Jump to content
cab
Verberg

SENA brief gewoon negeren?

Ik had een tijd geleden een brief gekregen van SENA stichting ter exploitatie van naburige rechten,

die had ik genegeerd want er stond nergens dat het verplicht was.

Daarnaast draai ik dus helemaal geen muziek, en werk ik ook nog eens in mijn eentje en klanten komen ook niet langs.

Nu heb ik een 2e brief ontvangen met hetzelfde brief en met ongeveer dezelfde mededeling maar nergens staat dat het verplicht is om het op te sturen. Moet ik deze negeren of moet ik het formulier op sturen?

 

Op het formulier staat wel dat ik kan aanvinken dat ik geen muziek in bedrijf/kantoor ten hore breng.

 

Ja ik heb de zoekfunctie niet gebruikt maar er stond nergens over dat ik deze brief kon negeren..:)

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

NIET NEGEREN! Altijd reageren. Het zijn lastpakken, maar ze hebben het recht om bij jou geld te vorderen, tenzij je duidelijk aangeeft dat je geen muziek draait.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik negeer het gewoon, moet men maar duidelijker zijn en er niet bij voorbaat vanuit gaan dat er muziek wordt gedraait. Als ze echt geld willen komen ze maar langs, net als die rakkers van de kopieerheffing.


"The road to success is always under construction"

Link to post
Share on other sites
  • 0

Negeren is toch echt niet verstandig dan wil de Sena nog wel eens rekeningen op basis van eigen schattingen sturen. Ik zag trouwens dat je ook zeer eenvoudig via een webformulier alles kan aangegeven. Dus ook wanneer er geen achtergrondmuziek ten gehore wordt gebracht.

 

Bijgaand link webformulier:

http://www.sena.nl/pages/nl/gebruikers/licenties/Formulier.html


www.abcora.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ondertussen heeft iedereen deze brief wel gehad denk ik.

 

Waarom zal je de brief negeren? Vind dat zelf een beetje dom, ik heb hem van de zomer ook gehad en heb ingevuld dat ik geen muziek draai. Simpeler kan het toch niet lijkt mij? Na die tijd nooit meer wat gehoord. Er staat ook duidelijk de zin in: "het kan natuurlijk ook zijn dat binnen uw bedrijf op geen enkele wijze muziek openbaar gemaakt wordt. Dit kunt u evengoed kenbaar maken op hetzelfde opgave formulier, om u op deze manier uit te sluiten voor toekomstige mailingen en herinneringen.

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link to post
Share on other sites
  • 0

In het verleden heb ik ook de Sena in de bus gehad, ook ik laat geen muziek horen op welke wijze dan ook in de zaak.

 

Dit kon ik keurig aangeven op het formulier, daarna niks gehoord.

 

Neem simpelweg contact met ze op en vetel ze dat je geen muziek laat horen.

 

Groet en suc6

 


Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link to post
Share on other sites
  • 3

Ik blijf het raar vinden dat een particuliere stichting dit soort dingen mag doen. Een dj betaalt voor een cd in de winkel, het radiostation betaalt aan buma/stemra voor het uitzenden ervan, en vervolgens moet je als ondernemer nog 's betalen voor het ernaar luisteren. En het geld gaat niet naar de artiest maar naar de producenten.Oh, en de fabrikant van de cd's heeft natuurlijk ook betaald aan de stichting thuiskopie.

 

Ik denk dat ik ga voorstellen om een algemene heffing in te voeren op illegale software. Voor iedere computer in een bedrijf moet die heffing dan worden betaald, ongeacht of je software hebt of niet. Net als dat je een muziekheffing betaalt op data-cd's. Er draait gemiddeld ter waarde van € 3000 software op een pc, de helft van alle software is illegaal, dus de heffing wordt dan € 1500 per pc per jaar.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik denk dat ik ga voorstellen om een algemene heffing in te voeren op illegale software. Voor iedere computer in een bedrijf moet die heffing dan worden betaald, ongeacht of je software hebt of niet. Net als dat je een muziekheffing betaalt op data-cd's. Er draait gemiddeld ter waarde van € 3000 software op een pc, de helft van alle software is illegaal, dus de heffing wordt dan € 1500 per pc per jaar.

 

Dat staat natuurlijk los van de muziek en daar heb je de BSA ook al voor al snap ik de denkwijze wel. Alleen krijg je dan weer precies hetzelfde:

 

bedrijven die netjes voor hun software en licenties betalen moeten ook nog eens meebetalen voor het misbruik door anderen.

 

Hetzelfde kromme denken doet men ook al bij de kopieërheffing: wanneer je een fax hebt kun je copietjes maken dus gaat men er vanuit dat je dit ook doet en moet je betalen omdat je wel eens auteurrechtelijk materiaal zou kunnen dupliceren.


"The road to success is always under construction"

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hetzelfde kromme denken doet men ook al bij de kopieërheffing: wanneer je een fax hebt kun je copietjes maken dus gaat men er vanuit dat je dit ook doet en moet je betalen omdat je wel eens auteurrechtelijk materiaal zou kunnen dupliceren.

 

Onder de reprorecht heffing kun je wel uit komen. Wij betalen dat niet omdat we echt nooit kopieen maken anders van van materiaal dat we zelf hebben gemaakt.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Net ook zo'n dingetje in de bus gekregen of ik even 276 EURO wil betalen.

 

Mijn eerste indruk is de brief negeren gezien de tekst in de factuur:

 

... "Door het voldoen van de onderstaande factuur bent u gerechtigd krachtens atrikel 7 lid 1 wet naburige rechten (WNR) tot het gebruik van muziek binnen uw onderneming voor de aangegeven periode."....

 

 

Omdat ik geen muziek openbaar maak binnen de onderneming, met direct of indirect winst oogmerk, wens ik niet van dit recht gebruik te maken en hoef ik daar dus niet voor te betalen.

 

Normaal gesproken hoort aan dit soort brieven een "vrijwillige" acceptgiro te hangen.

Ook de term factuur is misleidend, omdat het hier klaarblijkelijk gaat om een "aanbieding" mocht je erin geintresseerd zijn.

 

Het is alsof de BCC ipv een folder meteen een factuur zou sturen met de mededeling dat door betalen van 3000 euro er in 3 weken een koelkast voor je deur staat.

 

 

Door de misleiding is dit bijna pure oplichting en zakkenvullerij.

 

Dus mijn advies is bewaren die brieven maar niet reageren, ik vermoed dat elke response ze opdrijft tot meer actie. Mochten ze gaan dreigen dan kun je altijd nog een bezwaar schrift sturen.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb hem ook!!! de facturen van SENA.

 

Ik moet toch even wat kwijt en ben zeer benieuwd naar de reactie van anderen hierop:

 

- buiten het factuur om worden er ook nog eens elk jaar administratieve lasten doorgerekend. Bij navraag hierover wordt gesteld dat het bedrijf zich niet vrijwillig heeft aangemeld. Ik kan mij voorstellen dat je je inderdaad één keer niet hebt aangemeld mar daarna ben je volgens mij toch bekend? Waarom dan toch drie keer (jaar) factureren??

 

- waarom ben ik dan, sinds de oprichting van SENA, niet bekend met deze stichting. Bij navraag wordt gesteld: het is een wet en die moet u kennen! Mijn stelling is ik heb één radio, ik betaal al jaren BUMA had daar even na gevraagd wie wel en wie geen radio heeft. Reactie: dat doen we niet.(maar wel een link op de site!)

 

- Als hun doelstelling is "SENA incasseert namens rechthebbende vergoedingen en betaald deze zo snel en correct als mogelijk, TEGEN ZO MIN MOGELIJK KOSTEN, door aan deze rechthebbende" waarom:

- kost de gemiddelde medewerker dan € 74.000,- per jaar (bron: jaarverslag 2005)

- zijn de 'overige' bedrijfskosten € 2.287.000,- !!!!!

- zit het hoofdkantoor in een vrijstaande villa in het Hilversum waarvan de waarde boven de € 1.5000.000,- is.

- totale incasso € 50,5 mio - € 46 mio beschikbaar = € 4.5 mio kosten!!!

 

En dan tot slot de tekst van de directeur van Berkel: "Mogen wij ons even op de borst kloppen" waarvoor? omdat je een wet uitvoert? laat me toch niet lachen! OPLICHTERS!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ook ik heb brieven ontvangen.

 

Muziekgebruik 2004 en 2005.

Heb nu een klachtenbrief geschreven dat dit niet te controleren is.

Graag ontvangen wij van u een creditfactuur.

Tot op heden geen reactie. Vandaag herhalingsbrief verstuurd.

 

Ik hou jullie op de hoogte.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Even ter verduidelijking, omdat ik op het forum regelmatig de naam BUMA/STEMRA zie passeren.

 

BUMA incasseert de vergoedingen namens de tekstschrijvers en componisten. De zogenaamde auteursrechten.

SENA incasseert de vergoedingen namens de artiesten en platenproducenten. De zogenaamde naburige rechten.

 

Dit zijn dus twee zaken die los van elkaar staan. Uiteraard wordt er door beide partijen wel bij dezelfde doelgroep geincasseerd, namelijk de ondernemers die muziek ten gehore brengen.

 

@Theooooo: Dit valt wel degelijk na te gaan, o.b.v. de vergoedingen die al dan niet aan BUMA zijn betaald. Ik zou je willen adviseren om na te gaan of je deze inderdaad hebt voldaan of niet. Aan de hand daarvan kan je verwachten of je bezwaar gegrond of ongegrond wordt verklaard.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 1

Men zou uit sommige voorgaande posts kunnen afleiden dat SENA zich bedient van dubieuze praktijken en spookfacturen zendt. Dit is onjuist. Alvorens SENA tot incassering c.q. facturering overgaat wint zij informatie in bij de desbetreffende organisatie of er achtergrondmuziek ten gehore wordt gebracht.Dit gebeurt met tekst en uitleg. In die brief staat ook nog eens overduidelijk het verschil tussen de SENA en BUMA. Het kan natuurlijk zijn dat ondernemers/organisaties die brief niet hebben ontvangen of als niet relevant bij de stapel oud papier hebben gelegd, maar dat is van een andere orde.

 

De vraag in hoeverre het rechtmatig is dat er naast de BUMA ook nog een vergoeding door SENA wordt geincasseerd en of men zich moreel verplicht moet voelen om aan deze stichting te betalen is meer principieel van aard. De naburig rechten zijn nu eenmaal wettelijk vastgelegd. Wanneer men zich door die wet gedupeerd voelt dan vergt dat een maatschappelijke c.q. politieke discussie. Eerst dan zou men erin kunnen slagen om de grondslag voor de vorderingen van SENA en geestverwanten onderuit te halen. Zolang de rechten echter vastliggen bestaat er gewoon een grondslag en kan SENA als belangenvertegenwoordiger die rechten ten gelde maken, net zo goed als iedere willekeurige schuldeiser zijn vordering uit handen kan geven aan een incassobureau. Kwalificaties als oplichters e.d. zijn mijn inziens dan ook niet terecht.

 

Ik ben het er wel roerend mee eens dat aan de communicatiemethoden van dit soort belangenvertegenwoordigers iets te verbeteren valt, hoewel daarbij aangetekend moet worden dat sommigen nog wat van SENA kunnen leren.


jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb vandaag een factuurherrinnering gekregen van SENA over 2006. Ik zou een bedrijf hebben met als werknemersaantal factor 12. Maar ik heb helemaal geen bedrijf, ben ook geen ondernemer en het bedrijf dat ik heb gehad bestaat al 5 jaar niet meer. Waar haalt dan de SENA mijn stokoude gegevens vandaan als ik al 5 jaar niet meer sta ingeschreven bij de KVK? ::)

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik ben momenteel een stichting aan het opzetten (BOOMA).

Speciaal voor eigenaren van bomen.

 

Binnenkort ontvangt ieder bedrijf een factuur voor het gebruik van zuurstof dat door deze bomen wordt aangemaakt.

En zonder deze zuurstof had de ondernemer en zijn werknemers geen productie kunnen draaien... dus gebruik van iemand anders zijn zuurstof.

 

Wettelijk regeling moet volgens mij geen probleem zijn.

(gat in de markt)

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo,

Ik heb ook al een paar brieven gehad van die criminelen, naar de vierde brief heb ik er nu een gehad van intrum justitia, of ik binnen 7 dagen even 280 euro wil overmaken anders zullen ze namens sena een dagvaarding uitvaardigen!!

Ik heb een eenmans bedrijfje waar niemand anders werkzaam is of klanten binnen komen.

Ik vind het tog echt te gek voor woorde dat je dat dan moet betalen.

Iemand het ook al zover laten komen??

En weet iemand een oplossing behalve maar even betalen....

Link to post
Share on other sites
  • 0
Guest Verwijderd account

Zodra de naam Intrum Justitia valt is de regel: niet betalen, tenzij de vordering terecht is. Maar heeft u al contact met ze opgenomen en laten weten dat u geen muziek ten gehore brengt in uw onderneming? Dat had u al kunnen doen bij de eerste brief van SENA.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Wat u zegt klopt zeer zeker alleen deze brief was zo onduidelijk dat ik hem waarschijnlijk verkeerd ingevuld heb. Der stonden te weinig keuze mogelijkheden op die voor mijn bedrijf van toepassing zijn.

Der stond “hoeveel mensen zijn in uw bedrijf werkzaam?” ik had 1 ingevuld (ikzelf) en vanaf toen kreeg ik die rekeningen.

Ik weet het niet meer precies maar 1 tot en met 5 werknemers moes men een x bedrag betalen.

Ik vond het nogal dubieus dus ik ben er verder niet meer op ingegaan en dat was misschien fout.

Ze kunnen op zen minst wat duidelijkere brieven sturen, ik dacht eerst dat het de wel bekende spookfacturen waren ik had namelijk nog nooit van de sena gehoord.

 

Inmiddels heb ik het uit handen gegeven en ben benieuwd hoe het afloopt.

Alles bij alles vind ik het zeer grote onzin en ben zeker niet van zin om te betalen!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

In de volledige wettekst

http://www.scdf.nl/SCDF%20Info/Volledige%20wettekst%20Sena.pdf

 

staat bij 27a:

 

"Artikel 27a. Degene die een opgave, bedoeld in artikel 15d, opzettelijk nalaat

dan wel in een dergelijke opgave opzettelijk een onjuiste of onvolledige

mededeling doet, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of

geldboete van de derde categorie. Het feit wordt beschouwd als een overtreding."

 

Even verder kijkend naar 15d of ik er ook mee bedoeld wordt, m.a.w moet ik de brief invullen:

 

Artikel 15d. Degene die tot betaling van de in de artikelen 2, derde lid, 6, derde

lid, 7a, derde lid, en 8, derde lid, bedoelde vergoeding verplicht is, is gehouden,

voor zover geen ander tijdstip is overeengekomen, vóór 1 april van ieder

kalenderjaar aan de in artikel 15a, eerste lid, bedoelde rechtspersoon opgave te

doen van het aantal rechtshandelingen, bedoeld in eerstgenoemde artikelen. Hij

is voorts gehouden desgevraagd aan deze rechtspersoon onverwijld de

bescheiden of andere informatiedragers ter inzage te geven, waarvan

kennisneming noodzakelijk is voor de vaststelling van de verschuldigdheid en de

hoogte van de vergoeding.

 

Verder kijkend naar 2.3 , 6.3 , 7a.3 en 8.3 hoor ik daar echt niet bij.

Volgens mij ben ik dus niet verplicht informatie te geven als daar niet bij hoor.

Ze kunnen en mogen mij natuurlijk wel controleren en pleeg ik een strafbaar feit als ik er wel bij zou horen en de brief verscheurd heb.

 

Of zie ik dit verkeerd?

 

(Eenmanszaak zonder iemand over de vloer.)

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Beste gedupeerde en ontevreden ondernemers,

 

Onlangs een opgaveformulier aangetroffen van Sena.

 

 

van de reeks dreigbrieven heb ik ze netjes afgewikkeld, door ze een brief te sturen en mee te delen er geen muziek wordt gedraaid in de zaak.

na een tijdje kan ik weer een opgaveformulier invullen, met het feit dat de gegevens tussen buma en sena strijdig zijn met elkaar. In de afgelopen jaren altijd buma betaald, maar Sena niet. Vanwege administratieve romslomp is dat al die jaren fout gegaan.

 

Voor me ligt nu een opgaveformulier van sena, met daarin het verzoek dit in te vullen danwel binnen 10 dagen te betalen. Verder lijkt mij dit best tricky, want in deze opgaveformulier is nergens terug te vinden wanneer je geen muziek draait dat aan hun te kunnen meedelen.

Dit formulier lijkt wel op aankondiging op verder acties, zodra je invult dat je er geen muziek wordt gedraaid.

 

Heeft iemand dit ook ooit gehad? Zijn er anderen die in dezelfde verkeren? Weet iemand hoe je dit handig kan afwikkelen?

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 295 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept