• 0

Goedkope of gratis boekhoudsoftware

Beste ondernemers,

 

Een korte vraag.

Voor een nieuwe VOF die ik aan het opstarten ben met mijn beste vriend zijn wij ons nu aan het oriënteren voor eenvoudige boekhoud software.

Wij hebben hier beide geen ervaring in.

 

Sander wil eigenlijk alles bijhouden in Excel maar zelf vind ik dit niet erg overzichtelijk en ik ben niet zo handig met dit programma.

Ondertussen ben ik alleen verder gegaan!

 

Nu ben ik benieuwd welke software goed betaalbaar is maar liever nog gratis want onze inbreng is niet enorm hoog en we willen hier in dit stadium liever nog geen geld aan uitgeven.

 

Ik vind het erg belangrijk dat de software redelijk eenvoudig is en Nederlands talig. Een programma als Excact is nog helemaal niet nodig voor ons.

 

Hier op de site heb ik niet heel veel kunnen vinden. Ook via google is niet zoveel te vinden. Het programma Augustus is niet meer te vinden.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Elmer Koevoets

 

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Karen,

 

Ik ben het grotendeels wel met je eens, keep it simple is zeker het beste.

 

Maar ik denk ook dat elke ondernemer voldoende moet weten van boekhouden - en dan liefst niet het wiel uitvinden, maar gewoon de boekhoudtaal spreken die zijn bank en accountant ook spreken. En de fiscus... Weten wat een balans is, een winst- en verlies rekening, welke posten je waar boekt, combi met bijv telebankieren, etc etc.

 

Excel is zeker handig als je daar in thuis bent maar ook dat opzetten is toch even werk. Toendertijd heb ik zelf gekozen voor een simpele boekhoudmodule van Snelstart, met de simpelste factureermodule erbij. That's it, ik kan er alles mee wat nodig is, en als ik meer functionalteit wil kan ik upgraden naar uitgebreidere versies. Ik had het zelf kunnen bouwen in Excel, maar dit vond ik handiger.

 

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar voor mij essentieel is dat een ondernemer genoeg verstand heeft van de financien, en dat niet uitbesteedt.

 

Overigens moet je ook nog een onderscheid maken tussen boekhouden voor jezelf ('management accounting') en boekhouden tbv derden (fiscus, kredietverstrekkers, aandeelhouders, evt publicatieplicht).

 

Uit het eerste haal je de cijfers om op te sturen, de tweede heeft als doel communictie naar derden. Dat is niet 1 op 1 hetzelfde!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Maar ik denk ook dat elke ondernemer voldoende moet weten van boekhouden - en dan liefst niet het wiel uitvinden, maar gewoon de boekhoudtaal spreken die zijn bank en accountant ook spreken. En de fiscus... Weten wat een balans is, een winst- en verlies rekening, welke posten je waar boekt, combi met bijv telebankieren, etc etc.

 

Hallo Fred,

Waarom moet een ondernemer 'gewoon' de taal van bankmensen en accountants leren als de overgrote meerderheid van de ondernemers de bank voor niet meer gebruikt dan overboekingen en eventueel een verzekeringetje (lees: geen bankkrediet heeft/wil) en als een groot deel van de ondernemers zo weinig verschillende producten/diensten verkoopt dat hij/zij eigenlijk helemaal geen accountant nodig heeft? Bij de fiscus heb ik in al die jaren weinig moeilijke termen voorbij zien komen.

 

Overigens moet je ook nog een onderscheid maken tussen boekhouden voor jezelf ('management accounting') en boekhouden tbv derden (fiscus, kredietverstrekkers, aandeelhouders, evt publicatieplicht).

 

Uit het eerste haal je de cijfers om op te sturen, de tweede heeft als doel communictie naar derden. Dat is niet 1 op 1 hetzelfde!

 

Hierbij ga je er weer vanuit dat de meeste ondernemers werken met geleend geld en vaak vanuit een BV. Ruim 80% van de ondernemers werkt vanuit een eenmanszaak of vof en kent dus geen publicatieplicht. Ergens rond de 70/80% werkt zonder zonder externe financiers die om uitgebreide financiele verslaglegging vraagt (pa, oma of tante Truus snappen die namelijk ook niet).

 

Volgens mij wil je als ondernemer vooral uit je boekhouding kunnen aflezen waar je geld naartoe gaat en hoeveel je onder aan de streep overhoudt. Dat wil de Belastingdienst ook weten zodat ze jouw bijdrage aan de schatkist kunnen berekenen. Mij is het dus een raadsel waarom de gemiddelde eenmanszaakondernemer voor de fiscus op een andere manier zou moeten boekhouden dan voor zichzelf.

 

Denk overigens aub niet dat ik vind dat alle starters en kleine ondernemers hun boekhouding beter in een spreadsheet kunnen bijhouden dan in een boekhoudpakket.

Ik vind het alleen ontzettend jammer dat er vele vele vele duizenden ondernemers rondlopen met eenvoudige ondernemingsvormen en simpele geldstromen (gaat lang niet altijd om kleine bedragen) die zichzelf een hoop tijd, geld en frustraties zouden besparen als ze hun boekhouding zelf in een simpele spreadsheet zouden bijhouden ipv van hun eeuwige geworstel met boekhoudpakketten die ze niet volledig beheersen en/of traag werkende boekhouders en accountants waardoor ze geen actuee overzicht hebben.

 

@ Peter

Ik bedoelde ook niet zozeer dat het pakket dat je koopt verouderd, maar dat er wellicht over 3 of 5 jaar een andere merk/soort (online of offline) boekhoudpakket/aanbod op de markt is gekomen dat beter zou passen bij de situatie waar je bedrijf zich op dat moment bevindt.

 

Tot zover mijn twee centen over dit immer boeiende aspect van het ondernemen.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Fred,

Waarom moet een ondernemer 'gewoon' de taal van bankmensen en accountants leren als de overgrote meerderheid van de ondernemers de bank voor niet meer gebruikt dan overboekingen en eventueel een verzekeringetje (lees: geen bankkrediet heeft/wil) en als een groot deel van de ondernemers zo weinig verschillende producten/diensten verkoopt dat hij/zij eigenlijk helemaal geen accountant nodig heeft? Bij de fiscus heb ik in al die jaren weinig moeilijke termen voorbij zien komen.

 

Fiscus: gegeven het aantal vragen over 'hoe vul ik mijn ondernemers IB in' zijn er toch veel mensen die daar anders over denken.

 

Vwb banken en accountants heb je gelijk, als je die niet nodig hebt heb je hun jargon daarvoor niet nodig. Zodra je een BV hebt moet je toch al een jaarrekening laten goedkeuren, meen ik? Dus een accountant?

 

Maar de essentie is voor mij dat ondernemers goed de financiele ins en outs van hun onderneming kennen. Handig is het dan om aan te sluiten bij de bestaande terminologie, en niet je eigen dingen gaat zitten verzinnen. Je kunt bijv 'winst' 'omzet' gaan noemen en 'omzet' 'verlies' en daar voor jezelf prima mee werken, maar zodra je communiceert met iemand anders gaat het mis. Idem voor de boekhouding: het systeem van dubbel boeken is nu eenmaal standaard, dus gebruik dat.

 

Overigens moet je ook nog een onderscheid maken tussen boekhouden voor jezelf ('management accounting') en boekhouden tbv derden (fiscus, kredietverstrekkers, aandeelhouders, evt publicatieplicht).

 

Uit het eerste haal je de cijfers om op te sturen, de tweede heeft als doel communictie naar derden. Dat is niet 1 op 1 hetzelfde!

 

Hierbij ga je er weer vanuit dat de meeste ondernemers werken met geleend geld en vaak vanuit een BV.

 

Nee, ik bedoelde waar van toepassing. In ieder geval de fiscus, dus. Was ik niet duidelijk, sorry. Mijn punt is dat de fiscus in andere dingen geinteresseerd is dan jij als ondernemer. De fiscus wil alleen maar weten hoeveel ze van jou mogen verwachten. Dat wil jij ook weten, maar daarnaast wil je allerlei stuurinformatie uit je financiele gegevens kunnen halen. Hoe staat het met je cashflow? Hoe verkopen de verschillende produkten / diensten t.o.v. je prognoses? etc etc.

 

...

Denk overigens aub niet dat ik vind dat alle starters en kleine ondernemers hun boekhouding beter in een spreadsheet kunnen bijhouden dan in een boekhoudpakket.

Ik vind het alleen ontzettend jammer dat er vele vele vele duizenden ondernemers rondlopen met eenvoudige ondernemingsvormen en simpele geldstromen (gaat lang niet altijd om kleine bedragen) die zichzelf een hoop tijd, geld en frustraties zouden besparen als ze hun boekhouding zelf in een simpele spreadsheet zouden bijhouden ipv van hun eeuwige geworstel met boekhoudpakketten die ze niet volledig beheersen en/of traag werkende boekhouders en accountants waardoor ze geen actuee overzicht hebben.

 

 

Mee eens. De boekhoudpakketten die ik zelf bekeken heb toen ik koos voor SnelStart waren voor 90% overkill voor wat ik nodig had.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Uiteraard heb ook ik met dit soort vragen gespeeld, ga ik excel gebruiken, een pakket aanschaffen of.. ?

 

Allereerst kan ik iedereen aanraden goed te weten wat je wilt.

Ga je alles zelf doen? welke groei is realistisch? Uiteraard is ook je ondernemingsvorm van belang zoals al aangegeven omdat een BV met een account e.d. moet werken en dus stel je dan ook andere eisen aan je boekhouding.

 

Wat wil je in je boekhouding kwijt kunnen, en wat wil je eruit kunnen halen?

 

Ik heb een cursus ondernemersvaardigheden gevolgd en dat kan ik elke beginnende ondernemer van harte aanraden. (gewoon lekker thuis, is ook niet zo duur en je hebt meteen wat basiskennis van allerhande zaken.)

Je leert dan ook de basis-boekhouding en zo kan je voor jezelf een goed beeld vormen van wat jij belangrijk vindt.

 

Als je een beetje snapt hoe het boekhouden werkt en weet wat je wil, kan je ook een goede keuze maken hoe je e.e.a. wil gaan doen.

 

Met pakketkeuze of excel-tips en trucs kan ik je verder niet helpen.

Ik heb de enorme mazzel een software-programmeur als vriend te hebben en gebruik dus een maatwerk-pakketje welke hij geschreven heeft.

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • -2

Ik maak zelf gebruik van (MOD EDIT: link verwijderd. Probeer je nu over de rug van HL geld te verdienen door deze site te promoten met jouw affiliatenummer achter de link). Ideaal en erg goedkoop (eerste maand gratis, daarna MAXIMAAL tien euro per maand). Wellicht ook wat voor jullie.

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.