• 0

Samenwerking in verzekeringen

Al jaren loop ik met het idee om iets met verzekeringen te gaan doen. Ik heb zelf een administratiekantoor en regelmatig vragen klanten me of ik ook in verzekeringen doe, omdat ze mij vertrouwen en/of omdat hun huidige tussenpersoon te ongeinteresseerd is.

Mij idee was om samen te werken met iemand die zijn "papieren" heeft, hem aan te stellen als feitelijk leider van mijn nieuw op te zetten verzekeringspoot.

Verdiensten voor deze persoon zijn goed, omdat ik er niet direct rijk van hoef te worden.

Wel wil ik in control blijven om de kwaliteit te waarborgen, de portefeuillerechten etc. Dit realiseer ik doordat de verzekeringen op naam van mijn eigen bedrijf afgesloten worden.

Back-office kan ik zelf doen, faciliteiten heb ik en met wat op weg helpen moet dat wel lukken.

Los van de lastige keuze van de samenwerkingspartner, zie ik iets oer het hoofd, en is er een slimmere manier van samenwerking?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

HA, dat mag niet!!!!

 

Conform de Wet Financiële Dienstverlening (1 januari 2006) moét de bestuurder van het assurantiekantoor ook de daadwerkelijke leider zijn binnen het assurantiebedrijf.

 

Als administratiekantoor mag je niet adviseren v.w.b. verzekeringsproducten, dat is strafbaar. Veel administratie- en accountantskantoren sturen de verzekeringsleads door aan assurantiekantoren waarvoor het accountantskantoor dan een fee ontvangt.

 

PS Wat biedt je als salaris aan iemand die z'n papieren heeft??????

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens moet je jezelf de vraag stellen of je in het huidige tijdperk een assurantiekantoor wil opzetten. Veel traditionele assurantiekantoren gaan nú failliet (opkomst van Internettussenpersonen, trend richting transparantie i.c.m. lagere marges, grote aantal assurantiekantoren). De verwachting is dat 1/3 van het aantal assurantiekantoren in 2007 failliet gaat.

 

Wanneer je je plekje in de wondere verzekeringswereld wilt veroveren dan wens ik je veel succes! Er zijn voldoende assurantiekantoren te koop, alleen wil geen bank die aankoop financieren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle reactie,

 

Ik heb e geen problemen mee om hem (mede)bestuurder van die verzeeringsBV te maken, of evetueel een VOF waarin hij vennoot is. Ik denk dat daar wel uit te komen is.

 

Het doorsturen van leads doe ik niet zo makkelijk als mijn collega's. Als een ass kantoor het namelijk verprutst bij een klant, ben ik deze klant ook kwijt. Helaas kom ik niet zoveel tussenpersonen tegen die voldoende betrouwbaar, servicegericht, communicatief zijn, daarnaast moet er de bekende klik zijn.

Om een gelijk serviceniveau te garanderen dacht ik het in eigen hand te houden.

Beloning zou voornamelijk op provisiebasis zijn.

 

 

Een kantoor overnemen legt gelijk al een (financiële) druk, terwijl ik dit als een pilotfase zie.

 

Link naar reactie
  • 0

Advios is zelf een jointventure van een assurantiekantoor en een accountantskantoor, de punten welke je noemt klinken mij daarom bekend in de oren. Wanneer het assurantiekantoor een klant niet terugbelt welke ook klant is bij het accountantskantoor dan krijg het assurantiekantoor onherroepelijk (en terecht) op de kop. De samenwerking tussen het assurantie- en accountantskantoor is ontstaan nadat er ruim één jaar leads zijn uitgewisseld, immers kan het assurantiekantoor op haar beurt ook relaties doorverwijzen naar het administratiekantoor ("ieder z'n vak!").

 

Na verloop van tijd ontstaat er dan een bepaald vertrouwen, je hebt dan een goede indruk van het kwaliteitsniveau en wanneer het aantal leads stijgt dan ontstaat er (on)gewild een bepaalde afhankelijkheid van elkaar. Dat was voor ons het moment om de gezamenlijke trajecten in een jointventure onder te brengen zodat het nieuwe bedrijf (Advios Stamrecht BV) kan profiteren van de inbreng van alle betrokkenen.

 

Jouw scenario gaat uit van een jointventure met iemand die z'n Assurantie B heeft, de ambitie heeft om een eigen assurantiekantoor te starten en die een samenwerkingspartner (in dezelfde regio) zoekt. Vanaf het moment van oprichting van het assurantiekantoor ben je aan elkaar verbonden op basis van gelijkheid. Het gelijkheidsbeginsel is sinds de invoering van de WFD relatief, de persoon welke het Assurantie B heeft moét conform de WFD-eisen ook de feitelijke leider zijn binnen het bedrijf.

 

Wanneer je eerst leads doorstuurt naar een (als kwalitatief bekend staand) assurantiekantoor dan ontvang je daarvoor een leadvergoeding (of deel van provisie, e.e.a. is afhankelijk van de afspraken welke je maakt), op het moment dat je merkt dat de dienstverlening van het assurantiekantoor niet is zoals jij dat wenst dan stuur je geen leads meer door. Hierdoor heb je als administratiekantoor altijd een stok achter de deur.

 

In de vorige berichten schetste ik een somber beeld van de markt voor tussenpersonen, wanneer je de overtuiging hebt dat de assurantietak een succes wordt dan moet je vooral je droom voortzetten en de verzekeringstak "uit de grond stampen". Er is immers altijd plek voor de kwalitatief goede assurantiekantoren, echter op dit moment vind er een 'shake-out' plaats onder de traditionele TP's, de grotere jongens worden groter (fusies, overnames), de middelgrote zoeken toenadering tot inkoopcombinaties, de kleine assurantiekantoren hebben het op dit moment zeer moeilijk. Niet dat wij daar medelijden mee hoeven te hebben, want zij hebben de 7 vette jaren al achter de rug.

 

Ik hoop dat jij je voordeel zal doen met mijn opmerkingen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Griffioen,

 

 

Ik heb een sterk geloof in de combi van admknt met assknt. Zelf ben ik (ex)-eigenaar van een tweetal inkoopcombi's en een franchicheorg in de fin.dienstverlening. Momenteel ben ik als directeur-eigenaar weer betrokken bij een nwe franchiseformule. Het gaat dan om hoogwaardig advies adhv een financieel plan. Zelf ben ik FFP'er en MFP'er en mijn compagnon ook, wij gaan alleen voor de beste kwaliteit.

 

Vooral binnen het MKB is integratie van diverse onderdelen van dienstverlening een toegevoegde waarde. Verzekeringen zullen itt de particuliere markt niet of nauwelijks via internet gesloten worden. Daarvoor is de markt te complex. Wij bieden het overigens wel aan, onze formule is gericht op multi channel distributie, dat is een van de toegevoegde waardes.

 

Mijn voorstel is dat we eens bij elkaar komen voor een gesprek, dan kan ik de formule verder uitleggen en hoe dat binnen jou huidige adviespraktijk kan passen. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam.

 

Je reactie zie ik graag tegemoet. Verdere gegevens wisselen we dan uit buiten het forum.

 

Met vriendelijke groet,

NederBelg

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.