• 0

Zijn verzendkosten wel of geen omzet?

Vraagje:

 

Is de omzet inclusief verzendkosten en verpakkingskosten?

Bijv.

 

Product A kost incl BTW: 10 euro

Verpakkingskosten is incl BTW: 0,50 euro cent

Verzendkosten is (TNT post) BTW-vrij: 1,56 euro

 

Totaal is: 12,06 euro

 

Wat is je omzet 12,06

of 10 euro?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hierbij een rekenvoorbeeld zoals wij dat aangeven op de factuur (webshop in feestartikelen).

 

100 Ballonnen a 0.10 euro = 10.00

verzendkosten = 6.75 euro

 

Totaal te betalen = 16.75 euro

 

Bedrag excl. BTW = 16.75 euro / 1.19 = 14.08 euro

 

BTW is dus 16.75 - 14.08 = 2.67 euro Die 2.67 euro dragen wij af aan de belastingdienst bij de BTW aangifte.

 

ik zie dit topic nu pas, maar volgens mij klopt deze berekening niet. TNT rekent 6,75 voor het verzenden. Over die 6,75 moet BTW berekend worden door de verzendende ondernemer. Niet andersom.

 

100 Ballonnen a 0.10 euro = 10.00

bedrag excl BTW = 8,40

 

verzendkosten = 6.75 euro

 

Totaal te betalen excl BTW = 15,15 euro

 

Bedrag incl. BTW = 15,15 euro X 1.19 = 18,03 euro

Af te dragen BTW = 2,88

 

Groet.

 

Johan

 

€ 6,75 zijn de verzendkosten die Marcel in rekening brengt, daar draagt hij volgens zijn rekensommetje netjes de BTW over af.

Link naar reactie
  • 0

 

Wellicht dat ik het niet snap, dus vandaar mijn vraag:

Als je als ondernemer iets verkoopt, ook al is dat tweedehands, dan moet je daar toch BTW over afdragen?

Correct. Alleen kun je bij handel in 2ehands goederen onder voorwaarden de margeregeling toepassen. Je draagt dan alleen btw af over het verschil tussen in- en verkoopprijs.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

€ 6,75 zijn de verzendkosten die Marcel in rekening brengt, daar draagt hij volgens zijn rekensommetje netjes de BTW over af.

 

Maar de verzendkosten die TNT in rekening brengt bij Marcel zijn 6,75 (geen BTW).

 

Marcel moet 6,75 + BTW in rekening brengen bij klant. Daar ontstaat een verschil waarover in dit topic al heel veel geschreven is. :)

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Marcel moet 6,75 + BTW in rekening brengen bij klant. Daar ontstaat een verschil waarover in dit topic al heel veel geschreven is. :)

Dat *moet* niet. Marcel mag er toch voor kiezen € 1,12 verlies te nemen op die verzendkosten. Wat hij niet mag doen is de 19% uitsplitsen uit de verzendkosten die hij aan TPG betaalt.

Link naar reactie
  • 0

Jullie weten het wel ingewikkeld te maken samen :)

 

Het simpelst voor mensen die een oplossing zoeken is de producten en verzendkosten zonder BTW neer te zetten, dit bij elkaar op te tellen en over dit subtotaal de BTW te berekenen en op de factuur te vermelden. Voor iedereen is het dan duidelijk hoe de bedragen tot stand zijn gekomen en hoeveel BTW er wordt afgedragen door de verzender en er kan worden afgetrokken door de ontvanger.

 

Link naar reactie
  • 0

Interessante en verhelderende discussie!

Maar als ik 't goed begrijp kunnen we het voor webshops nog verder doortrekken:

 

Als je een iDeal-aansluiting hebt bij je bank (bv. ING) dan berekent de bank je voor elke iDeal-betaling transactiekosten, hierop wordt geen btw berekend door de bank.

 

Maar als je er voor kiest om transactiekosten aan de klant door te berekenen, dan moet je daarover dus ook gewoon btw rekenen en afdragen?

Klopt dat?

Condooms- glijmiddelen - erotische gadgets

http://www.Condoom-Anoniem.nl

Link naar reactie
  • 0

de verzendkosten volgen hetgeen verzonden wordt qua BTW. Verkoop je dus artikelen zonder BTW, dan ook geen BTW op de verzendkosten.

 

Als het om margegoederen gaat, dan wordt voor de bepaling van de marge de verzendkosten onderdeel van de verkoopprijs. Je zet dus geen BTW over de verzendkosten op de factuur bij margegoederen, maar je neemt de verzendkosten wel mee in de berekening van de marge.

 

groet

Joost

 

Begrijp ik het goed dat als je de margeregeling hanteert je dus geen BTW op de verzendkosten mag doorrekenen om het op dit manier te compenseren dat je het moet afdragen?

Link naar reactie
  • 0

de verzendkosten volgen hetgeen verzonden wordt qua BTW. Verkoop je dus artikelen zonder BTW, dan ook geen BTW op de verzendkosten.

 

Als het om margegoederen gaat, dan wordt voor de bepaling van de marge de verzendkosten onderdeel van de verkoopprijs. Je zet dus geen BTW over de verzendkosten op de factuur bij margegoederen, maar je neemt de verzendkosten wel mee in de berekening van de marge.

 

groet

Joost

Begrijp ik het goed dat als je de margeregeling hanteert je dus geen BTW op de verzendkosten mag doorrekenen om het op dit manier te compenseren dat je het moet afdragen?

Doorrekenen is eigenlijk niet het juiste woord. Je draagt BTW af over de marge. Als je dus een product van een particulier koopt voor 10 euro en je verkoopt het aan een ander voor 12 euro plus 2,20 euro verzendkosten, draag je BTW af over 4,40 euro. Je bent vrij om in plaats van 2,20 euro verzendkosten, bijvoorbeeld 5 euro verzendkosten te rekenen, als je dan maar wel BTW afdraagt over die marge van 7 euro.

 

In de praktijk zal het vrijwel altijd betekenen dat je gewoon BTW moet afdragen over de in rekening gebrachte verzendkosten, een ondernemer die gebruik maakt van de margeregeling zal zelden een product verkopen voor minder dan hij er zelf voor betaald heeft.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Doordat er in dit topic verschillende berekeningen worden gegeven, vond ik het zelf even niet meer zo duidelijk hoe het nu precies zit. Door even te googlen vond ik net op de site van een boekhoudkantoor nuttige informatie over dit onderwerp.

http://www.ondernemersraad.nl/artikelen/administratie/verzendkosten-wel-of-geen-btw/

Als je dit stukje leest, begrijp je precies hoe het zit met het doorberekenen van de BTW over verzendkosten én weet je wat je moet doorberekenen.

 

Groet, Hazel

 

[Mod edit: link aangepast naar oorspronkelijke auteur]

Link naar reactie
  • 1

Beste Hazel,

 

Dank voor de nuttige tip!

 

Alleen een klein beetje jammer dat dit boekhoudkantoor vergeten is een bronvermelding te plaatsen. Het artikel van Sint Smeding is december 2007 gepubliceerd op ondernemersraad.nl. Nu lijkt het alsof ze dit zelf in juli 2010 geschreven hebben. Ik ben daarom zo vrij geweest om de link naar hun site te vervangen door een link naar het oorspronkelijke artikel.

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.