Ga naar inhoud
  • 0

Private Label? Handig of niet?

Dag allemaal,

 

Ik kom weer eens (mis)gebruik maken van dit fantastische medium.

 

De volgende case:

Ik ben technostarter en ben bezig een nieuw product met al behoorlijk wat succes in de NL-markt te zetten. Nu beginnen zich buitenlandse groothandelaren aan de dienen. Eén ervan wil 3 EU landen bedienen met mijn product w.o. NL, maar wil dit onder een private label doen.

 

Mijn inziens best, hogere productie aantallen werken alleen maar in mijn voordeel. Mijn eigen merk is er niet mee gebaad, maar ook daar heb ik vrede mee want het streven is om uiteindelijk de hele toko te verkopen.

 

Als voorwaarde stel ik dat de private-label merknaam door mij vastgelegd wordt en dat deze groothandel deze exclusief mag gebruiken.

 

We maken prijs/korting afspraken voor de NL-markt zodat die gelijk blijven en we elkaar niet in elkaars vaarwater gaan zitten.

 

Natuurlijk verdien ik minder aan deze groothandel dan wanneer ik het zelf zou doen, maar die buitenlandse markten kan ik voorlopig gewoon (nog) niet zelf bedienen. Ik creeer dus een (eigen) concurrent die m.i. gaat helpen het product te promoten.

 

Heeft iemand hier ervaring mee en zie ik iets over het hoofd?

 

Natuurlijk is de deal "SMART" gemaakt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich mooi wanneer andere (gevestigde) spelers jouw product willen overnemen, zeker doen dus, maar....

 

- waarom stop je dan niet helemaal met je eigen merk? Zeker wanneer de groothandel ook de NL markt wil doen, voorkom je daarmee de "interne" concurrentie en hoef je daar dus ook geen afspraken over te maken. Je hoeft ook geen marketing voor je eigen merk op te zetten en dat scheelt weer kosten.

 

- wanneer je later je toko wilt verkopen, brengt dit meer op met een succesvolle merknaam. Je kan je huidige merknaam ook toepassen op het ontwikkelbedrijf. Dat bedrijf ontwikkeld dus producten die door groothandelaren in private label worden uitgebracht. Hierdoor bouw je dus wel een merknaam op, zonder bezig te zijn met de marketing en sales van de fysieke producten.

 

Verder veel succes gewenst!

 

Ps. over wat voor producten hebben we het eigenlijk?

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Pelsmaeker,

 

Hmmm, ook een interessante gedachte, maar 't kost wel erg veel marge. En het gaat om een kwaliteitsproduct wat ik toch voor een min of meer lage prijs in de markt wil zetten.

 

Ik weet niet of ik hier reclame mag maken maar het gaat om de WALKO (eindelijk het einde van de Work#mate) 't is even wennen, maar met zo'n ding lach je je echt rot.

Link naar reactie
  • 0

 

Medion doet zoiets in consumentenelektronica. Voor Aldi, Tchibo, Carrefour en vele anderen laten ze heel goedkoop producten maken bij derden die vervolgens onder private label of een fancy brand de markt op gaan. De fantasiemerken zijn volgens mij van Medion, maar het gebruik daarvan is exclusief voor de afnemende retailer.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn nog een paar andere vragen. Heeft die groothandel aanvullende distributie in markten waar je reeds actief bent? Bijt het je eigen connecties in Nederland? Heb je al geïnvesteerd in het merk, maar dan serieus? Of vooral in verkoop (beurzen en brochures)? Bestaat er een goede productomschrijving, beter dan 'het multifunctionele werkbank systeem'? Waarom niet gewoon 'multifunctionele werkbank'? Kun je je met vormgeving onderscheiden: neutrale werkpaarden en gekleurde merkpaarden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik borduur even voort op de vraag van dit Topic.

 

Ik zou graag de volgende situatie eens aan jullie voorleggen;

 

3 jaar geleden heb ik en mijn compagnon een innovatief A merk concept in de benelux geintroduceerd dat enorm goed is aangeslagen en nu klaar is voor verdere internationale uitrol.

Het product blinkt uit door zijn innovatieve verpakkingswijze en premium kwaliteit.

Onze klanten zijn bouwmarkten/ benzinestations/ tuincentra en zelfbediening. We zijn nu marktleider binnen onze category en worden beschouwd als A merk.

 

Op dit moment merken we dat er steeds meer vraag komt naar een private label. Retailers zien dat het een "here to stay" product is en willen hier graag hun eigen naam aan gaan verbinden zodat meer flexabiliteit hebben in (consumenten) prijsvorming en verpakkingswijzen.

 

Als A merk fabrikant willen we dit niet en zijn bovendien niet liquide genoeg om een pl lijn te starten.

 

Ik ga echter dit bedrijf binnen enkele maanden verlaten door een vertrouwenscrisis met mijn compagnon. Ik ben voornemens om een nieuw bedrijf te starten gespecialiseerd in PL. Dus zelfde product maar andere verpakkingen. Flexabiliteit in verpakkingen en A merk kwaliteit worden de onderscheidende punten, niet zozeer de laagste prijs.

 

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik ken eigenlijk geen bedrijven die alleen maar pl merken produceren. Hoe ga je om met de kwetsbaarheid die als A merk fabrikant toch minder is.

Waar liggen eventuele bedreigingen op de loer?

 

groet,

Doortje

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Die retailers willen sowieso goeie kwaliteit voor een lagere prijs verkopen, dus je kan er niet omheen onder het niveau van je oorspronkelijk merk te gaan zitten. Dat zou echter door volume gecompenseerd moeten worden. Je zou op vergelijkbare prijs kunnen gaan zitten, als je in staat bent betere beleefkwaliteit te leveren. Kan ook een ander kleurtje zijn.

 

Overigens vind je hier een verhaal over private label-fabrikanten. Veel A-merken besteden ook productie uit aan contract manufacturers die tevens voor huismerken produceren. Danone maakt z'n yoghurts bv niet meer zelf. En 60% van alle tv-toestellen in Europa komt uit Turkije; ook Philips en Sony besteden hun productie uit.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    9 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.