• 0

Creatief incassobeleid

Iedereen weet dat omzet pas hard is als ze op de bankrekening is bijgeschreven of in de kas is ontvangen.

 

Veelal zie je dat starters hun debiteurensaldo's uit de hand laten lopen (bijv. omwille van een "goede" relatie met de klant). Of dat zij bij schijnbaar oninbare vorderingen te snel de vordering laten varen.

 

Graag start ik een Topic waarin de deelnemers van HL vertellen wat de ervaringen zijn met debiteurenbeleid, het "stimuleren" van dubieze debiteuren tot betalen etc.

 

Het gaat me hier vooral om de creatieve insteken.

 

 

Gaarne uw aller reacties!

 

 

 

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb zelf ook wel wat ervaringen.

Wat grote bedragen betreft wordt er vaak een incassobureau ingeschakeld als oplossing.

 

Voor kleinere bedrijven (zoals Marc ook noemt) zal je als ondernemer inderdaad zelf creatief moeten zijn. Want .... een hoop kleine bedragen zijn bij elkaar opgeteld veel geld !

 

Een voorbeeld uit het café waar ik op zaterdag werk:

Daar is het "heel normaal" dat je je bon laat staan. Dat begint onschuldig met een paar drankjes. De volgende keren dat ze komen, verschijnen daar steeds meer drankjes op met uiteindelijk resultaat dat de rekening sky high oploopt tot een bedrag dat ze dat een volgende keer niet meer 1,2,3 kunnen betalen.

Voor de eigenaar een zeer grote kostenpost. Ik heb hem de volgende oplossing geboden.

Als de vaste klant met bestaande bon ons bezoekt, wordt voor die avond een nieuwe bon gemaakt. Die moeten ze op de avond zelf direct betalen. Bij het afrekenen van de bon van die avond, weten ze dat er ook een x-bedrag extra in rekening wordt gebracht voor afbetaling van de oude bon tot die na een aantal keren geheel is afbetaald.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

www.betalingsgarantie.nl kan interessant zijn. Je kan via deze boys een betalingsgarantie per transactie krijgen. Je zou de klant voor deze garantie kunnen laten betalen of ze betalen vooraf of iets dergelijks.

 

Zowieso goed contact houden met je klant en zorgen dat er duidelijkheid bestaat over de betalingstermijn.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

try to avoid incasso at all costs, take preventative measures. some suggestions which may help:

 

- contractual agreements about payment terms before you begin anything.

 

- make sure that you deliver on what you commit to and that there are clear milestones agreed. this will avoid one reason for late payment.

 

-from a software viewpoint: take a pay-as-you-go approach, too many developers put x man-months into a project for the client, give them the deliverables, then have to beg for their money for months (if they get it at all).

 

- if possible, do not give the client the working application until they have met whatever payment obligations they have to you. show them the application working, but do not move it into production. again, this can be done contractually. it is the ultimate insurance of payment.

 

- if a client burns you... do not continue to offer additional services to the client. software solutions will always need some tweaking, that is more powerful than incasso. too many developers will continue to develop and support customers on good faith who are stringing them on about payment. this means only more bills which they will not pay and lost revenues and time for your company. use support or bugs to secure late payments.

 

- if dealing with large companies, do not start work without a purchase order number. that is the most common mistake i know of.

 

- be understanding of your customer if you get into a late payment situation. if they are a good partner, and it is just a temporary problem they are having internally, they will appreciate your patience (but stay on top of them).

 

- if your client happens to be in some of the same business networks that you are, having a quiet chat during an event can help. while they may be giving you a hard time, they certainly would not want mutual friends to know about their behaviour...

 

- last but not least, mention you are an avid hunter with a rather large gun collection, love mafia movies, and spent some time as a special operations person in the covert interrogation unit.

 

Link naar reactie
  • 0

wij zitten helaas ook met een groepje klanten die nog nooit van overschrijven hebben gehoord... op dit moment kan me de relatie met die klanten niets meer schelen: ze hebben mij vertrouwen toch al geschaadt.

 

ik heb al meerdere aanmaningen gestuurd, gebeld, gemaild ('o, we zullen het meteen overmaken').

 

wat kan ik nou het best doen? intrum justitia inschakelen ofzo?

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik dacht dat je het over opvallend trage betalers had. Als je al verschillende mensen hebt waar er een dergelijke vertraging is ontstaan zou ik (voor hen) de server uit zetten, vorderingen via incasso laten verlopen, desnoods advies in winnen bij een advocaat en zoals mrwong al zij "een uitnodiging sturen om je uzi collectie te komen bekijken"...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Faillissement aanvragen? Kan ook natuurlijk. Maar wellicht is een "dwangbrief" met vermelding hiervan voldoende?

 

ik weet dat incasso kosten hoog zijn, maar ik wil die 'klanten' ook niet laten denken dat ze ermee weg kunnen komen.

 

Het bedrijf wat mijn husband heeft gehad maakte gebruik van no cure no pay incasso. Je moest dan wél zelf al 2 schriftelijke herinneringen hebben gestuurd en na wanbetaling ging dat bedrijf (naam achterhaal ik nog even) er achteraan. Die berekende dan een x-percentage verhoging op de nota. Die verhoging hield hij zelf en jij kreeg het openstaande bedrag.

Het inschakelen van die persoon kost je niets !

Naam van het bedrijf weet ik niet, maar er zullen er wel meer in het straatje "no cure no pay" werken. Zodra ik hierover meer weet horen jullie het !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

No Cure no Pay kan erg aantrekkelijk klinken, maar in de praktijk blijkt dat deze dan een hoger percentage van de vordering voor zichzelf houden! (meestal alleen handig als de vordering niet echt 'hard' is)

 

Ook zo'n abonnement kan nadelig zijn, vaak alleen interessant als je vaak late/slechte/dubieuze debiteuren hebt!

 

Goede ervaring met online-incasso, je hebt geen kosten, en je kan via het internet zien hoe het met je vordering staat!

 

Misschien is het (sluik) reclame, maar ik zag ook al de namen van andere incassobureau's, kijk anders even op http://www.collectbyweb.com!

 

groet,

John doe

 

Link naar reactie
  • 0

Blijkt een vordering niet inbaar, dan zit je met de normale onbetaalde rekening van de wanbetaler en die van het incassobureau. Een opdracht op basis van 'no cure, no pay' lijkt aantrekkelijk. Er is wat voor te zeggen, want er hoeft immers niets betaald te worden als er geen geld over tafel komt.

 

Het nadeel is dat het tarief hoger is, je betaalt immers mee aan de zaken die niets opleveren. Daarnaast bestaat het risico dat je opdracht minder serieus genomen wordt. Men zou weleens meer tijd en aandacht kunnen besteden aan zaken die een vlotter resultaat opleveren!

 

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met incassobureaus, gerechtdeurwaarders en advocaten:

 

BUITENGERECHTELIJK

- je neemt een abonnement bij incasso of deurwaarder (kost weinig)

- als je onwillige debiteur hebt, geef je hen het volledige dossier (contracten, correspondentie, etc.);

- zij incasseren op basis van no cure no pay (de zgn. buitengerechtelijke incassokosten, veelal 15%)

- dit percentage (15%) probeert men te verhalen op de debiteur.

 

Als dit allemaal lukt, ben je een GELUKSVOGEL (je had het waarschijnlijk ook zelf kunnen incasseren)! Als de debiteur de 15% niet betaalt, dan houdt het incassobureau dit in op jouw vordering (je ontvangt dus 85%). Als je dit niet pikt of de debiteur betaalt helemaal niet, dan moet je naar de rechter. Dit kan je doen bij een advocaat, of als de vordering onder EUR 5k, ligt met een gerechtsdeurwaarder.

 

GERECHTELIJK TRAJECT

Dit gerechtelijke traject gaat niet meer op no cure, no pay. Je kunt vaak kiezen uit uurtje factuurtje of je kunt voor een vast bedrag processtapPEN afkopen. Van opstellen van dagvaarding (eerste processtap) tot en met bijeenkomst in rechtszaak, ben je veelal vijf stappen verder. Een normaal tarief is dat je EUR 500 per processtap betaalt. Je kunt dus zo EUR 2500 armer zijn.

 

PROCESKOSTEN

Als je de zaak wint, kan de tegenpartij worden veroordeeld in de betaling van de proceskosten. Maar pas op, dit is voor het hierboven beschreven traject (tot EUR 5k vordering), EUR 270 per processtap. Je schiet er per processtap dus ALTIJD EUR 130 bij in. Op het moment dat je maar gedeeltelijk in gelijk wordt gesteld, of je vordering helemaal wordt afgewezen, kan dit een nog veel duurdere grap worden.

 

MORAAL van het verhaal:

Als je de gerechtelijke stappen gaat zetten, weeg dan heel goed je proceskansen af. Maar probeer van een advocaat hierop maar eens een duidelijk antwoord te krijgen.... Wie schrijft die blijft, zeg ik altijd maar. Een strak intern incassobeleid en weten wanneer je maar beter kunt schikken is cruciaal.

 

Bedenk verder dat je met een vonnis nog steeds niet klaar bent als je debiteur niet wil of kan betalen. Je moet dan gaan beslagleggen, etc.

 

Michel

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.