• 0

aansprakelijkheid uitsluiten in AV

Hallo,

 

Ik overweeg een eenmansbedrijf (partime) te starten voor bouwkundige inspecties voor woningen.

In mijn algemene voorwaarden wil ik alle aansprakelijkheid voor schade en gemiste gebreken van de woning uitsluiten.

 

vraag? mag dit???

 

En als dit mag, betekend dat ik dan ook geen aansprakelijkheidsverzekering nodig heb????

 

Ik hoor graag jullie ideeen hierover.

 

Jeroen,

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij levering aan consumenten houdt de bepaling vrijwel zeker geen stand (ik weet niet of hij op de zwarte lijst staat) en bij levering aan zakelijke afnemers loop je het risico dat die bepaling door de rechter nietig wordt verklaard als het erop aankomt. Gebruikelijk is daarom om in ieder geval enige mate van aansprakelijkheid te aanvaarden (bijvoorbeeld: tot de factuurwaarde).

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp kan ik alle aansprakelijkheid uitsluiten, behoudens het feit dat mocht er een gebrek over het hoofd worden gezien (wat zo maar tot 10.000 euro kan oplopen) of als ik een vaasje omstoot, max. het factuurbedrag van +- 200 euro retour gegeven kan worden als schadevergoeding.

Staat dit wel in verhouding?

 

Als het voor consumenten niet toegestaan is om aansprakelijkheid uit te sluiten, is er dan toch een manier om dit via een omweg in je AV op te nemen?

Link naar reactie
  • 0

AV's staan nooit boven de wet. Je kan wel proberen aansprakelijkheid uit te sluiten, maar a: je klanten zullen niet waarderen dat je het probeert en b: je stelling houd geen stand.

 

Aansprakelijkheid en bescherming van consumenten is voor een groot deel wettelijk geregeld. Deze wetten staan boven al het geen je afspreekt in AV of contract. Dus ik zou die verzekering nog maar niet opzeggen.

 

Je kan volgens mij wel een paar vervolgschades uitsluiten (inkomstenderving e.d.)

 

Laat je vooral adviseren door een goede jurist.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

mmmmm, ik had toch wel gehoopt zo wat aansprakelijkheid te kunnen afschuiven.

de omzet verwacht ik zo rond de 8000 euro per jaar, niet echt schokkend dus, en als daar nog BTW en verzekering vanaf gaan.... denk ik niet dat het echt de moeite loont.

 

Heeft iemand een idee wat zo'n verzekering voor een kleine ondernemer kost, want ik verwacht dat dat best wel hoog is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alle aansprakelijkheid uitsluiten is zwarte lijst. Houdt in rechte dus geen stand. Je kan eea wel nuanceren in je AV. Bijvoorbeeld geen aansprakelijkheid voor .... behoudens in gevallen van opzet of grove schuld, etc. En een max stellen, bijvoorbeeld het bedrag dat door jouw aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd.

 

Overigens....laat je AV of nakijken door een prof of helemaal opstellen door een prof. Het opstellen door een niet-jurist betekent vaak dat bepaalde consequenties niet worden gezien.

 

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.