• 0

Ondersteuning op innovatie

Hi, ik ben nieuw hier.

Heb al vaker zitten neuzen en ook zoeken naar een onderwerp wat ik uiteindelijk toch niet gevonden heb.

 

Als projectleider nieuwe ondersteuning is mijn doel de ondersteuning in te richten voor een innovatieve dynamische organisatie die naast een bestaande organisatie komt te staan. De nieuwe organisatie zal procesmatig gebruik maken van de bestaande organisatie. De nieuwe organisatie zal een samenkomst zijn van bestaande kennis (lees: bestaande medewerkers tezamen in projectteams) en van kennis van buiten. Hier denk ik zelf aan projectondersteuning die de vertaling maakt naar de bestaande organisatie.

 

Gelijktijdig lopen allerlei ICT ontwikkelingen binnen de ondersteuning van de bestaande organisatie. Proceswijzigingen zijn hierbij onvermijdelijk en vanzelfsprekend dient dit aan te sluiten op de nieuwe organisatie omdat die procesmatig gebruik zal maken van de bestaande organisatie.

 

Inmiddels ben ik gesprekken aangegaan met managers die in de nieuwe organisatie een rol (gaan) spelen. Ook ben ik bezig met brainstorms met ondersteuningsgroepen om in ieder geval één beeld te krijgen t.a.v. de ondersteuning. Ook laat ik ICT een blauwdruk maken van de verschillende ontwikkelingen binnen de bestaande organisatie.

 

Nu ben ik erg benieuwd hoe anderen met dergelijke situaties zouden omgaan. Hoe richt je de ondersteuning in voor innovatieve teams, hoe borg je de link naar de bestaande organisatie, hoe neem je de mensen in de bestaande organisatie mee zodat de nieuwe organisatie inderdaad ondersteund wordt, hoe neem je de nieuwe organisatie mee in de ICT ontwikkelingen. Dit zijn maar enkele vragen die wellicht om meer toelichting vragen, maar ik ben vooralsnog erg benieuwd naar jullie professionele blik op deze situatie.

 

Greetz, Laa

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan er echt geen touw aan vastknopen. Het geeft me een gevoel van veel managerstaal zonder inhoud, en dat komt waarschijnlijk omdat het pas als zinning verhaal overkomt als er veel achtergronden bij staan. Nu krijg ik het gevoel dat het een moeilijke constructie van een samenwerkingsverband is.

 

Kun je mij eenvoudig uitleggen wat nu echt de bedoeling is? Waar in vervat staat wat het doel is, de aanleiding en waarom de voorgestelde oplossing goed is?

Link naar reactie
  • 0

 

Klinkt alsof je een matrix organisatie wil loslaten op een traditionele hierarchische organisatie. Aan de ene kant heb je je afdelingen met baasjes, aan de andere kant je projecten met projectleiders. Medewerkers hebben dus meerdere leidinggevenden dus procesmatig heb je veel duidelijkheid nodig. Kom ik enigszins in de buurt?

 

Ik kan je wel een pakket aanraden om dit alles te beschrijven en uit te werken. Het heet Mavim (http://www.mavim.com) en is ideaal om je organisatie, processen en middelen vast te leggen. Ik ben zelf ex-medewerker van Mavim.

 

 

De toekomst is niet meer wat ie geweest is

Link naar reactie
  • 0

Geweldig idee!!!

 

Ik zou er een casebeschrijving van maken die uitgaat van een combinatie van interne en externe factoren. Een grondige actoranalyse waarin de ict component niet mag ontbreken wil nog wel eens een expliciete meerwaarde opleveren. Voorts is het niet onbelangrijk om de stakeholders op voorhand een psychologische test af te nemen zodat je ervan verzekerd bent dat je zowel een sociaal als congnitief kundige beslissers in huis hebt.

 

Tot slot, wellicht overbodig om te melden, vermijd vooral het gebruik van moeilijke taal, dat begrijpt niemand...

Link naar reactie
  • 0

 

Klinkt alsof je een matrix organisatie wil loslaten op een traditionele hierarchische organisatie. Aan de ene kant heb je je afdelingen met baasjes, aan de andere kant je projecten met projectleiders. Medewerkers hebben dus meerdere leidinggevenden dus procesmatig heb je veel duidelijkheid nodig. Kom ik enigszins in de buurt?

 

Dank voor je serieuze reactie :) ja klopt dat is wat ik bedoel. Ik probeer een antwoord te vinden op hoe je én de afdelingen met baasjes én de projecten met projectleiders kunt ondersteunen zonder dat het eilandjes worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan er echt geen touw aan vastknopen. Het geeft me een gevoel van veel managerstaal zonder inhoud, en dat komt waarschijnlijk omdat het pas als zinning verhaal overkomt als er veel achtergronden bij staan. Nu krijg ik het gevoel dat het een moeilijke constructie van een samenwerkingsverband is.

 

Kun je mij eenvoudig uitleggen wat nu echt de bedoeling is? Waar in vervat staat wat het doel is, de aanleiding en waarom de voorgestelde oplossing goed is?

Ik ben onduidelijk, mijn excuses. Doel is de ondersteuning in te richten. Aanleiding is een op stapel staande organisatiewijziging, hiervan is nog niet duidelijk hoe het eruit gaat zien, maar zullen afwisselend samengestelde teams zijn. Een oplossing had ik nog niet dus.. ;)

Link naar reactie
  • 0

Als je wilt voorkomen dat de aparte werkgroep op een eiland terecht komt, elitair afgeschildert wordt door de andere colega's of zich zelfs zo gaan gedragen, dan moet je zorgen voor duidelijke communicatie.

Laat dit team regelmatig aan de andere bedrijfsonderdelen een klein verslagje uitbrengen, en dan niet een onpersoonlijk memo.

Geef die afdeling een menselijk gezicht en laat ze dat 1 keer in de twee weken doen, liefst aan zoveel mogelijk mensen. Moet geen uren duren 15 minuten is zat, als ze meer tijd nodig hebben doen ze iets niet goed haha.

 

Gebeurt dit niet dan gaat het eiland afdrijven. De achterblijvers worden wantrouwend en gaan waarschijnlijk denken dat het management hele andere plannen heeft.

Die denken waarom worden wij niet ingelicht, dan zal het wel niet in ons belang zijn, zie je wel het bedirijf gaat ons straks dumpen.

Nou vul maar in, het zijn de bekende doemscenario's die opduiken bij elk bedrijf waar bedrijfsonderdelen elkaar wantrouwend benaderen.

Soms is het mogelijk om tijdelijk mensen uit andere bedrijfsonderdelen daar te stationeren, dan houd iedereen voeling met elkaar om komt de innovatieafdeling niet met een voorstel dat de organisatie niet aankan.

De kern is hou elkaar geinformeerd, laat geen ruimte voor speculaties, geen geheimen, open communicatie houd de sociale band in stand

 

Als het echt om grote stappen gaat, dan kun je deze groep mensen beter op een andere fysieke locatie stationeren.

Ver genoeg dat ze niet even bij elkaar binnen wandelen, en dichtbij genoeg om nog steeds de faciliteiten van de oragnisatie te gebruiken zoals vergaderruimtes, copieerstraten enzovoorts.

Als voorbeeld zou je eens het verhaal over de Apple Macintosh kunnen lezen, die ontwikkelcrew zat eerst bij Apple zelf in, toen is er gekozen voor een rigoreuze stap en zijn deze mensen elders geplaats.

Daardoor ontstond een vrije sfeer waarin niet langer de wetten en pikorde van de "oude"organisatie golden.

Link naar reactie
  • 0

@ Targon, ik vond m wel grappig hehehe ;)

 

Maar ff serieus...

Zie ik t goed dat de nieuwe organisatie moet gaan werken als een soort innovatie leverancier van de oude organisatie?

Waarom wil je dat? Moet t sneller, flexibeler, minder bureaucratisch?

Als dat de redenen zijn, dan kun je niet per definitie aansluiten op de processen van de oude organisatie. Natuurlijk kun je wel (tot op zekere hoogte) gebruik maken van de ICT van de oude organisatie.

 

Mbt ondersteuning. Projectleiders zijn zelfstandige hoogopgeleide professionals. Beknibbel dan niet op ondersteuning. Beter 1 goede dan 3 slechte. Veel belangrijker is het in dergelijke organisaties dat de directie het (lijn)management op de werkvloer houdt.

Aansturing wordt vaak gedaan "by flying around", waarbij 30% van de tijd op de vloer en 70% van de tijd aan andere zaken (semi-strategisch) besteed wordt.

 

Daar zit de bottleneck voor dergelijke organisaties. Dat betekend nl dat je altijd achter de feiten aan loopt mbt faciliteiten, capaciteit, probleem analyses etc. Kernwoorden zijn, faciliterend management, management by walking around, management aandacht, ken je mensen... Klinkt logisch, gebeurt bijna nooit.

 

Het gaat te ver om daar hier verder op in te gaan. Maar als t interessant is mail/bel gerust.

 

Ff achtergrond:

Ik heb 7 jaar gewerkt in kennisinstellingen (KEMA, TNO) met veel projectleiders en projecten als account/sales manager + ruime procesinrichting achtergrond. Daardoor denk (hoop) ik je vraag en probleem te herkennen.

 

Groet Erik

Eigenaar www.heho-id.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.