• 0

Telegraaf pakt 'speurders' hard aan

Telegraaf pakt kleine ondernemer hard aan

 

Meerdere ondernemers hebben boze brieven ontvangen van De Telegraaf Media Groep. De uitgever wil dat de ondernemers alle websites met 'speurders' in de naam gratis inleveren.

 

'Het is echt bezopen', zegt Pieter Kreft, de bedenker van golfspeurders.nl. 'De Telegraaf heeft mij een brief gestuurd, waarin ze me sommeerden voor 1 november de naam over te dragen. Mijn website zou vanwege 'speurders' in de naam een inbreuk zijn op artikel 13 a van het merkenrecht. Maar volgens mij staat 'speurders' gewoon als achtervoegsel in het woordenboek.'

 

Voor niks

Kreft wil de strijd niet aangaan met het grootbedrijf. 'Ik ben maar een kleine ondernemer. Als ik zou procederen kan het jaren gaan duren en dat zou me handen vol geld kosten. Bij De Telegraaf hebben ze een team van ik denk wel tien à vijftien advocaten op deze zaken gezet. Ik ben namelijk niet de enige die dergelijke brieven heeft ontvangen. Collega-ondernemers van vacaturespeurders.nl en winkelspeurders.nl moeten ook voor niks de namen van hun websites aan De Telegraaf afstaan.' Kreft heeft zijn bedrijf voortgezet onder de naam golfdeals.nl.

 

Profijt

Leon Kramer, marketingmanager van speurders.nl, noemt de juridische stappen een normale gang van zaken. 'Het merk Speurders bestaat al sinds 1922 en we hebben er veel in geïnvesteerd. Sinds drie jaar zijn we ook actief op internet en bewaken ook daar ons sterke merk. Het aanbod op de websites van de desbetreffende ondernemers ligt dicht bij wat wij doen en er is sprake van profijtelijk gebruik.

 

Bron: zibb

 

[titel aangepast - mod]

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Geeft maar weer eens aan dat je op moet passen met domeinnamen en merken. Niet alleen TTG claimt gangbare woorden, ook KPN en TPG hebben daar een handje van. Maar als je als kleine ondernemer niet tegen de boeggolf kan, moet je niet in het vaarwater van deze bedrijven gaan spelevaren.

 

PS ik heb de titel aangepakt, want Zibb gaat wat kort door de bocht in zijn kop. Was het een grote speurder geweest, dan had-ie de Telegraaf ook in zijn nek gehad waarschijnlijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Jip, had het ook in de naam. Je zou zeggen een vrij algemene naam….

 

Een andere rechtzaak; een herenclub (nachtclub) met de naam Penthouse. De Amerikaanse tijdschriftenboer wil nu ook clubs in europa / Nederland openen en probeerde de naam van de bestaande club te verbieden, rechter gaf de bestaande club gelijk ondanks dat de tijdschriftenboer de naam ook voor entertainment had geregistreerd.

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Even ter aanvulling.

 

De Telegraaf pakt zelfs (de mensen achter) websites aan met namen als speurneus. Heb dit zelf bij de hand gehad toen we voor een klant een gelijksoortige website als speurders hadden gebouwd onder de domeinnaam speurneus.eu.

En dit terwijl de betrokken klant de naam speurneus als merk had laten registreren bij het BNL-merkenbureau.

 

We hebben, in overleg met de klant, een keurige brief teruggeschreven aan de Telegraaf en daarin onze verbazing kenbaar gemaakt omtrent hun standpunt en ze gewezen op de merken-registratie.

Top op heden hebben we nog niets (terug) gehoord.

Wij adviseren, begeleiden en geven concrete invulling op het gebied van CLOUD oplossingen.

Link naar reactie
  • 0

Heb eens even gekeken in de diverse merkenregisters. "Speurders" als aanduiding voor een verzameling "kleine advertenties" of (ruimer) iets wat bemiddeling beoogt in dagbladen of internet (cd-rom ed) is volgens mij een zeer sterk merk van de telegraaf. Niet alleen op papier maar ook in de praktijk weet iedereen dat speurders bij de Telegraaf horen.

Speurders als merk kan overigens best. Bijvoorbeeld als vereniging voor speurhonden of detectives.

AKZO heeft "Speurder" als merknaam voor verf geregistreerd. www.speurder.nl zou AKZO in theorie op kunnen eisen. Alleen vraag ik me hier af of het merk ook in gebruik is. Om een sterk merk te hebben moet je het nl. ook gebruiken.

Het is wel slim om de domeinnamen op te eisen om te voorkomen dat er weer een andere slimmerik mee aan de haal gaat en het spel weer van voren af aan begint.

De Telegraaf zou ook meteen met een claim kunnen komen wegens gederfde inkomsten en of imago schade. Gelukkig hebben we in Nederland (nog) geen claimcultuur.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.