• 0

Rechtsvorm voor parttime klusbedrijf?

Hallo allemaal,

 

Ik ben een 2de jaar student bedrijfseconomie en heb enkele vragen over het starten van een onderneming.

 

Samen met mijn oom worden wij steeds vaker gevraagd om ergens een klus te doen. Het gaat om schilders en- kluswerkzaamheden. Mijn oom wilt nu een bedrijfje opzetten om gewoon 'wit' te kunnen werken. Naast de kluswerkzaamheden wilt hij zijn huidige baan behouden, het gaat dus om part-time ondernemen.

 

Hoe dient mijn oom zich in te schrijven bij kvk? Hij wilt absoluut dat hij over zijn privé vermogen geen risico loopt.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan is een BV de enige manier binnen de normale Nederlandse vormen. Een alternatief is een eenmanszaak maar dan ben je wel hoofdelijk aansprakelijk. Wat voor risico's denkt hij te lopen als klusjesman waardoor hij niet hoofdelijk aansprakelijk wil zijn?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Sand,

 

Houd het bij een eenmanszaak of VoF. Doe geen domme dingen en/of sluit een (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandsverzekering af.

 

Het uitsluiten van risico's kost geld. Als je alle risico's uitsluit houd je geen geld meer over. Ondernemen en (beperkt) risico nemen horen nou eenmaal bij elkaar.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Wat voor werk gaat hij precies verrichten? Kleine klussen tot een paar duizend euro vormen weinig risico. Als je echter complete verbouwingen van een paar ton met onderaannemers gaat uitvoeren dan wordt het een ander verhaal.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel winst voor belasting verwacht hij/jij te gaan maken. Als dat niet zo hoog is, zou ik niet meteen een BV starten, maar inderdaad eerder risico's beperken door goede algemene voorwaarden en contracten te maken. Ik weet dat in jullie branche vaak (ook) mondeling wordt gewerkt maar het is echt van bijzonder belang je afspraken vast te leggen.

 

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Je kan beter een b.v of Euro B.V of Ltd oprichten.

Of de volgende constructie:

 

Richt een Trust company op die 2 engelse Ltd beheerd; deze 2 ltd voeren

bij de Ned.K.v.k een V.o.f.

Vennootschap belasting betaal je bij een rechtspersoon over de winst.

Dus als er (zeker bij het opstarten) weinig winst gemaakt wordt; betaal je ook minder belasting.

 

Ik weet niet hoe goed betaalde baan jouw oom heeft, maar zijn inkomen

wordt opgeteld bij de winst v/d onderneming.

 

Het kan dus zijn dat jouw oom in het Schijventarief v/d belasting komt.

 

Ik heb zelf ervaren dat het in Nederland je onmogelijk wordt gemaakt om

naast je baan een bedrijfje op te starten.

Juan C.Moralis

Link naar reactie
  • 0

Wat ook kan is een stichting oprichten die het vermogen van je oom beheerd. Dan kun je ook volstaan met een vof of eenmanszaak. BV hoeft dan alleen maar als je boven een bepaald bedrag aan winst komt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

misschien is het handig om met een verzekeraar te gaan praten, wellicht valt er veel te verzekeren.

 

Ondernemersrisico verzekeren ze niet, ze zouden wel gek zijn: jij wil geen risico lopen als ondernemer, en dus laat je het maar verzekeren? Als jij het la niet aandurft, waarom zou de bank het dan doen? De oom wil zekerheid, maar dat wil een bank ook als je uit hoofde van een onderneming krediet aanvraagd. Dat is dan je prive-vermogen of je huis. Ondernemen zonder risico is er niet. Zelfs met een bv kun je bij wanbestuur prive aansprakelijk gesteld worden.

 

Als je niet van plan bent om je in de schulden te steken voor het bedrijfje, dan kun je met een eenmanszaak of bv met aansprakelijkheid (vgl de vroegere vof) volstaan. Als je dat wel van plan bent kan een bv met beperkte aansprakelijkheid goed werken.

 

Wat ook kan is een stichting oprichten die het vermogen van je oom beheerd.

 

Een Stichting? We hebebn het hier over een parttime klusbedrijf, daar ga je toch niet een enorme kerstboom van rechtsvormen voor optuigen? Gewoon een eenmanszaak of bv met aansprakelijkheid en goed opletten., dan kom je ook niet in de problemen.

 

Houd er wel rekening mee dat je als klusbedrijf ook aansprakelijk gesteld kan worden: je bent dan wel geen aannemer, maar als je een balk doorzaagt die een draagbalk blijkt te zijn, of je voert werkzaamheden uit aan een monument waarvoor achteraf een bouwvergunning verplicht blijkt, ben je wel aansprakelijk.

Link naar reactie
  • 0

@nonex

 

Waarom sluit een bedrijf dan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af?

 

Natuurlijk zijn bepaalde ondernemersrisico’s niet te verzekeren. voorbeeld, wanneer je diverse hoge investeringen (lang vreemd vermogen) niet terug kan betalen en je hebt meer dan twee schuldeisers, dan kan het nog wel eens lastig worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Volgens mij zit er een groot verschil tussen beroepsaansprakelijkheid, ofwel schade aangericht bij opdrachtgevers waarvoor je aansprakelijk bent en ondernemers risico, ofwel maak je winst, betaal je je crediteuren, betalen jouw debiteuren etc.

 

Voor aansprakelijkheid van beroep kan je een verzekering afsluiten het andere niet.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

@you-book:

 

Beroepsaansprakelijkheid dekt de verantwoordelijkheid voor schade vanuit je professie: voor een aannemer dekt die bijvoorbeeld het per ongeluk slopen van een dragende wand af. De bedrijfsaansprakelijkeheid dekt andere ongevallen: een klant betreed je kantoor en glijd uit en breekt zijn pols. Beide zijn belangrijk.

 

@Peter: vakmatige isico's kun je dus uitsluiten, maar het ondernemersrisico wat hierboven omschreven werd was 'geen risico willen lopen betreft aansprakelijkheid op prive-vermogen'. Dat kun je niet verzekeren: je blijft verantwoordelijk. Daarnaast: als je je daarvoor zou willen verzekeren heb je blijkbaar geen vertrouwen in je ondernemerscapaciteiten, en als jij het niet hebt, waarom zou de bank/verzekeraar het dan wel hebben?

 

Voor degenene die zich nu afvragen welke verzekeringen van belang zijn: voor de onderneming: beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid, en voor de ondernemer: arbeidsongeschiktheids- of beroepsongeschiktheidsverzekering (!belangrijk verschil: de eerste toetst aan de WIA - wat kan je wel- ; de tweede toetst -kun je je beroep nog uitoefenen-!).

Daarnaast kun je je vaste kosten nog verzekeren (uitkering vaste kosten bij ziekte) en interim-management: als jij ziek bent komt iemand de taken waarnemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je nu al een onderneming heeft opgericht, maar als ik jou was zou ik gewoon een eenmanszaak of V.O.F. oprichten. Je kunt dan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandverzekering afsluiten.

 

Zo sluit je dus al heel wat risico's uit.

Link naar reactie
  • 0

Laten we niet vergeten dat bij allerlei constructies met Ltd en dergelijke niet alleen te maken hebben met minder belasting als we minder winst maken, maar ook met allerlei MANAGEMENT FEE's. Je kan gewoon starten met een eenmanszaak of een vof (als je het samen doet) en inderdaad door bijvoorbeeld bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, beroepsaansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstandverzekering, goede contracten, goede algemene voorwaarden, etc etc je risico's beperken.

 

Please...ga gewoon ondernemen en hou op met allerlei moeilijke constructies voordat je uberhaupt aan het werk bent gegaan.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Binnenkort is het ook makkelijker om een BV te starten. Dan ben je niet hoofdelijk aansprakelijk (niet prive). Ze gaan het instapgeld eraf halen (€18.000). Ik zou eerst met een accountant gaan praten. Als je die nu inschakeld weet hij straks (met alle aangiftes) precies hoe jullie bedrijf in elkaar steekt.

Ontwerpburo voor Interieurconcepten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.