• 0

Merknaam, jammer te laat...

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij redelijkerwijs aan kunt tonen dat deze derde partij ter kwader trouw heeft gehandelt, dan kun je via de rechter een claim op de merknaam leggen.

Kijk even op de site van het www.boip.int , zie oppositie indienen

Ook een merkengerechtigde moet jou uit kunnen leggen welke stappen je kunt nemen.

Maar let op, dit heeft alleen zin als jij kunt bewijzen dat deze derde partij bekend was met jouw product/merknaam en vervolgens deze heeft geclaimd.

Link naar reactie
  • 0

Slimme truuk voor de toekomst....

 

http://www.knijff.nl/ventura/engine35.html

 

Registreer Files

 

Op deze wijze kan je je idee vast laten leggen met een officiele datumstempel.

 

Kan je altijd hard bewijs overhandigen dat je de eerste was!

 

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt..maar op advies van een merkadviseurs (geen Knijff) heb ik daar eens gebruik van gemaakt...en het moet werken!

 

Iemand hier nog meer ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0

Nondeju, komt die file-reg via de achterdeur weer binnen. Dat is zeer discutabel! Je kan geen enkel recht ontlenen aan een gestempeld document als de tegenpartij daar niet van op de hoogte was. Vandaar dat merkenregisters openbaar zijn, zodat iedereen onderzoek kan doen. Ik zal daar eens een apart onderwerp voor openen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Twa level,

 

Thanx...voor je update..nieuw item voor openen kan idd geen kwaad lijkt mij dan ook!

 

@TechNico,

 

Ik was van mening, dat mits je het ook gebruikt voor hetzelfde doeleinde als die italiaan, jij dus kan aangeven dat je als eerste was met deze naam?

 

Kennelijk denkt Twa Level daar anders over?

Link naar reactie
  • 0

 

@TechNico,

 

Ik was van mening, dat mits je het ook gebruikt voor hetzelfde doeleinde als die italiaan, jij dus kan aangeven dat je als eerste was met deze naam?

 

Kennelijk denkt Twa Level daar anders over?

 

Het is inderdaad belangrijk dat de naam ook actief gebruikt wordt.

Ik kreeg een beetje de indruk dat je bedoelde dat je rechten zou hebben als de naam alleen geregistreerd is. Belangrijk is en blijft dat de naam in de reguliere databses te vinden is, daar vallen dit soort initiatieven niet onder.

 

 

Heb toevallig tijdens Nederland Innovatief nog even staan praten met de mensen van het Merkenbureau, regsitratie voor 10 jaar is slechts een paar honderd euro.

Link naar reactie
  • 0

Benelux merkenbureau is inderdaad maar paar honderd euro per 10 jaar. En er bestaat een mogelijkheid om online een woordmerk of beeldmerk aan te vragen via hun site. Gaat heel makkelijk. Wel van te voren goed nagaan of het merk al vastgelegd is natuurlijk.

"No amount of speculation takes the place of experience."

Charles S Peirce (1839-1914)

Collected Papers of C.S. Peirce (1935)

Link naar reactie
  • 0

Slimme truuk voor de toekomst....

 

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt..maar op advies van een merkadviseurs (geen Knijff) heb ik daar eens gebruik van gemaakt...en het moet werken!

 

Iemand hier nog meer ervaring mee?

 

Als je dit dan toch wil laat het dan uitvoeren door kenners.kijk eens op http://www.boip.int/nl/merken/actionRequest.html van het BBIE site www.boip.int Hier kan he het een en ander terugvinden van onderzoeken die zij plegen te doen.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Slimme truuk voor de toekomst....

 

http://www.knijff.nl/ventura/engine35.html

 

Registreer Files

 

Op deze wijze kan je je idee vast laten leggen met een officiele datumstempel.

 

Kan je altijd hard bewijs overhandigen dat je de eerste was!

 

Iemand hier nog meer ervaring mee?

 

Dit geldt in principe alleen voor auteursrecht. bij de andere IE-rechten zit dit veel ingewikkelder in elkaar.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

http://www.boip.int/nl/ideeen/introduction.html

 

Maak hier gebruik van.ook datumstempel. Het is geen garantie, geen bescherming, maar mocht iemand er met je naam/idee van door gaan en je denkt iets te hebben aan bewijs van eigen creatie in verband met stappen die je tegen iemand wil ondernemen, dan is dit een goede. Het is iets. Voor het geld hoef je je het niet te laten, 45 euro voro 5 jaar, 65 euro voor 10 jaar.

Link naar reactie
  • 0

Sorry hoor, maar het lijkt wel alsof op dit forum onder het motto van ''korte heldere posts'' snel oneliners en korte posts worden gemaakt zonder gedachte erachter of echte interesse.

 

 

Tja, als je zelf even bovenstaande posts had gelezen. :-\

 

De link verwijst naar een verhaal over het ontwerp van een kledinglijn, toch iets anders als waar het hier op het forum meestal over gaat.

 

Ik word een beetje moe van al die mensen die op dit forum hun "kennis" over IE willen delen en dan mensen aan gaan moedigen ideeen te deponeren.

Want wat schiet je er nu werkelijk mee op, wat is de juridische waarde van een idee ergens geregistreerd hebben, in 99,9% van de gevallen helemaal niets. Het is schijnveiligheid.

Over IE bestaan zoveel misvattingen, dergelijke postings dragen er alleen maar toe bij dat deze misverstanden blijven bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Stel je hebt een product op de markt gebracht maar nog geen merknaam laten registreren.

Een 3de partij komt hier achter en claimt deze naam.

Wat is dan de macht van deze 3e partij?

 

 

Ik heb een vergelijkbare vraag.

Wat als je als vennoten een onderneming hebt en na een paar jaar uit elkaar gaat. De handelsnaam wordt vervolgens door 1 van de 2 vennoten als merknaam geregistreerd. Kan de vennoot die de naam heeft geregistreerd de ander verbieden de naam nog langer te gebruiken? ( niet een geheel hypothetische vraag )

Link naar reactie
  • 0

Ik lees :

 

Ik word een beetje moe van al die mensen die op dit forum hun "kennis" over IE willen delen en dan mensen aan gaan moedigen ideeen te deponeren.

Want wat schiet je er nu werkelijk mee op, wat is de juridische waarde van een idee ergens geregistreerd hebben, in 99,9% van de gevallen helemaal niets. Het is schijnveiligheid.

 

Niet helemaal mee eens hoor.....

 

Ter overweging:

 

Eigenlijk kan een idee niet vastgelegd worden, er bestaat geen wettelijk regime. Het vastleggen door middel van een i-depot wil niet zeggen dat dat idee door u kan worden gemonopoliseerd.

 

Maar dit hoeft niet te betekenen dat een ander zomaar geld kan verdienen aan een idee dat u vertrouwelijk met hem heeft besproken, zonder u hiervoor te betalen. Dit zou kunnen worden gekwalificeerd als een onrechtmatige daad. In zo’n situatie kan een bewijsmiddel als het i-DEPOT helpen.

 

Het feit dat het BBIE een i-DEPOT geheimhoudt, garandeert niet dat iedereen het geheim houdt. Het kan dan ook in bepaalde situaties, bijvoorbeeld als u spreekt met financiers, medeontwikkelaars of fabrikanten, van belang zijn om afspraken te maken over geheimhouding van de inhoud van de onderhandelingen. Het i-DEPOT kan daarbij een hulpmiddel zijn; in de geheimhoudingsovereenkomst kunt u bijvoorbeeld het nummer van uw i-DEPOT opnemen, zodat u bij openbaarmaking kunt aantonen dat de geheimhoudingsafspraken werden geschonden.

 

Het i-DEPOT kan dienen als bewijsmiddel in een conflict. Daarom kan het i-DEPOT een belangrijke eerste stap in uw proces van innovatie zijn, bijvoorbeeld in het voortraject van een merk-, model- of octrooiaanvraag.

het verdere traject van onderzoek en ontwikkeling kan het i-DEPOT ook een hulpmiddel zijn om uw positie te handhaven. Het i-DEPOT kan bijvoorbeeld in combinatie met een geheimhoudingsovereenkomst, de ruimte bieden om vrijuit te onderhandelen met geïnteresseerde partners over financiering en productie.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zijn er situaties denkbaar dat je met het bewijs een idee op een bepaald moment op schrift te hebben gesteld een zaak kan winnen. Echter, de schijnveiligheid die mensen ervaren is m.i. nogal gevaarlijk omdat die ervoor kan zorgen dat ze te laat echt aan de gang gaan met het echt beschermen van hun IE.

 

Een depot bewijst namelijk helemaal niet dat het idee van jezelf is. Ik kan immers zeer eenvoudig een depot met een idee van iemand anders laten maken.

Ook geeft een basisidee nog heel weinig of geen auteursrechtelijk bescherming omdat juist in de uitwerking het werk "de stempel van de maker" krijgt.

Ook als iemand anders onafhankelijk hetzelfde idee krijgt heb je geen poot om op te staan. Ideeën ontstaan heel vaak op diverse plaatsen vlak na elkaar bijvoorbeeld als er een nieuwe techniek wordt geïntroduceerd.

 

Uitwerken, vastleggen en openbaarmaking kan auteursrecht opleveren. Octrooi aanvragen geeft mogelijk exclusief recht op exploitatie van een idee/vinding. Merk deponeren geeft merkrechten. enz.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat er een stuk van mijn tekst wordt geciteerd.

Het betreffende stuk dateert uit 2006, het i-depot bestond toen nog niet.

 

Los daarvan, registratie heeft maar een beperkt nut, in het voorbeeld wordt een samenwerking aangehaald waarbij door middel van een depot op later datum aangetoond kan worden in welke fase ontwikkelingen of het kennisniveau op dat moment al waren.

 

Als ik even de tekst op de site van het BOIP citeer;

Door in een vroeg stadium van uw innovatieproces een i-DEPOT in te dienen krijgt u de beschikking over een hulpmiddel om te voorkomen dat een ander met uw idee aan de haal gaat. Het i-DEPOT is ingeval van een conflict een 100% betrouwbaar hulpmiddel als u wilt bewijzen dat een bepaald idee, concept of procédé op een bepaalde dag al bestond.

 

Het i-depot biedt de hier genoemde bescherming helemaal niet !

Als ik morgen iets registreer waar volgend jaar iemand anders in Nederland patent op aanvraagt heb ik helemaal niks aan mijn i-depot registratie, toch is dat naar mijn mening wel de indruk die men hier wekt.

Mensen met kennis van intellectueel eigendomskwesties lezen deze tekst heel anders dan de argeloze bezoeker die een hele nacht wakker heeft gelegen door een geniale inval en nu op zoek is naar manier om zijn idee vast te leggen en te beschermen.

 

In het verleden (2007 ofzo) heb ik er al eens mensen van het BOIP op aangesproken dat niet alleen ik maar ook andere mensen deze tekst niet duidelijk vonden. Nooit meer wat van gehoord overigens.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, níet gezien dat 't een quote betrof uit 2006..... :-[

 

Voor het overige ben ik de eerste om te erkennen dat je (veel) meer hebt aan een octrooi dan aan een i-depot. Áls iets te patenteren is (ook qua kosten) dán altijd octrooi aanvragen.

 

Tóch blijf ook ik bij de genoemde BOIP-quote *: Het i-DEPOT is ingeval van een conflict een 100% betrouwbaar hulpmiddel als u wilt bewijzen dat een bepaald idee, concept of procédé op een bepaalde dag al bestond.

 

Wél met de nadruk op hulpmiddel.

 

*NB. Waarschijnlijk ook de reden dat BOIP er na 2007 niet op terug is gekomen; zíj is niet jóuw mening toegedaan. ;)

Link naar reactie
  • 1

http://sync.nl/i-depot-beschermt-je-idee/

“Stel dat je in een bedrijf tijdens een brainstormsessie tien goede concepten bedenkt voor een nieuw product”, zegt Meyers. “Je kunt dan binnen een paar minuten de creatie van al deze concepten vastleggen. Je hoeft niet bang te zijn dat een medewerker er per ongeluk over spreekt met anderen.”

 

Stel dat de medewerker dat wel doet en de toehoorder vraagt meteen octrooi aan. Dan mag je juridisch gaan bewijzen dat de toehoorder te kwader trouw handelde. Die verklaart bij de rechtbank al jaren met het idee rond te hebben gelopen en nu maar een octrooi te hebben aangevraagd omdat ook iemand anders het zelfde idee had gekregen.

Of hij claimt dat hij met een van de medewerkers heeft gesproken die zijn idee vervolgens in had gebracht bij een brainstormsessie zodat niet hij maar de tegenpartij te kwader trouw handelde.

 

Kortom een hoop moeilijkheden die simpel voorkomen kunnen worden door goede geheimhouding én een snelle bescherming van ideeën.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.