• 0

Inventaris - afschrijven of niet?

Hallo iedereen. Ik ben kleine zelfstandige (vertaler), en weet dat ik alle aangeschafte inventaris boven de 450 euros af moet schrijven over enkele jaren. Maar ik heb natuurlijk daarnaast ook afgelopen jaren allerlei andere dingen aangeschaft, zoals software,boeken,stoel etc etc die minder dan 450 euro waren.

 

Mijn vraag is: bestaat mijn inventaris voor mijn boekhouding naast mijn computer ook uit deze andere aangeschafte benodigdheden?

 

Bedankt voor jullie advies! - Jer

 

[onderwerp verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
bestaat mijn inventaris voor mijn boekhouding naast mijn computer ook uit deze andere aangeschafte benodigdheden?

 

Waarschijnlijk bedoel je iets anders dan je vraagt, want het is ongebruikelijk als kleine zelfstandige je inventaris te administreren. Nee, je hoeft niet alle inventaris / aangeschafte zaken te activeren en af te schrijven, als je dat bedoelt. De belastingdienst zegt hierover:

 

"Op bedrijfsmiddelen die minder kosten dan € 450, hoeft u niet af te schrijven. U mag die kosten volledig aftrekken in het jaar van aanschaf."
Link naar reactie
  • 0

Bedankt, maar het lijkt mij vreemd dat mijn aangeschafte spullen na aftrek van de belasting geen waarde meer hebben in het volgende boekjaar.Ik dacht dat ik de restwaarde moet inboeken bij de inventaris aan het begin van het jaar.

 

Nogmaals bedankt! - Jer

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, maar het lijkt mij vreemd dat mijn aangeschafte spullen na aftrek van de belasting geen waarde meer hebben in het volgende boekjaar.Ik dacht dat ik de restwaarde moet inboeken bij de inventaris aan het begin van het jaar

 

Dat laatste is het systeem van activeren en afschrijven en dat hoeft dus pas vanaf 450. Dat artikelen daaronder volledig als kosten ten laste komen van het huidige boekjaar is gebruikelijk.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, maar het lijkt mij vreemd dat mijn aangeschafte spullen na aftrek van de belasting geen waarde meer hebben in het volgende boekjaar.Ik dacht dat ik de restwaarde moet inboeken bij de inventaris aan het begin van het jaar.

 

Nogmaals bedankt! - Jer

 

Ik snap je probleem. Maar het is goed ondernemersgebruik om kosten zo snel mogelijk te nemen en opbrengsten zo laat mogelijk. Dat maakt je bedrijf steviger en je drukt de winst, zodat je pas later belasting hoeft te betalen. Dat is allemaal "money in the bank".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als de inventaris uit prive voortkomt en je brengt het in de onderneming in, idien je dit te doen onder de materiele vaste activa.

 

Als volgt;

 

Je bepaald de waarde van de goederen.zaken, vervolgens neem je deze waarde debet op in de balans onder M(ateriele) V(aste) A(ctiva).

 

Hierop schrijf je dan jaarlijks af.

 

Is de totale waarde van de ingebrachte goederen < € 450,- breng je de waarde ineens naar de VenW is de waarde > €450,- komt het eerstgenoemde naar voren d.w.z. afschrijven dus (4 jaar).

Link naar reactie
  • 0

Belastingdienst zegt:

 

Voor startende ondernemers: willekeurige afschrijving

In sommige gevallen mag u als startende ondernemer afwijken van de normale manier van afschrijven. U mag dan willekeurig afschrijven. Dat wil zeggen dat u zelf mag bepalen wanneer u de totale afschrijvingskosten aftrekt. Een voordeel van willekeurig afschrijven op de korte termijn is dat u door veel af te schrijven minder winst heeft (of zelfs verlies lijdt). U betaalt dan dus minder belasting of u krijgt zelfs belasting terug. Informatie over het verrekenen van ondernemingsverliezen vindt u in het site-onderdeel Aangifte doen, belastingen en premies betalen.

 

 

Meer : http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-05.html

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.