• 0

bedrijfsvorm gezocht voor internet dienst

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een stukje software waarvan ik hoop dat mensen het graag willen hebben. Ik heb van veel technische dingen verstand, ik mis echter kennis van ondernemen.

 

Ik ben nu aan het kijken wat een verstandige bedrijfsvorm zou kunnen zijn en of ik misschien beter naar buiten de EU kan uitwijken met de onderneming.

 

Het product is dus een elektronisch product wat gedownload moet worden vanaf een website. Het is dus geen fysiek product, het afrekenen zal elektronische plaats vinden (exacte manier ben ik nog aan het uitzoeken)

 

Ik vroeg me nu af wat voor ondernemingsvorm ik hier bij moet kiezen? Ik verwacht dat mensen van over de hele wereld het product zullen gaan kopen. In eerste instantie zal ik niet heftig hoeven te investeren, de software maak ik in mijn vrije tijd.

 

Uit studie van KvK materiaal heb ik begrepen dat een eenmanszaak in Nederland eenvoudig is op te richten. Zover ik snap moet ik dan echter BTW afdragen over alle omzet die ik binnen Europa maak (hoe valt dat te controleren?) en ik moet in nederland inkomstenbelasting betalen. Dit zijn twee posten die toch erg inhakken (ik heb al een redelijk salaris dus extra inkomsten zijn hoog belast).

 

Ik vroeg me af of er iemand hier is die een andere constructie kan bedenken? Ik zou graag zo min mogelijk belasting afdragen, is het mogelijk om een onderneming buiten de EU te vestigen zodat er geen BTW verschuldigd is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vorige reactie beperkte zich tot een bondig antwoord op je vraag, omdat ik toch e.e.a. wil nuanceren het volgende:

 

Ik heb zelf ook een softwarebedrijf en wij hebben serieus overwogen om de activiteiten van het Internet- en Softwarebedrijf te verhuizen naar Cyprus.

 

Uiteindelijk hebben wij na lang nadenken toch gekozen voor een Nederlandse BV-structuur, de voornaamste motivatie waren de relatief hoge kosten van de instandhouding van de buitenlandse BV-structuur en de Nederlandse Fiscus is er geen voorstander van wanneer Nederlandse ondernemers buitenlandse constructies opzetten om zodoende de belastingdruk te verlagen. Het bedrijf wordt door een buitenlandse BV-structuur minder aantrekkelijk voor (Nederlandse) kopers.

 

Link naar reactie
  • 0

Uit studie van KvK materiaal heb ik begrepen dat een eenmanszaak in Nederland eenvoudig is op te richten. Zover ik snap moet ik dan echter BTW afdragen over alle omzet die ik binnen Europa maak

 

Als je BTW moet afdragen, dan moet je dat eerst heffen. Dat kost je dus geen cent. BTW wordt betaald door niet-BTW-plichtige afnemers, met name consumenten.

 

(hoe valt dat te controleren?)

 

Facturen, administratie, ontvangsten, aangiftes, archiefplicht...

 

De IB is een ander verhaal. Als je in Nederland woont, leeft en werkt dan zul je ongetwijfeld in Nederland IB verschuldigd zijn. Je enige eventuele escape is dan een rechtspersoon (vergelijkbaar met een BV) in het buitenland. Maar zodra je de winst privé wilt benutten kom je toch weer in de ib-sfeer.

 

Hoe dan ook moet je BTW helemaal los zien van IB. Het zijn twee totaal verschillende belastingsystemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.