• 0

borgstellingskrediet

Beste allemaal,

 

Wie van jullie heeft ervaring met het borgstellingskrediet? Ik ben bij twee banken geweest en alhoewel ze zeggen dat ze er mee werken, bijv. op hun website, blijkt dat uiteindelijk toch niet zo te zijn. Bij de ABN-AMRO was mijn gevraagde bedrag te klein. Het gaat vanaf 50.000 en ik heb dat nodig, maar zij werken er pas mee vanaf 200.000. Voor een andere lening was mijn gevraagde bedrag weer te groot.

Bij de ING "doen ze het bijna nooit". teveel werk dus voor ze en te kleine marges denk ik.

 

Wie heeft er ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij proberen ze op een beleefde manier jou af te wijzen. Afgelopen maand heb ook ik bij deze twee banken een offerte aangevraagd en gekregen voor het het opzetten van een detailhandel.

 

Naar mijn inschatting ongeveer dezelfde financiële situatie voor offerte-aanvraag. Benodigd € 60.000 met een eigen inbreng van € 10.000. Geen zekerheden in de vorm van een eigen huis voor de bank, want woonachtig in België.

 

Offertes:

 

ABN-AMRO:

Rekening Courant:

Bedrag EUR 10.000,--

Rente 6,25% (ABN AMRO Euro basis 4,25%,

individuele opslag 2,00%)

Kredietprovisie 0,25% (over het hoogste debet saldo)

 

5-jarige lening borgstellingskrediet:

Bedrag EUR 40.000,--

rente: 5,25% 3 jaar vast

Borgstellingsprovisie 2,80% (over € 40.000,--)

Afsluitprovisie: € 199,--

 

Zekerheden:

Verpanding bedrijfsinventaris

Verpanding voorraden

Hoofdelijkheid de heer Klökske

 

(Mevrouw Klökske hoeft niet mee te tekenen)

 

ING:

Werkt inderdaad niet met borgstellingskredieten. Hun motivatie: wij geloven in een plan en een ondernemer, of niet.

 

Rekening Courant:

Bedrag EUR 50.000,--

Rente 7% (ABN AMRO Euro basis 5%,

individuele opslag 2,00%)

 

Kredietprovisie 0,125% (over het hoogste debet saldo)

Afsluitprovisie: € 250,-

Kredietprovisie: 0,125%

 

Zekerheden:

Verpanding bedrijfsinventaris

Verpanding voorraden

Hoofdelijkheid de heer Klökske

 

(Mevrouw Klökske hoeft niet mee te tekenen)

 

 

Keuze:

Ik heb gekozen voor de ING, omdat ik hiermee veel flexibeler ben. Waarschijnlijk heb ik namelijk niet het volledige bedrag nodig. Daarnaast heb ik direct een aflossingverplichting bij de ABN-Amro. Dit geeft in mijn ogen een ongewenste druk.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, ABN AMRO werkt wel degelijk voor kleinere bedragen ook met een borgstellingskrediet. Dus je hebt of een incapabele accountmanager voor je gehad of ze proberen je netjes af te wimpelen.

 

ABN AMRO doet de meeste borgstellingskredieten van alle banken, maar volgens mij zijn ze nogal kritisch. Ik denk dat ze het alleen doen als er voldoende onderpand is, waarmee ze hun deel van het krediet in ieder geval kunnen afdekken.

Ik meen dat de overheid voor 60% garant staat, voor de overige 40% zal je wel een onderpand nodig hebben zodat uiteindelijk de bank geen enkel risico loopt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Christine heeft gelijk, ABN AMRO is de grootste speler op de BBMKB-markt. Ik ben nu net met ze bezig en zij stellen zich constructief op. heb echter nog geen aanbod of afwijzing.

 

BBMKB is specifiek bedoeld voor die gevallen waar er voor de bank sprake is van 'onderdekking'. Dat is al snel het geval op basis van de conservatieve criteria bij de banken. Banken doen graag wat grotere bedragen vanwege de relatief hoge 'handling costs': waar de overheid om de hoek komt kijken, neemt de bureaucratie toe. Het door jou genoemde bedrag past wel in de range, dus mogelijk een onervaren bankklerk of een rammelend business plan. Ik zou zeggen, gewoon op zijn/haar baas afstappen.

 

Bijgesloten link verwijst naar meerder overheidsgesteunde kredieten: http://www.senternovem.nl/bbmkb/kapitaalmarktpakket/instrumenten_in_werking.asp

 

Het leert je meer over het BBMKB maar wellicht vind je ook andere regelingen die van toepassing kunnen zijn op jouw situatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb sinds juli 2005 via de ABN AMRO een Borgstelingskrediet gekregen als financiering van mijn zaak. Dit vanwege het feit dat ik onvoldoende eigen middelen had om te investeren. Uiteraard ben ik zelf (toen nog getrouwd in gemeenschap van goederen) hoofdelijk aansprakelijk.

 

Helaas viel voor mijn zaak uiteindelijk het doek in oktober 2006 wegens onvoldoende baten.

 

De lening wordt nu in zijn geheel teruggehaald door uitwinning van de zekerheden. In mijn geval was dat de overwaarde van ons eigen huis. Echter door de scheiding staat dit sowieso al te koop en moet de opbrengst ervan in de scheiding gedeeld worden.

De volledige overwaarde wordt door de bank gehaald.

 

Vanmorgen me bovendien door een advocaat laten vertellen dat de Bank ook bij de Staat aanklopt voor de afgegeven borgstelling.

Wettelijk gezien is dit toegestaan.....er is slechts één bank die dat daadwerkelijk doet: de ABN AMRO.

De uitgewonnen zekerheden worden wel teruggestort aan de Staat.

 

Op deze manier is de borgstelling door de Staat in mijn ogen natuurlijk wel een wassen neus.

 

Deze reactie is enkel bedoeld als verdere achtergrond bij het onderwerp "Borgstellingskrediet".

 

Link naar reactie
  • 0

Voor meer informatie over het MKB Borgstellingskrediet verwijs ik naar de website van SenterNovem.

 

In princiepe is het zo dat de bank de 2 leningen verstrekt aan de MKB onderneming, namelijk een vanuit de bank en eentje waarbij de Staat der Nederlanden garant staat voor de lening. De eerste lening heeft dus een hogere rentevergoeding dan de twee lening.

 

Wanneer de onderneming niet meer in staat is om aan de financieringsvoorwaarden te voldoen, worden beide leningen ingewonnen door de bank. Uiteraard zal de lening met staatsgarantie ook worden ingewonnen bij de Nederlandse staat, maar deze wordt altijd op de ondernemer (die bij het aangaan van de lening altijd in prive moet meetekenen) worden verhaald.

 

Het enige voordeel dat deze vorm van financiering kan bieden is een lagere financieringslast en het opheffen van een eventuele blanco (te weinig te verstrekken zekerheden) bij de bank.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.