• 0

Prijsbepaling van een ontwerp

Dit is helemaal nieuw voor mij, bij voorbaat excuus voor alle missers/onhandigheden!

 

Al dagen spookt door mijn hoofd hoe ik mijn ontwerpen aan de man of vrouw ga brengen. Dit keer zijn het tassen, de volgende keer wellicht servies, ceintuurs of tafels. Dit lijkt misschien vreemd, maar alle ontwerpen hebben 1 overeenkomst, die ze onderscheiden van elke concurrent. En ik geloof dat dat de kracht is van mijn concept. De eerste collectie tassen is klaar, de reacties zijn enorm enthousiast.

 

Hoe nu verder?

Er zijn verschillende mogelijkheden:

* zelf handmatig produceren, dat levert niks op

* laten produceren, wat heel veel uitzoekwerk en financiële risico's met zich meebrengt

* prototype ontwerpen verkopen aan passende winkelketen, bijvoorbeeld een Bijenkorf die ook zelf produceert.

 

Wat is slim? Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste optie, maar hoe bepaal ik een prijs? Wat is gangbaar en reëel?

Als creatieveling heb ik behoefte aan commerciële en zakelijke backup!!!

 

Alvast dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Laatste keus lijkt mij ook het beste.

 

Voordeel: geen risico's qua kosten e.d.

Nadeel: je moet er rekening mee houden dat je niet de hoofdprijs kan vragen omdat bijv. de Bijenkorf alle risico's draagt.

 

Ben je bekend dan is het een ander verhaal. Maar wanneer je net begint is het moeilijk. Vaak willen klanten en bedrijven eerst wat zien.

 

Hema heeft vaak design wedstrijden voor producten! Doe daar is mee... goed voor de naamsbekendheid en je hebt meteen een ingang.

 

Maak een mooie boek met al je ontwerpen die je mee kunt nemen naar afspraken. Genoeg websites die voor een mooie prijs het laten drukken van boek aanbieden. (voorbeeld: iPhoto op de Mac heeft een optie een fotoboek te laten drukken. Dit kan dus ook gebruikt worden voor een portfolio in boekvorm)

 

Maak een website en plaats je designs erop. Schrijf een blog en hou nieuws bij van productdesign e.d. Commenteer op andere blogs en nodig anderen ook uit commentaar te geven op jouw blog.

 

En "last but not least": bellen, bellen, bellen. Trek je stoute schoenen aan en maak afspraken.

 

Succes!

 

PS: een prijs bepalen... alleen jij kan dat. Een ander kan niet een prijskaartje plakken aan jouw creativiteit. Bel anders andere produktontwerpers en vraag hun wat zij rekenen. Je kan ook met een potentiele afnemer bespreken wat zij in gedachte hadden. Test het eerst eens uit met een afnemer...

Professionele designers ontwerpen jouw logo, huisstijl of website voor een bedrag dat je zelf bepaalt! Meer dan 570 ontwerpers.

www.logomatch.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.