• 0

Goedkope of gratis boekhoudsoftware

Beste ondernemers,

 

Een korte vraag.

Voor een nieuwe VOF die ik aan het opstarten ben met mijn beste vriend zijn wij ons nu aan het oriënteren voor eenvoudige boekhoud software.

Wij hebben hier beide geen ervaring in.

 

Sander wil eigenlijk alles bijhouden in Excel maar zelf vind ik dit niet erg overzichtelijk en ik ben niet zo handig met dit programma.

Ondertussen ben ik alleen verder gegaan!

 

Nu ben ik benieuwd welke software goed betaalbaar is maar liever nog gratis want onze inbreng is niet enorm hoog en we willen hier in dit stadium liever nog geen geld aan uitgeven.

 

Ik vind het erg belangrijk dat de software redelijk eenvoudig is en Nederlands talig. Een programma als Excact is nog helemaal niet nodig voor ons.

 

Hier op de site heb ik niet heel veel kunnen vinden. Ook via google is niet zoveel te vinden. Het programma Augustus is niet meer te vinden.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Elmer Koevoets

 

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Stel dat je in een half uur Excel uitgelegd krijgt en dat Sander (die blijkbaar wel wat van Excel afweet) een goede teplate bouwt, volgens mij is dat de gemakkelijkste oplossing. De boekhouding kan heel eenvoudig opgezet worden, al dan niet in overleg met een administratiekantoor (een accountant is overkill in jullie situatie, een administratiekantoor kan wel goed (en goedkoop) wat zaken uit handen nemen).

Link naar reactie
  • 0

Jeroen,

 

Allereerst bedankt voor uw reactie!

 

In eerste instantie willen wij niets uit handen geven.

Dit om twee redenen:

-1 kosten

-2 (belangrijker) ik doe de opleiding Small Business, binnen het bedrijf ga ik al mijn stages doen, als wij de administratie uit handen geven loop ik tegen problemen aan wat betreft mijn opleiding.

 

Wat betreft Exel, natuurlijk is dit mij uit te leggen en ik ben redelijk handig met computers maar ik vind het een niet al te fijn programma (mede ook omdat ik er niet goed mee overweg kan natuurlijk)

 

Mijn voorkeur gaat uit naar een eenvoudig boekhoud programma voor de eerste opzet.

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand ervaring met osFinancials / Turbocash, dit is een open Source programma dus gratis te downloaden.

 

Zie http://www.turbocash.nl/ voor info (wel flink naar beneden scrollen)

 

 

http://www.boekhoudpakket.in-research.info/i misschien ook een handige site voor mensen die ook opzoek zijn naar boekhoud-software.

 

Eerste ervaring met het programma: door bepaalde foutmeldingen is het tot nu toe onmogelijk om er mee te werken, volgens mij is het wel een uitgebreid programma.

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Elmer,

 

Ik raad je toch echt aan om met excell aan de slag te gaan. Het is een stuk makkeliker dan het doorgronden van een boekhoud pakket en het is veel flexibeler. Als ondernemer moet je toch aan de slag met excell. Je gebruikt het overal voor.

 

Er is hier op het forum al heel wat afgekletst over boekhouden met excell. Laten we DIE discussie maar niet opnieuw beginnen.

 

zie: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=4019;start=0#msg32323

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

 

De reden dat er boekhoudpakketten te koop zijn is omdat je met een boekhoudpakket dubbel kan boekhouden, en dat kan met Excel niet.

Ik zal niet in details treden, maar het komt er op neer dat als je in januari een foutje hebt gemaakt, uren door honderden boekingen moet doorzoeken hoe dat kan. In een boekhoudpakket met dubbel boekhouden kun je altijd supersnel terugvinden waar de fout zit.

 

Als je maar tien boekingen hebt, dan zou ik zeker geen boekhoudpakket kopen, maar als het aantal gaat oplopen zeker wél.

 

Op http://www.boekhoudpakket.in-research.info staan ook heel wat goedkope boekhoudpakketten (net zoals het onze).

 

Josina

 

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel boekingen je hebt. Zolang dat beparkt blijft tot enkele 10tallen per jaar gaat dat makkelijk met Excel. Worden het er hondereden, tja dan ontkom je niet een echte boekhoudpakket.

 

Je kan trouwens ook eenvoudig dubbel boekhouden in Excell. In Access gaat dat nog makkelijker.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

is het niet zo dat, de "comptabiliteit" met de adviseur minder is als je in excell boekt,

 

Persoonlijk heb ik liever dat klanten op een boekhoudpakket hun administratie boeken (zowel on- als offline) dit maakt aangiten BTW makkelijker (hoef je niet in te loggen bij de BD), maar gaat vanuit de SW. Genereren van verslagen (eventueel exportbestanden naar rapportgenerator) is eenvoudiger.

 

waardoor het leven van ons boekhouders ook wat eenvoudiger wordt ;D

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu een aantal testversies ontvangen die ik rustig ga bekijken.

Oa Accountvieuw & snelstart. Ik zal mijn bevindingen laten weten, mocht men nog adviesen hebben hoor ik die graag

 

Net ook een informatiepakket van Unidis aangevraagd

 

http://www.unidis.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=37

 

Het eerste jaar zou gratis zijn, dit is natuurlijk erg interessant!

 

Hier wat info over de lite versie van Unidis:

 

De basismodule van Unit 4 Multivers is erg compleet. Hij biedt u onderstaande functionaliteit:

 

Kas-, bank-, giro- en memoriaalboek

Grootboek

In- en verkoopboek

Debiteuren, crediteuren

Vreemde valuta

Rekeningoverzichten, aanmaningen

Kostenplaatsen

Budgetten

Diverse info- en overzichtprogramma's zoals kolommenbalans, proef- of saldibalans en

resultatenoverzicht

BTW-aangifte en ICT-kwartaalaangifte

Telebankieren

Artikelbeheer

Facturering

Waarschuwings- en opvolgingsmechanisme

Uitgebreide managementstatistieken zoals in- en verkoopstatistieken

Bedrijfsinformatie en kengetallen

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit welk programma het gaat worden.

 

Het is voor een import bedrijf.

We hebben te maken met:

-Exporteurs

-Winkels als klant

-Particulieren als klant

-Bedrijven als klant

-Er moeten facturen gemaakt worden

-Voorraadbeheer

 

 

Verder ben ik niet goed geschold qua administratie, op het mbo heb ik het wel gehad maar dit is flink weggezakt maar komende periode krijg ik het wel weer in mijn opleiding.

Ik heb wel een aantal mensen die mij hierbij kunnen helpen dus dat zal niet tot problemen leiden.

 

Wat vind ik belangrijk:

-Een Nederlands programma, omdat het nieuw voor me is vind ik dit een stuk eenvoudiger

-Ik zit nu bij de ABN dit moet het programma wel toestaan.

-Het programma moet overzichtelijk zijn, helemaal belangrijk omdat ik er nog niet in thuis ben.

-Kosten, ook erg belangrijk. Ik wil max. €250 uitgeven maar het liefst een stuk minder.

 

Ik zit nu te twijfelen over de volgende systemen:

Unit 4 Multivers Lite

Voordelen:

-Eerste jaar gratis, wel willen ze dat je een curus doet die 250 kost, anders mag je ook geen gebruik maken van de updates

-Een bekend programma en uitgebreid.

Nadeel:

-Tweede jaar kost het 1250, een erg hoog bedrag! Zou ook niet fijn zijn om na 1 jaar weer te moeten overstappen omdat het bedrag te hoog is.

http://www.boekhoudpakket.in-research.info/R_Main.php?Id=67

 

TurboCash

Voordelen

-Het programma is gratis

-Een enorm uitgebreid programma

-Volgens mij vrij bekend?

Nadelen:

Geen relatie beheer, maar hier zijn tal van andere programma's voor

http://www.boekhoudpakket.in-research.info/R_Main.php?Id=73

 

Snelstart

Voordelen

-Aangeraden door de KVK en de ABN

-Prettig bedrijf om mee te overleggen

-Bekend

-Uitgebreid (mits je flink betaald)

Nadelen:

-Basisversie kost ongeveer 250 en die is erg beknopt

http://www.boekhoudpakket.in-research.info/R_Main.php?Id=76

 

naamloosmj7.png

 

 

Heeft iemand nog een advies? Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar Turbocash

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Lijkt mij duidelijk welke je gaat gebruiken toch, als je je eigen opsomming van de programma`s nog eens terugleest. Maar in plaats van alle programma`s te testen kan je ook excel eigen maken, het is een programma zonder grenzen. als je wil kan ik je wat test/leermateriaal opsturen. stuur me dan maar een pm.

 

Succes

Toch?

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal. Ik breek even in op dit draadje, omdat het aansluit bij wat ik wil vragen.

 

Ik heb besloten om van een excel boekhouding, over te gaan op een programma waarin ik wat meer kan, namelijk TurboCash (je kent het, net gestarte onderneemster, geld uitgeven is not done...)

 

Nu zie ik dat er een heel uitgebreidde help functie bijzit, een wikiedia achtige gebruikershelp. Lijkt me heel handig, en ik kom vast een heel eind met deze gratis software.

 

Maar er is ook (van Osfinancials) een nederlandse handleiding te koop, voor maar 50 euro. Is niet duur, enik ben geneigd het te bestellen, maar ik vraag me af of er hier mensen zijn die dat ook gedaan hebben? Heeft die handleiding echt toegevoegde waarde, of kun je alle info net zo snel en makkelijk uit de community halen?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden

Link naar reactie
  • 0

Heeft die handleiding echt toegevoegde waarde, of kun je alle info net zo snel en makkelijk uit de community halen?

 

Als je de community ook wat te bieden hebt wellicht wel, anders zou ik de manual maar kopen, weet je zeker dat je eens iets kunt terug koppelen. Een community heeft ook een waarde.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal. Ik breek even in op dit draadje, omdat het aansluit bij wat ik wil vragen.

 

Ik heb besloten om van een excel boekhouding, over te gaan op een programma waarin ik wat meer kan, namelijk TurboCash (je kent het, net gestarte onderneemster, geld uitgeven is not done...)

 

Nu zie ik dat er een heel uitgebreidde help functie bijzit, een wikiedia achtige gebruikershelp. Lijkt me heel handig, en ik kom vast een heel eind met deze gratis software.

 

Maar er is ook (van Osfinancials) een nederlandse handleiding te koop, voor maar 50 euro. Is niet duur, enik ben geneigd het te bestellen, maar ik vraag me af of er hier mensen zijn die dat ook gedaan hebben? Heeft die handleiding echt toegevoegde waarde, of kun je alle info net zo snel en makkelijk uit de community halen?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden

 

Mogelijk ten overvloede: TurboCash en osFinancials zijn niet hetzelfde. De laatste is een (Nederlandse) afsplitsing van de eerste waarbij het ontwikkeling een eigen weg volgt.

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf werk ook met het gratis boekhoudpakket Os Financials. Erg goede ervaring met deze open-source software, zeker wanneer je de standaardboekingen moet verrichten. Daarnaast zijn er veel problemen die ik tegenkom al door veel mensen gevraagd en beantwoord op het forum.

Voor echte besparing ga naar www.handigbesparen.nl

Link naar reactie
  • 0

Muaaaaaahhh!

 

Sorry, ik word even helemaal gek van dit programma. het zal er wel aan liggen dat ik gewoon niet boekhoudkundig onderlegd ben, en ik snap er helemaal niks meer van.

 

Dus... ik heb besloten (ik besluit een hoop in een enkele dag, hahaha) dat ik me gewoon ga verdiepen in simpel boekhouden, want ik heb dat niet eens gehad op de havo of op het HBO. ik snap simpele termen als debet en credit amper. Laat ik me dus eerst daar eens op concentreren, en daarna gewoon lekker in excel, waar ik wel erg goed in ben, verder frutsen met hulp van wat Visual Basic.

 

dank voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0

Voor ondernemers of startende ondernemers die het interessant vinden:

Op 19 juni is er bij Media Plaza een Workshop over boekhouden met Open Source software. Hier worden de mogelijkheden van verschillende open source pakketten toegelicht.

 

Meer info staat op:

www.mediaplaza.nl/event/boekhoudenos

Inspiratie voor het MKB

Link naar reactie
  • 0

Gratis (of excel) kan interessant zijn voor de startende ondernemer. Je moet wel even kijken of het verenigbaar is met je eigen doelstellingen. stel je begint klein maar wil een grote groei doormaken dan zou ik toch voor het iets duurdere pakket gaan aangezien je dan niet tussentijds over hoeft te stappen op een uitgebreider pakket.

Verder kan het in de kosten schelen als je een pakket neemt dat redelijk universeel is en de gegevens makkelijk te converteren zijn. Mocht je later toch een boekhouder nodig hebben dat de financiële data makkelijk overdraagbaar is in een nieuw pakket.

 

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

De vraag welk pakket zal worden gekozen is niet éénduidig te beantwoorden. Voor een ieder zal dit verschillend kunnen zijn met name afhankelijk van de soort onderneming (b.v. wel of geen voorraden) en van enige kennis van boekhouden die al dan niet aanwezig is.

 

Daarnaast bestaat nog het probleem, met name voor startende ondernemers, dat men zal trachten de kosten zo laag mogelijk te houden en dus veel zo niet alles zelf zal willen doen. Hierbij komt dan onmiddellijk weer het probleem van de vakkennis om de hoek kijken.

 

Mijn ervaring is dat de vakkennis veelal laag of niet aanwezig is. In dat geval wordt de keuze al snel bepaald tot een zo eenvoudig mogelijk pakket; het liefst zonder allerlei overbodige toeters en bellen. Gelukkig kan men in latere jaren, als de onderneming behoorlijk is gegroeid en/of andere aktiviteiten zal omvatten, gemakkelijk overstappen naar een pakket dat meer faciliteiten in zich heeft.

 

Er zijn een aantal gratis pakketten te downloaden die goed geschikt zijn om mee te beginnen. Echter welk pakket men ook kiest, men zal altijd eerst moeten oefenen met het gekozen pakket en ook iets moeten doen aan het bijspijkeren van de vakkennis. Anders is elke poging tot mislukken gedoemd.

 

Beschouw het bijhouden van een administratie ook niet als een noodzakelijk kwaad maar probeer met grote regelmaat de cijfers te interpreteren. Er is uit elke goed gevoerde administratie een schat aan informatie te halen die men goed kan gebruiken bij het te voeren beleid.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Gratis (of excel) kan interessant zijn voor de startende ondernemer. stel je begint klein maar wil een grote groei doormaken dan zou ik toch voor het iets duurdere pakket gaan aangezien je dan niet tussentijds over hoeft te stappen op een uitgebreider pakket.

 

@Peter,

Sorry hoor, maar wat kom je daar weer met een enorme boekhouders en advizeurs-dooddoener om de hoek.

De meeste starters hebben de ambitie klein te blijven en van diegenen met een groeiambitie, gaat die groei in 75% van de gevallen veel trager dan bij de start gehoopt. Als die mensen jouw advies volgen zitten ze tegen de tijd dat ze daaraan toe zijn met een verouderd boekhoudpakket, want de ontwikkeling in boekhoudsoftware gaat nog steeds sneller dan de groei van de meeste startende bedrijven. En het geld dat je te vroeg hebt uitgegeven aan een duur boekhoudpakket kun je niet gebruiken voor belangrijker zaken.

 

Als je als starter begint met een zelfgemaakte spreadsheet die past bij jouw individuele bedrijf, kun je zonder allerlei boekhoudtermen te hoeven leren, jezelf op ieder gewenst moment voorzien van de financiele informatie die jij belangrijk vindt. En kun je de tijd en energie die je niet verspilt aan het worstelen met een boekhoudpakket, besteden aan het binnenhalen van klanten. Want volgens mij draait ondernemerschap daar nog altijd om. Als je als ondernemer focust op klanten vinden en binden heb je als je daar succesvol in wordt, tijd zat om je te verdiepen in een boekhoudpakket voor grotere bedrijven als dat ooit nodig blijkt.

 

@ Liedje,

Mijn eerste basisregel van ondernemen is alles zo simpel mogelijk te houden.

Waarom heb jij besloten over te stappen van Excel (simpel, ken je) op een boekhoudpakket (waar jij net als veel ondernemers geen touw aan vast kunt knopen)?

Wat voor informatie wil jij uit je boekhouding kunnen halen die je er nu niet uithaalt? Of denk je werkelijk dat boekhouden niet zo eenvoudig behoort te zijn als het nu is.

Laat je jezelf aub geen boekhoudpakket aanpraten omdat je dan pas meetelt als ondernemer. Er zijn tienduizenden (misschien wel honderdduizenden) ondernemers met bovenmodale inkomens/winsten die hun boekhouding gewoon in een spreadsheet bijhouden. Als je goed met Excel kunt omgaan, kun je jouw spreadsheet vast zo aanpassen of uitbreiden dat je daar alle info uit kunt halen die je wilt. Dat is immers het enige doel van een boekhouding. Jou de optimale financiele informatie bieden om je bedrijf te runnen en belastingaangiftes te doen. Niet meer en niet minder.

 

Ik haal op ieder moment dat het mij uitkomt een schat aan informatie uit mijn zelf op maat gemaakte Open Office (gratis excelvariant) spreadsheetboekhouding. Digitale btw-aangiften kosten me pakweg een minuut of 3, ik weet op ieder moment door het jaar heen of ik extra moet reserveren voor de inkomstenbelasting, Bij die jaarlijkse aangifte - die ik braaf voor 1 april doe - kan ik in 10 minuten de rubrieken invullen zoals de Belastingdienst dat vraagt. Zo simpel kan boekhouden dus zijn - en ook blijven als je langer ondernemer bent.

 

Karen (bijna 17 jaar ondernemer met een boekhouding met diverse inkomensstromen en btw-tarieven, verkoop van zowel diensten als producten die ze dan ook nog op voorraad heeft. En dat alles gewoon lekker overzichtelijk in een spreadsheetje, heerlijk simpel)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Sorry hoor, maar wat kom je daar weer met een enorme boekhouders en advizeurs-dooddoener om de hoek.

De meeste starters hebben de ambitie klein te blijven en van diegenen met een groeiambitie, gaat die groei in 75% van de gevallen veel trager dan bij de start gehoopt. Als die mensen jouw advies volgen zitten ze tegen de tijd dat ze daaraan toe zijn met een verouderd boekhoudpakket, want de ontwikkeling in boekhoudsoftware gaat nog steeds sneller dan de groei van de meeste startende bedrijven. En het geld dat je te vroeg hebt uitgegeven aan een duur boekhoudpakket kun je niet gebruiken voor belangrijker zaken.

 

Ik zou ook zeker geen duur pakker aanraden wat je helemaal niet nodig hebt. Ikzelf doe namelijk ook alles zelf. Heb toevallig ook SB gedaan dus kan prima mijn boekhouding zelf bijhouden. Maar als je niet teveel ervaring hebt met excel enzovoort dan kan een goedkoop (online?) pakket best wel een uitkomst bieden. Zorgt ook voor updates zodat je bij de tijd blijft en geen verouderd pakket hebt.

 

Uiteraard duurder dan excel want dat kun je immers zelf gratis opzetten, maar kan ook prima!

 

Gemak dient de mens... :)

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.