• 0

Huurovereenkomst winkelpand..

Als dit in het contract staat:

 

3.1 deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van vijf jaar, ingaande op **** en lopende tot en met ****

 

3.2 na het verstrijken van de in 3.1 genoemde periode heeft huurder het recht deze overeenkomst voort te zetten voor een aansluitende periode van vijf jaar, derhalve tot en met **** met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden. Deze overeenkomst wordt vervolgens voortgezet voor aansluitende perioden van telkens vijf jaar.

 

3.3 met uitzondering van artikel 3.2 vindt wederzijdse beeindiging van deze overeenkomst plaats door opzegging tegen het einde van een huurperiode met inachtneming van een termijn van tenminste 1jaar/zes maanden.

 

3.4 opzegging dient te geschieden bij de deurwaardexploot of per aangetekend schrijven..

 

 

Is deze overeenkomst opgesteld in het voordeel van de verhuurder of de huurder?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is dit een ondernemersvraag of een huiswerkopdracht?

 

Lijkt me een vrij standaard huurcontract, maar ik ben geen expert.

 

Groet, Martin

 

Dit is inderdaad een standaard huurcontract, voor ik het teken wil ik natuurlijk even weten of deze is opgesteld in mijn voordeel of die van de verhuurder. Want, zo te zien zit je gewoon 5 jaar aan het contract vast!

Link naar reactie
  • 0

Is dit een ondernemersvraag of een huiswerkopdracht?

 

Lijkt me een vrij standaard huurcontract, maar ik ben geen expert.

 

Groet, Martin

 

Dit is inderdaad een standaard huurcontract, voor ik het teken wil ik natuurlijk even weten of deze is opgesteld in mijn voordeel of die van de verhuurder. Want, zo te zien zit je gewoon 5 jaar aan het contract vast!

 

Huur bedrijfsruimte is standaard altijd 5 jaar met een verlenging van 5 jaar. De achterliggende gedachte hiervan is dat een onderneming (bijv. een winkel) in de gelegenheid moet zijn om op een bepaalde locatie bekend te worden te worden bij het publiek. Zonder die bescherming zou de winkelier zijn overgeleverd aan de grillen van de verhuurder. De huurbescherming bij bedrijfsruimte gaat namelijk veel minder ver dan bij woonruimte. In die zin is de vijf jaarstermijn dus in jouw voordeel.

 

Wanneer het pand binnen die termijn te klein wordt of je kunt de huur niet opbrengen, dan werkt de termijn juist in jouw nadeel. Het is dus maar net hoe je dit wilt uitleggen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Is dit een ondernemersvraag of een huiswerkopdracht?

 

Lijkt me een vrij standaard huurcontract, maar ik ben geen expert.

 

Groet, Martin

 

Dit is inderdaad een standaard huurcontract, voor ik het teken wil ik natuurlijk even weten of deze is opgesteld in mijn voordeel of die van de verhuurder. Want, zo te zien zit je gewoon 5 jaar aan het contract vast!

 

Huur bedrijfsruimte is standaard altijd 5 jaar met een verlenging van 5 jaar. De achterliggende gedachte hiervan is dat een onderneming (bijv. een winkel) in de gelegenheid moet zijn om op een bepaalde locatie bekend te worden te worden bij het publiek. Zonder die bescherming zou de winkelier zijn overgeleverd aan de grillen van de verhuurder. De huurbescherming bij bedrijfsruimte gaat namelijk veel minder ver dan bij woonruimte. In die zin is de vijf jaarstermijn dus in jouw voordeel.

 

Wanneer het pand binnen die termijn te klein wordt of je kunt de huur niet opbrengen, dan werkt de termijn juist in jouw nadeel. Het is dus maar net hoe je dit wilt uitleggen.

 

Nou, ja kijk ik wil een winkelpand huren voor een redelijk bedrag. Of ik daar de kosten voor uit zal halen, weet ik niet. Ondernemen is risico's nemen, waar ik mee zit is.. stel dat ik nou over een half jaar of over 1 jaar ermee wilt stoppen met wat voor reden dan ook. (de grootste reden zal dan om financieele middelen gaan) dan zit ik hier dus 5 jaar aan mijn contract vast. Toch maar even goed nadenken, van wel of niet doen...:(

Link naar reactie
  • 0

stel dat ik nou over een half jaar of over 1 jaar ermee wilt stoppen met wat voor reden dan ook. (de grootste reden zal dan om financieele middelen gaan) dan zit ik hier dus 5 jaar aan mijn contract vast. Toch maar even goed nadenken, van wel of niet doen...:(

 

Het hangt af van de verhuurder, die zal ermee akkoord moeten gaan, maar wat je zou kunnen doen is nu al een aanvulling op het contract maken waarin je afspreekt wat er gebeurt wanneer je voortijdig wilt staken. Je krijgt dan vaak wel een boetebeding erin (van bijvoorbeeld vier maanden), maar weet dan wel waar je aan toe bent wanneer je voortijdig wilt stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kan je een aanvulling voorstellen op het contract zoals het er nu ligt met mogelijkheid zijdens huurder om eerder te beeindigen met een bepaalde opzegtermijn. Ik denk echter dat de verhuurder dit niet zal willen....maar you can always try.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.