• 0

Heel nieuw businessmodel voor NeBIB

De knop is om. Deze week implementeren wij ons geheel nieuwe business model. Er is twee jaar aan gewerkt en flink aan gebouwd. Nu maar hopen dat het werkt ::)

 

In het nieuwe model gaan we helemaal Business 2.0. De gebruikers zijn de baas. Zij bepalen wat ze nodig hebben en organiseren dat zelf. De nieuwe NeBIB rust op twee pijlers. A: een zeer ver doorgevoede automatisering en B: Een wezenlijk andere manier van werken die daar bij past. Het doel is: Veel meer klanten, veel meer deals en veel minder kosten (voor ons en onze klanten).

 

In het oude model waren we een traditionele intermediair. We deden een intake, maakten een profiel en stuurden dat (op verzoek) naar een wederpartij. Kosten € 385,- voor een half jaar en 2% succesfee.

 

Nu zijn we meer beheerders van een community. Ondernemers en investeerders worden “lid”. Ze bepalen zelf of ze een profiel willen. Ze bepalen zelf wat daar in staat (we kijken het wel na) en ze bepalen zelf met wie ze contact willen. Kosten 45 euro per jaar en een succesfee van 3% (als de investeerder via ons gevonden is)

 

We willen 5x zoveel klanten binnen halen en 5x zoveel deals doen (dat zijn er nu zo’n 20 per jaar). Het is wel even wennen. We praten eigenlijk niet met iemand die geen lid is geworden. Voor vis á vis gesprekken (coachgesprekken) vragen we 100 euro. Dat is best lastig. Ik weet ook niet of we dat vol gaan houden, maar we moeten wel. Als iets tijd kost moet het geld opleveren.

 

Bij het model horen ook een aantal communicatiemiddelen, waaronder onze evenementen, maar ook het nieuwe kwartaalblad. Het idee is, dat je per partner een persoonlijke relatie onderhoud met zo’n 2000 mensen. Een hele uitdaging.

 

Anyway, ik was benieuwd wat jullie van het nieuwe model vinden. Gaat het werken? Missen we wat?

 

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo Nils, ik heb eigenlijk de site van Nebib nog maar pas ontdekt. En kan in die zin dus niks zinnigs zeggen over het 'oude model'. Maar de manier waarop nu één en ander op mij als pionierende en verkennende pre-starter overkomt, is heel helder. De voorwaarden spreken mij zeer aan en ik overweeg serieus om in de toekomst lid te worden! Veel succes!!

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt veelbelovend. Ik denk dat je voor pionier-starters nu wel een drempel hebt weggenomen door de relatief lage instapprijs.

 

Ik ben alleen benieuwd of jullie nog wel de belangrijke rol als menselijke schakel te vervullen: niet alle investeerders zullen het volledige spectrum van nieuwe initiatieven in hun profiel aangeven. Wat nu als ik een nieuw initiatief heb ,en het is bij weinig investeerders terug te vinden? Kunnen jullie dan nog uit het netwerk iemand naar voren schuiven 'die er toch wel interesse in zou kunnen hebben'? Met 'kunnen' bedoel ik of je er qua tijd nog aan toe komt.

 

Hoe kan ik als 'zoeker' jullie kwartaalblad gebruiken om gevonden te worden?

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt veelbelovend. Ik denk dat je voor pionier-starters nu wel een drempel hebt weggenomen door de relatief lage instapprijs.

 

Ik ben alleen benieuwd of jullie nog wel de belangrijke rol als menselijke schakel te vervullen: niet alle investeerders zullen het volledige spectrum van nieuwe initiatieven in hun profiel aangeven. Wat nu als ik een nieuw initiatief heb ,en het is bij weinig investeerders terug te vinden? Kunnen jullie dan nog uit het netwerk iemand naar voren schuiven 'die er toch wel interesse in zou kunnen hebben'? Met 'kunnen' bedoel ik of je er qua tijd nog aan toe komt.

 

Het is juist de bedoeling dat we daar meer de gelegenheid voor krijgen. Door bijna alle bureaucratie te elimineren houden we meer tijd over voor contact met onze klanten. Onze taak zal blijven om suggesties te doen; "jij moet een met die gaan praten". Het is voorzien dat dat grotendeels telefonisch zal gaan. Van daar de helpdesk. Die bedienen we zelf. En natuurlijk hebben we een "knopje" in ons beheersscherm waarmee we suggesties kunnen doen.

 

Hoe kan ik als 'zoeker' jullie kwartaalblad gebruiken om gevonden te worden?

 

Het kwartaalblad is meer bedoeld om een gemeenschapsgevoel te ontwikkelen. Maar er staan ook pitches in van ondernemers en intervieuws met geslaagden. Daarnaast voegen we een aparte NeBIB nieuwsbrief bij met alle nieuwe profielen. Zo krijgen toch heel wat mensen die anonieme profielen onder ogen. En als de profielen interessant gevonden worden trekt dat weer investeerders aan.

 

matchme_cover.jpg

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het idee is, dat je per partner een persoonlijke relatie onderhoud met zo’n 2000 mensen.

 

Hoi Nils,

 

Het klinkt allemaal goed, meer controle over wat je koopt is altijd aantrekkelijk.

 

Het enige punt waar ik mijn vraagtekens bij heb, is bovenstaand citaat. Hoe "persoonlijk" kunnen de contacten zijn als je 2000 klanten bedient?

Link naar reactie
  • 0

Het enige punt waar ik mijn vraagtekens bij heb, is bovenstaand citaat. Hoe "persoonlijk" kunnen de contacten zijn als je 2000 klanten bedient?

Tja, snap ie um? Dat is de uitdaging. Hoe onderhoudt je een persoonlijke relatie met 2000 mensen? De mate waarin ons dat lukt bepaald ook de mate waarin we succesvol zullen zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tja, snap ie um? Dat is de uitdaging. Hoe onderhoudt je een persoonlijke relatie met 2000 mensen? De mate waarin ons dat lukt bepaald ook de mate waarin we succesvol zullen zijn.

 

Is voor een fulltime medewerker die alleen maar klantencontact onderhoudt nog steeds gemiddeld 55 minuten per relatie per jaar. Stopwatch erbij en je kunt het Nils ;D

Link naar reactie
  • 0

Is voor een fulltime medewerker die alleen maar klantencontact onderhoudt nog steeds gemiddeld 55 minuten per relatie per jaar. Stopwatch erbij en je kunt het Nils ;D

 

In de praktijk wordt dit zoiets als 100x 10 uur (het aantal deals die je wil doen) en de resterende 800 uur verdelen over de resterende 1900 personen en te organiseren evenementen.

 

Klinkt als een erg ambitieus plan, wat ook doorklinkt in je opmerking Nils.

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Kijk, op zich hebben we nu ook al zo'n 10.000 actieve relaties. We krijgen er al jaren per jaar zo'n 2000 nieuwe relaties bij. Allemaal mensen die ons benaderen met vragen of mensen die meedoen aan een event of training. Dus het onderhouden van veel relaties doen we al. De uitdaging is, om de rompslomp enorm terug te brengen zodat we de relatie met onze relaties kunnen intensiveren. We moeten voor iedereen tijd hebben.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De uitdaging is, om de rompslomp enorm terug te brengen zodat we de relatie met onze relaties kunnen intensiveren. We moeten voor iedereen tijd hebben.

 

Klopt. Meer aandacht is beter, zeker als het product verdergaand gestandaardiseerd wordt.

 

Welke berekening je er ook op los laat: 2000 klanten per persoon (is dat naast de 10.000 bestaande?) komt in mijn beleving nooit uit op echt persoonlijk contact per klant, tenzij je vooraf een selectie maakt binnen die 2000 op basis van hoogst ingeschatte rendement, beste netwerk etc.

 

Dan krijgt dus een beperkt aantal echte aandacht; de rest krijgt de gebruikelijke marketing communicatie, waarmee het lastig is om je te onderscheiden.

 

Ik krijg het idee dat als persoonlijke aandacht de spil van het nieuwe model wordt, je op een of andere manier je business relations capaciteit zal moeten uitbreiden.

 

Maar ik ben geen expert op dit gebied, dus ik kan het mis hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Welke berekening je er ook op los laat: 2000 klanten per persoon (is dat naast de 10.000 bestaande?) komt in mijn beleving nooit uit op echt persoonlijk contact per klant, tenzij je vooraf een selectie maakt binnen die 2000 op basis van hoogst ingeschatte rendement, beste netwerk etc.

 

....

 

Ik krijg het idee dat als persoonlijke aandacht de spil van het nieuwe model wordt, je op een of andere manier je business relations capaciteit zal moeten uitbreiden.

 

Kijk niet iedereen WIL persoonlijke aandacht. Die aandacht wordt alleen gegeven als dat gevraagd wordt of als wij denken dat het nodig is. Die 2000 relaties moeten het GEVOEL krijgen dat er persoonlijke aandacht voor ze is en/af dat er iemand regelmatig aan ze denkt. Als ze bellen moet de telefoon opgenomen worden door iemand die weet wie ze zijn en die ze direct kan helpen. Doorverbinden, wachten of terugbellen is slecht.

 

Wat mij opvalt is dat jullie metteen kwantitatieve berekeningen gaan maken. x minuten persoonlijk contact per klant. Wij gaan zelf meer uit van een kwalitatieve benadering. 5 minuten contact op precies het goede moment is meer waard van een uur contact als er niets te doen is.

 

Waarom zou het contact persé 1 op 1 moeten zijn? 1 op 20 gaat ook prima. Waarom zou het contact alleen met ons moeten zijn? Het contact met de juiste mede netwerkleden is net zo waardevol en wordt zeker gezien als "NeBIB contact". Het gaat niet om "Raw Power" maar suptiele dosering van je schaarse tijd en aandacht.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Altijd goed om te zien dat iemand zich meer op zijn/haar toegevoegde waarde laat afrekenen. Dus wat mij betreft een beter businessmodel dan eerst.

 

Hebben jullie ook nagedacht over een scorecard voor zowel investeerders als ondernemers, waarmee open feedback mogelijk is? Zoiets als bij Ebay... Zou zouden participanten bijvoorbeeld na afloop van een onsuccesvol gesprek toch enige feedback kunnen publiceren over de ondernemer/het plan/de inversteerder/het gesprek.

Link naar reactie
  • 0

Hai Nils,

 

Denk dat je met dit nieuwe model toegankelijker bent. Juist voor studenten \jonge ondernemers kan dit aantrekkelijker zijn. Denk een stap in de goede richting.

 

Suc6

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Thks!

 

Nu maar hopen dat de klanten het nieuwe systeem waarderen. De matching portal is vandaag om 12 uur live gegaan. Ondernemers die investeerders zoeken en investeerders die ondernemers zoeken kunnen nu zelf aan de slag. Sinds gisteren hebben zich 8 nieuwe leden aangemeld MET profiel. Ze moeten het alleen nog even invullen :-\.

 

Spannend!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.