• 0

Hulp bij aanklagen

2 jaar terug heb ik mij ingezet voor een project waar ik brood in zag. Daarvoor heb ik contact opgenomen met een commerciele instantie en met de gemeente waar ik woon voor samenwerking. Het zijn uiteindelijk 2 verschillende projecten geworden die wat op elkaar leken. De commerciele instantie en de gemeente hebben mij allebij zowel materieel als financieel geholpen. Het project met de instantie is goed gelukt, maar het project voor de gemeente vanwege omstandigheden helaas niet. De redenen had ik vermeld en de gemeente legde zich er bij neer. Het was namelijk buiten mijn macht om dat het mislukte.

 

Een aantal maanden later kreeg ik een brief van de gemeente waarin ze mij ten onrechte beschuldigden. Ze schreven dat ik met de middellen van de gemeente het andere project heb uitgevoerd (waar ze eerst niets van afwisten). Terwijl dit niet zo was. Zij hebben tevens zonder mijn weten en zonder mij eerst raad te plegen contact opgenomen met de commerciele instantie waarmee ik samenwerkte en zaken over mij en het project gevraagd waardoor dat bedrijf niet meer zaken met mij wilde doen. De gemeente heeft dus tegen het bedrijf gezegd dat ik hun project met de middelen van de gemeente uitvoerde. En het project van hun was. Het bedrijf moest het project overdragen aan de gemeente. Zie je het al voor je? Stel je eens voor dat een klant van je een andere klant belt en zegt dat hij de eigenaar is van die product en dat je die klant hebt bedonderd (terwijl het om 2 verschillende producten gaat en die ene bellende klant er pas later achterkomt dat het helemaal niet eens het product is waar die aan dacht. En uiteindelijk raak je de andere klant ook kwijt omdat ze dachten dat er een luchtje aan was).

 

Ik liep daardoor grote inkomsten mis en kon niet meer verder met het project. Woest als ik was schreef ik een brief terug aan de gemeente waar ik dit alles duidelijk uitlegde en bewees dat het onmogelijk was dat ik met hun middellen het project van het bedrijf uitvoerde (ze wisten dus niet dat het 2 verschillende projecten waren. Hadden ze mij eerst gebeld zouden ze dit wel weten). Tevens schreef ik dat ze eerst contact met mij moesten opnemen voor opheldering ipv mijn zakenpartners te bellen.

 

Toen duidelijk werd (inclusief harde bewijzen) dat de gemeente mij ten onrechte had beschuldigd heb ik daarna niets meer van hen gehoord en is de afdeling van die gemeente opgeheven (de personeel werkt nu op een ander afdeling binnen de gemeente). Ze hebben mijn zakenpartner ook niet gebeld en de zaak opgehelderd dat zij het fout hadden.

 

Ik heb de moed niet opgegeven en heb geprobeerd om contact op te nemen met de zakenpartner om het project verder te ontwikkelen. Helaas is dit na veel pogingen niet gelukt omdat het bedrijf mij niet meer vertrouwde vanwege de veelvuldige contact van de gemeente. Ook hadden ze geen zin meer in samenwerking met mij nadat ik hen uitlegde dat dit ten onrechte door de gemeente werd gezegd. Ze hadden immers mij eerst moeten bellen.

 

2 jaar later is het project ten gronde en mis ik een paar ton aan inkomsten. 3 jaar voorbereiding, 2 jaar hard werken en 50 duizend euro verlies dus vanwege de rare bureaucratische werkwijze van de gemeente.

 

Tot nu toe had ik me erbij neergelegd omdat ik dacht niets te kunnen doen aan de werkwijze van de gemeente (ook omdat die afdeling wad opgeheven). Totdat een vriend die rechten studeert tegen mij zei dat er mischien wel iets aan te doen is.

 

Wat raden jullie mij aan? De gemeente voor de rechter dagen? Of heeft dit geen enkele zin? Ik heb de brieven nog van de gemeente waarin ze duidelijk uitleggen wat ze achter mijn rug om hebben geflikt. Na mijn laatste harde brief heb ik nooit meer iets van hen gehoord. Ik heb ook niet de financiele mogelijkheden voor een advocaat. Zijn er advocaten op no-cure no-pay basis?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht zou sprake kunnen zijn van een onrechtmatige overheidsdaad door de gemeente. Het is echter niet makkelijk om een onrechtmatige daad aan te tonen en er zal dus genoeg bewijs moeten zijn en verband tussen de bewezen schade en het handelen van de gemeente. Een gemeente zal niet zomaar gaan betalen dus na een onderbouwde sommatiebrief zal je vermoedelijk naar de rechter moeten als je een schadevergoeding wilt krijgen.

 

In Nederland is het voor advocaten niet toegestaan om op basis van no cure no pay te werken. Misschien kom je in aanmerking voor gefinancierde rechtshulp als je zegt dat je niet genoeg middelen hebt om een advocaat te betalen. Daarvoor kan je contact opnemen met de Raden voor Rechtsbijstand: www.rvr.org.

 

Succes

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je het spel anders spelen.

Wat als je een goed lopende korte pitch in elkaar zet een een persoonlijk gesprek met de burgemeester aanvragen. Hem uitleggen war er gebeurt is en dat er een enorme schade ontstaan is door smadelijk handelen van gemeente ambtenaren. Een week voor het gesprek met de gemeente dien je offieciele klacht in via de klachtenprocedure, dan weten ze er alvast van.

 

Bekijk ook eens of er niet een instelling is die zich bezighoud met nalatigheid van gemeentes en hun ambtenaren, misschien kun je iets via de nationale ombudsman.

Als laatste "redmiddel" kun je de publiciteit zoeken, denk aan lokale kranten, schrijf eventueel zelf een goed artikel zodat de grote lijjen in ieder geval op papier staan.

 

Je hebt mazzel dat de gemeente ambtenaren jou e.e.a. per post hebben meegedeeld, en dat je dit als bewijs kunt aanvoeren.

Hou er wel rekening mee dat dit soort tuig er alles en dan ook alles aan zal doen om hun straatje schoon te vegen !!!!

Link naar reactie
  • 0

 

Als laatste "redmiddel" kun je de publiciteit zoeken, denk aan lokale kranten, schrijf eventueel zelf een goed artikel zodat de grote lijjen in ieder geval op papier staan.

 

Dit raad ik je af als je iets van de gemeente wilt. Als je het via de media wilt spelen zal het voor het gemeentebestuur en de ambetlijke organisatie een principekwestie worden om er niet op in te gaan, omdat ze ander vatbaar lijken voor druk via de media en dat een precedentwerking schept.

 

Weliswaar zou je hiermee je naam kunnen zuiveren,maar tegelijkertijd breng je het akkefietje ook onder aandacht van meer mensen. Of die dan een heel positief beeld van je gaan overhouden weet ik niet...

 

 

Mijn advies:

Ook al werken de mensen bij de gemeente op een andere afdeling: ze blijven verantwoordelijk voor hun handelen resp. er blijft een verantwoordelijke voor de verdwenen afdeling. Probeer dit boven tafel te krijgen en spreek hem/haar aan op de verantwoordelijkheden van die betrokken gemeenteambtenaren. Accepteer dat het intern besproken moet worden en dat erwel een paar weken overheen gaan voordat ze weer kunnen reageren. Respecteer de organisatie en werkprocessen, zodat je ze niet tegen de haren in strijkt. Vraag gewoon 'wanneer kan ik terugbellen?' en als ze zeggen over vier weken, bel dan pas na vier weken. Probeer anders de betrokken ambtenaren enhun verantwoordelijke om de tafelte krijgen.

Als die verantwoordelijke de verantwoordelijkheid afwijst (na bestudering van het dossier) of het dossier niet wil bestuderen (! Leg een zuiver en compleet dossier aan. Met zuiver bedoel ik pure verslagleggging, laat al je irritatie en agressie erbuiten!) stap je een niveau hoger. Zo ga je door tot aan de Gemeentesecretaris. Als die niet wil luisteren geef dan aan dat je de complete handelswijze van de Gemeente,inclusief het niet in behandeling nemen van je dossier onder de aandacht van de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) wilt brengen.

Waarom is dat belangrijk? Dat is een sterk netwerk waarin niemand uit dat netwerk gezichtsverlies wil leiden.

Het is ook een hand-boven-de-hoofd-netwerk, maar die zullen willen voorkomen dat het alsnog de media in gaat en de VNG in diskrediet brengt.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de meningen van Saskia van den Griek en Nonex. Zet allereerst eens de feiten goed op een rij en probeer deze zo aannemelijk als mogelijk te maken. Namen, correspondentie andere middelen die als bewijs kunnen dienen, etc... Probeer daarna in gesprek te komen met de verantwoordelijke wethouder. Publiciteit zoeken en een rechtzaak starten kan altijd nog (binnen de verjaringstermijn), maar dat zal de weg van de lange adem zijn.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.