• 0

Hoe te handelen om mijn idee te ontwikkelen!!

 

 

Hallo,

 

Fantastisch! Ben hier zojuist per toeval via Google terecht gekomen. Heb even het één en ander hier door gelezen, ziet er goed en professioneel uit hier. Ik heb een vraag welke ik graag aan jullie wil voorleggen, dit omdat ik vrijwel geen ervaring heb op het gebied van octrooiaanvragen:

 

 

 

Een tijdje geleden heb ik een idee bedacht welke ik wil uitwerken en op de markt wil gaan brengen. Mijn inziens zal dit een "gat in de markt"zijn. Om na te gaan of het idee al bestaat heb ik de database van Espacenet helemaal doorgespit en ben het idee niet tegen gekomen. Nadien heb ik meerdere gesprekken gehad met het Octrooicentrum. Inmiddels ben ik zover dat ik voor de zekerheid hen ook de opdracht heb gegeven (uiteraard tegen een vergoeding;-), voor niets gaat de zon op!) om nogmaals alles goed na te kijken of het idee er al is. Nadat ik hier binnenkort de uitslag over krijg, zal ik een aanvraag in gaan dienen om op mijn idee een octrooi aan te vragen. Hieraan zitten nogal wat kosten. Daar ik er zeer zeker van ben dat het een goed idee is, zit ik nu dus ook met de gedachte om in een later stadium een europees octrooi aan te vragen.

 

Het probleem:

 

Een prototype maken is opzich het probleem niet, dit is zelf mogelijk. Echter zit ik ook met de vraag hoe ik het vervolg traject aan moet pakken! Moet ik nu met andere bedrijven gaan praten en samen met hen het idee gaan ontwikkelen zodat zij misschien bereid zijn om een samenwerking aan te gaan! Op deze manier kan ik misschien ook geld regelen om een europees octrooi aan te vragen! Zelf beschik ik niet over de financiele middelen om een europees octrooi aan te vragen! Het komt er dus al opneer dat ik hiervoor een ander nodig heb! Ook zit ik nog in dubio hoe straks na het verleende octrooi te handelen! Moet ik mijn idee zelf ontwikkelen(hetgeen veel tijd en geld in beslag neemt, heb namelijk gewoon een baan) Of doe ik er verstandiger aan het zoveel mogelijk uit te besteden!!

 

 

Graag zoveel mogelijk reacties met advies, sta hier open voor.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HigherLevel Muller,

 

Het probleem wat je hier omschrijft is het meest onderbelichte onderwerp van een ontwikkeltraject. Het is een traject wat voor iedereen aners verloopt omdat er nogal wat parameters zijn die maken dat een octrooitrajecten eigenlijk maatwerk is.

Om enkele parameters te noemen

Complexiteit product

Ontwikkelcapaciteit

Kennis van de afzetmarkt

Kenissen in die afzetmarkt

Kracht eigen netwerk

Kapitaal behoefte

Spaargeld

Productiecapacteit

Schaalbaarheid

octrooieerbaarheid

Certificeringstrajecten indien van toepassing

 

Een van de moeilijkste beslissingen is namelijk timing wanneer een octrooi in te dienen, ben je te vroeg omdat bijvoorbeeld het ontwikkeltraject tegenvalt, wat meestal het geval is, dan sta je al vroeg voor allerlei kosten voor de octrooiprocedure zoals vertalingen.

Wil je daarvoor een grotere speler benaderen dan willen die eigenlijk altijd een functioneel protype zien, liefts met proven technology om tegenvallers uit te sluiten.

Dus vraag je te vroeg aan, dan kom je te snel voor hoge kosten die je niet alleen kunt dragen en moet misschien noodgedwongen markten laten gaan.

Overigens in de Sahara hebben ze niks aan sneeuwschuivers dus bekijk goed of je voor elk land wel octrooi aan wil vragen.

Als het geheim productie is kun je zelfs overwegen het niet te doen en de productie methode geheim houden.

Id het een gadget dan is het waarschijnlijk zelfs zinloos.

Ik persoonlijk bennogal gecharmeerd van een sterke merknaam boven en octrooi. Ontwikkelingen kunnen een octrooi achterhalen, een investering in een merknaam is niet snel achterhaalt.

Wat er gebeurt als je te laat octrooi aanvraagt is duidelijk, dan behoeft geen uitleg.

 

Uit bovenstaande kun je al afleiden dat de Senseo een heel ander verhaal zou zijn als een klein bedrijfje deze in de merkt zou zetten.

En zo geldt dat voor veel producten, je zult zelf uit moeten maken jouw mogelijkheden en voor al onmogelijkheden zijn.

Belangrijk is snelheid, in de praktijk zie je toch vaak meerdere soortgelijke ideeen elders in de wereld ontstaan.

 

De keuze uitbesteden kan, hangt af van je product, complexiteit en ervaring op dat gebied.

Misschien moet je overwegen je baan op te geven en je helemaal vastbijten in dit project om het in ieder geval zzo snel mogelijk tot werkend protype uit te werken.

 

Nou ja, alvast iets voor je om over na te denken.

 

O ja, je hebt natuurlijk ook nog de bekende ondernemingsplan wedstrijd New Venture, zie onderschrift een businessplan schrijven zou ik ook maar even doen. ;)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dank voor de zeer uitgebreide reactie. Een merknaam is inmiddels ook al bedacht, wordt ingediend zodra ook de octrooiaanvraag gaat lopen. Alles is duidelijk voor mij, ik weet wat ik wil. Het probleem waar ik dus alleen mee zit is de financiering om het rond te krijgen mocht ik een europees patent aan willen vragen. Het is een idee dat werkelijk in elk land toepasbaar is, niet zoals aangegeven met de sneeuwschep. Het idee is goed, er is zeker een markt voor, echter zit ik in dubio hoe te handelen! Zelf doen of uitbesteden!!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Denk dat dat in mijn geval lastig zal worden. Men dient zich er dan eerst verder in te verdiepen en het product dusdanig aan te passen ivm. mijn patent. Tevens ben ik niet zo bang voor de concurrentie, dat zal wel meevallen. Het is niet een product dat de concurrent zo één, twee, drie klaar heeft.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dank voor de zeer uitgebreide reactie. Een merknaam is inmiddels ook al bedacht, wordt ingediend zodra ook de octrooiaanvraag gaat lopen. Alles is duidelijk voor mij, ik weet wat ik wil. Het probleem waar ik dus alleen mee zit is de financiering om het rond te krijgen mocht ik een europees patent aan willen vragen. Het is een idee dat werkelijk in elk land toepasbaar is, niet zoals aangegeven met de sneeuwschep. Het idee is goed, er is zeker een markt voor, echter zit ik in dubio hoe te handelen! Zelf doen of uitbesteden!!

 

 

uitbesteden hangt van je financiele armslag af, dat weet je zelf hoeveel j euit kunt geven.

Schrijf een goed business plan, ga eens bij de NOVU praten.

 

En kiijk een op deze sites.In jouw geval zou ik me eens lekker inlezen op op deze site en www.nebib.nl : www.newventure.nl en www.startkapitaal.com.

 

 

 

Denk dat dat in mijn geval lastig zal worden. Men dient zich er dan eerst verder in te verdiepen en het product dusdanig aan te passen ivm. mijn patent. Tevens ben ik niet zo bang voor de concurrentie, dat zal wel meevallen. Het is niet een product dat de concurrent zo één, twee, drie klaar heeft.

 

Dat heb ik meer directeuren horen zeggen ......een jaar voor het faillisement. Als er iets is wat je niet moet doen is onderschatten hoe sterk de concurrentie is, en dan niet alleen de concerrent die een soortgelijk product maakt, maar ook van producten of diensten die mensen kopen als vervanger voor jouw diensten.

 

Ik zou eerst maar eens aan een serieus businessplan beginnen, of heb je dat al ?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een businessplan laat ik binnenkort opmaken. Mag toch aannemen dat mij hier wel geadviseerd wordt om wel eerst het patent aan te vragen?

 

 

Nou nou, adviseren ?

We weten niets van jou idee, misschien heb je wel een prachtige oplossing om cassetebanden snel terug te spoelen, en weten wij dat niet. Gaan we je adviseren snel patent aan te vragen, lekker.

 

Voordat je patent aanvraagt moet je toch echt wel even weten of er markt is, of deze markt geinteresseerd in je product en of je er wel geld aan kunt verdienen.De patent databse zit vol met prachtige ideeen waar later geen makrt voor bleek te zijn. Een reden te meer om mee te doen met New Venture, daar kun je zelfs een coach krijgen en als je het goed doet geld winnen om bijvoorbeel deen patent aanvraag te bekostigen.

En bedenk wel, als je de aanvraag indient gaat de klok lopen, je kunt het aanvragen van patenten in andere landen maar bepertk oprekken, dit is een van de grootste valkuielen.

 

Verder moet je een businespan zelf schrijven OMDAT HET JE HELPT JOUW VISIE TE VORMEN EN STRATEGIE TE BEPALEN, dat kan een ander niet voor je schrijven. De ondernemer ben jij, dat je voor wat finaciele dingetjes een boekhouder inschakel dis niet vreemd.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

ik ben nieuw hier, maar misschien dat ik met een wat alternatieve visie kan helpen.

 

Pas op met patenten. Enerzijds kunnen zij behulpzaam zijn, anderzijds zijn patenten niet heilig. Hoe complexer het product, des te makkelijker het patent te breken is. Ik heb erg veel bedrijven / uitvinders gezien die veel geld in Europese patenten gestoken hebben, om vervolgens teleur gestelt de concurrent met een alternatief ontwerp te zien komen.

 

Dat dit iedereen kan overkomen bewijst de beertender en de senseo. Enorme juridische afdelingen, jaren ervaring en toch patent doorbroken.

 

Mijn idee is snelle marktentree en zorg ervoor dat je de concurrentie een stap voor blijft door je eigen product door te ontwikkelen.

 

Heel veel succes met je ontwikkeling en voel vrij vragen te stellen.

 

Groet Erik

 

Eigenaar www.heho-id.com

Link naar reactie
  • 0

Nog een overweging. Zoals Technico ook al opmerkt zie je vaak dat ideeën parallel in de wereld ontstaan. Zeker wanneer jij het idee gaat openbaren aan anderen (lees: samenwerkingspartners) is het zaak om je zo goed mogelijk in te dekken. Een idee alleen is eigenlijk niet te beschermen. Je kunt een idee wel deponeren. Het Benelux Bureau voor Intellectueel Eigendom biedt hiervoor een mogelijkheid met I-depot envelop.

 

De i-DEPOT envelop bestaat uit twee compartimenten. In elk van de beide compartimenten stop je een identiek document waarin het idee wordt omschreven of afgebeeld. Doe dit zo uitgebreid mogelijk. Beide stuur je naar het BBIE. Vervolgens wordt één gearchiveerd en de andere envelop verzegeld retour gezonden. Daarmee is dan het idee deponeerd. Kosten bedragen € 45,- voor 5 jaar en € 65,- voor tien jaar.

 

Hiermee heb je weliswaar geen bescherming tegen inbreuken. Het biedt alleen een mogelijkheid om rechtsgeldig bewijs te leveren voor de datum en het tijdstip waarop jij het idee hebt gedeponeerd. Daarmee heb je in ieder geval een uitgangspostie wanneer een beoogd samenwerkingpartner met jouw idee aan de haal gaat en dit zelf verder ontwikkelt.

 

Succes met de ontwikkeling.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De meest voor de hand liggende manier om een idee om te zetten in een bedrijf is de volgende:

je maakt een prototype en je schrijft een businessplan. Vervolgens ga je met beide onder de arm een VC zoeken die het bedrijf wil financieren en die je kan helpen met het vinden van de juiste mensen in je bedrijf. Dan ontwikkel je je hele product, en begin je met de verkoop.

 

Dat werkt alleen als je in een land zit waar dergelijke VC's bestaan, dus moet je eerst verhuizen naar Engeland, Israel of de VS.

 

("VC" staat voor "Venture Capitalist", een persoon of meestal een bedrijf dat als business heeft het starten en laten groeien van bedrijven met een nieuwe product, in samenwerking met een ondernemer die bij hen aanklopt voor financiering. Zie b.v. www.dfj.com.)

Link naar reactie
  • 0

Hiermee heb je weliswaar geen bescherming tegen inbreuken. Het biedt alleen een mogelijkheid om rechtsgeldig bewijs te leveren voor de datum en het tijdstip waarop jij het idee hebt gedeponeerd.

 

Welke waarde heeft bewijs, als er geen rechtsbescherming is waarvoor dat bewijs kan worden aangedragen?

Aan het idee zelf wordt door depot geen bescherming in de zin van een intellectueel eigendom toegekend. Dat neemt niet weg, dat je een persoon aan wie jij jouw idee in vertrouwen hebt geopenbaard, wel kunt aanspreken op het plegen van een onrechtmatige daad. Wanneer dan wordt bestreden dat het jouw idee is kun je dat middels het depot toch aannemelijk maken.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik weet even niet hoe het zit met octrooien voor wat betreft een vastlegging in Nederland en eventuele eerste recht dan om ook Europees vast te leggen. Ben gewoon niet super goed thuis in eigendomsrechten en zo.

 

Maar, kan me zo indenken dat degene die iets in welke Europees land dan ook patenteert, sowieso tijdens een bepaalde tijd het recht houdt om als eerste ook europees te patenteren nadien. Mocht dit zo zijn, dan gewoon eerst Nederlandse patent registreren. Op basis daarvan dan prototype inderdaad en partners vinden voor productie. Zo geld genereren voor euopese patent?

 

Voor wat betreft ideen is er ook een databank waar je ideen kunt registreren met datum. Heb ik zelf nu wel gedaan met een deel van een proefschriftonderzoek waar ik mee bezig ben. Zodat ik zeker kan aantonen dat ik er in ieder geval mee bezig ben mocht iemand me toch net voor zijn, iets voor de promotiedatum. Weet niet of vastlegging ook voor patenten en zo echt handig is. Die site waar ik het over heb staat bij file streepje reg dot com. Zag ik toevallig hier gisteren en voor mij dus wel handig.

 

 

"No amount of speculation takes the place of experience."

Charles S Peirce (1839-1914)

Collected Papers of C.S. Peirce (1935)

Link naar reactie
  • 0

Maar, kan me zo indenken dat degene die iets in welke Europees land dan ook patenteert, sowieso tijdens een bepaalde tijd het recht houdt om als eerste ook europees te patenteren nadien.

 

Je hebt een prioriteitsjaar inderdaad. Als de tekst in het octrooi goed is, dien je het al in voor 90 euro (met misten en maren). Voor die 90 euro is een nieuwheidsonderzoek nog niet verplicht. Of het octrooi waarde heeft blijkt pas in de rechtzaal.

 

Voor wat betreft ideen is er ook een databank waar je ideen kunt registreren met datum. Heb ik zelf nu wel gedaan met een deel van een proefschriftonderzoek waar ik mee bezig ben. Zodat ik zeker kan aantonen dat ik er in ieder geval mee bezig ben mocht iemand me toch net voor zijn

 

Registratie is meestal zonder waarde. Anders schoof iedereen zijn papieren wel bij de belastingdienst of notaris naar binnen voor een stempeltje van 3 euro.

 

Vergeet ook niet dat als het een goed product is en het wordt nagemaakt je zelf actief inbreukmakers zal moeten opsporen en dat rechtzaken veel geld kosten.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet even niet .............

 

Er bestaan veel misverstanden over intellectueel eigendom. die worden met name instant gehouden doordat mensen maar iets roepen en anderen dit voor waar aannemen, met de beste bedoelingen overigens. En natuurlijk is het de "plicht" van de lezer om zelf deze informatie te staven, maar helaas .....

 

Maar, kan me zo indenken dat degene die iets in welke Europees land dan ook patenteert, sowieso tijdens een bepaalde tijd het recht houdt om als eerste ook europees te patenteren nadien. Mocht dit zo zijn, dan gewoon eerst Nederlandse patent registreren. Op basis daarvan dan prototype inderdaad en partners vinden voor productie. Zo geld genereren voor euopese patent?

Dat kan een heel gevaarlijke strategie zijn, om een paar redenen te noemen;

  • Vantevoren is niet altijd vast te stellen hoelang het duurt om een werkend prototype te bouwen.
  • Vantevoren kun je niet overzien of het prototype denkfouten danwel nieuwe inzichten zal genereren, zonde van de patentaanvraag die mogelijk waardeloos is hierdoor.
  • Vantevoren is niet bekend hoe snel een investeerder gevonden word, meestal eist deze een werkend model te zien !
     

Er zijn nog wel meer argumenten te bedenken maar deze schieten mij zo te binnen.

 

 

Voor wat betreft ideen is er ook een databank waar je ideen kunt registreren met datum. Heb ik zelf nu wel gedaan met een deel van een proefschriftonderzoek waar ik mee bezig ben. Zodat ik zeker kan aantonen dat ik er in ieder geval mee bezig ben mocht iemand me toch net voor zijn, iets voor de promotiedatum.Weet niet of vastlegging ook voor patenten en zo echt handig is. Die site waar ik het over heb staat bij file streepje reg dot com. Zag ik toevallig hier gisteren en voor mij dus wel handig.

 

NEE dat is schijnveiligheid.

 

Maar, kan me zo indenken dat degene die iets in welke Europees land dan ook patenteert, sowieso tijdens een bepaalde tijd het recht houdt om als eerste ook europees te patenteren nadien.

 

Je hebt een prioriteitsjaar inderdaad. Als de tekst in het octrooi goed is, dien je het al in voor 90 euro (met misten en maren). Voor die 90 euro is een nieuwheidsonderzoek nog niet verplicht. Of het octrooi waarde heeft blijkt pas in de rechtzaal.

 

 

Je hebt het hier over het zesjarig octrooi, die gaat gelukkig binnenkort vervallen, de waarde hiervan is idd discutabel vanwege het totaal ontbreken van een nieuwheidsonderzoek.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.