• 0

SENA brief gewoon negeren?

Ik had een tijd geleden een brief gekregen van SENA stichting ter exploitatie van naburige rechten,

die had ik genegeerd want er stond nergens dat het verplicht was.

Daarnaast draai ik dus helemaal geen muziek, en werk ik ook nog eens in mijn eentje en klanten komen ook niet langs.

Nu heb ik een 2e brief ontvangen met hetzelfde brief en met ongeveer dezelfde mededeling maar nergens staat dat het verplicht is om het op te sturen. Moet ik deze negeren of moet ik het formulier op sturen?

 

Op het formulier staat wel dat ik kan aanvinken dat ik geen muziek in bedrijf/kantoor ten hore breng.

 

Ja ik heb de zoekfunctie niet gebruikt maar er stond nergens over dat ik deze brief kon negeren..:)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Pim Effting, er is hier een persoon met de gebruikersidentificatie StevenK. Misschien is hij bereidt u, ten gunste van uw organisatie, te vertellen wat u het beste er mee kan doen. Er is een grote kans, denk ik, dat er wat anders mee kan gebeuren dan het inzetten voor de behoeften van uw kat. En dat is in uw interesse, en hij kan dat beter uitleggen dan ik.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik gooi deze brieven ook altijd gewoon weg. Grootste onzin deze particulieren-instanties die denken dat ze alles mogen doen. Ik ga denk ik ook toezien op een aantal wetten die door veel mensen worden overtreden. Gewoon iedereen een brief sturen met de vraag of ze die wet overtreden, als ze niet reageren maken we gewoon een schatting en sturen we een factuur. Altijd wel mensen die dit betalen.

 

Schandalig. Alle muziek wordt ten minste op 6 verschillende manieren betaald, met allemaal hun eigen instanties en eigen kantoren en directeuren. Laat die mensen gewoon innoveren en gewoon goede producten maken, wordt er vanzelf voor betaald.

 

Maar goed, Nils is zo vastberaden met z'n advies dat ik de volgende keer het formulier netjes zal terug sturen. Toch blijf ik het vreemd vinden, ook de reacties van "gewoon invullen en terug sturen en je bent van ze af". Ze moeten het gewoon niet sturen!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Ik maak het in de praktijk regelmatig mee dat ondernemers zich melden met een dwangbevel vanwege heffingen van bijvoorbeeld een (hoofd)bedrijfschap. Die mensen hebben dan ook het standpunt gehuldigd: 'hun informatie klopt niet, dus ik betaal niet en ik reageer niet'.

 

Het enige wat ik dan nog kan doen is uitleggen dat er sprake is van een bevoegdheid die op de wet gebaseerd is en dat ze ook nog eens de mogelijkheid hebben een dwangbevel uit te vaardigen, waartegen verzet bij de civiele rechter open staat. De verzettermijn blijkt veelal verstreken te zijn en dan kan ik niets meer bieden dan enkel wat uitleg :(

 

Bij die naburige rechten en reprorechten ben ik bang dat hetzelfde kan gebeuren. Voor zover ik het nu kan beoordelen hebben deze instanties niet de mogelijkheid om direct een dwangbevel uit te vaardigen.

 

Het is volgens mij verstandig om - ongetwijfeld in het kader van de 'administratieve lastenverlichting voor ondernemers' - inhoudelijk te reageren op de brieven van deze instanties.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben erg blij deze discussie gevonden te hebben want ook ik heb die 1e brief gewoon in de oudpapierbak laten verdwijnen..

Bij het begeleidend briefje zat een "aanvraag formulier"..

 

Ik wil helemaal niets aanvragen, luister amper muziek en zeker niet tijdens werktijd, en ontvang ook helemaal geen klanten want dat wil de gemeente niet hebben.

 

Blijkbaar moet ik hun 2e brief maar wel terug sturen...

Overigens vindt ik op hun website ook alleen maar aanvraag formulieren voor de licentie die ik helemaal niet hebben wil..

 

Vage instantie.. Maak dan gewoon een formuliertje om aan te geven dat je geen klanten ontvangt..

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is nu mijn 2e brief, ik ben nog niet eens met mijn onderneming begonnen...

Maargoed als het goed is open ik begin 2009 mijn privé sauna, hoewel ik het gewoon een sauna noem ivm wekken van verkeerde ideetjes bij bepaalde mensen. Mensen mogen hun eigen muziek meebrengen, kan ik sena gewoon negeren. Ik vind die tarieven belachelijk. Ze kunnen niet zomeer binnenlopen bij me, want dan zeg ik dat ik klanten in mijn sauna heb zitten. Iemand advies?

Link naar reactie
  • 0

Iemand?

 

Er is al heel veel gepost over dit onderwerp. Als jij geen muziek maakt hoef je Sena niet te betalen. Als jij wel muziek maakt, dan wel. Maakt niet uit of je cd's van klanten draait of je eigen cd's of de radio aan hebt. Sena is een bespottelijke instantie die door onoplettendheid van de tweede kamer helaas door de overheid is gesanctioneerd.

 

Ik zou zoveel mogelijke protesteren en niet betalen, kijken wat ze doen.

Link naar reactie
  • 0

Maar ergens las ik dat een werkgever geen muziek draaide maar zijn werknemen een radio van thuis meenam en eigen muziek en dat was toegestaan.

 

Wat is dan het verschil als ik geen muziek draai, maar ik klanten de mogelijkheid bied om hun eigen muziek van thuis mee te nemen. Of ze het nu thuis luisteren of bij mij in de sauna waar verder niemand anders bij aanwezig is. Ik ook niet.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit hem de crux in personal audio.

Als jij in een ruimte muziek laat klinken dan kun je dat als public adressing zien.

Gebruik je een mp3 speler met headset dan is het personal audio geworden.

 

Even super simpel, als een ander mee kan genieten moet je betalen, als een ander niet mee kan luisteren hoef je niet te betalen.

 

Voor de personal audio van werknemers hoeft een werkgever niet te vrezen, tenzij het een ghettoblaster is waardoor iedereen kan meegenieten van de muziek.

Link naar reactie
  • 0

Nou ja goed, ik ga het als volgende aanpakken:

 

Ik stuur gewoon die brief van zee terug waarop ik aan geef geen muziek te gaan draaien en dat ik nog niet eens open ben.

Mochten ze langs komen, dan komen ze niet zomaar binnen omdat bij mij alles op afspraak loopt en dan zeg ik ze dat ik op dat moment mensen in mijn sauna heb. Ze mogen dan of 3 uurtjes wachten, of over 3 uurtjes terug komen. Ondertussen zorg ik dat ze daar niks gaan vinden van muziek.

 

Dus nu is mijn vraag? Ze mogen toch niet zomaar mijn sauna binnen lopen als ik aangeef dat er mensen binnen zijn? Dan zouden ze mijn goede naam namelijk ook nog eens verpesten met hun onzin.

Link naar reactie
  • 0

Vorige week, 5 oktober, voor het eerst sinds de start van mijn bedrijf toch ook maar een Sena brief gehad. Wist van deze topic af, dus eens even doorgelezen. Heb ze netjes een brief gestuurd en tevens vermeld dat het bedrijf nu dus gestopt is.

So far, so good !

 

Totdat ik vandaag bij de post 2 aanmaningen ontving.... voor 2006 en 2007... ??? >:(

 

En wat zal ik hier nu eens mee doen ? Rond archief toch maar ?

Link naar reactie
  • 0

8) ??? ??? ??? :P :P :-\ :-\

hoe kunnen verenigingen nog iets leuks doen bedoel ik vrijmarkten 30 april

carnaval

.en dagje kost effe 600 euri's dat is toch geen kattepis

 

hoe komen we onder deze regeltje's uit meeliften op café/restaurant zijn rechten .

we betalen toch buma stemra

 

Ik heb hem hier ook liggen voor een vereniging waarvoor ik actief ben. 1 x per jaar 4 avonden avond4daagse waarbij we een beetje muziek draaien (met originele cd's).

Kans is groot dat we straks geen muziek meer afspelen....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook twee keer die brief gehad. Eerst vrijblijvend, daarna met een dwingende toon. Ik heb maar gereageerd. Belachelijk formulier waarbij men er van uit gaat dat je in overtreding bent en je volgens de telefoniste eerst schriftelijk moet toelichten waarom dat niet zo is.

Link naar reactie
  • 0

Same here. Irritante club is dit. Ik heb telkens hun brieven de prullenbak in gedonderd. Nu heb ik ook een brief waar men mij vriendelijk doch dringend verzoek hun formulier in te vullen. En dan hebben ze de naam van mijn bedrijf niet eens correct kunnen spellen. Bah, ga toch een eind wandelen. >;(

 

P.S. De toon van de laatste brief doet mij denken aan de eerste brief die ik van Graydon had gehad. Ook soort van dreigbrieven: "Doe ons snel bedrijfsgegevens toekomen anders bent u niet te vertrouwen!". Dat ik jaren bij in die club gewerkt heb. Bah.

Link naar reactie
  • 0

als ik nu met mijn dwarsfluit een cd opneem en deze tijdens werktijd ga beluisteren, ben ik verplicht licentiegelden aan SENA te betalen.

 

als artiest zie ik hier echter niets van terug want:

 

1. Bent u artiest / musicus (m/v)?

2. Heeft u meegewerkt aan een opname die voor commerciële doeleinden is uitgebracht?

3. Is uw opname ooit op radio en/of televisie uitgezonden?

 

Wanneer u deze drie vragen met JA kunt beantwoorden, dan mogen uw gegevens bij SENA niet ontbreken. Om de kosten hoeft u het niet te laten want de verwerking van uw gegevens en repertoire informatie is GRATIS!

bron: SENA.nl

 

aangezien ik dit in m'n vrije tijd heb opgenomen, kan ik vraag 2 en 3 niet met 'ja' beantwoorden, dus mag ik me niet inschrijven bij SENA.

 

einde verhaal: wel lappen voor mijn eigen cd en eigen muziek die ik zelf geschreven heb, maar er iets van terug zien, ho maar. lekker makkelijk geld verdienen :-\

 

zoals velen al gezegd hebben; ook ik vind het een scheve constructie. dit is haast schuldig bevinden, totdat je onschuld bewezen is aangaande een misdrijf.

men kan ook de verantwoordleijkheid neerleggen bij de ondernemer ipv als een kleuterjuf over de schoudertjes mee loeren en vertellen wat het kind moet doen. Ze hadden ook een brief kunnen sturen in een andere vorm.

 

Wij hebben vernomen dat u onlangs een bedrijf gestart bent, graag willen we u wijzen op het volgende: SENA is {uitleg}. Denkt u licentieplichtig te zijn dan kunt u bijgevoegd formulier aan ons retour zenden of kontakt met ons opnemen.

 

geef toe, da's toch veel vriendelijker?!

Link naar reactie
  • 0

>:( :'( Vandaag heb ik 2 facturen van sena ontvangen, over 2007 en 2008. Ik heb een kleine praktijk aan huis in alternatieve geneeswijzen en ben officieel ingeschreven op 14-11-2007 bij de KVK. Als ik klanten heb, dan draai ik geen muziek en ik mag toch zeker in mijn eigen huis wel muziek draaien. Ik zet niet altijd de radoi of cd uit, als ik de telefoon opneem en mag toch wel lekker muziek draaien als ik alleen aan het werk ben?! Ik ben een zzper en voor de belastingdienst niet eens ondernemen. Betaal wel BTW maar volgens de inkomstenbelasting ben ik gewoon particulier. Mijn website heeft geen muziek en volgens Buma hoef ik ook niet te betalen. Ik heb net een mail gestuurd maar vraag mij af, hoe verder.

Heb net wel een mail gestuurd en inmiddels een ontvangstbevestiging van hen ontvangen en stuur de facturen retour. Is dit voldoende?

 

Wat leven we toch in een raar land! regeltjes en nog eens regeltjes en misleiding en dit soort rare fratsen mag allemaal wel!

 

Zo dat lucht op, fijn weekend allemaal!

 

Evelien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.