• 0

Grote order voor startup - hoe opzetten?

Binnenkort gaan ik en een vriend van mij een fietsen en riksja's uit India impoteren. Wij hebben al een prijsafspraak, en de leveringsvoorwaarden, invoerrechten e.d. geregeld.

 

We hebben in Nederland al een bedrijf gevonden die geinteresseerd is in 1000 stuks, voor ons is dit geen probleem om dit te leveren, en ook de prijs die we er kunnen krijgen is lucratief, des te meer door de sterke euro. De dollar staat op een laagtepunt.

 

Onze grote vraag is nu: hoe maken wij nu een goed verkoopcontract met onze koper. En wat zou de beste vorm van onderneming zijn? (VOF, BV, eenmanszaak) Wat zouden verborgen addertjes onder het gras kunnen zijn?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Addertjes:

 

*Als je dit soort produkten importeerd voor de EU kan het zijn dat er op de fietsen ( Riksja weet ik niet ) je invoerrechten worden genoteerd met DumpTax.. dit kan oplopen tot 48% ..

Als je dat nog niet gedaan hebt.. toch maar even navragen bij de Douane.

 

*Heb je samples gehad/gezien ?

*Heeft je opdrachtgever samples gezien ?

*Gegevens van je opdrachtgever nagetrokken ?

 

*Zorg dat je Alg. Leveringsvoorwaarden tip top in orde zijn, deponeer ze en zorg dat de opdrachtgever deze samen met de offerte in bezit krijgt.

* Je zou factuur via een factoring maatschappy kunnen laten lopen.. het kost je een paar % maar je hebt meer zekerheid dat je je centjes.. ehhh..Euro's binnen krijgt.

 

Prachtig zo'n vliegende start ! Gefeliciteerd en succes !!

 

Cor

 

 

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Ja van harte! Ik denk dat hier prima adviezen staan. Alleen zou ik nog meer aandacht schenken aan de verkoopovereenkomst dan aan de algemene voorwaarden. Algemene voorwaarden worden in het algemeen eerder ter discussie gesteld dan een volledige overeenkomst.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Tikkimanner,

 

De vraag is wel heel breed gesteld. Wil dit topic ook toegevoegde waarde hebben voor anderen dan graag posts richten op één specifieke vraag, zodat een ieder bij het onderwerp kan blijven..

 

Vragen over welke rechtsvormen geschikt zijn of de voorkeur verdienen komen in het board verschillende malen aan de orde.

 

Voor wat betreft de verkoopovereenkomst doe je er wellicht verstandig aan om naast de standaardzaken (prestaties over en weer, partijen, prijs, ontbindingsmogelijkheden, aansprakelijkheid, e.d.) in ieder geval de volgende zaken mee te nemen:

  • maak van de datum levering een vermoedelijke datum van levering;
  • neem opschortingsbepalingen op;
  • bepaal de vervoerscondities;
  • eigendomsvoorbehoud voor zover betaling later dan de levering plaatsvindt
  • onderzoeksplicht koper bij levering;
  • , risico overgang
  • en garantiebepalingen niet te vergeten

.

 

Succes met deze vliegende start

 

 

.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeker een jurist inschakelen die ook de Indiase gewoonten een beetje kent. Contracten, zeker grotere contracten, moet je eigenlijk niet zelf willen doen. Maar ik ben bevooroordeeld, ik doe zaken in de VS en dan heb je zeker een advocaat nodig. En ik eat my own dogfood niet: ik heb voor mijn eerste grote order (uit de VS, meer dan 100k) jaren geleden, ook geen jurist ingeschakeld.

 

Is er in het HL netwerk niet een advocaat van Indiase afkomst, of iemand van een kantoor met ook een vestiging in India?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maak ook goede afspraken over de kwaliteit van het product, wat verwacht wordt van het product etc, zodat het niet tegenvalt en uitelkaar valt als het hier aankomt. Risico vervoer etc. ook regelen. Inderdaad beter door een deskundige laten opstellen. Eerst rechtsvorm kiezen en dan contract laten opstellen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.