• 0

verkeerd btw aangegeven..

Wie weet of ik dit weer recht kan trekken aan het einde van dit jaar?

Ik heb voor al mij google advertenties btw afgetrokken maar dat kan volgens mij helemaal niet.

Nu heb ik daar 3 kwartalen gebruik van gemaakt. Kan ik dat in het laatste kwartaal weer rechttrekken of gaat dat niet zo makkelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik bedoel dat ik google betaald heb via mijn creditcard, dat bedrag heb ingevoerd in mijn boekhoudpakket als reclame kosten incl btw en die btw heb terug gevraagd met mijn kwartaal cijfers bij de belasting.

Ik heb dus geen bon van google waar btw opstaat...

dus hoe moet ik nu verder?!?!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dus geen bon van google waar btw opstaat...

 

Google-adwords levert online facturen. Die hoor je zowieso in je boekhouding te doen. Kijk wat er op die factuur staat.

 

Een simpele basisregel is dat je zonder correcte btw-factuur geen btw mag terugvragen (als er al btw in zit). Op deze regel zijn slechts enkele wettelijke uitzonderingen, zoals treinkaartjes en taxibonnen.

 

Als de levering in jouw geval vrijgesteld is van BTW (wat ik vermoed) dan heb je onterecht teruggevraagd en moet je je btw-aangifte corrigeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sinds kort kan je de Google adwords ook per automatische incasso betalen via de zakelijke rekening. Toevallig vandaag geregeld per fax.

 

Je koopt, als ondernemer met geldig BTW nummer een product (in dit geval een zakelijke dienst) in tegen in een EU land tegen 0% BTW en moet die opgeven op het ICL formulier.

Als consument, bijv hobbyist die adwords wil gebruiken, betaal je het Ierse tarief.

Link naar reactie
  • 0

allemaal alvast bedankt, lekker actief forum is dit zeg!

Zijn er hier nog meer leden die adwords kopen en het klopt toch dat daar geen btw inzit of stiekum toch wel?!?

Ik heb die bon nog nooit uitgeprint, ik deed gewoon mijn creditcard afschrift bij de boekhouding maar ik zal toch die bon maar eens gaan zoeken...

 

Link naar reactie
  • 0

moet die opgeven op het ICL formulier.

 

Dat geldt alleen voor goederen (dacht ik) en dus niet voor Google Adwords.

 

Daar heb je een punt (denk ik). Volgens Google zou jezelf BTW moeten afdragen aan de lokale belastingdienst. Op mijn factuur staat "Overeenkomstig Artikel 21.1(b) van de Zesde BTW-richtlijn is de ontvanger van de services verplicht de BTW over de geleverde service te voldoen."

Dan moet je dus jezelf een factuur met BTW geven, deze betalen en als voorbelasting aftrekken?????????? Per saldo 0,nihil dus.

 

Is er een deskundige in de zaal?

Link naar reactie
  • 0

Bij Google adwords kan je geen BTW terugvorderen. Nieuwe klanten bij google moeten nu ook hun BTW nummer opgeven bij aanmelden.

 

Bedrijfeconomisch betekent dit dus dat je wel advertentiekosten maakt, die dus op de winst en verliesrekening verschijnt, maar dat het bedrag terug te vorderen BTW niet verhoogt wordt.

 

Je betaalt geen BTW, dus kun je het ook niet terugvorderen.

 

Veel succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

Als Nederlandse BTW ondernemer mag je nooit buitenlandse BTW terugvragen. Het is daarom verstandig om om een factuur te vragen waar het 0% export tarief op staat.

 

In feite doe je dat bij Google ook. Het is daarvoor noodzakelijk om te bewijzen dat je een NL BTW ondernemer bent en dat doe je door dat BTW nummer op te geven.

 

Als je toch nog BTW betaalt in het buitenland op inkopen, dan kan je die terugvragen in het land zelf. Dat is echter een kostbare of tijdrovende aangelegenheid (als je het zelf doet).

 

 

vr gr obli

Link naar reactie
  • 0

Ik vroeg me dus ook al af hoe dit in te voeren in de boekhouding. Sinds 5 maanden heb ik een webwinkel en heb in die periode gebruik gemaakt van Google Adwords. Ik heb de advertentie net uitgeschakeld omdat ik denk eigenlijk best zonder te kunnen, ik ben het assortiment flink aan het uitbreiden, heb al een grote klantenkring, en merk dat hoe ruimer de keuze in artikelen wordt, hoe meer ik verkoop! Er zit echt een heel sterk stijgende lijn in de verkopen, als dat zo doorgaat word ik nog eens "steen"rijk ;).

 

Maar om dan weer even terug te komen op AdWords, die fakturen die ik heb gekregen tot nu toe, zijn allemaal zonder BTW. Dan hoef ik toch ook geen BTW in te voeren in de boekhouding (dus 0%), want ik kan toch niks terugvorderen, als ik bovenstaande antwoorden goed begrepen heb?

 

Dit valt er overigens op de site van Google Adwords te lezen:

 

Moet er BTW worden betaald voor Google AdWords?

Ja. Vanaf 1 juli 2003 moet voor alle AdWords-accounts met een zakelijk adres binnen de Europese Unie (EU) belasting toegevoegde waarde (BTW) worden betaald. Daarnaast worden alle adverteerders in de Europese Unie die adverteren via Google Inc., vanaf 22 januari 2004 ondergebracht bij Google Ireland Ltd (EU). Voortaan ontvangt u uw diensten en facturen van deze vestiging.

 

Adverteerders met een zakelijk adres in de EU, maar buiten Ierland, kunnen aan de hand van het BTW-tarief die van toepassing is op de betreffende EU-lidstaat zelf de BTW berekenen als Google AdWords voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt.

Hoe bereken ik de BTW zelf?

Als u een zakelijk adres in de EU, maar buiten Ierland, hebt en u AdWords gebruikt voor zakelijke doeleinden, kunt u de BTW zelf berekenen.

 

Als u de BTW zelf wilt berekenen, kunt u een BTW-nummer aanvragen en BTW betalen tegen het tarief dat in uw EU-lidstaat van toepassing. U kunt op elk gewenst moment uw BTW-gegevens opgeven op de pagina Voorkeuren voor factureren (op het tabblad Mijn account).

 

Nadat u uw gegevens hebt bijgewerkt, berekenen we de BTW niet meer voor u. U bent zelf verantwoordelijk voor het berekenen van de BTW tegen het tarief dat in uw EU-lidstaat van toepassing is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heel simpel.

 

Alle facturen van Google en andere EU-bedrijven waarvan de BTW verlegd is bij elkaar optellen. Opgeven onder 2a en de btw erover berekenen. De btw kun je later dan weer als voorbelasting aftrekken.

Beetje omslachtig, maar volgens mij correct.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Dit antwoord kreeg ik van google toen ik nogmaals de uitleg vroeg.

Dus ik heb het steeds verkeerd gedaan en had het wel zelf moeten opgeven en vervolgens weer terug vragen volgens mij.

Maar ik heb het door gegeven aan mijn boekhouder en die zoekt het nog even uit:

 

 

 

Bedankt voor uw e-mailbericht. Ik begrijp dat uw vraag betrekking heeft op de BTW-berekening. Hieronder vindt u informatie over Google AdWords en BTW.

 

Aangezien u Google AdWords gebruikt voor zakelijke doeleinden en u een zakelijk adres in de EU, maar buiten Ierland, heeft, komt u in aanmerking voor het zelf berekenen van BTW. Op uw factuur moet geen extra BTW worden vermeld. Dit betekent dat wij geen BTW aan u berekenen en als u € 1000,00 aan ons zou betalen, dan is dat exclusief BTW. Als het BTW-tarief voor Nederland 19% bedraagt, dient u dus vervolgens € 190,00 aan de belasting te betalen.

 

Volgens de Europese regelgeving bent u namelijk zelf verantwoordelijk voor het berekenen van de BTW tegen het tarief dat in uw EU-lidstaat van toepassing is. Ga voor meer informatie over BTW-registratie in de Europese Unie naar https://europa.eu.int/. Over de facturen die u betaalt voor AdWords dient u dus wel BTW te betalen, alleen dient dit in Nederland te gebeuren tegen het normale Nederlandse tarief.

 

Google AdWords kan adverteerders in de EU niet adviseren met betrekking tot BTW. Neem contact op met uw belastingadviseur of de belastingdienst voor meer informatie over het berekenen van uw BTW.

Link naar reactie
  • 0

Algemene regels omtrent de BTW zijn begin 1 januari 2010 weer helemaal veranderd. De facturen uit Google Ireland zijn vrijgesteld van BTW. Omdat de dienst in Nederland wordt uitgevoerd dient hier dan wel de belasting opgegeven moeten worden. De overheden regelen dan met elkaar de verrekening van het BTW!

 

Voor de ondernemer geldt dus het volgende:

Factuur van € 100,- vanuit Google moet 19% BTW verrekend worden. Dus ondernemer moet bij zijn belastingaangifte bij post 2a aangeven dat ze € 19,- BTW moeten betalen. Wanneer de onderneming recht heeft op voorbelasting kan hij deze € 19,- bij post 5b weer terug halen.

 

Het is echter wel aan te raden dit te doen bij de belastingaangifte gegevens worden namelijk doorgegeven aan de Nederlandse overheid. Mod edit: link naar eigen site verwijderd.

Get-Traffic

Granaat 18

3643 AP Mijdrecht

www.Get-Traffic.nl

Link naar reactie
  • 0

Get Traffic,

 

Dit klopt m.i. niet helemaal. Ten eerste kunnen facturen niet vrijgesteld zijn, hooguit de prestatie. ;)

Maar deze prestatie is niet vrijgesteld, je bedoelt dat er 0 % BTW wordt berekend. En dat is in de BTW een belangrijk verschil.

Op de site die je aanraadt staat weliswaar het woord 'ogenschijnlijk', maar ik zou om verwarring te voorkomen het dus niet over vrijstellingen hebben.

 

En dit snap ik niet:

quote Het is echter wel aan te raden dit te doen bij de belastingaangifte gegevens worden namelijk doorgegeven aan de Nederlandse overheid

Je hebt het toch al over de BTW-aangifte? Dus hoezo 'aan te raden'?

 

Op je site staat ook het onderwerp over de pakkans:

Alle dienstverleners in het buitenland (zoals Google) dienen de geleverde diensten te specificeren aan de Nederlandse Belastingdienst. Ondernemingen lopen het risico op een boete van 19% over de waarde van de afgenomen diensten te ontvangen. De eerste naheffingsaanslagen worden in de zomer verwacht. Google adwords adverteerders die dit voor willen zijn doen er goed aan de eerste opgaaf Intra Communautaire Prestaties (ICP) direct naar afloop van het eerste kwartaal van het jaar 2010 in te dienen

 

Google (i.c.) specificeert z'n prestaties toch niet rechtstreeks aan de NL-fiscus, maar aan de Ierse boys!?!

Een boete van 19 %? En om die te ontlopen moet je je ICP listen? ???

 

Leg eens uit plies, want dit is nieuw voor mij.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Sorry voor mijn verkeerde woordkeuze :) Reden dat ik men adviseer om de BTW in hun aangiften te verwerken is idd een beetje overbodig anders zouden ze hier toch niet op zoeken.. Toch zie ik ook sommige bedrijven die er vanuit gaan dat het bedrag dat ze aan Google betalen incl. BTW is, dit is echter niet zo!

 

Even antwoord op je vragen (voor zover wij het begrijpen). Google geeft de specificeert niet direct aan de NL-fiscus. Echter onze Ierse heren doen dit wel. Google dient namelijk de ICP list in te vullen. Deze lijst moet door bedrijven ingevuld worden wanneer producten en/of diensten de grens overgaan. Zoek even op "ICP door fiscale eenheden omzetbelasting" in google en dan kom je bij de belasting uit met een uitleg over deze lijst (mag geen links plaatsen).

 

De boete van 19% is het gene wat ik van andere bedrijven verneem. Natuurlijk kan dit ook gewoon het BTW tarief zijn dat alsnog betaald moet worden?? Ik ga dit nog even navragen. Er is bij ons echter ook nog enige onduidelijkheid.... Altijd weer leuk die veranderingen :s Ik ga even kijken of ik alles nog een keer op een rijtje kan zetten wanneer ik zeker weet hoe het moet.

 

Groet,

Mark

Get-Traffic

Granaat 18

3643 AP Mijdrecht

www.Get-Traffic.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.