Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Een motief om mee te doen aan een forum zoals HL is dat ondernemen fun is. Je kan er je brood mee verdienen en je bent eigen baas. Dat mag best wat meer uitgedragen worden, niet alleen op zo'n forum maar ook op school. In het middelbaar onderwijs, en waarom niet ook het basisonderwijs?
Wat ik mij echter herinner van school, is dat ondernemen heel saai werd gedoceerd. Wij hadden (dertig jaar geleden) Algemene Economie en dan nog zoiets als Boekhouden. Het vak algemene economie was vooral wiskunde. Veel vraag- en aanbodcurves, gedoe over monetair beleid, etc. Misschien dat dat nu een stuk beter is, maar volgens mij is de beste introductie tot ondernemen te vinden in Donald Duck, waar de neefjes aan de hand van hun padvindershandboek steeds nieuwe manieren vinden om een zakcentje te verdienen. De klassieke limonadeshop! In Amerika zetten kinderen in de zomer een tafel in de tuin om zelfgemaakte limonade te verkopen aan hun buren.
Het leek me leuk om in NL iets vergelijkbaars te promoten, hoewel er reeds andere initiatieven zijn. Dat zijn doorgaans simulaties, terwijl mijn voorkeur uitgaat naar een echte limonadewebshop. Alleen kun je geen frisdrank verkopen via internet. Wat wel?
Een jaar geleden stuitte ik op Spreadshirt, een Duits initiatief dat het mogelijk maakt t-shirts en andere merchandise te ontwerpen en vervolgens verkopen via internet. Die jongens nemen alles uit handen: de productie, de distributie, de boekhouding, enz. Ze hebben inmiddels vestigingen in de VS en verschillende Europese landen. Het is nog een aardig clubje ook. Dus ik heb hen gesuggereerd een Spreadschool te beginnen, waarbij hun model wordt toegespitst op leerlingen (klassen, groepen) in het lager en middelbaar onderwijs.
Idee is dat een docent, een ouder of zelfs een leerling via internet begeleid wordt bij de opzet van een shopproject voor de klas (groepen) of zelfs een heel leerjaar/complete school. Een docent kan bv besluiten om zijn klas te verdelen in een paar groepen en elk de opdracht geven een shop te beginnen om in de loop van enkele weken het hele traject van idee naar realisatie en tenslotte evaluatie te volgen. Leerlingen bepalen zelf wat ze willen verkopen (t-shirts, caps, etc), maken zelf ontwerpen, richten zelf een shop in, bepalen zelf de verkoopprijs en doen vervolgens zelf de promotie. Kost allemaal niks. Pas als er wat verkocht wordt, gaat een deel van de opbrengst naar de leverancier. Lijkt mij leuk, leerzaam en nuttig. De school kan er zelfs iets mee verdienen.
De oprichter van Spreadshirt is behoorlijk enthousiast over het idee van een Spreadschool, dus nu wil ik dat initiatief daadwerkelijk van de grond proberen te krijgen.
Komend voorjaar zou ik Spreadschool willen beproeven op een paar scholen in Nederland en Engeland. Maar ik heb hulp nodig bij het ontwikkelen van een (noem het) interface die de mogelijkheden van Spreadshirt toespitst op deze doelgroep. Kan online, hoewel het ook een idee is de docent (mentor) te voorzien van een cd-rom met alle benodigde applicaties. Daar is dus een developer voor nodig, liefst eentje die slim gebruikt maakt van reeds bestaande applicaties en de ontwikkelkracht in de bestaande Spreadshirt-community.
Verder is een grafisch ontwerper welkom in het team, om basisontwerpen te maken en daarna de verdere ontwikkeling visueel (en conceptueel) te begeleiden. En ik heb een paar test-ouders nodig.
Als we goed door de ontwikkel- en testfase komen, zou het geheel in het schooljaar 2007/2008 live kunnen gaan. Bedoeling is er een non-profit stichting van te maken, die in de bestaande affiliate-structuur van Spreadshirt ingepast kan worden. Uit de inkomstenstroom die dan hopelijk op gang komt en eventuele sponsorbijdragen, kunnen werkzaamheden (met terugwerkende kracht) betaald worden. Maar inkomsten zouden niet het eerste motief moeten zijn om mee te helpen.
Goed idee? Suggesties? Interesse om mee te doen?
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag