• 0

Beeindiging VOF en lopend huurcontact

Mijn vennoot stapt vrijwillig uit onze VOF. Ruim 2 jaar geleden hebben wij samen een huurcontract voor 5 jaar getekend, wat gebeurd hier nu mee? blijven wij samen aansprakelijk of ik alleen ? ( ik ga verder als eeenmanszaak).

Dit huurcontract had ik alleen nooit getekend ( mijn idee was een huurcontract voor 3 jaar ) . Hoop snel op wat goede raad via dit forum want wij komen er samen niet uit :(

Alvast vriendelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

in een VoF zijn jullie volgens mij ieder voor het geheel van de verplichtingen verantwoordelijk.

 

Mijn advies: ontbind de VoF niet voor het huurcontract ontbonden is. Jullie zijn die overeenkomst samen aangegaan en die moet je dan ook samen afhandelen. Praat met de verhuurder of probeer een andere huurder te vinden. Als jij het huurcontract zelf overneemt, kan je misschien nig een vergoeding uit de VoF halen waar je partner dan aan meebetaald.

 

Anyway, eerst alle losse eindjes afhandelen, pas daarna de VoF ontbinden. Samen uit samen thuis.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Indien dat al gebeurd is, dan rest je nog steeds het tweede deel van Nils' advies: Jullie zijn samen die overeenkomst aangegaan en die moet je dan ook samen afhandelen. Praat met de verhuurder of probeer een andere huurder te vinden.

 

Jij stopt trouwens ook helemaal met het bedrijf, of ga je als eenmanszaak door met dezelfde activiteiten?

Link naar reactie
  • 0

Bekijk eerst even of de huurovereenkomst een boeteclausule bevat, mogelijk is het helemaal geen ramp om vroegtijdig op te zeggen (wel opzegtermijn in acht nemen).

 

De formulieren kun je nog terugvragen of laten herstellen, mogelijk wil de kvk je dan opnieuw inschrijvingskosten berekenen, maar dat is beperkt. Laat het in ieder geval niet op zijn beloop!

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Dag Rob, ook bedankt voor je reactie.

 

Misschien heb ik het niet goed omschreven mbt het huurcontract, Ik wil daar in principe wel blijven met de zaak, Het gaat mij er om dat ik nu dus alleen de hoge huur moet "verdienen" ipv eerder met 2 personen. Er ligt dus een behoorlijk zware last op mijn schouders.

 

Volgens mijn Vennoot ( zij heeft contact gehad met eigen adviseur ) is dit de juiste oplossing: ( ik citeer het even)

 

Zowel het huurcontract als het vof contract zijn nagekeken.

Wanneer het zo zou zijn dat de vof werd ontbonden en wij beiden zouden stoppen, en geen van beiden zou doorgaan, is er sprake van gedeelde aansprakelijkheid. Dan zouden wij beiden voor de helft aansprakelijk zijn.

 

Nu het zo is het zo dat de vof wordt ontbonden, maar jij gaat door.

Dan kan er geen aanspraak worden gemaakt op mij wat betreft het betalen van de huur, of een gedeelte daarvan.

 

Dit vind ik vreemd, vooral dat iemand dus "zomaar"een VOF kan ontbinden, stel dat er nou schulden zouden zijn ( die zijn er niet hoor) dan is dat wel erg makkelijk. Is een huurcontract van nog ruim 2 1/2 jaar ook niet een "huurschuld"??

 

Wij ( mijn boekhuoder en ik ) hebben haar voorgesteld om het huurcontract af te kopen maar daar wil ze dus niets van horen.

 

Hoop nog een reactie te krijgen van jullie:)

Nogmaals Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Je bent aan het huurcontract verbonden door de handtekening van je compagnon! Een vof heeft zo z’n specifieke voor- en nadelen…

 

Het huurcontract loopt dus nog 3 jaar, wanneer de huurkosten o.b.v. de nieuwe liquiditeitsbegroting een te zware last vormen dan kan je altijd overwegen om het contract te ontbinden (boeteclausule). Het is een beslissing welke je niet lang moet uitstellen, je moet voor jezelf beslissen of jij in het pand wilt blijven of dat een kleiner kantoorpand (of thuiswerken) beter passend is.

 

Je kan zoals Nils zegt je ex-compagnon betrekken bij het huurcontract, vaak ligt e.e.a. gevoelig ik kan mij voorstellen dat je de ex-compagnon er graag buiten houdt immers heeft hij er niets meer mee te maken. Als eenmanszaak is het bedrijf jouw verantwoordelijkheid.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is het raar als zij een gedeelte van de huur moet blijven betalen , verhuizen naar een kleiner pand of thuiswerken is geen optie, daar zijn we al te groot voor :) een grotere ruimte zou nog eerder aan de orde komen.

Waar het mij om gaat is dat het dus erg makkelijk blijkt te zijn om uit een VOF te stappen. Ik moet haar ook uitkopen natuurlijk, daar komt dan nog de hoge huur bij. Ik dacht op deze manier misschien haar "uitkoopbedrag"wat te kunnen verlagen . Helaas denk ik dus als ik jullie zo begrijp dat dat niet gaat lukken , jammerjammer :(

Het is niet mijn bedoeling om haar het vel over de neus te trekken hoor maar misschien een "gulden middenweg "?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is het standpunt van de verhuurder?

 

Meestal zal de verhuurder op grond van de huurovereenkomst om toestemming moeten worden gevraagd het bedrijf voort te zetten als eenmanszaak wanneer een vof wordt ontbonden. Als vof hebben jullie beiden voor de huurovereenkomst getekend en zijn jullie hoofdelijke aansprakelijk. I.v.m. die hoofdelijke aansprakelijkheid heeft de verhuurder er ook een belang bij dat beiden aan de huurovereenkomst gebonden blijven. Wanneer zonder toestemming van de verhuurder en een indeplaatsstelling van de medevennoot het bedrijf van de ontbonden vof wordt voorgezet als eenmanszaak, kan daarmee de verhaalspositie van de verhuurder worden benadeeld. Toestemming van de verhuurder en een indeplaatsstelling van de medevennot zal dus nodig zijn. De verhuurder bij de voortzetting zekerheid willen hebben. Wil de vennoot van zijn hoofdelijke aansprakelijkheid af dan zal daar vermoedelijk toch een prijskaartje aan hangen. Wellicht dat je daarmee de vennoot toch nog tot ander inzichten kunt brengen.

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wil de vennoot van zijn hoofdelijke aansprakelijkheid af dan zal daar vermoedelijk toch een prijskaartje aan hangen. Wellicht dat je daarmee de vennoot toch nog tot ander inzichten kunt brengen.

 

Mag ik hieruit opmaken dat de vennoot zich uit het huur contract uitkoopt?

 

En zo ja, hoe dit sluitend en correct vast te leggen, ik neem aan met de verhuurder dan wel zwart op wit met de uittredende vennoot nadat omzetting huurcontract naar EENMANSZAAK accoord is door verhuurder?

 

Want stel dat de verhuurder wel accoord gaat met een omzetting van VOF naar EENMANSZAAK, welk afkoop bedrag zou dan redelijk zijn en vanuit welke situatie/periode te berekenen.

 

A. Een vergoeding van de uitredende vennoot over de periode van uittreden totdat het huurcontract op EENMANSZAAK wordt gezet, of

 

B. over de periode van uittreden en de oorsprokelijke looptijd huurtermijn?

 

Ik vermoed namelijk B...aangezien daar de verplichting voor is aangegaan, en de uittredende vennoot die periode afkoopt?

 

 

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Link naar reactie
  • 0

Je ziet dat dit een topic is uit 2006?!

 

Ahhh...niets eens in de gaten...!!! Maar dat mag toch niets uitmaken ;-)

 

had de mooie zoekfunctie gebruikt op zoek naar antwoord..zodat ik misschien niet een topic of reactie zou hoeven plaatsen. maar kwam het antwoord niet echt tegen.

 

Met andere woorden, wat is een eerlijke of "logische" wijze van uitkoop van vertrekkende vennoot?

 

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Link naar reactie
  • 0

Met andere woorden, wat is een eerlijke of "logische" wijze van uitkoop van vertrekkende vennoot?

 

 

Stand van diens kapitaalrekening in het eigen vermogen van de VOF + evt. goodwill + aandeel stille reserves in activa.

 

En alles netjes zwart op wit uiteraard in een ontbindingsovereenkomst.

 

groet

Joost

 

Hi Joost,

 

Sorry, maar ik bedoel de ontbinding van het lopende huurcontract...!!

 

Afkopen van de resterende periode (nog 16 maanden tot einde huurperiode a 1050 euro huur per maand)

 

 

 

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.