Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Wouter

Kostprijs berekenen

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben druk bezig met het opstarten van een bedrijfje. Nu ben ik op een heikel punt gekomen en dat is het vaststellen van de kostprijs. Hoe kan ik dit het beste doen? Het product waarom het gaat is verkrijgbaar in verschillende verpakkingen. (100 gr. busjes, 90 gr. navulzakjes, 600gr. navulbussen en 10 kg emmers). Alvast bedankt!

 

MvG, Wouter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedere verpakking heeft zijn eigen kostprijs, namelijk:

 

- wat je erin stopt

- de verpakking zelf

- de tijd/moeite/investering om het erin te krijgen

 

Ik weet natuurlijk niet wat je product is, en of de prijs van het inpakken of juist de kostprijs van het product zelf de hoofdmoot van de productiekosten zal uitmaken. Al vermoed ik dat navulzakjes goedkoper te produceren zijn dan busjes met dezelfde inhoud etc.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Alvast bedankt voor je reactie............

Het probleem ligt hem vooral in de opbouw van de kostprijs. Ik wil een produkt kant en klaar gaan importeren. Ik heb begrepen dat de kostprijs is opgebouwd uit een stukje constante kosten en variabele kosten en uiteraard moet daar de winst dan weer bovenop...............maar moet ik voor de variabele kosten nou een percentage nemen van de constante kosten?????????????????????

 

 

MvG,

 

Wouter

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kostprijs bestaat uit een naar de product, order, enz. toegerekende vaste en variabele kosten.

 

Ze zeggen weleens different costs for different purposes, ofwel het doel waarvoor de kosteninformatie nodig is, vereist elk zijn eigen manier van rangschikken.

 

Om de vraag helemaal goed op te kunnen lossen, moet je zo-ie-zo meer weten. Uiteraard moet je weten wat je vaste kosten zijn. De variabele kosten zijn wat moeilijker te vinden. Deze kunnen verschillend opgebouwd worden. Heb je trapsgewijs, constante, proportionele, degressieve of progressieve variabele kosten? (Uitgaande dat je met constante kosten je vaste kosten bedoeld).

 

Ik neem aan dat je weet dat de vaste kosten bestaan uit alle kosten die doorlopen, ook als je niets produceert. (Denk maar aan de gebouwen, afschrijvingen, verzekeringen, arbeidscontracten, enz).

 

De variabelen kosten zijn alle kosten die je per product maakt, dus als je het product niet maakt, zijn deze kosten er niet. (Denk maar aan materiaalkosten, energiekosten, enz).

 

Als je deze kosten goed weet, dan kan je ze gaan benoemen naar het product toe. Wat zijn de directe kosten en wat zijn de indirecte kosten. (Directe kosten zijn de kosten die direct verband houden met het product, de indirecte kosten doen dit niet. Indirecte kosten zijn bijvoorbeeld: verwarming, administratie, onderhoudskosten, loon van de manager, enz).

 

Uiteindelijk moet je weten wat je denkt te gaan produceren, daaruit kan je een schatting maken en je kosten verdelen over de producten.

 

Uiteraard ga ik niet de hele opdracht voor je maken ;)

Mocht je tegen een specifiek probleem aanlopen, kan je het altijd vragen!

 


Toch even een voorbeeldje:

 

Kosten

Bedrijfspand € 90.000

Machine € 30.000

Loon werknemer € 75 per uur

 

 

Product X

Duurt 1 uur om te maken

planning verkoop 1.000 stuks

 

kostprijs:

100.000 x 1 uur = 1.000 uur x € 75 = € 75.000

1/3 van de machine = € 10.000

1/3 bedrijfspand = € 30.000

totaal = €75.000 + €10.000 + €30.000 = €115.000 / 1000 producten = € 115 per stuk

 

Product Y

Duurt 2 uur om het te maken

planning verkoop 2.000 stuks

 

kostprijs:

2.000 x 2 uur = 4.000 uur x € 75 = € 300.000

2/3 van de machine = € 20.000

2/3 bedrijfspand = € 60.000

totaal = €300.000 + €20.000 + €60.000 = €380.000 / 2000 producten = € 190 per stuk

 


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt! Het gaat om een officieel importeurschap van een kant en klaar product, wat in Nederland niet verkrijgbaar is. Nou wil ik samen met een compagnon dit product gaan vermarkten. We hebben eigenlijk vanaf het begin dit als een soort hobby gezien maar het gaat nu eigenlijk wat serieuze vormen aannemen. Op dit moment hoeven we uit dit bedrijfje (VOF) beidden onze kostwinning niet te halen. We hebben beidden gezegd: "We zien wel hoe het gaat ". Aangezien dit in de toekomst best anders kan gaan lopen, en ik momenteel nog studeer (Small Business & Retail Management") wil ik graag de zaken toch wel een klein beetje onderbouwd hebben......

 

MvG Wouter

 

 

P.S. Bedankt voor jullie uitgebreidde reakties...................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wouter nog een kanttekening (off-topic):

 

Met een vof ben je persoonlijk aansprakelijk voor de volledige schulden van de vof. Houdt je handelsschulden goed in gaten. Als je zaken van enige omvang worden, wacht dan niet te lang voordat je een BV wordt. Hiermee ben je persoonlijk beter beschermd tegen de schulden van de BV.

 


May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker. Met een rekenmachine en gegevens over kosten en wat je denkt te gaan (willen) verdienen.

 

Geholpen? Als je meer hulp nodig hebt stel ik voor dat je zelf ook wat meer tijd en energie in de formuliering van je vraag stopt. Zaken zoals: waar ga je je vestigen, koop/huur, voor hoeveel kinderen heb je plek, etc. Weet je overigens wel aan wat voor regels je moet voldoen voor kinderopvang?


@yannick_veys Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Kan je nog wel een goede vakman gebruiken? Ga dan naar Zoofy.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat hebben we allemaal al uitgezocht.

Daar heeft de GGD een hele site van.

Tevens krijgen we nieuwbouw, dus kunnen we meteen aan de veiligheid denken.

 

We blijven alleen haken bij de kostprijs.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertel eens wat meer over je toko dan. Wat gaan jullie precies doen? Wat voor diensten gaan jullie precies leveren? Speciale zaken? Hoe zit het met de concurrentie? Is er bij jullie in de buurt veel vraag naar kinderopvang? Hoe is de structuur van jullie toko opgezet? vof? BV? Hoeveel werknemers hebben jullie? Wat gaan die verdienen per uur? Pensioen? Reiskosten? Andere secundaire arbeidsvoorwaarden? Wat betaal je aan huur? Of welk deel van het koophuis wordt er gebruikt voor de kinderopvang en wat zijn de hypothecaire lasten... etc etc...

 

Edit: Hoeveel kinderen kunnen jullie opvangen (hoeveel uur per week hoeveel kinderen) en hoeveel begeleiders zijn er dan bij...

 


@yannick_veys Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Kan je nog wel een goede vakman gebruiken? Ga dan naar Zoofy.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
We blijven alleen haken bij de kostprijs.

 

Een heel ruw handvat

 

[*]inventariseer eerst alle voorkomende kostensoorten (huur of hypotheek, elektriciteit, gas, water, belastingen, personeel, eten en drinken, afschrijvingen materiële activa zoals meubilair en speelgoed etc, managementkosten, boekhouding enz enz)

[*]begroot alle kosten op basis van je maximale capaciteit x de gemiddelde bezettingsgraad (m.i. is die bezettingsgraad regiogebonden? Ik neem aan dat je e.e.a. voor de budgettering wel ruw geschat hebt?

[*]deel de totale kosten door het aantal opvanguren x kinderen bij de gemiddelde bezettingsgraad: je hebt dan de gemiddelde kostprijs per uur

[*]relateer die kostprijs ook aan de fiscale maxima voor tegemoetkoming kinderopvang (in 2008 € 6,10). Zit je qua kostprijs hier tegenaan of eroverheen dan moet je wel heel erg specifieke toegevoegde waarde hebben (of actief zijn in een regio met ernstig capaciteitsgebrek), anders krijg je weinig afnemers. Zit je er daarentegen heel ver onder dan heb je ofwel zicht op een goede winstmarge of de begroting is niet volledig (meestal een beetje van beide). Reden om dan er ook nog een externe deskundige, bijv. een administratiekantoor boekhouder, naar te laten kijken. ( Eventueel heb ik wel namen en adressen van kantoren die kinderopvangbedrijven als klant hebben en je dus iets verder zouden moeten kunnen helpen)

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ouders hebben een boerenbedrijf.

Er wordt een nieuwe hooiberg gebouwt hierin komt de agrarische kinderdagopvang.

Mijn zus en ik gaan dit met z'n tweeen doen.

We mogen dan met 12 kinderen per dag beginnen.

We hebben de eerste paar jaar dus geen personeel nodig!

We maken iets voor 24 kinderen per dag.(rekening gehouden voor in de toekomst).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
hierin komt de agrarische kinderdagopvang.

 

Leuk idee. Al eens contact gehad met de Verenigde Agrarische Kinderopvang? . Die ondersteunen agrarische ondernemers met dit soort plannen en bieden deskundig advies op gebied van ondernemerschap en HKZ. Zeker voor agrarische kinderopvang kunnen HKZ-eisen nogal een forse impact op de kosten en de inrichting hebben.

 

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

We blijven alleen haken bij de kostprijs.

 

 

Waarom? Wat wil je met die kostprijs doen dan? Klinkt misschien flauw, maar mij lijkt het dat je misschien beter uit kan gaan van: loonkosten 2 begeleiders (jij en je zus), 12 kinderen, kosten huisvesting, verzekeringen, inventaris (speelgoed, meubels etc), energiekosten, overige kosten.

 

De kostprijs (per wat? per uur kinderopvang?) helemaal doorrekenen lijkt me een zinloze bezigheid.

 

De gemiddelde bezetting (x kinderen per jaar levert gemiddeld y op) uitrekenen en vergelijken met je kosten. Winstgevend? OK. Niet winstgevend? Stoppen of als hobby uitvoeren of (indien mogelijk) je bezetting verhogen.

 

Keep it simple ;D


r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogelijk krijg ik hiermee weer een predicaat "flauwe opmerking". maar ik heb begrepen dat paarden en pony's meer opbrengen op de boerderij!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan iemand me ff helpen svp:

 

ik zit met een oplosprobleem:

3 type producten A, B en C. inhoudsmaten zijn 4:3:2. Kosten begroot op 34.000 bij productie van A 400 stuk B 500 stuks en C 150 stuks.

hoe kan ik nu ff snel kostprijs per eenheid berekenen??

thanks alvast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er behoorlijk uit als een huiswerkvraag...


de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept