• 0

Starter.. heb ik het zo goed begrepen?

Ik heb nu toch al best veel rondgekeken op deze fora, KvK, belastingdienst en met een adviseur gesproken maar eigenlijk weet ik het nog steeds niet precies.

 

Als iemand me een beetje kan helpen zou ik dat enorm waarderen.

 

 

Mijn situatie:

 

Werk full-time als promovendus natuurkunde (en dit is lastiger :| )

Doe sinds begin 2006 opdrachten, waarbij ik 3D visualisaties maak van vanalles en nog wat voor universiteiten en bedrijven. In binnen en buitenland.

 

Dit jaar 4 opdrachtgevers gehad, 1 in zwitserland, 1 in USA, 2 in NL. Tot nog toe geen dag zonder opdracht gezeten en ziet er niet naar uit dat het stopt.

 

Totaal nu 7000 euro gefactureerd (lopen nog extra opdrachten, wordt wel 2007 voor die af zijn). Daarvan is zeg 2400 euro van NL opdrachtgevers.

 

Heb +- 1650 euro geinvesteerd in computeronderdelen, 2 onderdelen onder de 450 euro, 2 erboven. (2 monitoren erboven)

 

Ik heb geen moment gedacht aan uren schrijven,al zal ik veel tijd er soms ingestoken hebben. Komend jaar maar wel doen, 24 uur maak ik soms makkelijk en dan zit administratie er nog niet bij. (ben pas net bezig, factureer lang niet alle uren, beetje leerfase)

 

KvK inschrijving als eenmanszaak, heb papieren naar belastingdienst gestuurd opgaaf bedrijf.

 

Ok, lang verhaal maar. Mijn vraag is of deze conclusies kloppen:

 

-Dit jaar alsnog ondernemer voor btw maar geen IB

-Daardoor geen kans op enige aftrek whatsoever

-Kan wel de kosten van de investeringen van inkomsten afhalen. Iig die die onder de 450 Euro lagen, de hogeren verplicht over meerdere jaren. zeg 3.

-Geen btw over de buitenlandse jobs.

-Laatste 2 samen vormen: 7000 inkomsten met "maar" 450 euro btw die verrekenen met +- 300 btw uit gekochte onderdelen. Dan de investeringen eraf trekken, 2 onderdelen volledig, 2 onderdelen maar 1/3 oid. Dan wordt die 7000 zo'n 6200.

-Die 6200 geef ik straks op als inkomsten overige werkzaamheden. En betaal ik dus iets van 30% tot 40% belasting over.

 

Is dat correct? Of mis ik iets dat mij ten voordele zou kunnen zijn?

 

Wat kan ik dan het beste doen voor volgend jaar? Zoals ik het nu zie zijn zelfstandigenaftrek en startersaftrek samen iets van 10.000 euro. Maar dan moet ik wel bewijzen dat ik 1225 uur aan het bedrijf besteedt heb + veel administratie extra etc. Is er nog iets dat pas ingaat als je voor IB een bedrijf bent? Zoals kleinschaligheidsinvestering? (snap die laatste nog niet helemaal trouwens)

 

Het lijkt me ook enorm lastig de BD te overtuigen dat ik soms tot 2 uur 's nachts nog bezig ben.. Veeel administratie denk ik dan. Met als directe voordeel alleen die 10.000 aftrek, dus iets van 4000 euro oid die je niet betaald aan belasting?

 

Enorm lange post, maar ik kom er echt niet helemaal uit. En de adviseur was ook niet helemaal duidelijk...... of iig ik begreep het niet.

 

Any help wordt enorm gewaardeerd...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar dan moet ik wel bewijzen dat ik 1225 uur aan het bedrijf besteedt heb

 

Dat zou 6 euro omzet per gewerkt uur zijn, niet erg geloofwaardig bij diensten op dit niveau. Nee, naast een fulltime-dienstverband zul je vrijwel zeker geen ondernemer voor de IB zijn.

 

Maar dat hoeft toch ook niet? Tenslotte wordt jouw inkomen betaald van onze belastingcenten en dan moet je niet gek opkijken dat je zelf ook af en toe wat moet bijdragen ;) (dit kost zeker weer een kneusje :-X )

Link naar reactie
  • 0

Kan het niet laten daarop te reageren :)

 

- Inderdaad zou dat maar 6 euro oid per uur zijn, maar dat is niet de point. gaat meer om volgend jaar. Dat ik het dit jaar niet voor elkaar krijg is logisch. Ik wil alleen duidelijk hebben dat ik zeker weet waar ik het voor doe, zelfs als ik het probeer.

 

- Ik wil ook niet dingen ontduiken, ik vroeg of ik het begreep en niet bijvoorbeeld toch een regeling misloop. Belasting betalen is ok, maar regelingen zijn er niet voor niets. Je laat het voorkomen alsof ik te beroerd ben iets bij te dragen.

 

- "Onze belastingcenten". Om precies te zijn wordt ik betaald uit een budget van 235M euro, door instituten en Philips bijeen gebracht. Ik hoef niet blij te zijn dat ik door "andermans" belastingcenten betaald wordt. Als NL geen natuurkundig onderzoek zou willen dan was ik wel naar de US gegaan oid. Is niet echt relevant mbt mijn onderneming die ik probeer op te zetten.

Link naar reactie
  • 0

-Dit jaar alsnog ondernemer voor btw maar geen IB.

Dit lijkt mij een te verdedigen standpunt, ondernemer bent u voor de BTW al sneller dan voor de IB.

Let op: Als u voor 2006 al facturen heeft verstuurd zonder BTW terwijl u wel BTW in rekening moest brengen, dan moet u: oude factuur terugnemen, nieuwe correcte factuur uitschrijven, aanvullen met een credit factuur, verklaring vragen van de cliënt waarin die zegt dat en hoe hij de correctie in zijn administratie heeft verwerkt.

-Daardoor geen kans op enige aftrek whatsoever

Klopt, geen extra aftrek (zelfstandigen aftrek e.d.) in dit geval omdat die faciliteiten alleen gelden voor IB ondernemers

-Kan wel de kosten van de investeringen van inkomsten afhalen. Iig die die onder de 450 Euro lagen, de hogeren verplicht over meerdere jaren. zeg 3.

Klopt, als u voor de BTW ondernemer ben kunt u alleen de kosten excl. BTW aftrekken. Als u geen ondernemer bent voor de BTW, de kosten incl. BTW. In de praktijk wordt meestal een grens van 450 euro gehanteerd. Dit betekent dat u deze investeringen moet activeren/zetten op de balans, vervolgens schrijft u hierover dan in een bepaald aantal jaren af, hangt af om wat voor een goed het gaat hoeveel jaren u daarover doet.

-Geen btw over de buitenlandse jobs.

Klopt, elektronisch geleverde diensten worden belast in het land van consumptie (binnen of buiten EU) en niet in het land van herkomst.

-Laatste 2 samen vormen: 7000 inkomsten met "maar" 450 euro btw die verrekenen met +- 300 btw uit gekochte onderdelen. Dan de investeringen eraf trekken, 2 onderdelen volledig, 2 onderdelen maar 1/3 oid. Dan wordt die 7000 zo'n 6200.

Dit klopt niet, u moet de BTW en het inkomen voor de IB (inkomstenbelasting) strikt gescheiden houden. Dit zijn 2 aparte aangiftes en zitten niet in 1 aangifte verwerkt.

Dus wel:

Aangifte IB: Inkomsten van u (excl BTW die u heeft berekent) minus kosten (excl BTW die men aan u door heeft berekent) en minus afschrijvingen (zoals u stelden 1/3 van het aanschafbedrag excl BTW)

Aangifte OB: Duur u in rekening gebracht BTW minus de door u betaalde BTW. Dus in uw geval 450 euro -/- 300 euro = 150 euro aan verschuldigde BTW door u nog af te dragen aan de Balastingdient. Echter vanwege de lage omzet zou u eventueel een beroep kunnen doen op de KOR (kleine ondernemersregeling) zodat u niet hoeft te betalen.

-Die 6200 geef ik straks op als inkomsten overige werkzaamheden. En betaal ik dus iets van 30% tot 40% belasting over.

Het klopt dat u over het resultaat belasting betaald tegen een tarief van ongeveer 34%, 42% of 52%, het percentage is afhankelijk van uw inkomen wat u verdien met uw werk.

Is dat correct? Of mis ik iets dat mij ten voordele zou kunnen zijn?

Als aannemelijk kunt maken dat u voor de BTW ook geen ondernemer was in 2006 zou dat wel wat administratieve beslommeringen en ook geld kosten lijkt me zo.

 

Wat kan ik dan het beste doen voor volgend jaar? Zoals ik het nu zie zijn zelfstandigenaftrek en startersaftrek samen iets van 10.000 euro. Maar dan moet ik wel bewijzen dat ik 1225 uur aan het bedrijf besteedt heb + veel administratie extra etc. Is er nog iets dat pas ingaat als je voor IB een bedrijf bent? Zoals kleinschaligheidsinvestering? (snap die laatste nog niet helemaal trouwens)

U moet als startende ondernemer zelf bewijzen dat u meer dan 1225 uur per jaar aan de onderneming heeft besteed. Vaak wordt dit in de praktijk aan de hand van de hoogte van de omzet en de winst getoetst. Als u voor dat urencriterium wilt gaan is het in ieder geval raadzaam om uw gewerkte uren dagelijks/wekelijks bij te houden (zet er ook bij wat u precies heeft gedaan in die tijd), en tijd besteed voor de administratie telt ook mee.

Is er nog iets dat pas ingaat als je voor IB een bedrijf bent? Zoals kleinschaligheidsinvestering? (snap die laatste nog niet helemaal trouwens)

Als je voldoet urencriterium heeft u recht op zelfstandigenaftrek, en toevoeging aan de FOR (fiscale oude dag reserve) waar u geen recht op heeft als u niet voldoet aan het urencriterium.

Op de kleinschaligheidsinvestering aftrek heeft als ondernemer sowiesorecht, u moet dan wel meer dan 2100 euro (cijfers 2006) geïnvesteerd hebben in een jaar anders heeft deze aftrek geen toepassing.

 

Link naar reactie
  • 0

... Echter vanwege de lage omzet zou u eventueel een beroep kunnen doen op de KOR (kleine ondernemersregeling) zodat u niet hoeft te betalen. Maar u moet dan wel een eenmanszaak hebben is een van de voorwaarden uit uw verhaal maak ik echter toch op dat dit (nog) niet het geval is. Zolang dit niet heft geval is kunt u geen beroep doen op de KOR.

 

Hoezo? Voor de BTW is hij ondernemer - anders hoeft hij ook geen BTW af te dragen. En hij is een natuurlijk persoon met een klein beetje af te dragen BTW. Ik zie niet in waarom de KOR niet van toepassing zou zijn.

 

Let overigens wel op de factuurvereisten voor de BTW, zeker binnen Europa. Wanneer de BTW wordt verlegd naar de afnemer, moet dit wel op de factuur staan en moet ook het BTW nummer van de afnemer erop staan.

 

Voor wat betreft de zelfstandigenaftrek geldt naast de eis van 1225 uur per jaar ook de eis dat u meer dan de helft van de totale werktijd aan de onderneming besteedt (dus meer onderneming dan dienstverband). Wellicht heeft u dan ook toegang tot de startersaftrek en - gelet op uw vakgebied - de aftrek voor speur en ontwikkelingswerk (WBSO) en nog wat afkortingen als EIA, MIA en VAMIL, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, willekeurige afschrijving en, als u een onbetaalde, meewerkende partner heeft, meewerkaftrek.

 

De WBSO, EIA, MIA en VAMIL zijn behoorlijk technische regelingen, waarmee echter soms wel (heel) veel te verdienen valt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoezo? Voor de BTW is hij ondernemer - anders hoeft hij ook geen BTW af te dragen. En hij is een natuurlijk persoon met een klein beetje af te dragen BTW. Ik zie niet in waarom de KOR niet van toepassing zou zijn.

U heeft helmaal gelijk, ik liet me even meeslepen door de term 'eenmanszaak' die ze in folder van Belastingdienst gebruiken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.