• 0

goodwill

Ik maak op dit moment fin. plan voor een binnenkort op te richten ond.

Het wordt een venture met een buitenlandse firma die een foodformule explooiteert in het land van herkomst (marktleider en goed renderend).

Zij gaan zowel kapitaal als kennis in de onderneming inbrengen.

 

Houdt dit in dat ik ondaks dat de onderneming nog niet bestaat al een bedrag aan goodwill in de balans kan activeren en zo ja hoe moet ik het kwantificeren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt geen goodwill activeren. Kennis is nog steeds balanstechnisch niet te activeren (behalve als je onderneming opkoopt). Dus de belangrijkste activa in een kennisecomonie (patenten, octrooien, bedrijfsprocessen en individuele kennis) zijn financieel nog steeds niet goed inzichtelijk te maken.

Link naar reactie
  • 0

Goodwill is de overwaarde die je creëert gedurende het bestaan van je onderneming en pas in beeld komt op het moment van verkoop. Zou je een bedrijf overnemen dan krijg je goodwill pas geactiveerd omdat er dan sprake is van 'gekochte goodwill'.

Momenteel zou je gekochte goodwill Fiscaal in 5 jaar mogen afschrijven volgens het Belastingplan 2007 'werken aan winst' wordt dit herzien en mag je gekochte goodwill inderdaad voor ten hoogste 10% afschrijven, maar dan wel per boekjaar. Dus zou je het in feite over 10 jaar mogen verdelen...zoals ik het lees in de versie die nu door de eerste kamer is gekomen. (art. 3.30 Inkomstenbelasting)

Link naar reactie
  • 0

Ik ga met een buitenlandse firma en bedrijf beginnen in Ned. (foodformule). Zij gaan investeren, zowel in geld als in kennis, bedrijfsprocessen en scholing. Deze investering moet op de balans.

 

Voor andere investeerders ben ik een ond. plan aan het schrijven, vandaar de vraag. Ik hoop dat het iets duidelijker is, anders hoor ik het vast wel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.