• 0

Contract op eigen naam of op eenmanszaak?

Ik heb t bijna rond ;D

Een exclusief contract met een buitenlandse firma die ik als agent ga vertegenwoordigen in NL.

De bedoeling is dat ik hiervoor een eenmanszaak ga oprichten, die is er nog niet maar het contract moet wel opgesteld worden.

 

Kan dat contract gewoon op mijn naam, of moet dat op naam van de nog op te richten firma (waar de handelsnaam nog niet van bedacht is!)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb t bijna rond ;D

Een exclusief contract met een buitenlandse firma die ik als agent ga vertegenwoordigen in NL.

De bedoeling is dat ik hiervoor een eenmanszaak ga oprichten, die is er nog niet maar het contract moet wel opgesteld worden.

 

Kan dat contract gewoon op mijn naam, of moet dat op naam van de nog op te richten firma (waar de handelsnaam nog niet van bedacht is!)

 

Ik zou onder de naam van die firma gaan werken, als het flopt gooi je tenminste niet je eigen naam te grabbel ;)

Link naar reactie
  • 0

Om het nog wat te verduidelijken, als eenmanszaak maakt het niet uit of jouw eigen naam of jouw bedrijfsnaam erboven staat. Het is hetzelfde.

 

Jouw bedrijfsnaam is niets meer dan een handelsnaam, een marketing technische naam. Juridisch gezien ben jij het gewoon.

 

Om een voorbeeld te geven, als je een auto koopt voor de zaak dan staat deze gewoon op jouw naam. Die kan niet op de bedrijfsnaam staan, want dat is niets. Het contract met de fabrikant teken jij ook gewoon, voor de "mooi" mag je er ook jouw bedrijfsnaam bij zetten maar meer dan sier is het niet.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik meestal in een contract met een eenmanszaak zet is:

 

Jan Jansen, handelend onder de naam Jansen Dienstverlening, gevestigd op , ingeschreven in het handelsregister onder nummer ...

 

Het contract is met de persoon (want een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid), maar tegelijkertijd is duidelijk dat het een contract is met die persoon handelend als ondernemer. Dat lijkt me juridisch toch wel relevant omdat er in het Nederlands recht her en der onderscheid wordt gemaakt tussen particulieren/consumenten en bedrijven/ondernemers/ingen/organisaties.

Link naar reactie
  • 0

Welleke en renep hebben gelijk, het maakt juridisch geen verschil of je jouw eigen naam gebruikt of de handelsnaam van de eenmanszaak. Dat is één en dezelfde persoon. Natuurlijk is het wel de vraag of de contractpartij bij het sluiten van de overeenkomst de het handelsregister raadpleegt. De naam van de eenmanszaak is dan gemakkelijk te traceren, gebruik je enkel jouw eigen naam dan is het voor de wederpartij lastiger om te controleren of jij staat ingeschreven, behoudens de situatie dat jouw naam gelijk is aan de handelsnaam natuurlijk. De frase die renep hiervoor heeft angehaald "X handeldend onder de naam Y ..." is een goede oplossing, wanneer de persoonlijke naam afwijkt van de handelsnaam.Succes.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Welleke en renep hebben gelijk, het maakt juridisch geen verschil of je jouw eigen naam gebruikt of de handelsnaam van de eenmanszaak.[...]

Stel dat ik een product koop op afstand. Als ik dat als prive doe heb ik een aantal rechten als consument. Als ik dat zakelijk doe heb ik die niet! Dat is toch een verschil?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dat kan dan een verschil zijn voor het consumentenrecht. inhoudende dat een consument meer bescherming geniet in het handelsverkeer. De discussie die hiervoor is gevoerd zag meer op het ondernemingsrecht, dus de 'rechtsvorm' van een eenmanszaak. Bij een eenmanszaak ben je in prive aansprakelijk, want er is geen onderscheid tussen het vermogen van de eenmanszaak en de prive persoon daarachter. Het genieten van consumentenrechten is een van de vele andere juridische consequenties die zijn verbonden aan een bepaalde rechtsvorm.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.