• 0

Partner vertrekt

Goedendag allen,

 

om het kort te beschrijven: ik heb samen met mijn (zaken)partner een bedrijf gestart aan het begin van 2002. Dit na een lang universitair project waar dermate veel goeds uitkwam (zowel qua technologie en qua markt) dat we er een bedrijf van maakten.

 

We zijn nu bijna een jaar verder en het produkt is nagenoeg af in industriele (lees: monkey-proof) vorm. We zijn de laatste maanden voorzichtig begonnen met verkoop en marketing van dit product, en de reacties zijn zeer positief. Te vroeg om met zekerheid te kunnen zeggen dat we binnen gaan lopen (;)), maar er zit absoluut muziek in.

 

Probleempje: het geld is bijna op. Het ontwikkelingstraject duurde (uiteraard) langer dan geplanned en na enkele financiele tegenslagen zijn we leeg. Terug naar de bank dus (we hadden al een -redelijk bescheiden- krediet), en verkoopactiviteiten verviervoudigen.

 

Echter, mijn partner ziet het niet meer zitten en stapt er definitief uit. Hij laat mij zitten met het vrijwel affe product en stapels verkoopwerk in het verschiet. Dit valt me nogal koud op m'n dak; zo werk je samen enthousiast aan je ideeen, en zo zegt ie dat de druk niet meer aankan en de verantwoordelijkheid voor een kleine additionele lening niet aankan.

 

Ik zit met mn handen in het haar. Moet ik alleen door? Ik kan dit alles toch niet in de steek laten? Er zit jaren werk en geld in! Of moet ik verstandig zijn en erkennen dat ik het alleen niet aankan en over een half jaar dan eventueel alsnog het schip in ga (letterlijk en figuurlijk in mijn geval), met alle verantwoordelijkheid en schulden van dien.

 

Hebben jullie ervaring met dit soort toestanden? Ik wil niet dat het op een ordinaire ruzie uitloopt, maar ik voel me behoorlijk genaaid.

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zwizzle,

 

Jammer om te horen dat je in zo'n rot situatie terecht bent gekomen.

 

Als ik je goed begrijp dan ben je in het aquisitie tijdperk van je bedrijf terecht gekomen. Een schrale troost is dat je daar waarschijnlijk met je voormalige partner toch al de verkeerde persoon had.

 

Wat gebeurd er als een boze klant wat te hard tegen hem schreeuwt?

 

Ik kan me voorstellen dat het uiterst rot voelt, maar misschien is het wel for the best? Ik zou mijn opties eens goed bekijken, op zoek gaan naar versterking als je denkt dat je het nodig hebt en je tanden er in zetten.

 

Kenmerk van ondernemen is het overleven/overwinnen van tegenslag, je partner was dus duidelijk geen ondernemer...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je op dit moment in een nare fase van je onderneming zit, afhakers zijn nooit leuk. vooral niet als je zelf nog zo enthousiast bent over je product. je gaat aan jezelf twijfelen: is het wel zo`n goed idee?, kan ik het alleen?, welke kansen heb ik nog?.

 

Wat kun je zelf nog doen, waar heb je een ander voor nodig. Je zegt dat je al positieve reacties hebt gekregen, misschien wil een van hen je helpen?

 

nieuwe tijden, nieuwe kansen!

Overal waar een deur dicht gaat, staat een raam open!

 

Heel veel succes!!

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een vervelende situatie. Het vertrek van je partner kun je verder weinig tegen doen natuurlijk, dus het is tijd om te overdenken wat je nu contreet kunt doen.

 

Als je zelf nog vertrouwen hebt in het product en kunt leven met de financiele issues is er geen reden om er nu mee te stoppen. Sterker nog, als je nu stopt heb je eigenlijk heel veel tijd besteed aan de ontwikkeling die verloren gaat, en blijf je bovendien zitten met de schuld bij de bank. Dit soort situaties vormt vaak een dilemma omdat je meer schulden moet maken om de uitstaande te kunnen afbetalen. Dus het is verlies nemen, of jezelf blootstellen aan extra risico om zo je plannen alsnog te realiseren.

 

De vraag blijft natuurlijk: Kun je het verder alleen aan, en als je versterking nodig hebt: kun je die krijgen?

 

Zorg ervoor dat je de 'scheiding' goed met je partner regelt. Zodat hij bij succes later on geen aanspraak kan maken op een deel van de winst, tenzij je het daarmee eens bent. In deze situatie vraag ik me af hoe het zit met het gebruikelijke 'uitkopen': krijgt hij nou geld van jou, of jij van hem? Of helemaal niet? Misschien dat de anderen hier je kunnen adviseren bij deze issue.

Link naar reactie
  • 0

Zonde zeg!

 

Ik moet zeggen dat ik redelijk benieuwd ben wat precies het product is. (Ah ik zie op de webpage al het één en ander)

 

Iets anders:

 

Ik meende dat iemand ooit zei dat elke handeling wat betreft het opzetten van een bedrijf weer verkoopbaar is.

Dus je zit nu in de startblokken met een (redelijke?) marktanalyse, een product, wat kopers (?) en een stuk know-how en R&D. Dit alles te samen moet geloof ik al wat waard zijn. Maar dit moet je navragen, mocht je besluiten om het op te geven.

 

Maar als ik dit zo lees, zit je zo dichtbij dat het mij persoonlijk zonde zou lijken om het op te geven.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ha Zwizzle,

 

Moet je een nieuwe partner? Wat voor een zoek je dan? Wat verwacht je van hen/haar en wat mag hij/zij van jouw verwachten?

 

Alles in je eentje doen is niks. Maar als je een partner kiest moet het er wel eentje zijn waar je de oorlog mee kan winnen (en zelf ook overleven).

 

Ik doe nog wel eens wat in partners en ook op dit forum zijn ongetwijfeld goede lui die samen met jouw van dat bedrijf een succes kunnen maken.

 

Je moet echter eerst op gepaste wijze van je huidige partner zien af te komen. Naar mijn mening moet hij alles achterlaten als hij er op zo'n ongelofelijk laffe wijze tussenuit piept. Maar dat moet je dan wel even regelen. Als je huidige partner een onuitgesproken claim op de onderneming houdt, kun je geen nieuwe partner aantrekken.

 

Stort je hart maat uit.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hi all,

 

dank voor alle antwoorden. Allereerst, dat hij duidelijk laat blijken geen ondernemer te zijn, lijkt me zonneklaar. Echter, hij bezit wel een groot deel van de technische know-how, and hoewel natuurlijk ik dat ook heb, heb ik het gevoel dat de waarde van mjin bedrijf met zijn vertrek grote schade oploopt. Hij laat me zitten op een cruciaal moment. Al zou hij bijdraaien, ik denk niet dat ik hem nog genoeg zou vertrouwen om verder te kunnen gaan.

 

Wat betreft de scheiding: die moet idd netjes en clean afgehandeld worden. Ik wil hem uit het bedrijf hebben en er niet bij laten hangen. Hoe dat echter zit met het bankkrediet weet ik niet precies: ik wil niet dat hij hier zonder verantwoordelijk uit kan sneaken, maar ik wil hem ook niet in het bedrijf laten hangen. Hij maakt zijn lopende werk af en vertrekt dan waarschijnlijk (vermoedelijk begin/half januari).

 

Op korte termijn kan ik het waarschijnlijk wel alleen af, maar niet op de (middel)lange termijn. Daarvoor is de zaak te complex, en ligt er teveel werk open.

 

Enfin, ik laat het even een paar dagen op me inwerken, en beslis dan definitief of, en zo ja hoe, ik ermee doe ga. Neem van mij aan dat ik er in principe nog steeds helemaal in geloof -- maar waar begint de realiteit en eindigt de droom? Nou ja, dat vertel ik jullie wel zodra ik dat besloten heb :)

 

Nogmaals dank, fijn weekend allen!

 

PS. De website van mn bedrijf is volstrekt outdated, er is een nieuwe onderweg (in het kader van marketing). Dus leidt niet teveel van die oude af.

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, dat hij duidelijk laat blijken geen ondernemer te zijn, lijkt me zonneklaar. Echter, hij bezit wel een groot deel van de technische know-how

 

Wellicht is het een idee dat je partner voor een paar uur per week of freelance als adviseur op te treden?? M.a.w. hij komt voor een klein deel op de loonlijst en jij bent de ondernemer. In het begin misschien pro-deo? Of dat hij anderzins wil helpen.

Het zou wat betreft het behoud van specifieke kennis dan wel goed zijn, of heeft het vertrouwen en vriendschap een te grote deuk opgelopen en zie jij of hij dat helemaal niet zitten??

Wil hij wellicht voor een kleiner deel in het bedrijf?

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Goedendag allen,

 

Dit na een lang universitair project waar dermate veel goeds uitkwam (zowel qua technologie en qua markt) dat we er een bedrijf van maakten.

 

Ik neem aan dat er gedurende dat traject meerdere mensen betrokken zijn geweest. Ga eens terug naar waar alles mee begon. Misschien zit in die fase een ingang. Het is even een andere kijk maar daar staan misschien nog mensen die je goed kunt gebruiken en nu helemaal enthousiast kunt maken. Kortom kijk weer eens over je schouder misschien lopen er nog mensen achter je!

 

Succes,

 

Evert

Link naar reactie
  • 0
Wellicht is het een idee dat je partner voor een paar uur per week of freelance als adviseur op te treden?? M.a.w. hij komt voor een klein deel op de loonlijst en jij bent de ondernemer. In het begin misschien pro-deo? Of dat hij anderzins wil helpen.

Het zou wat betreft het behoud van specifieke kennis dan wel goed zijn, of heeft het vertrouwen en vriendschap een te grote deuk opgelopen en zie jij of hij dat helemaal niet zitten??

Wil hij wellicht voor een kleiner deel in het bedrijf?

 

Heel goed idee AOS! Het is lastig om de kennisdragers binnen zo'n project te verliezen. Maar ja, als het geen ondernemers zijn wordt het lastig. Jouw manier is een"goede oplossing voor dat probleem. Zorg dat je partner niet het volle ondernemersrisico loopt. Daar wordt ie misscjien gelukkiger van.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en plannen. Ik zou zowieso gas op de plank houden...

 

AOS, ik vind je idee inderdaad sterk. Ik zou er voor zorgen dat je hele duidelijke afspraken maakt, want als het op een gegeven moment weer goed gaat zal deze non-ondernemer zich waarschijnlijk weer het bedrijf in willen vechten.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Hoe dat echter zit met het bankkrediet weet ik niet precies: ik wil niet dat hij hier zonder verantwoordelijk uit kan sneaken, maar ik wil hem ook niet in het bedrijf laten hangen. Hij maakt zijn lopende werk af en vertrekt dan waarschijnlijk (vermoedelijk begin/half januari).

 

Hoe het geregeld is met het bankkrediet is afhankelijk van een aantal zaken. is er een rechtsvorm, wie hebben getekend en welke (persoonlijke) zekerheden zijn verstrekt. Dergelijke zaken kan je beter aan een jurist vragen.

 

Met betrekking tot het verkopen van de onderneming. Je geeft zelf al aan dat jouw partner een groot deel van de technische know-how heeft. Is deze kennid gedocumenteerd, dan is er geen probleem. Op het moment dat deze persoonsgebonden is en er geen goede bescherming van deze kennis (middels IP&P of overeenkomsten) is, dan gaat deze kennis vrees ik verloren.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

(off-topic: ja, er is ooit een docu over gemaakt, en we zijn nogal wat in het nieuws geweest met onze zeilboot en electronica. Wat we toen ontwikkeld hebben is dus de basis van het huidige bedrijf)

 

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is goed om te merken dat er veel mensen die constructief mee denken.

 

Enfin. Al het werk dat mijn afvallige partner verricht heeft, is gedaan onder de vlag van de BV (want dat is het). Het IP blijft dus hier, en ik heb hem opdracht gegeven voor zijn vertrek alles gedocumenteerd achter te laten. In die zin is er niet veel verloren.

 

Ik zal eens met onze advocaat gaan praten over de mogelijkheden die hier resten; maar ik wil er geen juridische toestand van maken want ik wil geen conflicten. Het moet netjes en clean afgehandeld worden.

 

Ik nijg ernaar aan te sturen op een scenario dat in de lijn ligt van de suggestie van AOS.

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

even een update na mijn draadje over m'n vertrekkende partner.

 

De situatie is als volgt: ik heb het bedrijf min of meer volledig overgenomen en de financiele situatie gestabiliseerd. Mijn voormalig partner behandel ik als werknemer, een situatie voor beiden zeker wennen is. Echter, we werken nu op een normale manier toe naar het moment waarop hij definitief 'vaarwel' zegt, vermoedelijk begin maart. Tot die tijd heeft hij om zijn aandeel in het bedrijf dermate concreet te maken dat het overgenomen kan worden. In dit zin is de zaak nu stabiel, en is er geen reden tot paniekvoetbal, iets dat na de crisis van afgelopen december dreigde.

 

Ik zal proberen hem beschikbaar te houden om ook na zijn vertrek bepaalde zaken toe te lichten. Ik zal niet ontkennen dat het me soms moeite kost nog normaal met hem om te gaan, omdat ik me soms nog steeds behoorlijk geditched voel. Echter, het is niet goed voor het bedrijf om dat de overhand te laten krijgen, en dus moeten we door.

 

Heeft wel tot gevolg dat ik naar alle waarschijnlijkheid een vacature voor een nieuwe partner heb :) En nog wat vragen maar die zal ik niet hier posten.

 

Groet,

Martijn

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie replies! Nog even een update. En meer.

 

Wat vooraf ging: mijn partner wilde plots het bedrijf op stel en sprong verlaten. Welnu, de hele zaak leek min of meer opgelost, omdat het mogelijk bleek goede afspraken te maken over de afhandeling: we zouden samen het product afmaken, waarna hij zijn werk grondig zou documenteren en in een toestand achter zou laten waarin een nieuw persoon het over kon nemen. Gesprekken waren begonnen met de benodigde al dan niet externe partijen (boekhouder, bank, aandeelhouders, etc.). Overigens ging hierbij geen enkel initiatief van hem uit.

 

Alles leek goed te gaan, tot dat hij afgelopen donderdagmiddag mededeelde dat vrijdag zijn laatste dag zou zijn! Er is nog niks af, zijn administratie en bureau zijn nog een grote puinhoop, om niet te spreken van het werk dat hij af zou moeten leveren. Hij zei het weekend nodig te hebben om zaken 'te overdenken'.

 

Vanmorgen is hij niet op het werk verschenen. Hij zegt niet meer 'de puf te hebben', en blijft koppig thuis zitten. Intussen maakt de rest van het bedrijf, de commissarissen voorop, zich bijkans klaar voor oorlog. Zelf zie ik ook geen andere uitweg meer, omdat ik dacht dat alles in goed fatsoen plaats kon vinden. Blijkbaar niet.

 

Heeft iemand ervaring met een partner, of collega, die zo ontzettend irrationeel te werk gaat? (de optie van een psychiater is al geopperd hier en daar). Hier en daar wordt al gedreigd hem met een hoop ellende op te zadelen vanwege 'grove nalatigheid' (en dat klopt ook wel zo ongeveer), maar ik wil het niet zover laten komen. Is er op dit forum ervaring met dit soort zaken? Wat zijn hier de juridische opties nog? Wat kan ik op persoonlijk vlak nog proberen?

 

Gerelateerd: ik heb een vacature voor een partner :)

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0

Ik heb deze discussie al even gevolgd, maar niet gereageerd omdat ik niets in te brengen had.

Je zou hem kunnen laten opdraaien voor grove nalatigheid, maar probeer ook zijn kant te begrijpen. Waaróm wil hij zo snel het bedrijf te verlaten? vanwege dat hij er geen zin meer in heeft, hij financiele moeilijkheden heeft/krijgt of is hij een burn-out?

In het eerste geval zou ik hem van grove nalatigheid beschuldigen en hem proberen ervoor op laten draaien. In het tweede geval zou ik hem proberen te helpen, en als dat echt niet helpt dreigen met hem laten opdraaien wegens grove nalatigheid.

In het laatste geval is het begrijpelijk dat hij er zo snel mogelijk uit wil.

In dat geval zou ik hem niet voor alles op willen laten draaien. Dan is het voor hem het beste als hij zo snel mogelijk met zijn werk stopt.

Link naar reactie
  • 0

Het is sowieso een goed idee als hij ermee stopt, laten we dat voorop stellen. Wij zijn er ook allerminst op uit om hem kapot te maken, integendeel: we hebben ons inziens alles geprobeerd om dit tot een voor iedereen bevredigend einde te brengen. We hebben hem voorgesteld zijn verantwoordelijkheden behoorlijk in te dammen, zijn financiele risico's af te dekken, etc. Dat waren namelijk zijn argumenten om te stoppen.

 

Hij heeft geen enkele optie serieus overwogen. Goed, als hij zo nodig wil, dan moet hij er ook echt uit. Vervelend, maar daar komen we wel overheen als er van alle kanten bereidheid is om alles tot een goed einde te brengen.

 

Maar nu hij zo plots het bijltje erbij neer gooit, zonder de afspraken na te komen en daarmee het bedrijf in groot gevaar brengend, zijn blijkbaar al onze pogingen om het tot een goed einde te brengen tot mislukken gedoemd. Iedereen heeft met hem gepraat, hem tot rede pogen te brengen -- maar niets hielp. We hebben gevraagd of hij psychisch niet meer aankon, maar dat was het ook niet.

 

Wat resteert?

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Je wilt het het liefst goed oplossen voor beide partijen en zonder hem met je bedrijf verder gaan. Helaas is het (incl. de comissarissen) niet gelukt hem in te laten zien wat er momenteel van hem verwacht wordt en heeft hij nu het bijltje erbij neergelegd.

Praten heeft dus geen zin meer, of is dit tijdelijk ?

 

Als je echt met je bedrijf verder wilt zul je als praten niet lukt juridische stappen kunnen ondernemen. Hij kan nl. als hij in de statuten ook mededirecteur is aangesproken worden op nalatigheid. Met alle financiële gevolgen voor hem van dien. Afhankelijk welke uitspraak de rechter doet, want het wordt natuurlijk een advocatenverhaal wat ook niet zomaar uitgesproken is en een behoorlijk touwtrekkerij kan worden.

Maar gezien je verhaal ben je qua bedrijfsvoering ook van zijn technische know-how afhankelijk. Iemand die geen zin meer heeft juridisch te dwingen zijn werk te doen lijkt mij onmogelijk.

 

Ongeacht het grief wat je nu voelt. Welke opties heb je zelf? Je wilt hem niet opzadelen met narigheid zoals je zegt. Wat zijn de mogelijkheden/uitkomsten als je dat wel doet? Denk dat een financiële vergoeding niet gelijk is aan de know how die je moet missen. Wat schiet je er mee op ... behalve dan dat je de rechtzaak wint en een financiële vergoeding van zijn kant krijgt.

 

Kortom ... wil je hem aanklagen en zo ja, wat denk je wat de uitkomsten zullen zijn?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat ik wil is dat de gemaakte afspraken worden nagekomen. Inderdaad, zijn technische know-how is dermate groot dat het het bedrijf beschadigd wordt als ik zonder afgerond product achterblijf. Het wordt al een klus om het spul te maintainen zonder hem, ik zal al zijn code de mijne moeten maken, en dat gaat me weken, zo niet maanden, kosten. Hetzelfde geld overigens voor iemand die zijn werk over zou nemen.

 

Er ligt momenteel een situatie waarin ik voornamelijk verkoop en marketing doe, en dat begint nu serieus te komen. Daarbij ging ik er echter wel van uit dat ik kan leveren wat ik mijn klanten beloof, en daarbij is zijn hulp -nog- onmisbaar. Ik heb simpelweg de tijd niet.

 

Zoals het gaat moet hem blijkbaar met een duidelijk signaal helder gemaakt worden dat hieraan consequenties zitten. Hij gaat weg, (en het lijkt er sterk op dat hij weg blijft!) zonder dat we een officiele ontslag-aanvraag gekregen hebben, zonder dat er werk opgeleverd of afgemaakt is, zonder dat er van zijn kant actie ondernomen is om alles netjes af te handelen.

 

Wt ik van hem wil is dat hij de gemaakte afspraken nakomt -- zijn werk afmaken, regelingen treffen, kortom: medewerking.

 

Ik weet dat advocaten alleen maar veel geld kosten en uiteindelijk de werkelijke oplossing niet dichterbij brengen. Maar wat rest me nog om hem duidelijk te maken wat de consequenties zijn? Hij is inderdaad mede-directeur, en op deze manier lijdt het bedrijf inderdaad schade. Maar liever beperk ik de schade tot een minimum, dan dat ik ga dreigen met van alles en nog wat.

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zoals je zelf al stelt ... juridisch e.e.a. oplossen kan nog wel een tijdje duren en daar is je bedrijf ook niet mee gebaat.

 

Je compagnon geeft aan "geen puf meer te hebben", en dat hij "dingen moet overdenken".

Heb je enige idee hoeveel tijd hij hiervoor nodig heeft?

Op welke voet sta je persoonlijk (naast zakelijk) met hem. Is hij moe van de snelheid dat het bedrijf ineens doormaakt of is er in privésfeer iets aan de hand. Het 1 slaat het ander niet uit namelijk. Het is vaak een opstapeling van "beren". Heb je enig idee wat hem dwarszit?

Uiteindelijk zal hij voor zijn eigen inkomsten toch aan het werk moeten denk ik. Waarom wil hij dit niet meer in het bedrijf?

Denk je dat een rustpauze hem goed doet en hoe lang denk jij zelf dat hij nodig heeft. Gezien dat hij net tegen je gezegd hebt "een weekend", kan hij dit waarschijnlijk zelf niet meer inschatten! Maar is dit wél bespreekbaar. Mocht hij een burn out hebben en/of overspannen zijn, dan zal hij de laatste zijn die dat door heeft. Hem confronteren met de consequenties en zeggen "ik verwacht dit, je moet dat" en juridische touwtrekkerij werkt dan vaak averechts. Hij zal je vermoeiend vinden en vluchtgedrag vertonen en ontwijken.

Misschien moet je onder het gras duiken en met hem meepraten om er achter te komen wat het daadwerkelijke probleem is wat hem dwars zit. Of met een vertrouwenspersoon uit zijn directe omgeving (vriendin, moeder, vader).

 

Misschien zit je op dit soort advies niet te wachten. Maar ik heb in gedachten dat je ook van zijn technische know how afhankelijk bent en wat dat betreft hem liever terug ziet komen dan gaan.

 

Dan wellicht een overbodige vraag: zijn er personen die hem kunnen vervangen. Een nieuw partnership of werknemer met soortgelijke know how?

 

Ter info:

  • Voor een burn-out en overspanne situatie staat gemiddeld 3-6 maanden rust. In de tussentijd is persoon in kwestie nog wel aanspreekbaar. <>
  • Een juridische zaak kan oplopen van 1-2 jaar en in het ergste geval 4 jaar ! 'Tegenpartij' is meestal niet meer aanspreekbaar.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb weinig verstand van psychisch-medische zaken als burn-out, etc. Als hij dat zelf niet door hoeft te hebben, dan is die mogelijkheid aanwezig. Hoewel ik hem dat gevraagd heb en hij dat ontkent. Echter, ook zijn ouders snappen zijn gedrag niet. Zijn vriendin is een hoofdstuk apart, echter: een nogal bazig mens die wel weet wat goed voor haar vriend is. Ik ben niet van plan haar erin te betrekken, omdat zij geen deel van de besluitvorming uitmaakt. Hoewel het wel een laatste kans zou zijn dat wel te doen -- als mijn partner een burn-out oid heeft.

 

(Hoewel ik niet die indruk heb, want als je hem vraagt een presentatie voor een potentiele klant te houden doet ie dat vol enthousiasme).

'You can't cross the sea merely by standing and staring at the water'

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb weinig verstand van psychisch-medische zaken als burn-out, etc. Als hij dat zelf niet door hoeft te hebben, dan is die mogelijkheid

 

(Hoewel ik niet die indruk heb, want als je hem vraagt een presentatie voor een potentiele klant te houden doet ie dat vol enthousiasme).

Dingen die je normaal al met enthousiasme doet, blijf je meestal (als je in de ontkenningsfase zit) gewoon doen. Dingen die je vermoeiend, vervelend en naar vind doe je als eerste niet.

 

Maar ... van psychisch-medische zaken zijn altijd moeilijk. Ik ben geen specialist, maar herken wel wat signalen.

 

Anniewees .... hij kan natuurlijk ook gewoon kerngezond zijn. Maar weet je precies wat hem dwars zit? Waarom hij er ineens het bijltje bij neerlegt. Wat zijn de redenen? Of zegt hij gewoon "geen zin meer", is het geen prater en that's it ? En als zijn vriendin een 'baasje' is, dan is zij wellicht juist de persoon waarmee je moet praten?

Want om iets op te kunnen/willen lossen zul je eerst het probleem moeten achterhalen.

 

Als je hem echt met de consequenties wilt confronteren is dat een eerste stap, dan is jurisdisch stappen ondernemen de 2de en volgende stappen.

 

In beide gevallen (psychisch of juridisch) zul je in de tussentijd denk ik wel op zoek moeten naar technische know how om het gat op te vullen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.