• 0

Klussen in vrije tijd: onderneming starten?

Hallo iedereen,

 

Ik doe een voltijd MBO ict beheer studie en ben nu met het laatste jaar bezig. Volgend jaar start ik HBO bedrijfskundige informatica. Nu doe ik buiten schooltijden en in het weekend vrij veel computerklussen. Deze bestaan eigenlijk uit twee verschillende soorten:

 

- Service aan huis: denk aan pc installeren, netwerken aanleggen en virussen verwijderen

- Webdesign: Ik bouw zo nu en dan ook websites, dit neemt nu echter serieuze vormen aan.

 

In de eerste categorie heb ik 4-5 klussen in de week, in de tweede categorie moet je denken aan 1 of 2 in de maand.

 

Wat ik me nou eigenlijk afvraag is of het slim is om nu een onderneming te starten, omdat het nu in principe allemaal 'zwart' gebeurt. Of is het voldoende om alle inkomsten op te geven bij de inkomstenbelasting? Ik kan bij de belastingdienst eigenlijk geen criteria of maximale bedragen vinden die je 'bij mag klussen'.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik me nou eigenlijk afvraag is of het slim is om nu een onderneming te starten, omdat het nu in principe allemaal 'zwart' gebeurt. Of is het voldoende om alle inkomsten op te geven bij de inkomstenbelasting?

 

Het zou voldoende zijn om de winst op te geven als "resultaat uit overige werkzaamheden" voor de inkomstenbelasting. Dat houdt het simpel.

 

En misschien dat het groot genoeg is om eigenlijk btw-plichtig te moeten zijn.

 

Je kunt er een echte onderneming van maken. Dat heeft voordelen (o.a. extra belastingaftrek, onder voorwaarden), maar ook nadelen (administratie, jaarrekening, aangiftes).

 

Ik kan bij de belastingdienst eigenlijk geen criteria of maximale bedragen vinden die je 'bij mag klussen'.

 

Je mag bijklussen zoveel je wilt, maar de inkomsten (winst) zijn belast.

Link naar reactie
  • 0

Maar het is dus niet zo dat als je boven een bepaald bedrag verdient uit 'overige werkzaamheden', je hier persee een onderneming aan moet koppelen?

 

Nee, zo'n regel bestaat niet.

 

Wel is het zo dat je op grond van de aard van de werkzaamheden verplicht ondernemer voor de omzetbelasting (btw) kunt zijn. Wat jij doet komt daar wel in de buurt, lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Wel is het zo dat je op grond van de aard van de werkzaamheden verplicht ondernemer voor de omzetbelasting (btw) kunt zijn. Wat jij doet komt daar wel in de buurt, lijkt me.

 

Er worden inderdaad BTW belaste prestaties geleverd. Je zult je dan ook aan moeten melden als ondernemer in het kader van de BTW. Dit doe je d.m.v. het formulier opgaaf startende ondernemer. (formulier bijgevoegd)

Aan de hand van dit formulier wordt, door de fiscus, bepaald of je aangemerkt wordt als ondernemer voor de BTW en IB. Voor beiden gelden aparte criteria. Ofwel, je hoeft geen IB ondernemer te zijn om als ondernemer voor de BTW aangemerkt te worden. Wanneer de omzet erg laag is dan kun je gebruik maken van de kleine ondernemingsregeling

 

Succes

 

formulier_opgaaf_startende_ondernemer.pdf

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit vind ik nou duidelijke antwoorden waar je iets mee kunt!

 

Is het ook nog een optie om als freelancer aan de slag te gaan? Want ik werk in principe alleen per opdracht en niet met regelmaat bij mijn klanten. Verder hoef ik niet bij mijn werkgever aanwezig te zijn en ik bepaal zelf wanneer ik aan de opdrachten (websites e.d.) werk.

Link naar reactie
  • 0

Is het ook nog een optie om als freelancer aan de slag te gaan?

 

'Freelancer' betekent fiscaal gezien niets. Als freelancer kun je evenzeer 'resultaat uit overige werkzaamheden'hebben, wil je evenzeer zelfstandig ondernemer zijn voor de IB, ben je evenzeer BTW-plichtig met alle bijbehorende consequenties etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.