• 0

verdeling van inkomsten aan een gezamenlijk product

Goedemiddag,

 

Met 2 studenten/vrienden werk ik samen aan een commerciele website.

 

Nu zitten we met een dilemma. De 2 mensen waar ik mee werk willen samen met iemand anders een bedrijf starten. Ik heb al een bedrijf en de website waar we aan werken (onbetaald) zal onder mijn bedrijf vallen.

 

Situatieschets:

Bedrijf 1: Ik - commerciele website

Bedrijf 2: mijn 2 collega's + iemand anders - ICT diensten

 

Het probleem is dus hoe we de mogelijke inkomsten gaan verdelen. Ik steek 100% van mijn tijd in het bedrijf, hun een x aantal uren per week. Dat wil dus zeggen dat ik ze als freelancer kan uitbetalen voor die uren.

 

Maar stel dat ik (ALS ALS ALS!) ineens superveel geld weet te verdienen met de website waar hun veel energie in hebben gestoken, hoe regelen we dat?

 

Valt er voor een dergelijk gezamenlijk product iets contractueel te regelen? Zo ja hoe en wat?

 

Ik heb geen ervaring op dit gebied maar misschien heeft iemand suggesties.

 

alvast hartelijk bedankt.

 

Robbert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een samenwerkingsovereenkomst zou kunnen. Daarin zet je dan dat jouw bedrijf een x percentage van de winst krijg en je collega's ook.

 

Bedankt voor de reactie. Een overeenkomst is iets waar ik ook aan zat te denken. Maar dan zijn er wat vragen:

 

1) hoe lang laat je een dergelijke overeenkomst gelden?

2) wat is een eerlijke winstverdeling? dus qua percentage ervan uitgaande dat ik er (als het product online staat) 100% tijd in steek, en ik mijn collega's twee dagen in de week of zoiets wil 'inhuren'. Wat is dan een eerlijke winstverdeling?

Link naar reactie
  • 0

1) hoe lang laat je een dergelijke overeenkomst gelden?

 

Ik zou iets doen als: tot 5 jaar nadat iemand zijn bijdrage aan het bedrijf is gestopt.

 

2) wat is een eerlijke winstverdeling?

 

Naar rato van de gewerkte uren, eventueel met een weegfactor als de uren van verschillende mensen verschillende uurtarieven waard zijn.

 

Een andere benadering is: je werkt met dropmunten. De anderen declareren bij jouw bedrijf de gewerkte uren en dat leidt tot een saldo van dropmunten in de interne boekhouding. Je spreekt af dat zodra het bedrijf een bepaalde omzetdrempel bereikt het overgaat tot het uitbetalen van dropmunten in echt geld. Op dat moment moeten er nog even echte facturen gestuurd worden. Bij dit model krijgen de anderen hun gewerkte uren betaald, maar hebben ze geen aandeel in de winst. Het is maar net wat je met elkaar wilt overeenkomen.

 

Ik weet eigenlijk niet hoe dat fiscaal precies zit, want er is een regel die zegt dat een factuur gestuurd moet worden kort na het leveren van product of dienst.

Link naar reactie
  • 0

Je (althans je bedrijf) zou de twee anderen bij wijze van opdracht verstrekking kunnen uitbetalen voor het uitvoeren van hun opdracht (hun bijdrage aan de website. Echter, indien jullie het willen zien als jullie gezamenlijke website dan zou je kunnen denken aan een vof.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Je (althans je bedrijf) zou de twee anderen bij wijze van opdracht verstrekking kunnen uitbetalen voor het uitvoeren van hun opdracht (hun bijdrage aan de website. Echter, indien jullie het willen zien als jullie gezamenlijke website dan zou je kunnen denken aan een vof.

 

Bedankt voor de reacties renep en S. van de Griek.

 

Een VOF was eerst wel de bedoeling, maar gaat uiteindelijk niet door wegens omstandigheden.Het worden nu 2 bedrijven, waarbij onder mijn bedrijf de commerciele website(s) komen waar de 2 medestudenten aan meehelpen. Het andere bedrijf dat nu wordt opgezet bestaat dus uit 3 mensen waaronder de 2 medestudenten.

 

----

 

zojuist heb ik het KVK opgebelt voor advies. Deze vraag bleek te moeilijk en branche-specifiek te zijn. Mij werd het advies gegeven om contact op te nemen met ICT Office. Dit heb ik gedaan maar er werd mij glashard gezegd dat ik lid moest worden. Dus ja, dat schoot niet op.

 

Ik zit nu te denken aan een contract met een duur van 2 a 3 jaar. over de winstverdeling ben ik nog niet uit.

 

hieronder heb ik een rijtje gezet die de werkverdeling laten zien, misschien geeft dit een idee van wat een eerlijke winstverdeling is.

 

2 collega's - technische kant van de website bouwen...deze website is groot en complex....ze zullen 2 dagen per week mij meehelpen aan de verdere ontwikkeling

 

ik - voorkant van de website (design hoofdzakelijk), teksten, 5 dagen per week werken aan marketing en klanten werven + website ontwikkeling. ook ben ik de initiatiefnemer van dit gehele plan...alle creatieve ideeen en (toekomst)plannen komen van mij.

 

aan de hand van deze informatie, wat zou een eerlijke winstverdeling zijn? 20% 30%? Ik weet het echt niet. Ik heb hun nodig, ook nadat de website online staat.

 

alvast hartelijk bedankt!

Robbert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.