• 0

Zijn verzendkosten wel of geen omzet?

Vraagje:

 

Is de omzet inclusief verzendkosten en verpakkingskosten?

Bijv.

 

Product A kost incl BTW: 10 euro

Verpakkingskosten is incl BTW: 0,50 euro cent

Verzendkosten is (TNT post) BTW-vrij: 1,56 euro

 

Totaal is: 12,06 euro

 

Wat is je omzet 12,06

of 10 euro?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En hoe zet je verzendkosten in je belans dan ::)

mijn balans klopt dat niet, kleine schets even snel iets uit het hoofd.

 

debet credit

geld 0,- Eigen vermogen 0

vooraad 50,- crediteuren 50

debiteuren 0,-

 

stel product a was inkoopprijs 10 en wordt verkocht voor 15, inclusief verzending 17,20

 

voorraad wordt - 10,- geld wordt + 15,-

winst van het product is 5,- dus eigen vermogen stijgt met 5

 

dan mis ik die 2,20 waar moeten die er dan bij/af

 

hoop dat het een klein beetje te volgen is :P

 

Groeten!

Link naar reactie
  • 0

Paalvast,

 

Denken in journaalposten!

Je ontvangt ook nog 2,20 aan verzendkosten dus, als er geen werkelijke kosten tegenover staan is de winst geen 5,00 maar 7,20, et voila het spulletje sluit weer als een bus.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Paalvast,

 

Denken in journaalposten!

Je ontvangt ook nog 2,20 aan verzendkosten dus, als er geen werkelijke kosten tegenover staan is de winst geen 5,00 maar 7,20, et voila het spulletje sluit weer als een bus.

 

Oke bedankt! maar dan kan ik eigenlijk niet nauwkeurig meer zien hoeveel winst ik uit m'n onderneming haal toch.

Want bij de omzet zit de verzendkosten erbij, dus op de bon wordt 17,20 weergegeven maar als ik dan de kosten van alles eraf haal hou ik toch maar 5 euro over (17,20 - 10 - 2,20) terwijl in m'n balans 7,20 staat zeg maar.

Link naar reactie
  • 0

 

Even stap voor stap.

 

Je verkoopt een artikel met 5 winst. Daarnaast bereken je voor de verzending 2,20 aan verzendkosten. Die kosten zal je dan ook moeten betalen. Gesteld dat die kosten ook exact 2,20 zijn is het resultaat op verzendkosten precies nihil en houdt je dus uitsluitend de brutowinst op de verkoop over.

 

Nu in het grootboek.

De betaalde verzendkosten boek je op b.v. Verzendkosten

De ontvangen (aan de klant doorberekende verzendkosten) boek je op Berekende verzendkosten.

Het saldo van beide rekeningen (zo dit bestaat) is een resultaat op verzendkosten (positief of negatief); dit saldo kan worden verantwoord in rubriek 4.

De brutowinst staat (eventueel per saldo) in rubriek 8.

Als je die gesplitst boekt (omzet en kostprijs van de omzet) zie je dus in die rubriek de omzet staan.

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Deze BTW over verzendkosten...

bereken je die over de prijs die de klant betaald, of over je werkelijke kosten?

Als je vanuit Maleisie een pakketje verstuurd (naar Nederland, maar ook naar andere landen zoals Singapore, Denemarken, US, frankrijk, etc), moeten wij hierover ook BTW betalen?

 

Weet iemand of je, als ondernemer die vaak pakketjes verstuurd een deal kunt sluiten met bedrijven als TNT?

Hoe zou dit zijn vanuit het buitenland?

Link naar reactie
  • 0

Wij verkopen webshops en dit is een regelmatig terugkerend item in het contact met de klanten.

 

Bijna iedereen denkt dat de verzendkosten vrijgesteld zijn van btw. Zoals in deze thread al is gebleken is dit niet zo. Postzegels die vrijgesteld zijn zijn hierbij een uitzondering idd ivm de vrijstelling die de belastingdienst aan PTT / boekwinkels heeft gegeven.

 

1 keer had ik een klant die al 7 jaar een webshop had, toen hij bij oplevering van een nieuwe shop zag dat ik automatisch de btw over de verzendkosten liet berekenen door het systeem belde bij mij op. Hij was lichtelijk verbouwereerd over de mededeling dat btw wel over de verzendkosten berekend moest worden.

Wat blijkt: hij en zijn broer hadden al 7 jaar bij hun goedlopende webshop nooit btw over verzendkosten in rekening gebracht omdat hun boekhouder hen dat nooit had gemeld!

 

Dat kan een flinke naheffingsaanslag zijn mocht de belastingdienst dat merken.

 

Mvg Daan

Goedkope-webshops.nl

Link naar reactie
  • 0

Bijna iedereen denkt dat de verzendkosten vrijgesteld zijn van btw. Zoals in deze thread al is gebleken is dit niet zo. Postzegels die vrijgesteld zijn zijn hierbij een uitzondering idd ivm de vrijstelling die de belastingdienst aan PTT / boekwinkels heeft gegeven.

 

Dat is niet waar, ook over de verzendkosten als je postzegels gebruikt voor de verzending moet je de BTW rekenen. De BTW moet je ook nog op de factuur hebben staan, inderdaad een drama in sommige webshop software.

Link naar reactie
  • 0

@Maarten,

 

Het is weliswaar 20 jaar geleden, dat ik de fiscus hieromtrent gevraagd heb (BTW op postzegels): hij zei dat je dezelfde BTW moest bereken als je bij de aankoop ervoor hebt betaald (0 dus). Bovendien zei hij de de dienst die bij het bezorgen verricht wordt niet door de verzender maar (toen) door de PTT.

 

Wat nu, waarom moet BTW over de postzegels betalen?

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vrije vertaling van de post van Maarten:

 

Als jij postzegels verkoopt, hoef je geen btw in rekening te brengen. Echter, je verkoopt geen postzegels, je koopt ze alleen. Dat je daarna de KOSTEN daarvoor in rekening brengt aan je klant, betekent niet dat je hem postzegels verkoopt. De in rekening gebrachte verzendkosten zijn onderdeel van de levering en dus gewoon belast.

 

Toevoeging: Je zou het natuurlijk leuk kunnen maken en postzegels gaan verkopen. En vervolgens tegen de klant zeggen: ik wil je pakketje best op de post doen, maar dan moet je wel zelf voor de postzegels zorgen. Oh ja, die kun je ook bij mij kopen. Ben benieuwd wat de belastingdienst daar van vindt...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bijna iedereen denkt dat de verzendkosten vrijgesteld zijn van btw. Zoals in deze thread al is gebleken is dit niet zo. Postzegels die vrijgesteld zijn zijn hierbij een uitzondering idd ivm de vrijstelling die de belastingdienst aan PTT / boekwinkels heeft gegeven.

 

Dat is niet waar, ook over de verzendkosten als je postzegels gebruikt voor de verzending moet je de BTW rekenen. De BTW moet je ook nog op de factuur hebben staan, inderdaad een drama in sommige webshop software.

 

Dat klopt, ik doelde ook op de vrijstelling die ptt speciaal daarvoor kreeg, niet voor postzegels algemeen, was beetje ongelukkig geformuleerd van mij.

Link naar reactie
  • 0

Welkom op het forum Daan! Je expertise wordt zeker gewaardeerd, maar had je gezien dat dit topic ruim een jaar oud is? :)

 

Dat klopt dat had ik gezien.

 

Nu kan ik klanten naar dit topic verwijzen, dat dus gelijk actueel is geworden ;) Ik neem aan dat als enkele klanten van mij dit nog steeds dachten dat veel andere bedrijven ook nog steeds een foute belastingopgave doen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het wat dat betreft zo zit:

In dit geval zijn er geen aparte verzendkosten gemaakt. Dus deze postzegel valt gewoon onder jou kosten, die kosten werden door jou al verwerkt in je tarief naar je klant, en daar heb je al btw over berekend.

Je hoeft dus niet nog eens voor die postzegel extra btw af te dragen.

 

Het gaat in dit topic meer om bedrijven die een bepaald product aanbieden waar de verzendkosten achteraf nog bij geteld worden. In jou geval is dat al verdisconteerd.

 

Maar ik ben geen accountant, dus ik hoor het graag als iemand dat anders ziet.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat veel mensen onbewust in de war raken vanwege de betekenis van het woord btw= belasting over de toegevoegde waarde.

 

Voor het gevoel gaat het om de meerwaarde die je ZELF toevoegd. Dus het is dan een beetje gek om de meerwaarde die een ander toevoegt voor jou aan jou product (in dit geval de vervoerder, TNT) als jou meerwaarde te moeten opvatten. Technisch is dat dan wel zo natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

hoi,

Ik weet dat dit een wat ouder topic is maar ik dacht laat ik mijn vraag hier maar bij zetten ipv een nw topic openen.

 

Ik weet hoe het zit met verzendkosten en btw. Nu heb ik een probleem met bedrijven die mij facturen sturen en dus geen btw berekenen over de verzendkosten. Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding - die rekent de btw vanzelf uit- dus kom ik niet uit...

Ik heb gezocht in de zoekmachine maar kan hier niets over vinden. Moet ik de verzendkosten als een andere post boeken?

 

En ja, ik mail de bedrijven dat ze het niet goed doen maar dan krijg ik vaak als antwoord dat het niet voor hen geldt of dat hun accountant zegt dat het niet zo is... (zelfs met alle links erbij die je hier op het forum kan vinden..)

 

gr. Debby

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik een probleem met bedrijven die mij facturen sturen en dus geen btw berekenen over de verzendkosten. Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding - die rekent de btw vanzelf uit- dus kom ik niet uit...

 

De boeking na automatische berekening aanpassen en/of splitsen in twee factuurregels (product met en verzendkosten zonder btw). Dit zal wel in de handleiding van je boekhoudpakket staan.

Link naar reactie
  • 1

Hierbij een rekenvoorbeeld zoals wij dat aangeven op de factuur (webshop in feestartikelen).

 

100 Ballonnen a 0.10 euro = 10.00

verzendkosten = 6.75 euro

 

Totaal te betalen = 16.75 euro

 

Bedrag excl. BTW = 16.75 euro / 1.19 = 14.08 euro

 

BTW is dus 16.75 - 14.08 = 2.67 euro Die 2.67 euro dragen wij af aan de belastingdienst bij de BTW aangifte.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en er is me nog 1 ding niet helemaal duidelijk.

Ik vat het even simpel samen:

 

- Bij goederen waar 19% BTW op zit moet je ook 19% BTW afdragen over de verzendkosten die je in rekening brengt aan de klant.

- Bij goederen waar 6% BTW op zit moet je ook 6% BTW afdragen over de verzendkosten die je in rekening brengt aan de klant.

- Bij een combinatie van bovenstaande goederen moet je 19% BTW afdragen over de verzendkosten die je in rekening brengt aan de klant.

 

Maar nu: Ik verkoop ook tweedehands goederen via mijn website, als een klant dus uitsluitend tweedehands goederen besteld en dus geen BTW betaald over deze goederen, hoef ik dan ook geen BTW te betalen over de verzendkosten die ik in rekening heb gebracht?

 

Link naar reactie
  • 0

de verzendkosten volgen hetgeen verzonden wordt qua BTW. Verkoop je dus artikelen zonder BTW, dan ook geen BTW op de verzendkosten.

 

Als het om margegoederen gaat, dan wordt voor de bepaling van de marge de verzendkosten onderdeel van de verkoopprijs. Je zet dus geen BTW over de verzendkosten op de factuur bij margegoederen, maar je neemt de verzendkosten wel mee in de berekening van de marge.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hierbij een rekenvoorbeeld zoals wij dat aangeven op de factuur (webshop in feestartikelen).

 

100 Ballonnen a 0.10 euro = 10.00

verzendkosten = 6.75 euro

 

Totaal te betalen = 16.75 euro

 

Bedrag excl. BTW = 16.75 euro / 1.19 = 14.08 euro

 

BTW is dus 16.75 - 14.08 = 2.67 euro Die 2.67 euro dragen wij af aan de belastingdienst bij de BTW aangifte.

 

ik zie dit topic nu pas, maar volgens mij klopt deze berekening niet. TNT rekent 6,75 voor het verzenden. Over die 6,75 moet BTW berekend worden door de verzendende ondernemer. Niet andersom.

 

100 Ballonnen a 0.10 euro = 10.00

bedrag excl BTW = 8,40

 

verzendkosten = 6.75 euro

 

Totaal te betalen excl BTW = 15,15 euro

 

Bedrag incl. BTW = 15,15 euro X 1.19 = 18,03 euro

Af te dragen BTW = 2,88

 

Groet.

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en er is me nog 1 ding niet helemaal duidelijk.

Ik vat het even simpel samen:

 

- Bij goederen waar 19% BTW op zit moet je ook 19% BTW afdragen over de verzendkosten die je in rekening brengt aan de klant.

- Bij goederen waar 6% BTW op zit moet je ook 6% BTW afdragen over de verzendkosten die je in rekening brengt aan de klant.

- Bij een combinatie van bovenstaande goederen moet je 19% BTW afdragen over de verzendkosten die je in rekening brengt aan de klant.

 

Maar nu: Ik verkoop ook tweedehands goederen via mijn website, als een klant dus uitsluitend tweedehands goederen besteld en dus geen BTW betaald over deze goederen, hoef ik dan ook geen BTW te betalen over de verzendkosten die ik in rekening heb gebracht?

 

 

Wellicht dat ik het niet snap, dus vandaar mijn vraag:

Als je als ondernemer iets verkoopt, ook al is dat tweedehands, dan moet je daar toch BTW over afdragen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.