• 0

financiering vastgoed voor verhuur

Voor de beeldvorming wellicht eerst enige achtergrond informatie:

Als wannabee zelfstandig ondernemer zou ik naast mijn huidige baan "iets voor mezelf" willen beginnen. Ik denk hierbij aan de verhuur van vastgoed op kleinschalige basis.

 

Bij mij in de buurt zal een geschikt appartement rond de 75.000 EUR KK gaan kosten. Al met al denk ik dat de totale investering ongeveer 90.000 EUR zal zijn (kosten koper, kleine opknapbeurt...)

 

Dan nu de vraag:

Heeft iemand een idee hoeveel eigen geld (ongeveer) benodigd is om bovenstaand gefinancierd te krijgen (uitgaande van een hypothecaire lening waarbij het verhuur aspect geen bezwaar meer is voor een bank)? Momenteel heb ik rond de EUR 30.000 beschikbaar maar heb nog geen idee of dit voldoende zal blijken (en ik ga liever voorbereid bij de bank op bezoek....)

 

Alvast bedankt voor eventuele ideeën!!!

 

[edit mod]titel aangepast[/edit]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je benodigde eigen inbreng is afhankelijk van de taxatie van het onroerend goed.

Indien 75/m een reeele prijs is, zal de executiewaarde ergens rond de 65/m liggen. Sommige financierders financieren bij beleggingsonroerend goed maximaal 100% van de Executiewaarde of ca 75% van de beleggingswaarde. De beleggingswaarde moet blijken uit het taxatierapport. Hiernaast verschilt de looptijd van 20 tot maximaal 25 jaar afhankelijk van de financier.

In dit geval heb je in elk geval al 25/m eigen geld nodig. Hiernaast wordt er gekeken naar de huurinkomsten. Als dit je eerste pand is kijkt men ook naar je huidige inkomen en lasten, aangezien je te afhankelijk bent van 1 huurder. Oftewel wanneer de huurder vertrekt moet jij de lasten ook nog kunnen betalen aangezien een financier niet van gedwongen verkoop houdt.

 

Je financieringslasten bij 65/m liggen derhalve ongeveer tussen de 6900,-- en 6200,--. Hiernaast onderhoud, belasting etc. Geheel valt in box 3 en zou derhalve uit de huuropbrengst opgebracht moeten worden.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het concrete voorbeeld!

De 75k zal een reeele prijs zijn, het betekent waarschijnlijk wel een taxatie aanvragen met als opdracht naar de makelaar: "wat is de beleggingswaarde van het pand". De looptijd van de financiering zou ik het liefst zo kort mogelijk houden (plm 5 jaar), zodat ik ev / onderpand opbouw voor de eventuele aankoop van een 2e pand (of is dit fiscaal niet aantrekkelijk)

 

Qua inkomen maak ik me geen zorgen, de lasten van het pand moet ik gemakkelijk op kunnen brengen als de huurder uitvalt.

 

Dank voor het heldere antwoord, ik ga eens contact opnemen met een bank om eea door te spreken....

Link naar reactie
  • 1

Ik vond het wel zo netjes om jullie op de hoogte te houden, sinds mijn vraag een hoop gebeurd en een hele hoop geleerd!!!

 

Sinds kort in het bezit van een garagebox die verhuurd wordt, de eerste stap in het OG is gezet. Verder kan ongeveer de volgende regel worden gehanteerd bij de financiering van beleggingspanden:

De max hypotheek zal ongeveer 75% van de executiewaarde zijn (executiewaarde in ongeveer 90% van de verkoopprijs).

 

Groet, Raymond

 

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Dank voor de reactie, is zeker motiverend! Voor mij (en dan zeg ik nadrukkelijk mij omdat ik denk dat eenieder dit voor zichzelf zal moeten bepalen!) is vastgoed inderdaad een ideale manier om "iets voor mijzelf" te beginnen:

Ik kan dit met behoud van mijn huidige baan langzaam aan opbouwen (enige cashflow zekerheid wordt door het thuisfront wel op prijs gesteld).

Link naar reactie
  • 1

Mark,

 

Ik heb 30.000 EUR contant betaald (met kosten koper 33.000). In het algemeen wil een bank 75% van de executiewaarde (=ongeveer 90% van de koopprijs) uitlenen en de rest dient "uit eigen zak" te komen. Ik begrijp dat er wel banken zijn die meer verstrekken (bijvoorbeeld Elq hypotheken), maar daar heb ik geen ervaring mee.

Wat de verhuur betreft zal je waarschijnlijk zelf een inschatting moeten (kunnen) maken, dit is zeer situatie afhankelijk. Mijn garage is bijvoorbeeld aan een aantal (collega)motorrijders verhuurd die meer bijeenbrengen dat 1 huurder....

 

Hoop dat dit helpt, veel succes en als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.