop...............maar moet ik voor de variabele kosten nou een percentage nemen van de constante kosten?????????????????????

 

 

MvG,

 

Wouter

Link naar reactie
  • 0

De kostprijs bestaat uit een naar de product, order, enz. toegerekende vaste en variabele kosten.

 

Ze zeggen weleens different costs for different purposes, ofwel het doel waarvoor de kosteninformatie nodig is, vereist elk zijn eigen manier van rangschikken.

 

Om de vraag helemaal goed op te kunnen lossen, moet je zo-ie-zo meer weten. Uiteraard moet je weten wat je vaste kosten zijn. De variabele kosten zijn wat moeilijker te vinden. Deze kunnen verschillend opgebouwd worden. Heb je trapsgewijs, constante, proportionele, degressieve of progressieve variabele kosten? (Uitgaande dat je met constante kosten je vaste kosten bedoeld).

 

Ik neem aan dat je weet dat de vaste kosten bestaan uit alle kosten die doorlopen, ook als je niets produceert. (Denk maar aan de gebouwen, afschrijvingen, verzekeringen, arbeidscontracten, enz).

 

De variabelen kosten zijn alle kosten die je per product maakt, dus als je het product niet maakt, zijn deze kosten er niet. (Denk maar aan materiaalkosten, energiekosten, enz).

 

Als je deze kosten goed weet, dan kan je ze gaan benoemen naar het product toe. Wat zijn de directe kosten en wat zijn de indirecte kosten. (Directe kosten zijn de kosten die direct verband houden met het product, de indirecte kosten doen dit niet. Indirecte kosten zijn bijvoorbeeld: verwarming, administratie, onderhoudskosten, loon van de manager, enz).

 

Uiteindelijk moet je weten wat je denkt te gaan produceren, daaruit kan je een schatting maken en je kosten verdelen over de producten.

 

Uiteraard ga ik niet de hele opdracht voor je maken ;)

Mocht je tegen een specifiek probleem aanlopen, kan je het altijd vragen!

 


Toch even een voorbeeldje:

 

Kosten

Bedrijfspand € 90.000

Machine € 30.000

Loon werknemer € 75 per uur

 

 

Product X

Duurt 1 uur om te maken

planning verkoop 1.000 stuks

 

kostprijs:

100.000 x 1 uur = 1.000 uur x € 75 = € 75.000

1/3 van de machine = € 10.000

1/3 bedrijfspand = € 30.000

totaal = €75.000 + €10.000 + €30.000 = €115.000 / 1000 producten = € 115 per stuk

 

Product Y

Duurt 2 uur om het te maken

planning verkoop 2.000 stuks

 

kostprijs:

2.000 x 2 uur = 4.000 uur x € 75 = € 300.000

2/3 van de machine = € 20.000

2/3 bedrijfspand = € 60.000

totaal = €300.000 + €20.000 + €60.000 = €380.000 / 2000 producten = € 190 per stuk

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Klopt! Het gaat om een officieel importeurschap van een kant en klaar product, wat in Nederland niet verkrijgbaar is. Nou wil ik samen met een compagnon dit product gaan vermarkten. We hebben eigenlijk vanaf het begin dit als een soort hobby gezien maar het gaat nu eigenlijk wat serieuze vormen aannemen. Op dit moment hoeven we uit dit bedrijfje (VOF) beidden onze kostwinning niet te halen. We hebben beidden gezegd: "We zien wel hoe het gaat ". Aangezien dit in de toekomst best anders kan gaan lopen, en ik momenteel nog studeer (Small Business & Retail Management") wil ik graag de zaken toch wel een klein beetje onderbouwd hebben......

 

MvG Wouter

 

 

P.S. Bedankt voor jullie uitgebreidde reakties...................

Link naar reactie
  • 0

Wouter nog een kanttekening (off-topic):

 

Met een vof ben je persoonlijk aansprakelijk voor de volledige schulden van de vof. Houdt je handelsschulden goed in gaten. Als je zaken van enige omvang worden, wacht dan niet te lang voordat je een BV wordt. Hiermee ben je persoonlijk beter beschermd tegen de schulden van de BV.

 

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Jazeker. Met een rekenmachine en gegevens over kosten en wat je denkt te gaan (willen) verdienen.

 

Geholpen? Als je meer hulp nodig hebt stel ik voor dat je zelf ook wat meer tijd en energie in de formuliering van je vraag stopt. Zaken zoals: waar ga je je vestigen, koop/huur, voor hoeveel kinderen heb je plek, etc. Weet je overigens wel aan wat voor regels je moet voldoen voor kinderopvang?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Vertel eens wat meer over je toko dan. Wat gaan jullie precies doen? Wat voor diensten gaan jullie precies leveren? Speciale zaken? Hoe zit het met de concurrentie? Is er bij jullie in de buurt veel vraag naar kinderopvang? Hoe is de structuur van jullie toko opgezet? vof? BV? Hoeveel werknemers hebben jullie? Wat gaan die verdienen per uur? Pensioen? Reiskosten? Andere secundaire arbeidsvoorwaarden? Wat betaal je aan huur? Of welk deel van het koophuis wordt er gebruikt voor de kinderopvang en wat zijn de hypothecaire lasten... etc etc...

 

Edit: Hoeveel kinderen kunnen jullie opvangen (hoeveel uur per week hoeveel kinderen) en hoeveel begeleiders zijn er dan bij...

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
We blijven alleen haken bij de kostprijs.

 

Een heel ruw handvat

 

[*]inventariseer eerst alle voorkomende kostensoorten (huur of hypotheek, elektriciteit, gas, water, belastingen, personeel, eten en drinken, afschrijvingen materiële activa zoals meubilair en speelgoed etc, managementkosten, boekhouding enz enz)

[*]begroot alle kosten op basis van je maximale capaciteit x de gemiddelde bezettingsgraad (m.i. is die bezettingsgraad regiogebonden? Ik neem aan dat je e.e.a. voor de budgettering wel ruw geschat hebt?

[*]deel de totale kosten door het aantal opvanguren x kinderen bij de gemiddelde bezettingsgraad: je hebt dan de gemiddelde kostprijs per uur

[*]relateer die kostprijs ook aan de fiscale maxima voor tegemoetkoming kinderopvang (in 2008 € 6,10). Zit je qua kostprijs hier tegenaan of eroverheen dan moet je wel heel erg specifieke toegevoegde waarde hebben (of actief zijn in een regio met ernstig capaciteitsgebrek), anders krijg je weinig afnemers. Zit je er daarentegen heel ver onder dan heb je ofwel zicht op een goede winstmarge of de begroting is niet volledig (meestal een beetje van beide). Reden om dan er ook nog een externe deskundige, bijv. een administratiekantoor boekhouder, naar te laten kijken. ( Eventueel heb ik wel namen en adressen van kantoren die kinderopvangbedrijven als klant hebben en je dus iets verder zouden moeten kunnen helpen)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn ouders hebben een boerenbedrijf.

Er wordt een nieuwe hooiberg gebouwt hierin komt de agrarische kinderdagopvang.

Mijn zus en ik gaan dit met z'n tweeen doen.

We mogen dan met 12 kinderen per dag beginnen.

We hebben de eerste paar jaar dus geen personeel nodig!

We maken iets voor 24 kinderen per dag.(rekening gehouden voor in de toekomst).

 

Link naar reactie
  • 0
hierin komt de agrarische kinderdagopvang.

 

Leuk idee. Al eens contact gehad met de Verenigde Agrarische Kinderopvang? . Die ondersteunen agrarische ondernemers met dit soort plannen en bieden deskundig advies op gebied van ondernemerschap en HKZ. Zeker voor agrarische kinderopvang kunnen HKZ-eisen nogal een forse impact op de kosten en de inrichting hebben.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

...

We blijven alleen haken bij de kostprijs.

 

 

Waarom? Wat wil je met die kostprijs doen dan? Klinkt misschien flauw, maar mij lijkt het dat je misschien beter uit kan gaan van: loonkosten 2 begeleiders (jij en je zus), 12 kinderen, kosten huisvesting, verzekeringen, inventaris (speelgoed, meubels etc), energiekosten, overige kosten.

 

De kostprijs (per wat? per uur kinderopvang?) helemaal doorrekenen lijkt me een zinloze bezigheid.

 

De gemiddelde bezetting (x kinderen per jaar levert gemiddeld y op) uitrekenen en vergelijken met je kosten. Winstgevend? OK. Niet winstgevend? Stoppen of als hobby uitvoeren of (indien mogelijk) je bezetting verhogen.

 

Keep it simple ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.