• 0

Hoe eerlijk de winst te verdelen tussen twee DGA's?

Please help!

 

Mijn compagnon en ik willen een nieuw bedrijf starten in de ICT detachering.

Vanuit onze eigen huidige BV's willen we een nieuwe gezamenlijke (50/50) BV oprichten. Het 1e jaar verwachten we een bescheiden brutowinst te zullen maken van ca. € 50, het 2e jaar € 125k.

 

We worstelen nu met de vragen:

 

1) hoe kunnen we de winst zo eerlijk mogelijke verdelen, want de één werkt 100%, de ander 25% en

2) hoe moeten/kunnen we dat vooraf het beste fiscaal/juridisch regelen?

 

Volgens de fiscus zijn we immers allebei DGA en moeten we ons zelf een fictief salaris van min. € 39k toekennen?

 

Als het niet in de salaris structuur versleuteld kan worden, zijn er dan misschien nog andere oplossingen te bedenken welke meer recht doet aan de ongelijkheid in onze arbeidsinspanningen?

 

Wie kan ons hiermee helpen/adviseren?

 

Alvast bedankt...

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maak jullie eigen BV's bestuurder van de werkmaatschappij. Stel naar gewenste rato de managementfee's vast. Dit kun je naar eigen inzicht (bijvoorbeeld naar inbreng in tijd) doen. Daarmee heb je feitelijk een eerste verdeling van de winst vastgesteld. Wat er aan nettowinst (na afdracht VPB) wordt gerealiseerd kan vervolgens naar rato van de aandelenverhouding als dividend worden uitgekeerd. Dividend is vrijgesteld van dividendbelasting.

 

groet Erik Stroek

Link naar reactie
  • 0

Weten we zeker dat de fiscus aan deze constructie meewerkt? Ben je als directeur van de pers. holding (in mijn geval een stamrecht BV) ook niet automatisch directeur (DGA) van de onderliggende BV? Verder heb ik wel eens gelezen dat management fees alleen opgaan wanneer de betreffende manager ook daadwerkelijk werkzaamheden voor meerdere bedrijven verricht (schijnzelfstandigheid)?

 

Graag uw reactie.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de holding sta je als DGA op de loonlijst tegen een passend salarisniveau (ongeveer €39.000 full time dienstverband of naar rato van het aantal werkdagen per week). Vanuit de management BV mag je vervolgens exclusief werkzaamheden verrichten voor je eigen dochteronderneming als je daarin een aanmerkelijk belang hebt. De 50% die je beoogt is daarvoor ruim voldoende.

 

Er is overigens niets op tegen om de constructie die je wilt hebben rechtstreeks te toetsen bij de inspecteur. Zij staan doorgaans open voor overleg in dit soort gevallen.

 

succes!

Erik Stroek

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze laatste reactie.

Toch nog even een vraag: Mijn pers. holding is een stamrecht BV waarin ik geen activiteiten verricht en dus ook geen salaris geniet (wat ik ook niet wil).

Is het dan toch niet zo dat ik mijzelf in de onderliggende BV een fictief salaris van min. € 39k moet toekennen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in een gezamenlijke BV geen dienstverband aangaan. Dit kan op het gebied van vaststelling salaris, pensioenvoorziening, auto keuze en winstvaststelling etc. problemen opleveren tussen de partners. Wij regelen dit soort zaken allemaal vanuit de persoonlijke holdings. Als je daar je stamrecht bv niet voor wilt gebruiken dan richt je een nieuwe holding op van waaruit je wel je managementdiensten aanbiedt aan de dochter.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het verplichte fiscale minimuminkomen ('fiduciair inkomen') per 1 januari 2006 afgeschaft. Kan je uiteraard altijd nakijken op de site van de belastingdiens.

 

Bij opstellen managementcontracten, hou (naast bij voorkeur vergoeding op basis van gewerkte uren en registratie!) wel rekening met looptijden, opzegtermijnen en bevoegdheden AvA inzake beëindiging en verlenging van managementcontracten! Werkelijkheid verandert vaak sneller dan de contractuele verhoudingen...

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het verplichte fiscale minimuminkomen ('fiduciair inkomen') per 1 januari 2006 afgeschaft. Kan je uiteraard altijd nakijken op de site van de belastingdienst.

 

Beste Martin,

 

Waar heb je de informatie vandaan dat dit verplichte fiscale minimuminkomen (ik neem aan dat je het DGA-salaris van minimaal 39.000 bedoeld) is afgeschaft?

 

Op de belastingdienst website kan ik daar niks over vinden (helaas).

 

Mvg,

 

Robert

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in een gezamenlijke BV geen dienstverband aangaan. Dit kan op het gebied van vaststelling salaris, pensioenvoorziening, auto keuze en winstvaststelling etc. problemen opleveren tussen de partners. Wij regelen dit soort zaken allemaal vanuit de persoonlijke holdings. Als je daar je stamrecht bv niet voor wilt gebruiken dan richt je een nieuwe holding op van waaruit je wel je managementdiensten aanbiedt aan de dochter.

Hoi Erik, zou je dit nader kunnen toelichten dat vind ik een interessant punt.

Waarom zou dat problemen kunnen opleveren? Je kunt toch ook differentieren met de management fee? Of is het administratief makkelijker omdat je dan niet losse posten zoals salaris, auto bij elkaar op moet tellen om te bekijken of de beide aandeelhouders wel volgens afspraak incasseren?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.