• 0

btw op 2dehands goederen

hallo forum leden,

 

Ik weet niet of ik met men vraag in de juiste topic zit, ik ben nieuw op dit forum dus mijn excuses hiervoor ;)

 

Ik ben van plan om een kleine onderneming te starten, mijn bedoeling hierbij is om een 200 euro netto per maand te behalen.

Ik zou willen gebruik maken van ebay.be en de bedoeling is om 2dehands goederen laag te kopen en hoger te verkopen op ebay.. ik heb al problemen gehad met de federale politie omdat ik op ebay valse keding heb verkocht dus deze keer wil ik het helemaal legaal.

 

Kan iemand mij helpen met hoe het juist zit met de btw op 2dehands goederen?

 

commentaar positieve en vooral negatieve is zeker welkom!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Btw dient als ondernemer altijd te worden afgedragen, uiteraard niet op btw goederen die onder het nultariief vallen.

 

In de basis is elk goed met btw belast, ook als je 2e hands verkoopt.

 

Een uitzondering zijn de marge goederen; dit zijn goederen waarvan de verkoper de Btw als voorheffing heeft kunnen verrekenen, die door een handelaar 2e hands wordt gekocht en daarna weer worden verkocht.

 

Over het verschil tussen verkoop en inkoop moet btw worden afgedragen.

 

Duidelijk?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij als particulier wel eens wat op Ebay koopt en/of verkoopt en je stuurt geen facturen, dan hoef je daar geen btw over te betalen. Je kan het trouwens ook niet terugvragen. Worden het bedrijfsmatige activiteiten en/of je stuurt facturen, dan moet je wel aan de btw.

 

Waar de belastingdienst de grens trekt tussen particulier en bedrijfsmatig, weet ik niet.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Btw in aftrek brengen/afdragen hang af van de vraag of je als ondernemer staat geregistreerd bij de belastingdienst.

 

Je hebt dan een zgn. btwnummer.

 

Als je als particulier opereert, wordt je fiscaal niet als ondernemer beschouwd; dit houd weer in dat je de inkomsten moet verantwoorden onder de noemer "resultaat uit overige werkzaamheden"waarbij je eveneens de verplichting hebt een balans en verlies en winstrekening te maken.

 

Dat is het essentiele verschil; dus een btwnummer en alle btw transacties (dus ook de aftrekbare) verlopen op aangifte of zonder btwnummer en alle btw transacties zijn niet van toepassing

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.