• 0

Partner vertrekt

Goedendag allen,

 

om het kort te beschrijven: ik heb samen met mijn (zaken)partner een bedrijf gestart aan het begin van 2002. Dit na een lang universitair project waar dermate veel goeds uitkwam (zowel qua technologie en qua markt) dat we er een bedrijf van maakten.

 

We zijn nu bijna een jaar verder en het produkt is nagenoeg af in industriele (lees: monkey-proof) vorm. We zijn de laatste maanden voorzichtig begonnen met verkoop en marketing van dit product, en de reacties zijn zeer positief. Te vroeg om met zekerheid te kunnen zeggen dat we binnen gaan lopen (;)), maar er zit absoluut muziek in.

 

Probleempje: het geld is bijna op. Het ontwikkelingstraject duurde (uiteraard) langer dan geplanned en na enkele financiele tegenslagen zijn we leeg. Terug naar de bank dus (we hadden al een -redelijk bescheiden- krediet), en verkoopactiviteiten verviervoudigen.

 

Echter, mijn partner ziet het niet meer zitten en stapt er definitief uit. Hij laat mij zitten met het vrijwel affe product en stapels verkoopwerk in het verschiet. Dit valt me nogal koud op m'n dak; zo werk je samen enthousiast aan je ideeen, en zo zegt ie dat de druk niet meer aankan en de verantwoordelijkheid voor een kleine additionele lening niet aankan.

 

Ik zit met mn handen in het haar. Moet ik alleen door? Ik kan dit alles toch niet in de steek laten? Er zit jaren werk en geld in! Of moet ik verstandig zijn en erkennen dat ik het alleen niet aankan en over een half jaar dan eventueel alsnog het schip in ga (letterlijk en figuurlijk in mijn geval), met alle verantwoordelijkheid en schulden van dien.

 

Hebben jullie ervaring met dit soort toestanden? Ik wil niet dat het op een ordinaire ruzie uitloopt, maar ik voel me behoorlijk genaaid.

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kermie, je vraagt wat de redenen zijn. Goeie vraag, en toevallig precies dezelfde als die ik hem gesteld heb. Hij houdt bij hoog en laag vol dat de financiele en verantwoordelijke druk die op hem rust, hem het werk onmogelijk maken. Daarop hebben wij hem voorstellen gedaan om die druk te verlichten, zelfs geheel weg te nemen. Op geen enkel voorstel is hij inhoudelijk ingegaan, het antwoord was een onmiddellijk 'nee'.

 

In een persoonlijker gesprek heb ik hem gevraagd wat de werkelijke reden was - we zijn niet alleen partners, ook al 7 jaar vrienden. Dat verklaart ook waarom voor mij juridisch gedoe de allerlaatste optie is. Hij bleef volhouden dat het geld en de verantwoordelijkheid hem te veel was. Overigens hebben wij hem ook verteld dat dit plotselinge vertrek hem een persoonlijke schuld oplevert die hem nog wel een paar jaar bij zal blijven - hetgeen ook daadwerkelijk zo is.

 

Laatste nieuws: hij is vandaag niet op kantoor verschenen, en guess what: hij werkt al bij een ander bedrijf... het wordt steeds mooier...

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0
.

Laatste nieuws: hij is vandaag niet op kantoor verschenen, en guess what: hij werkt al bij een ander bedrijf... het wordt steeds mooier...

 

Dan is hij waarschijnlijk geen burn-out o.i.d. In dit geval zou ik ten eerste dreigen met hem aansprakelijk te stellen, omdat jou bedrijf anders een grote kans heeft om failliet te gaan. En als hij niet reageert, zou ik echt juridische stappen ondernemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Okay ... ik had echt voor je gehoopt dat hij het psychisch niet meer aankon en dat jullie dit gezamenlijk met goed resultaat op konden lossen.

Maar nu hij inmiddels bij een ander bedrijf werkt .... ben ik ook flabberguested ! Denk nog steeds dat hij psychisch een wrap heeft, maar dan waarschijnlijk geen burn out ?!?

 

Naast het feit dat dit je vriendschap geheel geschaad heeft, is hij zich totaal niet bewust van de consequenties.

Want nu moet je zakelijk en privé dus uit elkaar halen. En waarschijnlijk blijft er van die vriendschap weinig over (mits dat al niet het geval is).

Hij is mede-directeur (statutair vastgelegd), en door nalatigheid verantwoordelijk voor de gederfde kosten in het bedrijf. Dat kan inderdaad (mits dit op papier te bewijzen is, maar ik denk van wel) zeer grote financiële gevolgen hebben voor hem.

 

Als je juridische stappen overweegt. Neem dan een goede jurist onder de arm ! Met name iemand die al ervaring heeft met dit soort zaken.

Het kan een flinke touwtrekkerij worden. Zowel in tijd als persoonlijke energie, maar als je in je recht staat .... en je wenst dit met name ook voor de doorzetting van het bedrijf, ga er dan voor!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik ben sprakeloos :'(

 

De enige troost die ik kan bieden is, dat dit soort matennaaiers vroeger of later zelf aan de beurt komen. Maar ja, daar heb je nu niks aan. Als je hem kan nagelen met een concurrentiebeding, een arbeidsovereenkomst of concurrentievervalsing, desnoods met oplichting of zoiets, zou ik dat zeker doen.

 

suuk6

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt alsof je partner een op angst gebaseerde keuze gemaakt heeft. Niet iedereen 'trekt' de onzekerheid en de risico's waarmee ondernemen gepaard gaat.

Wel jammer dat hij jou hiermee schade berokkent.

En, wat ook vaak gebeurt; zodra puntje bij paaltje komt de boel saboteren. Zo te horen gaat het de goede kant op. Wederom; niet iedereen kan dat aan.

This just seperates the boys from the men.

 

In crisissituaties pas ik zelf (prive en zakelijk) mijn zelfbedachte "3 get's" toe:

 

1. Get Real

2. Get a Grip

3. Get a Life

 

--Get Real--

Accepteren hoe de situatie er nu voorstaat en die zo ugly als 'ie is ook aan jezelf voorspiegelen zonder terug te verlangen naar meer gemakkelijke tijden of te wensen dat het anders was.

 

--Get a Grip--

Hoe kun je in de gegeven situatie zoveel mogelijk de macht en kracht bij jezelf houden zonder energie aan anderen te verspillen?

Hoe kun je maximaal grip houden op de situatie? Welke elementen heb je rekening mee te houden en hoe kun je zo doelmatig mogelijk handelen?

 

--Get a Life--

Vanuit de crisis weer grip krijgen en gaan bouwen met de elementen die je hebt. Hoe ben je geen slachtoffer van de situatie maar iemand die tegenslag gebruikt om sterker van te worden?

 

Ik kan me voorstellen dat de behoefte je gelijk te halen en de rekening te vereffenen erg groot is. Ik zou zelf denk ik heen en weer geslingerd worden tussen loyaliteit (als vrienden) en teleurstelling (als vrienden en zakenpartners), tussen de 'broken dreams' en de behoefte me op de toekomst en de in het hier en nu te blussen branden te richten.

 

Door dit partnership aan te gaan met hem ben je echter zelf ook impliciet accoord gegaan met de risico's die dit in zich draagt- namelijk precies dat, wat nu gebeurt.

Dat is niet af te dekken met clausules en (wurg;))contracten.

We zijn en blijven mensen.

 

Ik zou zeggen; met een koel hoofd en een warm hart neem je nu vast de juiste beslissingen ;D

 

Laat het maar weten als ik je ergens mee kan helpen.

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een gedoe zeg, ik wil je toch op je hart drukken dat je nu echt zakkelijk voorop moet stellen. Toen ik failliet ging had ik ook ineens geen "vrienden" meer.

 

Dit is natuurlijk uitermate vervelend en het vreet energie.

 

Ga nou alstjeblieft niet voor zijn nalatigheid en fouten opdraaien (er is niks zuurder dan zelf in de problemen komen door fouten van een ander). Ga erachteraan, zet je tanden er in. Als het een echte vriend is dan ga je nu een tijdje flinke ruzie hebben en komt het daarna weer goed, zo niet dan ben je ook geen vriend kwijtgeraakt.

 

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Zwizzle,

 

Ik heb deze discussie even doorgelopen van begin tot het eind en kom tot de volgende conclusie.

 

Op het moment dat het vertrouwen tussen mensen is verdwenen moet je afscheid van elkaar nemen. Ook als dit betekent dat een eventuele vriendschap daardoor verloren gaat.

 

Het heeft geen enkele zin om allerlei tijd-, geld- en energierovende stappen te ondernemen. Het belang is het bedrijf.

 

Elke bedreiging betekent een kans.

 

Mocht je hulp nodig hebben laat het mij dan weten.

 

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tijdje de updates even niet meer gelezen, maar dit komt mij redelijk bekend voor. Een bedrijf van bekenden van mij hadden zo'n situatie, maar daarmee ging niet de know-how verloren.

 

En dan kun je allerlei clausules en weet ik veel wat in het contract of anderzijds opgenomen hebben...10.000 euro per dag 'boete' dat een persoon voor een ander bedrijf werkt...het loont de moeite vaak niet.

 

Hij was dus te bang om te vertellen dat hij bij een ander bedrijf ging werken. Dat andere bedrijf heeft wellicht op minder leuke wijze je partner weggehaald, ofwel de schuld ligt echt bij je partner alleen.

 

Als je echt vreselijk benadeeld wordt, ga eventueel stappen ondernemen. Misschien is het beter om elk financieel deel wat hij in het bedrijf heeft zitten gewoon vast te houden en het wellicht hard te spelen. Hij documenteerd zijn kennis en dan krijgt hij eventueel een deel terug (en waar haal je dan het geld vandaan ??? ???).

 

Minder prettig zo'n situatie, ahem...., maar als je het bedrijf er door kan slepen, lach je er misschien om over een aantal jaar (nou, lachen niet, maar kun je het misschien wat relativeren).

 

Zoek een betere partner, (nieuwe) afnemers, personeel, ga eventueel nieuwe contacten en vriendschappen aan ...

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik zit me af te vragen of je niet gewoon naar zijn nieuwe directeur of manager moet gaan en zeggen dat de nieuwe werknemer nog zaken af te handelen heeft en te vragen wat de aandeel van dat bedrijf is in deze situatie. Maar ja, ik ben misschien ook niet de verstandigste in dit soort situaties denk ik. Die partner zal daar ook wel aanwezig zijn.. :-X :-X

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Een heel verhaal. Je zit behoorlijk in de problemen. Ik zit zelf in de technische ontwikkeling en dat is een moeilijk vak. Ook al zou je alles gedocumenteerd hebben dan nog mis je de technische gedachten van degene die de grondlegger van het systeem is. Ik zou zelf geen tijd meer stoppen in je partner. Dat stadium ben je voorbij. Je moet nu zelf door en verspil alsjeblieft geen negatieve energie meer. Energie heb je hard genoeg nodig de komende tijd.

 

Even een positieve gedachte:

Je pas een probleem als het niet oplosbaar is en jouw probleem is oplosbaar.

 

Ik kan je hierbij wel helpen. Ik heb 15 jaar ervaring in ontwikkeling en produktie van technisch hoogwaardige producten als ondernemer en ken bijna elke toeleverancier van kennis of technologie in nederland. Als ik wat kan doen hoor ik het wel.

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
  • 0

Ten lange lesten...

 

Allereerst, iedereen dank voor de steun en goede tips. Het was een rottijd, maar we zijn er doorheen. Vandaar ook even deze update. Mijn excuus dat het zo lang geduurd heeft maar ik had andere dingen aan mijn hoofd.

 

Enfin, we hebben alles 'netjes' opgelost. Hoewel hij nu een andere baan heeft werkt ie in de overige uren aan het afmaken van zijn werk hier. Alle overige zaken zijn opgelost, en ik ben weer hard met verkoop bezig, zoals het hoort. Iedereen staat op één lijn, en achteraf bekeken is het maar beter ook zo. Misschien de wijze waarop niet, maar het eindresultaat wel.

 

KRD, enorm bedankt voor je aanbod, dit soort steun waardeer ik echt heel erg. Op het moment is er echter geen noodzaak toe. Maar nogmaals dank.

 

Groet,

'Zwizzle'

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0

Als er markt is kan je met een doordacht financieel plan en omzet prognose altijd nog bij een VC aankloppen als je bank je nul op rekest geeft. Een VC wil alleen weten wanneer je zijn geld + marge weer terug heeft. Als jij dat kan aantonen met een businessplan....

 

Sales kan je outsourcen (daar is ie weer..) zodat je jezelf op de onderneming kan richten.

 

Denk ook eens aan instellingen als Syntens. Zij bieden met "Livewire" steun en advies aan jonge starters. Ook zijn er soms vanuit de provincie initiatieven om jonge ondernemers te steunen. Zowel financieel als met advies.

 

 

Succes!

M.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.