• 0

SENA brief gewoon negeren?

Ik had een tijd geleden een brief gekregen van SENA stichting ter exploitatie van naburige rechten,

die had ik genegeerd want er stond nergens dat het verplicht was.

Daarnaast draai ik dus helemaal geen muziek, en werk ik ook nog eens in mijn eentje en klanten komen ook niet langs.

Nu heb ik een 2e brief ontvangen met hetzelfde brief en met ongeveer dezelfde mededeling maar nergens staat dat het verplicht is om het op te sturen. Moet ik deze negeren of moet ik het formulier op sturen?

 

Op het formulier staat wel dat ik kan aanvinken dat ik geen muziek in bedrijf/kantoor ten hore breng.

 

Ja ik heb de zoekfunctie niet gebruikt maar er stond nergens over dat ik deze brief kon negeren..:)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je dit verhaal aan de Sena stuurt hoe je niets te betalen.

Het is tenslotte genot in huiselijke kring.

 

>:( :'( Vandaag heb ik 2 facturen van sena ontvangen, over 2007 en 2008. Ik heb een kleine praktijk aan huis in alternatieve geneeswijzen en ben officieel ingeschreven op 14-11-2007 bij de KVK. Als ik klanten heb, dan draai ik geen muziek en ik mag toch zeker in mijn eigen huis wel muziek draaien. Ik zet niet altijd de radoi of cd uit, als ik de telefoon opneem en mag toch wel lekker muziek draaien als ik alleen aan het werk ben?! Ik ben een zzper en voor de belastingdienst niet eens ondernemen. Betaal wel BTW maar volgens de inkomstenbelasting ben ik gewoon particulier. Mijn website heeft geen muziek en volgens Buma hoef ik ook niet te betalen. Ik heb net een mail gestuurd maar vraag mij af, hoe verder.

Heb net wel een mail gestuurd en inmiddels een ontvangstbevestiging van hen ontvangen en stuur de facturen retour. Is dit voldoende?

 

Wat leven we toch in een raar land! regeltjes en nog eens regeltjes en misleiding en dit soort rare fratsen mag allemaal wel!

 

Zo dat lucht op, fijn weekend allemaal!

 

Evelien

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

emigreren is geen oplossing dan krijg je ongetwijfeld weer met andere "rare" regeltjes te maken.

 

Gewoon niet betalen, blijven protesteren, lekker burgerlijk ongehoorzaam. Heb zelf nog nooit iets van SENA gekregen maar ben zeker niet van plan te betalen omdat ik thuis muziek luister waar ik dik voor betaald heb.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Nou, nee dus. Als je een bedrijf aan huis hebt moet je voor het draaien van muziek in je eigen huis aan de Sena betalen.

 

Nou nee dus. Ik heb de sena een mail gestuurd naar aanleiding van hun verzoek een formulier in te vullen. Reactie van een juridisch medewerker vind je hieronder. De samenvatting: nee je hoeft geen bijdrage te betalen als je alleen zelf naar muziek luistert als zzp'er. En tja blijkbaar is er zoveel onduidelijk dat ik de opmerking "Om onduidelijkheid te voorkomen, maken wij uitdrukkelijk bezwaar tegen het opnemen van dit antwoord op uw website. " maar negeer.

 

Heb de afgelopen drie jaar niets meer vernomen van de sena.

 

De Wet op de Naburige Rechten bepaalt dat een commercieel fonogram zonder

toestemming van de rechthebbenden kan worden uitgezonden of op andere wijze openbaar

gemaakt, mits daarvoor een billijke vergoeding aan SENA wordt betaald (artikel 7 en

15 WNR). De vergoedingen die SENA incasseert staan geheel los van de omroepbijdragen

(het kijk- en luistergeld). Daarbij komt, dat het kijk- en luistergeld in Nederland

sinds 1 januari 2000 is afgeschaft. Wanneer u CD's aanschaft betaalt u nog geen

vergoeding voor het openbaar maken van de CD (het fonogram). SENA incasseert

overigens niet alleen de vergoeding voor het openbaar maken van CD's, maar ook voor

het ten gehore brengen van muziek via bijvoorbeeld radio en/of televisie.

 

Er is geen sprake van openbaarmaking indien u binnen uw onderneming:

- uitsluitend ten eigen genoegen muziek ten gehore brengt;

 

- er geen sprake is van een beroeps-, bedrijfs- of een

soortgelijk belang dat ook anderen dan uzelf de muziek kunnen horen;

 

Wat moet worden verstaan onder een beroeps- of bedrijfbelang is niet zonder meer

duidelijk. In de rechtspraak is aangegeven dat indien de radio van een werknemer

door meer dan een enkele collega (2 à 3) te beluisteren is, er sprake is van een

bedrijfsbelang (en dus van openbaarmaking) waarvoor een vergoeding verschuldigd is.

Indien de muziek te beluisteren is in het publiekstoegankelijke gedeelte van een

kantoor en/of bedrijf is er eveneens sprake van een bedrijfsbelang. Te denken valt

aan een receptie en/of balie.

 

Indien u als zelfstandige werkzaam bent in uw kantoor- en/of bedrijfsruimte en er is

geen sprake van een beroeps-, bedrijfs- of een soortgelijk belang dat ook anderen

dan uzelf de muziek kunnen horen (u brengt bijvoorbeeld geen muziek ten gehore

tijdens de ontvangst van klanten of in publiekstoegankelijke ruimten), dan

incasseert SENA op grond van het bovenstaande geen vergoeding voor dit

muziekgebruik.

 

SENA verzoekt u wel om het muziekgebruik aan te geven op het opgaveformulier en het

formulier te retourneren. Voor alle duidelijkheid wijs ik er op, dat het opzettelijk

doen van een onjuiste of onvolledige opgave strafbaar is op grond van artikel 27 van

de Wet op de Naburige Rechten.

 

Om onduidelijkheid te voorkomen, maken wij uitdrukkelijk bezwaar tegen het opnemen

van dit antwoord op uw website. Indien ondernemers vragen hebben over SENA kunnen

zij te allen tijde contact opnemen met onze helpdesk op 070-4528408.

 

Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,

Link naar reactie
  • 0

emigreren is geen oplossing dan krijg je ongetwijfeld weer met andere "rare" regeltjes te maken.

 

Gewoon niet betalen, blijven protesteren, lekker burgerlijk ongehoorzaam. Heb zelf nog nooit iets van SENA gekregen maar ben zeker niet van plan te betalen omdat ik thuis muziek luister waar ik dik voor betaald heb.

 

Maar dat maakt dus niet uit. Het radiostation betaalt voor de CD, ze betalen de Buma voor het uitzenden ervan, en dan betaal jij nog weer voor het luisteren omdat je een bedrijf hebt waar het zou kunnen dat een klant wel 's per ongeluk de radio hoort. Voor de blanko CD waar de muziek op staat is ook nog weer betaald aan de Stichting Thuiskopie, voor illegale kopieen. Je betaalt dus vier keer voor dezelfde muziek.

 

Niet betalen is geen optie, want vroeg of laat komen ze met een deurwaarder en hoge kosten. Een brief schrijven dat je geen muziek draait werkt in eerste instantie ook niet. Je moet minstens driemaal een boze brief hebben geschreven voordat ze begrijpen dat je geen muziek draait. Stuur die brieven dan wel cc de tweede kamer.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou Christine,

 

Jij kan dat misschien wel zo even missen maar ik niet, ben echt een hele kleine zzper met een uit de hand gelopen hobby! En omdat ik zo eerlijk ben, het netjes ingeschreven in KVK en gemeld bij de belastingdienst. Ik verdien er niet eens op nog!

 

Slaat echt nergens op en vraag me toch af waarom jij als enige op het forum zegt, wel betalen, kun je dat nog verder onderbouwen?

 

Ow en misschien heel dom hoor, maar heb je voor mij het mailadres van de tweede kamer? Ik ben hier niet in thuis hoor! Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Slaat echt nergens op en vraag me toch af waarom jij als enige op het forum zegt, wel betalen, kun je dat nog verder onderbouwen?

 

Evelien, als jij mijn berichtje echt gelezen had, had je begrepen dat ik van iedereen hier het meest gekant ben tegen de bijdrage aan Sena (en alle vergelijkbare oplichterspraktijken). Wat ik zeg is dat Sena de tweede kamer en de wet achter zich heeft. Maar dat wil niet zeggen dat je moet betalen. Ik betaal ook niet, nooit gedaan ook, zal ik nooit doen ook.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb een klein praktijkje aan huis sinds november 2007 maar ik maak er weinig gebruik van want ik werk over het algemeen voor en bij andere bedrijven. Nu heb ik dus wel 4 klanten gehad.. een muziekje bij een massage maakt het toch een stukje prettiger maar moet ik daar nu dus 113 euro voor betalen???? dat waren dure massages!! Voor de verrassing hebben ze me ook maar meteen facturen voor 2006 en 2007 gestuurd.. terwijl ik toen nog helemaal geen praktijk had. Ik vind dit pure idioterie.... Zou het helpen als we ook eens in Den Haag gaan protesteren?? ;-) met veel muziek bijvoorbeeld;-)

 

Ik moet nog een bezwaar indienen en ik ben benieuwd hoe Sena daar mee omgaat want hopelijk begrijpen zij toch ook wel dat ik niet meer dan 300 euro ga betalen voor 4 uurtjes muziek!!

Tips zijn altijd welkom..

 

Fijne avond

Link naar reactie
  • 0

Ik moet nog een bezwaar indienen en ik ben benieuwd hoe Sena daar mee omgaat want hopelijk begrijpen zij toch ook wel dat ik niet meer dan 300 euro ga betalen voor 4 uurtjes muziek!!

 

Haha. Ambtenaar Dorknoper is een wonder van flexibiliteit, vergeleken bij dit soort instanties.

 

Ik ben erg voor aktie tegen Sena/Thuiskopie/Reprorecht/etc. Protest zal wel in het parlement moeten, want de tweede kamer sanctioneert deze dieven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik het nog niet eens over de 3 x 10 euro gehad die zij administratiekosten noemen..... >:(

Dezelfde dag, 3 facturen en dan op alledrie 10 euro adminstratiekosten... nog geen 2 minuten werk!

Ik zit er hard aan te denken om Sena een factuur te sturen van 300 euro voor het gedane leed; mijn hele weekend naar de knoppen, slapeloze nacht.. de uren achter internet om alle forums te lezen en dan nog de tijd voor het schrijven van een brief... 8)

Link naar reactie
  • 0

Sena nooit negeren... Ik heb met veel geweld 3 brieven, 10 emails en 3 faxen op 1 dag in 1 keer erdoorheen gegooid zodat ze letterlijk "gek" van mij werden. Nu nooit meer last van gehad. Maar ik moet zeggen dat ik het niet normaal vind deze vanzelfsprekendheid.

 

Er zijn gevallen bij mij bekend die de faktuur zagen oplopen, tot aan een deurwaarder omdat ze alle correspondentie negeerden. Als je dan met bewijslast moet komen of met een tegen-antwoord is het een race tegen de klok van de deurwaarder.

 

Het is eigenlijk te triest voor woorden, maar beter voorkomen dan genezen.

 

PS : Vraag altijd een bevestiging van Sena zwart of wit dat je bent uitgeschreven uit hun dossier of dat de faktuur nietig is verklaard. Anders komen ze volgend jaar weer.

Link naar reactie
  • 0

Zoiets kan kansrijk zijn als je kunt aantonen dat je inspanningen te voorkomen waren geweest als Sena zijn werk goed had gedaan.

 

Ik ken jouw situatie niet, maar ik heb een eenmansbedrijf en werd aangeslagen voor meer dan 10 medewerkers. Mijn bedrijf is gevestigd op een woonadres en dat soort informatie is openbaar, zowel op internet als bij de KvK. Bovendien is 90 procent van alle bedrijven een eenmansbedrijf.

 

Dus ondanks deze openbare informatie werd ik aangeslagen voor een middelgroot bedrijf en heb in de pen moeten klimmen om dit recht te zetten. Over muziek in huiselijke kring betaal je geen SENA-rechten.

 

Ik heb het verder laten lopen omdat ik van die griezels af wilde zijn, maar ik weet vrij zeker dat dit voor de rechter kansrijk zou zijn geweest. Het is tenslotte een verwijtbare fout. Misschien moeten we eens nadenken over de mogelijkheid om al deze zaken te bundelen en onder te brengen bij een advocatenkantoor. SENA en soortgenoten brengen de gezamenlijke ondernemers in Nederland naar mijn inschatting jaarlijks miljoenen schade toe.

 

 

Ik zit er hard aan te denken om Sena een factuur te sturen van 300 euro voor het gedane leed; mijn hele weekend naar de knoppen, slapeloze nacht.. de uren achter internet om alle forums te lezen en dan nog de tijd voor het schrijven van een brief... 8)

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me herinneren uit de tijd dat ik een bedrijf had wat aangesloten was bij het CBW (Centrale Branche Wonen) dat het CBW het voor elkaar kreeg dat leden SENA niet moesten betalen. Hoe ze dat gedaan hebben weet ik niet meer exact maar ik kan me vagelijk herinneren dat het niet afgekocht was maar dat er een collectief protest was aangetekend.

Er is dus sowieso in Nederland een situatie dat sommige interieurbedrijven/meubelzaken SENA moeten betalen en anderen weer niet. Zou dit bij meerdere branches het geval zijn? Misschien is daar iets mee te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar, als de weerstand zo groot is, dan moet het toch mogelijk zijn hierover een tegenbeweging op te zetten?

Kunnen we de tweede kamer niet blijven aanspreken op deze wantoestanden, via de KVK of brancheorganisatie?

 

Dit soort ongefundeerde clubjes mogen toch niet zomaar hun gang blijven gaan? Ik ben als eenmanszaak voor 12 personen aangeslagen, een fout die ik in een uurtje internetten al drie of vier keer tegenkom. Dit terwijl ik in een email allang aangegeven heb geen muziek te draaien.

 

Wat is er nodig om een actiegroep op te zetten?

Wie moet er aangesproken worden?

Waar kun je jezelf laten horen? (behalve dan eenzaam schreeuwen in cyberspace)

Zijn er clubjes, van belangenorganisaties tot politieke partijen die hiervoor te porren zijn?

Zou de Nationale Ombudsman hiervoor in te schakelen zijn? Of gaat die niet over zaken die alléén maar onethisch zijn?

 

Het ergste vind ik nog dat ze willen incasseren (op zeer dwingende wijze) zonder aan te kunnen geven waar de geldstromen heengaan, anders dan wat we zelf ook wel kunnen bedenken.

 

En als ze dan zo geauthoriseerd zijn door ministerie van Justitie, waarom komt de aanmaning dan van een louche incassobureau? Daar hebben we toch het CJIB voor? Oke iedereen kent het CJIB van de kleine Mulder overtredinkjes, maar dan word je nog door een échte instantie genomen.

 

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen ideeën hebben.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ron

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb 3 facturen ontvangen. Het eerste jaar nadat ik als zelfstandige ging werken , kreeg ik een brief met rekening. Ik werk gewoon thuis als gastouder en vond het toch wel vreemd. Ik heb daarom gebeld en er werd mij verteld dat ik in de brief moest aangeven dat ik als gastouder thuis werkte. Als ik niet zou betalen, zou ik geen muziek op mogen zetten, daarmee zou ik dus mijn eigen kinderen ook verbieden om naar muziek te luisteren. Dit vond ze ook erg vreemd en zij vertelde dat het hier bij zou blijven. Ik hoefde niet te betalen. Het jaar daarop natuurlijk weer een rekening. Daarover heb ik gemaild met hetzelfde verhaal. Die e-mail blijkt bekend te zijn, zo bleek vorige week. Ik moet nl. nu voor 3 jaar betalen, ik ben 4 jaar zelfstandig en alleen het jaar van de email, hoef ik niet te betalen. Deze keer maar weer eens gebeld, ik ga dit nl. niet betalen. Nu kreeg ik te horen dat ik nog niks hoefde te doen, want er wordt uitgezocht hoe ze met de rekeningen voor gastouders om moeten gaan. Het is werkelijk te gek voor woorden.

Link naar reactie
  • 0

ik ben heel benieuwd wat je voor me kunt vinden. Dat er nog niet meer gastouders gereageerd hebben komt misschien omdat we niet wisten van deze site/ forum.Ik tenminste niet.n Ik vroeg me af wat ik toch kon doen aan dit gedoe, wie ik om raad kon vragen en na wat gesprekken ''rond de tafel'', besloot ik maar eens te gaan googelen op Sena. Zodoende kwam ik hier terecht. Een erg goed forum, en schrikbarend om te zien hoeveel mensen met dit ''Sena probleem'' zitten opgescheept.

Link naar reactie
  • 0

kan iemand mij vertellen wààr in de wettekst staat dat je geen radio mag aan hebben op een kantoor.

Ik lees vooral dat je er geen klanten van mag laten meeluisteren. Maar wel familie- vrienden kring of daaraan gelijk te stellen kring zonder betaling.

Kunnen je collega's geen vrienden zijn? Of een gelijkgestelde kring ?

 

Ik ben niet zo geleerd om een wettekst compleet te begrijpen mischien ???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is al een wat ouder onderwerp maar de frustratie gaat gewoon door >:(

 

Ook wij hebben 3 brieven gehad over het betalen van de aanslag aan Sena ...

 

2007, 2008 en 2009 ...

 

In ons geval is het wel zo dat wij muziek laten horen in onze zaak. Ook hebben wij personeel en komen er klanten over de vloer. Wij zijn namelijk een eetcafe.

 

Nou zou je zeggen dat ik niks te zeuren heb hier en dat ik me neer moet leggen bij het feit dat wij muziek laten horen in de zaak maar hoe zit het dan met het feit als je buitenlandse muziek laat horen?

 

Wij zijn een Grieks eetcafe en bij ons op de zaak wordt er alleen maar Griekse muziek gedraaid ...

 

Krijgen dan de Griekse artiesten en producenten hier een gedeelte van? Of houdt de Sena alles wat ze bij ons vorderen gewoon voor het inrichten van hun eigen kantoor ??

 

Ik kan me soms heel erg boos maken over het feit hoe de nederlandse regering omgaat met bepaalde dingen. Schandalig!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.