• 0

meer marktonderzoek doen?

Hoi,

 

In mijn feedback van de eerste ronde stond dat ik meer marktonderzoek moet doen om een beeld te krijgen of er vraag is naar het product. Daarnaast werd er geadviseerd om het product te laten testen door tennisleraren. Een aantal vragen:

1) heeft iemand een idee hoe je zo'n marktonderzoek start. Wie heeft er ervaring om dit bv door een student te laten doen?

2) ik kan geen octrooi aanvragen. Hoe risicovol is het om tennisleraren je idee te laten testen?

3) Ik heb zelf en prototype gemaakt maar daar moeten zaken nog aan verbeterd worden. Moet ik deze eerst realiseren voordat ik punt 2 uitvoer?

 

Wat is jullie advies/mening?

 

Louis

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Louis,

 

Voor vraag 1 zoek even rond op het forum, zoekterm martkonderzoek.

Er is genoeg geschreven over marktonderzoek.

 

Vraag 2, wat bedoel je met" ik kan geen octrooi aanvragen" ?

En waarom dan toch het showen aan tennisleraren ?

Een oplossing zou een geheimhoudingsverklaring kunnen zijn, maar dat heeft ook nadelen. Dus graag iets meer toelichting.

 

Vraag 3 Zie ook mijn vraag twee, ik zou eerst de bewuste aanpassingen maken en dan gaan testen.

Link naar reactie
  • 0

Met vraag twee bedoel ik dat er in '84 een vergelijkbaar idee geoctrooieerd is. Ik heb toen mijn idee verder laten rusten. Een jaar geleden kwam ik er achter dat het octrooi in '94 is beëindigd. Mijn vinding is veel praktischer en biedt meer mogelijkheden. De prijs zal veelal bepalen zijn dus ik hoop dat een sociale werkplaats hier iets in kan betekenen.

Het is een advies van een jurylid om het te laten testen door tennisleraren of professionals. Het blijft dan toch de vraag of je eerst je prototype door externen laat verfijnen en daarna de tennisleraren benaderd en de markt onderzoekt.

Welke nadelen heeft het voorleggen van een geheimhouding?

Overigens zijn de aanpassingen alleen van belang voor de vormgeving niet voor de functionaliteit. Is het dan nog steeds stap 1?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat we het over New Venture hebben.

 

 

Als ik je goed begrijp heb je dus een idee dat ruim 20 jaar geleden al eens op de markt gebracht is. Je verteld erbij dat de eigenaar van dit idee ervoor gekozen heeft de geldigheid van het patent te laten verlopen.

 

Jouw marktonderzoek zou eigenlijk moeten beginnen met de vraag waarom de eigenaar het patent heeft laten verlopen. Ik heb een vermoeden dat de verkoop van het product niet voldoende opbracht om het betalen van de taxen om het patent in stand houden te rechtvaardigen. Ergo hij verdiende er te weinig weing aan.

Vraag is waarom ? Was het product te duur, een concurrent met een betere oplossing, de markt te klein, verkeerde benadering van de markt.

probeer dat eerst uit te zoeken voor je bezig gaat een niet bestaande markt te bestormen. Aan de andere kant , als het aantal actieve tennisspelers de laatste tien jaar verveelvuldigd is, dan is er nu misschien wel markt.

 

Ik begrijp ook uit je verhaal dat een nieuw patent niet aan de orde is omdat het idee allang bestaat. Iedereen kan dus een dergelijk product op de markt zetten, wees voorzichtig met het benaderen van tenniscoaches, en ghv zou deze mensen trouwens af kunnen schrikken. Probeer daarin een middenweg te vinden.

Een ghv wordt normaal alleen gebruikt voor het geval er nog patent aangevraagd word.

Omdat een patent mogelijk uitgesloten is raad ik je aan je eens te verdiepen in het vastleggen van een sterke merknaam.

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

1) heeft iemand een idee hoe je zo'n marktonderzoek start. Wie heeft er ervaring om dit bv door een student te laten doen?

 

Ik snap deze vraag. Ik heb ook ooit een marktonderzoek gedaan als student zelve. Ik deed dat voor een oom. Ik weet niet hoe groot jou familie is en hoeveel studenten je nodig hebt voor je marktonderzoek maar hou het binnen je eigen netwerk.

 

2) ik kan geen octrooi aanvragen. Hoe risicovol is het om tennisleraren je idee te laten testen?

 

Ik denk niet dat het risicovol is. Zeg gewoon dat je al een octrooi hebt. Zo wek je voor een andere tennisleraar het idee dat je al heel ver bent en is het verre van risicovol lijkt mij. Soms is liegen het beste wat er is. Dus doe alsof je bezig bent je marketingproces. Of zoek tennisleraren die je via familie of vrienden kent. je eigen netwerk is het veiligste

 

3) Ik heb zelf en prototype gemaakt maar daar moeten zaken nog aan verbeterd worden. Moet ik deze eerst realiseren voordat ik punt 2 uitvoer?

 

Het ligt eraan in welk stadium je prototype is. Het lijkt mij levensgevaarlijk als je niet exact weet waar je tennisballenkanon zijn ballen plaatst ;). Ik denk dat je je prototype zelf (je bent zelf tennisleraar???) en met je directe netwerk moet testen. Als jij denkt dat het volledig af is ga je naar andere tennisleraren.

 

Succes met je tennisballenkanon!

 

Fleur

 

Link naar reactie
  • 0

Bedank voor jullie reacties!

 

Ik heb het inderdaad over de jury van New Venture.

 

Fleur, ik bedoel eigelijk een marketing student dus het onderzoek iets breder trekken dan alleen familie of kennissen.

 

Overigens werkt mijn prototype prima maar het geheel ziet er nog niet proffesioneel uit. Verder moet er gekeken worden naar eenvoudige montage, levensduur en gebruiksgemak.

 

Wat me opvalt is dat de reacties zo verschillend zijn!

 

Wat is jullie ervaring met opdrachten en verder uitwerken van ideeen bij sociale werkplaatsen?

 

Louis

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens werkt mijn prototype prima maar het geheel ziet er nog niet proffesioneel uit. Verder moet er gekeken worden naar eenvoudige montage, levensduur en gebruiksgemak.

 

Wat is jullie ervaring met opdrachten en verder uitwerken van ideeen bij sociale werkplaatsen?

 

Ik heb indirect met werk van sociale werkplaatsen te maken gehad.

Verwacht daar geen wonderen, als je een eenvoudig product heb waar geen moeilijke handelingen voor nodig zijn dan kan het een goed alternatief zijn. In de aanloop raad ik je sowieso aan alles in eigen hand te houden, desnoods zet je de buurkinderen voor een zakcentje aan het werk. Verder laat de kwaliteit nogal eens te wensen over zodra het product wat ingewikkelder is. Ik heb regelmatig meegemaakt dat herstel werkzaamheden het voordeel van de sociale werkplaatsen teniet deed.

 

Voor het verder uitwerken van je plannen zit je een stap te ver bij sociale werkplaatsen, hoewel ze in sommige gevallen best mee willen denken, maar het blijft bij denken, doen is toch iets anders.

Misschien kan een student inustriele vormgeving iets voor je betekenen.

O.a. in Eindhoven zit een goede opleiding, daar is misschien nog wel iemand op zoek naar een opodracht voot bv een stage

 

Je zult het hele traject van idee tot enindproduct echt zelf moeten doen cq begeleiden.

Leveranciers bezoeken en praten over je product, daar schiet je vaak meer mee op.

 

Je zit een beetje in een spagaat zo, ik denk namelijk dat je nog geen idee hebt wat het product jou als maker gaat kosten, terwijl je voor je marktonderzoek toch wel een beetje een prijsindicatie nodig hebt.

Aan de andere kant weet je nu niet of het echt zinvol is om met je product verder te gaan.

Maar goed, als ondernemer geloof je heilig in je egen producten dus ga ervoor.

 

 

 

Wat me opvalt is dat de reacties zo verschillend zijn!

 

 

Soms kan juist die diversiteit aan reactes je op een nieuw spoor zetten.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

hallo

 

ik ben zelf een student misschien kan ik je eens helpen om een marktonderzoek uit te voeren.

 

en ikzelf ben nu werkzaam bij een stagebedrijf die onlangs die diensten van de sociale werkplaats vroegen. en deze rekenden een prijs die 5 x zo hoog was als een bedrijf die het nu dus maakt.

 

succes

 

EDIT geen werving en selectie via forumberichten, wel via PM mits het niet spammerig word.

Link naar reactie
  • 0

Even een paar dagen er tussenuit geweest dus een wat late reactie.

 

Een spagaat is het zeker. Dus wellicht moet ik eerst de behoefte eens onderzoeken en kijken wat men voor het apparaat over heeft.

 

MnM. Ben je een student marketing? Bij welk bedrijf laat je nu maken en kunnen zij wat betekenen in het uitontwikkelen van het product?

 

Ik maak graag gebruik van je aanbod. Hoe kan ik je bereiken?

 

Louis

 

 

EDIT geen werving en selectie via forumberichten, wel via PM mits het niet spammerig word.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.