• 0

BTW constructie?

Ik was met een vriend van mij aan het brainstormen over de volgende constructie:

 

Volgens de kleine ondernemersregeling hoef je de omzetbelasting niet te betalen als het totale btw bedrag wat je hebt ontvangen - het totale btw bedrag wat je hebt betaald minder of gelijk is aan 1354 euro.

 

Nu is op het moment de btw die ik zal moeten afdragen aan het eind van het jaar zo'n 2100 euro.

 

Nu zijn er volgens ons twee opties: 1. ik betaal de 2100 euro.

2: ik investeer 4000 euro (inc btw) waarbij ik dus 760 euro btw betaal en dan uitkom op 2100-760 = 1240 en dus geen btw hoef te betalen.

Stel ik leen deze 4000 tegen een rente van 8% per jaar. Ik betaal m in 1 jaar af en betaal dus effectief 4% rente. dat is 160 euro.

Dan bespaar ik uiteindelijk 2100 euro - 160 = 1940.

 

Klopt deze construcie, of missen wij nu iets?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me wel aardig kloppen. BTW afrekening is simpelweg ontvangen-uitgegeven. Wat en hoe je het uitgeeft (en hoe dat eventueel gefinancierd is) is daarvoor verder niet van belang.

 

Wellicht kun je met die investering ook nog aanspraak maken op investeringsaftrek (ik meen 25% tot 20k, moet de investering wel 5jaar in de zaak blijven), dus ook nog over 1000.- minder belasting betalen.

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

De berekening van de besparing is iets te kort door de bocht. Wanneer je vermindering krijgt inzake de kleine ondernemersregeling moet je deze (in dit voorbeeld 1240) bij de omzet rekenen en inkomstenbelasting over af te dragen.

 

Trouwens heel verstandig om nu de gevolgen te bekijken, wanneer het jaar voorbij is, is er niets meer te sturen (tip voor andere ondernemers die tegen de KO aanzitten)

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Aan de ene kant moet je dus de 1240 bij de omzet rekenen, aan de andere kant mag je dus die 4000 over meerdere jaren afschrijven. Bovendien als mijn winst lager is dan 13.150 kan ik via de zelfstandigenaftrek 8885 aftrekken (moet ik wel voldoen aan het urencriterium uiteraard). Ik besta sinds 2003 en heb nog niet eerder gebruik gemaakt van de zelfstandigenaftrek dus ik zou ook nog gebruik kunnen maken van de extra startersaftrek van 1987.

 

Ik heb even gekeken naar de investeringsaftrek en daar kan ik inderdaad ook gebruik van maken. Dan mag je een extra 25% aftrekken.

 

Ik zal het nog preciezer moeten uitrekenen wat de exacte besparing zal zijn, maar die 1240 komt aardig in de buurt. Overigens zie ik het niet als "besparing", maar het break-even point voor de investering zal dan lager komen te liggen. Mijn bedoeling is om de 4000 zo te investeren dat er volgend jaar omzet mee te behalen valt (en hoe dat te doen is natuurlijk altijd de grote truuk).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.