• 0

spreadschool - ondernemen voor scholieren

Een motief om mee te doen aan een forum zoals HL is dat ondernemen fun is. Je kan er je brood mee verdienen en je bent eigen baas. Dat mag best wat meer uitgedragen worden, niet alleen op zo'n forum maar ook op school. In het middelbaar onderwijs, en waarom niet ook het basisonderwijs?

 

Wat ik mij echter herinner van school, is dat ondernemen heel saai werd gedoceerd. Wij hadden (dertig jaar geleden) Algemene Economie en dan nog zoiets als Boekhouden. Het vak algemene economie was vooral wiskunde. Veel vraag- en aanbodcurves, gedoe over monetair beleid, etc. Misschien dat dat nu een stuk beter is, maar volgens mij is de beste introductie tot ondernemen te vinden in Donald Duck, waar de neefjes aan de hand van hun padvindershandboek steeds nieuwe manieren vinden om een zakcentje te verdienen. De klassieke limonadeshop! In Amerika zetten kinderen in de zomer een tafel in de tuin om zelfgemaakte limonade te verkopen aan hun buren.

 

Het leek me leuk om in NL iets vergelijkbaars te promoten, hoewel er reeds andere initiatieven zijn. Dat zijn doorgaans simulaties, terwijl mijn voorkeur uitgaat naar een echte limonadewebshop. Alleen kun je geen frisdrank verkopen via internet. Wat wel?

 

Een jaar geleden stuitte ik op Spreadshirt, een Duits initiatief dat het mogelijk maakt t-shirts en andere merchandise te ontwerpen en vervolgens verkopen via internet. Die jongens nemen alles uit handen: de productie, de distributie, de boekhouding, enz. Ze hebben inmiddels vestigingen in de VS en verschillende Europese landen. Het is nog een aardig clubje ook. Dus ik heb hen gesuggereerd een Spreadschool te beginnen, waarbij hun model wordt toegespitst op leerlingen (klassen, groepen) in het lager en middelbaar onderwijs.

 

Idee is dat een docent, een ouder of zelfs een leerling via internet begeleid wordt bij de opzet van een shopproject voor de klas (groepen) of zelfs een heel leerjaar/complete school. Een docent kan bv besluiten om zijn klas te verdelen in een paar groepen en elk de opdracht geven een shop te beginnen om in de loop van enkele weken het hele traject van idee naar realisatie en tenslotte evaluatie te volgen. Leerlingen bepalen zelf wat ze willen verkopen (t-shirts, caps, etc), maken zelf ontwerpen, richten zelf een shop in, bepalen zelf de verkoopprijs en doen vervolgens zelf de promotie. Kost allemaal niks. Pas als er wat verkocht wordt, gaat een deel van de opbrengst naar de leverancier. Lijkt mij leuk, leerzaam en nuttig. De school kan er zelfs iets mee verdienen.

 

De oprichter van Spreadshirt is behoorlijk enthousiast over het idee van een Spreadschool, dus nu wil ik dat initiatief daadwerkelijk van de grond proberen te krijgen.

 

Komend voorjaar zou ik Spreadschool willen beproeven op een paar scholen in Nederland en Engeland. Maar ik heb hulp nodig bij het ontwikkelen van een (noem het) interface die de mogelijkheden van Spreadshirt toespitst op deze doelgroep. Kan online, hoewel het ook een idee is de docent (mentor) te voorzien van een cd-rom met alle benodigde applicaties. Daar is dus een developer voor nodig, liefst eentje die slim gebruikt maakt van reeds bestaande applicaties en de ontwikkelkracht in de bestaande Spreadshirt-community.

 

Verder is een grafisch ontwerper welkom in het team, om basisontwerpen te maken en daarna de verdere ontwikkeling visueel (en conceptueel) te begeleiden. En ik heb een paar test-ouders nodig.

 

Als we goed door de ontwikkel- en testfase komen, zou het geheel in het schooljaar 2007/2008 live kunnen gaan. Bedoeling is er een non-profit stichting van te maken, die in de bestaande affiliate-structuur van Spreadshirt ingepast kan worden. Uit de inkomstenstroom die dan hopelijk op gang komt en eventuele sponsorbijdragen, kunnen werkzaamheden (met terugwerkende kracht) betaald worden. Maar inkomsten zouden niet het eerste motief moeten zijn om mee te helpen.

 

Goed idee? Suggesties? Interesse om mee te doen?

Spreadschool-3.jpg.2fbb47b14aa2a5a42b8b637e58c2e6b4.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmmm. Volgens mij hebben ze shops en ontwerpmodules in flash, maar Spreadschool is niet meer dan een schoolpoort naar bestaande diensten van 'leverancier' Spreadshirt. Een soort van afstandsbediening. Of een set van afstandbedieningen. Eentje voor de mentor en eentje voor de eindgebruiker. Zijn er toevoegingen in het Spreadshirt-systeem nodig, dan vragen we dat gewoon aan de boys in Berlin.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Twa,

 

Het ziet er leuk uit wat je doet, maat ik wil het graag beter begrijpen. Wat is nou de essentie van je innitiatief? het stimuleren van creativiteit (T-Shirts ontwerpen)? Marketing (T-Shirts maken die verkopen)? Als spreadshirt alle taken overneemt, wat blijft er dan over voor de leerlingen? Ervaren hoe leuk het is om geld te verdienen? Ik dacht dat er juist in het operationele en organisatorische een grote uitdaging lag voor ondernemers. Van droom naar rijkdom ligt een groot aantal banale obstakels

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De meeste vergelijkbare scholierenprojecten zijn simulaties. Af-en-toe wordt daar de realiteit van productie en verkoop aan toegevoegd, als scholieren bv kettinkjes mogen maken van kralen die ze moeten inkopen. Probleem is alleen dat kettinkjes nou niet bepaald een gevraagd product zijn.

 

Spreadschool is veel leuker. Scholieren kiezen op hun beeldscherm t-shirts of tassen of petjes als basismateriaal, ze kiezen kleuren en maten, ze maken eigen ontwerpen en uploaden die, zodat ze hun uiteindelijk hun eigen kledingassortiment samenstellen. De inkoopprijzen zijn gegeven, maar de verkoopprijzen bepalen ze zelf. Op basis van die keuzes richten ze een eigen webshop in. Vervolgens moeten ze zelf aan de slag om klanten naar die webshop te leiden. Familie, vrienden, kennissen, etc. Plaatst zo'n klant een bestelling, dan neemt Spreadshirt de afwikkeling op zich. De bestelling wordt geproduceerd (geen verkoop uit voorraad, geen verkoop van het schap) en verzonden naar de klant (of naar de school, als die de finale levering wil doen). De klant betaalt aan Spreadshirt, en de 'winst' gaat naar de school/scholier.

 

Scholieren en studenten kunnen met andere woorden een echte webshop opzetten met echte producten die echt verkocht kunnen worden. Uiteraard zijn daar elementen aan toe te voegen. Marketing: maak een folder, maak affiches, maak een advertentie (voor de schoolkrant). Acties: shirts voor een goed doel. Wedstrijden: de Telegraaf T-shirt Top-100. Maatschappijleer: StemShirts! Schooldoelen: shirts voor het schooleftal. Enz.

 

De kracht van het geheel is juist dat het ondernemen uit de sfeer van businessplannen wordt gehaald, en dat we bij de basis beginnen: handel.

 

Primaire doelgroep is bovendien niet HBO maar (de hogere klassen van) het lager en (het gehele) voortgezet onderwijs.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij lopen er in veel landen al overheidsprojecten waar initiatieven voorgesteld worden aan het onderwijs. Zichtbaar en vindbaar zijn voor docenten die zoeken is dan de eerste prioriteit.

 

Free publicity in media die door het onderwijs gelezen worden (niet alleen vakmedia, maar bv ook Volkskrant) is een logische tweede stap. Wellicht dat een spraakmakend project daar een rol in kan spelen.

 

Vraag is bovendien of een grootschalige introductie te verkiezen is boven een geleidelijke. In beide gevallen zijn er legio mogelijkheden, al moet ik die nog nader bestuderen.

 

Toegespitst op Nederland zou sponsorschap mogelijk ingezet kunnen worden voor de breedte van het initiatief (ABN-AMRO zit al in een vergelijkbaar project; wat doen Postbank en Rabobank? Er zit een cooperatief element in Spreadschool) of voor specifieke aspecten. Free Record Shop is wellicht te porren voor distributie van cd-roms in het onderwijs (free records...) Diverse goede doelen zijn mogelijk geinteresseerd in gerichte acties.

 

Volgens mij zijn er voldoende aanknopingspunten, maar eerlijk gezegd wil ik eerst een overtuigende en goed geteste demo-versie online hebben. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.