• 0

Freelancen of BV starten met mijn huidige werkgever?

Beste Ondernemers,

 

Ik wist niet zo goed waar ik deze vraag moest plaatsen en vond 'Innovatie en nieuwe ideeen' de meest geschikte plaats.

 

Al enkele weken ben ik aan het rondkijken op Higherlevel.nl en heb al veel goede informatie gevonden. Ik ben hier terecht gekomen omdat ik wil starten als ondernemer/freelancer.

 

Toen ik afgelopen week tegen mijn huidige werkgever vertelde dat ik toe ben aan een nieuwe uitdaging en wil gaan starten als freelancer gaf hij mij een ander voorstel omdat hij mij niet graag ziet gaan.

Hij heeft als voorstel om een nieuwe BV te starten waarin we allebei 50% van de aandelen hebben en daarin een nieuw product ontwikkelen die we in onze huidige markt verkopen. Dit product ga ik verder uitontwikkelen en laten vermarkten door onze marketing afdeling.

In deze BV ga ik 2-3 dagen per week steken en de rest van de week blijf ik een deel van mijn huidige werkzaamheden doen.

Verder mag ik alle trainingen in binnen- en buitenland volgen ter ondersteuning van dit product of mijn kennis.

Als ik voor deze keuze ga heb ik besloten om ook een loonsverhoging en aandelen te vragen van de bestaande BV.

Ik kan dus ondernemen met de zekerheid van een vaste baan.

 

Daarnaast blijft de keuze voor het freelancen mij erg boeien. De vrijheid, de verschillende projecten, het salaris, eigen label, etc.

 

Ik weet dat deze keuze uiteindelijk bij mijzelf ligt maar ik ben benieuwd naar jullie mening en wat het beste is voor mijn CV/toekomst?

 

 

Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondernemen met zekerheid bestaat niet.

 

50/50 participeren in een onderneming kan best interessant zijn, al hangt het af van wat beide partijen in de bv stoppen, wat de vooruitzichten van het product zijn, hoeveel er nog aan ontwikkeld moet worden, hoeveel tijd jij er in moet steken voordat je met hoeveel procent waarschijnlijkheid ongeveer welke beloning krijgt etc. Daar is zo in zijn algemeenheid weinig over te zeggen.

 

Freelancen kan ook interessant zijn, maar het betekent soms ook: al je tijd besteden aan andermans projecten. En regelmatig terugkerende inkomensonzekerheid tussen de opdrachten in. En veel alleen moeten doen.

 

Deze draad zal wel verplaatst worden, want wat dit met innovatie en nieuwe ideeën te maken heeft zie ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Ik denk dat we 6-12 maanden verder zijn voordat we het product in de markt kunnen zetten. Ik krijg 50% van de verkoopprijs van het product.

 

Het voordeel is dat we enkele grootte klanten hebben over de gehele wereld en dat we daar makkelijk een nieuw product kunnen verkopen omdat ze ons nu vertrouwen. Het moet naar mijn mening dan ook een product worden die makkelijk mee te verkopen is met onze huidige producten.

Verder moet het natuurlijk een product zijn waar ik als ontwikkelaar een uitdaging in zie want anders blijf ik in hetzelfde schuitje zitten.

 

Van mij mag het verplaatst worden want zoals ik al zei wist ik niet waar deze vraag onder viel.

Link naar reactie
  • 0

mwah, 50% van de verkoopprijs wil nog niet zoveel zeggen....als de inkoop 90% van de verkoopprijs is dan is jouw bijdrage in de inkoop dus 45% van de verkoopprijs en heb je dus 5% verdient....of zie ik dat verkeerd?

 

 

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt, alleen 5% van een ton per product kan interresant zijn, 5% van een tientje is minder interessant, tenzij de omloopsnelheid groot genoeg is.

 

Ofwel, cijfers zeggen nu nog niet zoveel.

 

Wat ik wel opvallend vind is wat renep zegt, waarom zou iemand zomaar 50% van een bedrijf "schenken" met een product wat waarschijnlijk, als ik het goed gelezen heb, ook zonder D2D verkocht kan worden.

 

Het komt op mij over alsof er nog wat addertjes op de loer liggen, dus pas goed op als je het gras betreed.

 

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

We maken de producten zelf en hebben weinig kosten behalve de verzending, de CD en het pakket. Ik denk dat ik dus zo'n 40% over houd.

 

Hij wil mij ook graag bij de huidige BV houden. Ik geef namelijk de leiding aan een afdeling en ben 1 van de steunpilaren van het bedrijf.

Verder is het niet alleen mijn werkgever maar ook een vriend. Dat maakt het weer allemaal ingewikkelder...

 

Qua financien ben ik niet bang voor addertjes maar misschien is het goed om een accountant bij deze deal te betrekken.

 

Maar als ik jullie goed begrijp vinden jullie dit een goede deal en zou ik hier in moeten stappen?

 

Mijn gevoel zegt nu, gewoon doen en als het toch niets wordt kunnen we over een jaar nog gaan freelancen.

Link naar reactie
  • 0

mwah, 50% van de verkoopprijs wil nog niet zoveel zeggen....als de inkoop 90% van de verkoopprijs is dan is jouw bijdrage in de inkoop dus 45% van de verkoopprijs en heb je dus 5% verdient....of zie ik dat verkeerd?

 

Ja, dat vrees ik wel. Je rekent 50% van de verkoopmarge, in plaats van van de verkoopprijs.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we 6-12 maanden verder zijn voordat we het product in de markt kunnen zetten. Ik krijg 50% van de verkoopprijs van het product.

 

 

Hij geeft dus zelf aan dat hij 50% van de verkoopprijs ontvangt en in mijn conclusie kan dat dus potentieel een heel laag bedrag zijn indien de inkoop een groot gedeelte van de verkoopprijs is.

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Nou dan ga ik maar even wat zout in de wond smeren.

 

Als ik dit verhaal lees krijg ik een unheimlich gevoel, niet zozeer vanwege de deal maar meer jouw kijk op het verhaal.

 

Stap je in de BV dan wordt je ondernemer, naast de juridische consequenties vraagt dit bepaalde eigenschappen van een mens.

 

Los van de constructie ben jij als ondernemer met je eigen product bezig, daarvoor moet je feeling hebben met wat je doet, dat moet eruit spatten als passie en niet als, och als het niks word ga ik wel freelancen. Ik mis de drive, je zoekt naar zekerheden en die zijn er weinig, in ieder geval niet de zekerheden waar jij naar op zoek lijkt.

In jouw geval is freelancen ingehuurt worden door een ondernemer en ben je feitelijk een werknemer als je naar je functie kijkt.

Het verschil met andere werknemers is aleen dat jij niet op de loonlijst staat.

 

Ik raad je aan het boek "IK" te lezen.

Het heeft als subtitel "gezond egocentrisme" en het helpt je in te zien wie je bent en welke eigenschappen er bij jou horen, en niet onbelangrijk dat je geen dingen moet doen die niet bij je passen.

Het boek gaat vooral over zelfbewustwording !

In het boek staat een treffend voorbeeld over een freelancer die zijn agenda bijna een jaar vooruit vol had en toch opgevreten werd door tijfel door onzekerheid over "wat na dat jaar heb ik dan wel werk"

Ik zeg niet dat het voor jou geldt, maar het lijkt me handig om daar eerst naar te kijken om datgene te kunnen doen wat bij je past.

 

Zie ook de website Het ik boek

 

De meeste goede boekhandels hebben dit boek staan bij de management boeken hoewel ik het bij psychologie zocht.

 

;)

Link naar reactie
  • 0

@All:

 

50% van de verkoopprijs min de kosten die we maken.

 

BV:

 

Product: 1000,- Euro verkoop

Kosten: 200,- Euro

 

400,- Euro is in dit voorbeeld voor mij.

 

@TechNico:

 

Ik ben niet echt op zoek naar zekerheden want dat heb ik bij freelancen ook niet en dat is toch het gene wat ik nog steeds als optie zie.

Het gaat mij meer om het aanbod van mijn werkgever en of ik daar wat mee kan als ik ondernemer wil worden.

 

Het boek 'Ik' zal zeker mensen aan het denken zetten maar ik weet dat ik wil ondernemen alleen ik twijfel nog op welke manier.

Als ik dit aanbod niet had gehad was ik 100% zeker gaan freelancen en dat is dus zonder zekerheid. Ik heb de ambitie en de kennis om te ondernemen en dat is iets wat ik sowieso ga doen.

 

Wel ga ik zeker je advies opvolgen om het boek te lezen want zoals je aangeeft staan er een aantal interresante dingen in.

Link naar reactie
  • 0

50% van de verkoopprijs min de kosten die we maken.

 

Je bedoelt neem ik aan niet de verkoopprijs, maar de omzet. En omzet - kosten heet 'winst'. Je krijgt dus 50% van de winst i.p.v. van de verkoopprijs.

 

Dan is het nog even de vraag of je eigen salaris in die BV in deze formule tot de kosten gerekend wordt, zoals te doen gebruikelijk. Als je het product dan ook nog eerst moet ontwikkelen, dan kan het wel een tijdje duren voor er winst gemaakt wordt. Breng je ondertussen startkapitaal in en participeer je dus ook in het ondernemingsrisico?

Link naar reactie
  • 0

Als het product in de BV wordt geproduceerd en verkocht dan is toch het gehele resultaat voor de B.V.

 

Volgens mij heb je dan alleen 50% van de aandelen, werk je mee dus ben je DGA, daarvoor ontvang je een (marktconforme) vergoeding. en mag je eventueel tantiemes uitkeren aan het einde van het jaar, als er winst gemaakt wordt.

 

Je spreekt over een CD, dus als het software betreft en er ontwikkelingskosten bij komen dan zou het zomaar kunnen zijn dat er de eerste jaren helemaal geen winst wordt gemaakt, dan heb je alleen het DGA salaris.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Alleen de helft van de opstartkosten van de BV. Dat is toch de helft van 18.000 / 19.000 Euro? Moet dat vanaf volgend jaar ook nog betaald worden? Ik begreep namelijk van de KvK dat ze het willen afschaffen.

 

Ik ontvang net als nu gewoon mijn salaris uit de huidige BV dus heb sowieso inkomen. Het zou mooi zijn als er binnen een jaar winst gemaakt wordt maar voor mij is de uitdaging in eerste instantie belangrijker.

 

Het ontwikkelen doe ik in eerste instantie allemaal zelf. Kan ik het niet meer belopen dan worden daar exra mensen op gezet. Dit hangt natuurlijk van het succes af.

 

Jullie reacties wekken bij mij gelukkig vragen op die ik in ons vervolg gesprek kan stellen.

 

Toch heb ik nog niet echt gehoord voor welke keuze ik zou moeten gaan. Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.