• 0

Website exploiteren vanuit 2 eenmanszaken

Ik heb plannen om een website te gaan exploiteren. Dit wil ik samen met iemand gaan doen die net zoals ik een eenmanszaakje heeft.

 

Het probleem is dat het domein van iemand anders is. Hij heeft een rits domeinen geregistreerd waaronder deze maar heeft verder geen affiniteit of plannen met het domein, hij zit in een totaal andere handel. Hij wil op basis van een % van de winst (met een maximum) het domein in bruikleen aan ons geven.

 

Hoe kunnen we dit netjes vormgeven zodat we niet ineens zonder domein zitten?

 

De beste oplossing lijkt mij een BV structuur waarin wij beide + de domeinnaamhouder een aandeel hebben in de BV. Het domein zou dan op naam kunnen staan van die BV Dat is op dit moment echter niet een betaalbare oplossing voor ons. Een VOF zie ik persoonlijk niet zitten, het zijn geen mensen die ik al jarenlang ken.

 

Kortom: Een hoop risico's voor we uberhaupt aan de slag kunnen. Ik betwijfel of dit, ondanks de goede intenties van beide kanten, netjes en goed op te lossen is. Zeker omdat het risico natuurlijk bestaat dat de domeinnaamhouden na 2 jaar (als het net begint te lopen) stelt dat hij het domein zelf gaat exploiteren bijvoorbeeld.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het probleem is dat het domein van iemand anders is. Hij heeft een rits domeinen geregistreerd waaronder deze maar heeft verder geen affiniteit of plannen met het domein, hij zit in een totaal andere handel. Hij wil op basis van een % van de winst (met een maximum) het domein in bruikleen aan ons geven.

 

Bizar. Dat is veel te veel beloning voor nauwelijks prestatie, terwijl je voor je belangrijkste 'asset' eeuwig afhankelijk blijft van die figuur. Je twijfels zijn terecht. Ik zou gewoon een andere domeinnaam bedenken.

 

Samenwerken met twee eenmanszaakjes kun je o.a. doen door een samenwerkingscontract af te sluiten, één van beiden de zakelijk eigenaar (w.o. domeinnaamhouder) te laten zijn en elkaar onderling facturen te sturen voor kosten en winstdeel.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat het domein van iemand anders is. Hij heeft een rits domeinen geregistreerd waaronder deze maar heeft verder geen affiniteit of plannen met het domein, hij zit in een totaal andere handel. Hij wil op basis van een % van de winst (met een maximum) het domein in bruikleen aan ons geven.

 

Bizar. Dat is veel te veel beloning voor nauwelijks prestatie, terwijl je voor je belangrijkste 'asset' eeuwig afhankelijk blijft van die figuur. Je twijfels zijn terecht. Ik zou gewoon een andere domeinnaam bedenken.

 

Samenwerken met twee eenmanszaakjes kun je o.a. doen door een samenwerkingscontract af te sluiten, één van beiden de zakelijk eigenaar (w.o. domeinnaamhouder) te laten zijn en elkaar onderling facturen te sturen voor kosten en winstdeel.

Die factuurjes structuur is interessant inderdaad. Hier heb je wel weer het probleem dat iemand de eigenaar van de domeinnaam moet zijn, wat natuurlijk wel een probleem vormt. Zodra deze persoon een verhuisformulier naar SIDN stuurt kan ik er in principe achteraan met rechtzaken e.d. wat niet opschiet als MKB'er.

 

Wat betreft de domeinnaam: Het is iets als: http://fietsen.nl Een sterke domeinnnaam dus, daar is ook vooral het concept op gebaseerd. Een dergelijk concept plaatsen op bijvoorbeeld fietskopen.nl kost een stuk meer marketing e.d. terwijl het huidige domein al een paar duizend bezoekers per maand ontvangt zonder enige marketing.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Te veel beloning voor iemand die alleen een domeinnaam heeft.

 

1. Verzin een andere domeinnaam.

2. Ik zou contractueel afspreken dat je een doorlink van zijn domeinnaam vastzet, zeg bijv. voor 3 jaar. In die tijd betaal je hem huur voor het gebruik van de naam met doorlink. (zorg dat je dus wel de site op je eigen server zet en niet bij de verhuurder (ook niet in zijn account))

3. Ondertussen zorg je er voor dat je een relatie krijgt met je bezoekers/klanten. Laat ze registreren en het bevestigingsmailtje is verstuurd vanaf jouw eigen domeinnaam. Ook de nieuwsbrieven verwijzen naar jouw domeinnaam en ook de bookmarks gaan naar jouw domeinnaam. Zorg dan wel dat je de doorlink van de "gehuurde" domeinnaam niet met "cloaking" aanzet.

4. Bouw ondertussen jouw eigen naamsbekendheid op dmv marketing etc.

 

Voordelen:

- je geeft de verhuurder geen aandeel van eigendom maar een huurbedrag

- je hebt tijd om eigen bekendheid van je domeinnaam op te bouwen

- je pakt die paar duizend bezoekers per maand erbij

- na 3 jaar kan je afscheid nemen of alsnog het huurcontract verlengen

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Slim concept! Wel is het natuurlijk een groot nadeel dat we niet kunnen adverteren met de andere domeinnaam. "Kijk op fietsen.nl voor alles over fietsen!" (hoe slecht ;) ) in plaats van "Kijk op allesoverfietsen.nl voor alles over fietsen." Maar zeker een interessant optie!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

jawel, juist wel. Je adverteerd met bv allesoverfietsen.nl en pakt gewoon de bezoekers van fietsen.nl er gewoon bij de eerste 3 jaar. In 3 jaar tijd heb je naamsbekendheid opgebouwd en laat je de huidige eigenaar van fietsen.nl smoren in zijn constructie.

 

Uiteraard goed je statistieken in de gaten houden; als het goed is moeten mensen uiteindelijk allesoverfietsen.nl onthouden(en dus steeds meer mensen vanaf jouw eigen domeinnaam op de site binnenkomen), gebeurd dit niet dan zou ik fietsen.nl nog even vasthouden(tenminste als deze constructie genoeg oplevert financieel).

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de domeinnaam: Het is iets als: http://fietsen.nl Een sterke domeinnnaam dus

 

Dat is nog maar de vraag. Welke gebruik je? Google of search.com?

 

Ik heb zelf ook een site met zo'n sterke generieke domeinnaam, maar tegenwoordig geef ik de voorkeur aan onderscheidende merknamen die mensen plegen te onthouden.

 

Dat het domein om welke reden dan ook al duizenden bezoekers per maand krijgt is inderdaad wel relevant, maar daarvoor zou ik iemand geen percentage van de winst gunnen. Wat zou trouwens de waarde zijn van bezoekers die eigenlijk voor een andere site kwamen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Renep,

 

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Al moet ik wel zeggen dat de traffic op het domein nog meer koopgericht is dan je op fietsen.com zou verwachten. Desondanks denk ik toch dat ik er niet mee aan de slag ga. Misschien komt het domein in de toekomst nog eens te koop te staan. Genoeg lopende projecten op dit moment gelukkig dat het niet moet :)

 

Dankje!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Heel misschien is er een oplossing.

 

Let op!! Ik zeg niet dat gaat werken en ook zomaar kan.

 

 

Ik las dat jullie hoogstwaarschijnlijk een BV gaan opzetten. De BV zal uiteraard een bepaalde doelstelling en bedrijfsactiviteiten hebben.

 

Vaak is het zo dat de naam van de BV de uitkomst voor jullie probleem is. Als de domeinnaam hetzelfde is als de naam van de BV, dan kan de eigenaar verplicht gesteld worden deze af te geven, omdat de activiteiten niet overeenkomen met de bedrijfsactiviteiten.

 

Het is puur op de bedrijfsactiviteiten gericht. Je kunt hiervoor eventueel met de Kamer van Koophandel en SIDN contact opnemen.

 

Het is al enige tijd geleden dat ik hier iets van had gehoord, maar of het nog steeds zo kan, weet ik niet.

 

In ieder geval heel veel succes ermee..... ik weet hoe jullie je voelen.

Gratis de basiskennis van HTML leren? Kijk op www.htmlkennis.nl.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me niet dat je in dit geval de naam kan afdwingen door een BV op te richten met die naam. Immers, dan zou je te kwader trouw handelen want duidelijk zal zijn dat je de BV bewust die naam hebt gegeven om de domeinnaam te krijgen.

 

Een contractuele relatie met die eigenaar van de domeinnaam lijkt mij inderdaad een optie. Die eigenaar laten deelnemen in je BV: nooit doen!

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

@chrizzl: Wel een hele smerige truc, nog even afgezien van het feit dat je in principe gebruik "mag" maken van een goede domeinnaam, zou je deze nog gaan ontvreemden ook!

 

Daarnaast is het niet een handige truc aangezien de handelsnaam later dan de domeinregistratie gebeurt is. De rechten zullen daardoor waarschijnlijk niet overgedragen worden.

 

Ik denk niet dat dit project op dit moment doorgang gaat vinden. Ik heb niet het idee dat dit op korte termijn goed te organiseren is zonder dat ik erg veel risico loop of erg veel kosten moet maken. Maar met name het punt van Renep vind ik erg sterk, alleen de domeinnaam is niet interessant.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.