• 0

Startkapitaal vof

Hallo allemaal,

 

Ik begin per 1 januari met een vriend een vof en we hebben een klein startkapitaal nodig, een paar honderd euro om wat aankopen te doen. Daarna krijgen we vrij snel inkomsten.

Hoe kunnen we dit startkapitaal het beste opbouwen?

 

Zelf investeren? Als we dit doen en we willen het er later (na een paar maanden) moeten we er inkomstenbelasting over betalen en dit is zonde van het geld.

 

Een lening van anderen zoals bijv ouders? Is het mogelijk om een lening aan te gaan bij je ouders en dat je dit dan binnen een jaar met bijv 4% rente terugbetaalt zonder eventuele belasting erover te moeten betalen? (is dit een agaathlening?)

 

Ik heb ook dit topic https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=6677;start=0#msg55253 gelezen en ik zou dus eventueel ook aankopen prive kunnen betalen en later declareren bij mijn bedrijf.

 

Wat zijn de mogelijkheden en wat is handig.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

??? Zelf geld in de zaak stoppen en dan belasting betalen, ik geloof niet dat ik je helemaal volg.

 

Als jij en je partner geld in de zaak stoppen om een start te kunnen maken dan wordt dit een prive storting, voor de VOF zijn dit geen inkomsten.

 

De stortingen komen ten gunste van de kapitaalrekening van de vennoten. Als je op een later tijdstip dit geld weer opneemt dan worden dat prive opnamen en komt dat bedrag weer ten laste van de kapitaal rekening.

 

Voor de goede orde, belasting betaal je alleen over resultaten, dus omzet min kosten. (kort door de bocht gezegd). Over stortingen van en naar de vennoten wordt geen belasting geheven, dit gebeurd immers al over het resultaat.

 

 

Succes

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Ik had contact opgenomen met de belastingdienst en daar werd mij verteld dat als ik geld investeer in mijn zaak en het er bijv na een jaar weer uit wil halen dat ik over dit bedrag inkomsten bealsting moet betalen omdat het als winstuitkering zou worden gezien. Terwijl het toch eigenlijk een soort lening is. Concreet betekent dit we storten allebei 200 euro om op te starten, we hebben de maanden erna flink wat omzet en kunnen dan op dat moment die 400 euro er weer uithalen. De zaak draait dan op het verdiende kapitaal.

Als we dus die 400 euro eruit halen moeten we bijv over die 400 euro 33% inkomstenbelasting betalen is 133 euro wat je gewoon vernietigt. We krijgen er slechts 267 euro voor terug.

Dit klopt dan dus niet?

 

Als we extra geld onttrekken uit de zaak als winstuitkering, daar wordt lijkt mij dan logischerwijs wel belasting over geheven.

 

Ik wil weten hoe wwij dit startkapitaal kunnen financieren zonder teveel op te moeten toe te leggen em bij de BD wordt ik niet veel wijzer.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat de belastingdienst heeft begrepen wat je bedoelt, maar je betaald in een eenmanszaak of vof GEEN inkomstenbelasting over de opnamen.

 

Het is namelijk zo dat de ondernemer belasting betaald over het resultaat dat gegenereerd wordt in de onderneming ongeacht de opnamen.

 

STEL:

 

De onderneming maakt een winst van 100.000 (per vennoot) en je neemt 25.000 op dan betaal je dus over 100.000 en NIET over 25.000.

 

Dus als je 400 in de zaak stop dan wordt dat een prive storting, welke niets te maken heeft met je inkomen. Je kapitaal zou toenemen met 400. Zou je over bv 6 maanden dit bedrag weer opnemen dan neemt je kapitaal weer af met 400. niets meer niets minder.

 

DUS:

 

Je hoeft geen belasting te betalen over de bedragen die je prive opneemt.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.