• 0

Afspraken met investerdeers betreffende aandelenverhoudingen

Hola allemaal,

 

Ik ben bezig met een business plan (80% af) voor een ICT bedrijf.

 

Enfin, de investering die ik nodig heb ligt zo een tussen de 170.000 en 250.000 euro. De eerste drie maanden tot halfjaar is het product in ontwikkeling.In het tweede halfjaar heb ik als doel het te lanceren.

 

Het overgrote deel(of gehele deel) wordt verstrekt door een tweetal vrienden uit het buitenland. Ik ben nog niet erg bekend met de normen betreffende dit soort investeringen. Kan ik een combinatie van terug betalen en aandelen aandeel regelen? Ik wil zeker niet al te veel aandelen uit handen geven en dit weten mijn investerdeers. Raden jullie ook aan methodes te gebruiken zoals in het New Venture handboek ''Valuing a start-up and raising equity'' ? Ik heb voorlopig, ondanks bescheidenheid en budget voor tegenvallers een mooie omzetprognose.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pawelotti,

ik zou beginnen met 's met wat angel investors te praten, dan krijg je snel een gevoel voor de kansen om investering te krijgen. Nebib is een goed platform voor Angel investors, maar er zijn er meer. Ook als zo'n investeerder niet investeert willen ze je vaak wel verder op weg helpen. Zorg dat je met een aantal praat die actief zijn geweest in dezelfde markt als waar jij aktief wilt zijn. Nils kan dit voor je regelen, toch Nils?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Soms krijg ik opd it forum het gevoel dat posts niet echt goed gelezen worden...De vragen die ik stelde:

 

Kan ik een combinatie van terug betalen en aandelen aandeel regelen? Ik wil zeker niet al te veel aandelen uit handen geven en dit weten mijn investerdeers. Raden jullie ook aan methodes te gebruiken zoals in het New Venture handboek ''Valuing a start-up and raising equity'' ? Ik heb voorlopig, ondanks bescheidenheid en budget voor tegenvallers een mooie omzetprognose.

 

Het gaat me dus vooral om meningen betreffende verdelingen van aandelen, regelingen en leningen. Is het een goed idee, nogmaals, om een deel te lenen op basis van gunstige voorwaarden omdat je 5 of 10% aandelen weggeeft?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Soms krijg ik opd it forum het gevoel dat posts niet echt goed gelezen worden...

 

Dat zou zomaar kunnen. Ik besteed als moderator gemiddeld een uur per dag aan het forum en dat heb ik minder dan de helft van de berichten gelezen.

 

Het helpt om korte berichten te plaatsen en korte heldere vragen te stellen (deze opmerking is niet specifiek aan jou gericht Pawelotti)

 

(1)   Kan ik een combinatie van terug betalen en aandelen aandeel regelen?

(2)   Ik wil zeker niet al te veel aandelen uit handen geven en dit weten mijn investerdeers.

(3)   Raden jullie ook aan methodes te gebruiken zoals in het New Venture handboek ''Valuing a start-up and raising equity'' ? Ik heb voorlopig, ondanks bescheidenheid en budget voor tegenvallers een mooie omzetprognose.

 

Ad (1) Ja, je kan aandelen telen een lage waarde uitgeven met een hoge “agio” of een achtergestelde lening met lage rente. Agio en leningen kunnen terugbetaald worden als de cashflow van het bedrijf dat toelaat. Dat is prettig, dan heeft de investeerder het meeste van zijn geld terug en meest hij/zij meer gedelt om te wachten op een exit.

Ad (2) Dat is een normale attitude voor een ondernemer. Je moet wel redelijk blijven. Investeerders verstrekken risicodragend vermogen en willen daarvoor een beloning. Meestal in equity. Wil je geen aandelen geven, dan zal je e investeerders op andere wijze gepast dienen te belonen.

Ad(3) Ik ken de regels uit het boek niet uit mijn hoofd. Ik weet wel dat de waardering van nieuwe innovatieve bedrijven bepaald wordt door de (kapitaal)markt. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Het contant maken van toekomstige cashflows is maar heel beperkt toepasbaar.

 

 

Het gaat me dus vooral om meningen betreffende verdelingen van aandelen, regelingen en leningen. Is het een goed idee, nogmaals, om een deel te lenen op basis van gunstige voorwaarden omdat je 5 of 10% aandelen weggeeft?

 

Hoe meer je leent (niet van je aandeelhouders!) hoe minder geld je hoeft aan te trekken van investeerders. Het geld wat je van investeerders leent wordt meestal bij het risicodragend vermogen gerekend. Als je meer rente betaald zou je in theorie minder aandelen hoeven uit te geven. Een andere optie is het werken met earn-in en earn-out constructies. Komen je plannen uit, dan mag je je aandelen houden. Komen ze niet uit dan ben je ze kwijt.

 

Al deze constructies ondermijnen de succeskans van je onderneming. Hoge rentes en strakke milestrones zijn zinvol als de ontwikkeling van het bedrijf erg voorspelbaar is. Zo niet, dan dragen deze constructies extra bij aan de onvoorspelbaarheid.

 

Zoek op deze site naar de handleiding participatieovereenkomst en/of kijk in de gids startkapitaal, waar een aantal van de bovengenoemde principes van meer achtergrond zijn voorzien.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dankejwel voor je uitgebreide respons. Mijn plan kan je van verschillende invalshoeken bekijken.

 

Mijn markt is de globale advertentie markt op internet. Deze is groot en gaat immens groeien de komende jaren. Ruimte om te ademen dus.

 

Aan de ene kant kun je kijken naar de vele..vele projecten die sneuvelen. Bijvoorbeeld van mensen die bij de bank kwamen aanzetten zonder bedrijfsplan(dat gebeurt echt!). Dan ben ik toch een heel ander geval.

 

Ik heb dus niet een internetproject waarbij ik mij verkijk op de ''coolness' van mijn idee, en geen flauw idee heb hoe ik het voor elkaar boks.

Ik ken mijn identiteit, mijn kachten, USP's om mensen aan te trekken, en om businesses aan te trekken. Het hele idee vloeit voort uit z'n eigne marketing kracht.

 

Ik werk ook nog tweetalig

Dit zijn bijvoorbeeld de dingen die ik beschrijf in mijn Engelse marketingplan:

 

Identity

What ... is

Who ... attracts

What ... provides

What ... solves

Market size

Market Growth

Marketshare

Marketing approach

SWOT

USP’s

Pricing

B2B

Advertising/Promotion

B2C

Subscriptions

Competitors

Main competitors

Strengths

Weaknesses

 

Bovendien ga ik ook investeren in marketing. Ik zie ook veel internet projecten die heel beperkt promoten, of beperkt.. te klein denken.. of met een selfulling prophecy.. Denken dat je niet teveel marketing uitgaven mmoet hebben is te duur.. en dan als je amper mensen aantrekt zeggen: zie je wel. Typisch Nederlands ook. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde gewoon een beetje mijn visie meedelen en internet projecten aankaarten. Misschien begin ik wel een nieuwe topic over internet projecten. Ik loop echter inderdaad over van enthousiasme. Ik heb een eigen merk bedacht, dat ik heel sterk acht.. en heel sterk idee. En ik ben begin bijna.. Als je begrijpt dat dit mijn passie snap je dat ik in extase ben :)

Link naar reactie
  • 0

Soms krijg ik opd it forum het gevoel dat posts niet echt goed gelezen worden...

 

Dat is wel waar. Het heeft, denk ik, een beetje te maken met de invalshoek van diverse mensen. Ik hang hier meer rond voor de gezelligheid dan iets anders, en neem soms de moeite om te antwoorden op een vraag of me te mengen in een discussie. Voor een ondernemer met serieuze en voor hem/haar belangrijjke vragen kunnen antwoorden dan soms wat lichtvoetig overkomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hola allemaal,

 

Ik ben bezig met een business plan (80% af) voor een ICT bedrijf.

 

Enfin, de investering die ik nodig heb ligt zo een tussen de 170.000 en 250.000 euro. De eerste drie maanden tot halfjaar is het product in ontwikkeling.In het tweede halfjaar heb ik als doel het te lanceren.

 

Het overgrote deel(of gehele deel) wordt verstrekt door een tweetal vrienden uit het buitenland. Ik ben nog niet erg bekend met de normen betreffende dit soort investeringen. Kan ik een combinatie van terug betalen en aandelen aandeel regelen? Ik wil zeker niet al te veel aandelen uit handen geven en dit weten mijn investerdeers. Raden jullie ook aan methodes te gebruiken zoals in het New Venture handboek ''Valuing a start-up and raising equity'' ? Ik heb voorlopig, ondanks bescheidenheid en budget voor tegenvallers een mooie omzetprognose.

 

Hoi Pawelotti,

 

Sorry dat ik zo laat reageer maar zag pas zojuist je post.

 

Ben het grotendeels eens met de opmerkingen van Nils maar wil je nog de volgende overweging meegeven: wees niet te inhalig tegenover je vrienden. Het zou triest zijn als je ze daarom verliest. Vrienden die in jou geloven én zoveel geld in je willen investeren zijn zeldzaam. Als je, zoals je aangeeft, zelf geen of nauwelijks geld investeert zou ik als ik jou was erg voorzichtig zijn met eisen stellen: wees realistisch dat waarderen investeerders.

 

Succes met de onderhandelingen!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Ties,

 

Momenteel wil ik iets minder investering en een lening bij de bank. Ik hoop in totaal toch op 250.000 euro aan te komen. 150.000 investering van een maat en 100.000 lening bij de bank.

 

Business plan, bedrijf in sterk groeiende markt, sterk ontwikkeld merk

 

financieel plan door accountant doorgerekend, gecorrigeerd etc.

financiën uitbesteed aan accountant bureau

marketing plan bevestigd op concept, haalbaarheid, uitvoering en budget door m'n marketing bureau

 

Ik zie morgen de notaris voor orientatiegesprek en denk na over hoe ik het regel met m'n investerdeer. Hij krigjt sowieso wat aandelen. Ook wil ik als blijk van vertrouwen een contract aangaan dat ik het investeringsbedrag overneem(in persoon) als het bedrifj ten onder gaat voordat tenminste de investering (of overgroot deel hiervan) terug is.

Als de investering(tenmminste) terug is, dan vervalt het contract.

 

Wat denken jullie hierover?

 

Ties, herinner ik me het goed dat je schreef dat je op zich geen businessplan nodig hebt, tenzij het voor anderen is? Ik vind dat toch een wat rare stelling. Ik ben niet persee van papiertjes werk en eeuwig met theorie blijven spelen, maar je kan je brein toch handig ontlasten door zaken gestructureerd op papier te hebben, zeker als je in de praktijk start en druk in de weer bent... Ik zou er niet aan moeten denken al die orientatiegesprekken volgende week in te moeten zonder plan.. Moet alles in je kop zitten.. zit het ook wel.. maar leidraad is verrekte handig

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pawelotti,

 

Met mijn investeerdersbril op wil ik je nog eens waarschuwen:

- dat je accountant je financiën heeft nagerekend maakt op investeerders weinig indruk: "bullshit in, bullshit out". Het gaat om de realiteit van je veronderstellingen.

- dat je de financiën uitbesteed is OK maar een accountant lijkt me wat overdone en vooral ook duur. Investeerders hebben een voorkeur voor bedrijven die "lean en mean" zijn.

- als je een marketingburo betaalt, bevestigen ze veel.

- de opmerking "hij krijgt sowieso wat aandelen" lijkt me wat misplaatst als hij "het overgrote deel (of gehele deel)" van het kapitaal op tafel legt.

- dat je als blijk van vertrouwen deze aandelenstorting in privé garandeert, waardeert een investeerder maar dit is pas wat waard als je een vermogen hebt. Ook betaal je een investering in kapitaal niet terug: aandelen verkoop je.

- het succesvol aantrekken van een lening van € 100k bij een bank terwijl je nog tussen de 3 en 6 maanden in de productontwikkelingsfase zit, lijkt mij vrijwel kansloos. Is bovendien ook gevaarlijk. Je kan pas rente en aflossing gaan betalen als je omzet gaat genereren en juist op dat moment heb je al je cash nodig om werkkapitaal te financieren.

 

Je bent erg jong, 23 staat in je profiel en ik weet niet precies wat je opleiding en ervaring is. Investeerders en banken kijken vooral naar je trackrecord als ondernemer en je ervaring in de markt die je gaat veroveren. Dit kan bij jou maar een paar jaar zijn. Wat heb je al bereikt in de advertentiewereld en de rest van je leven dat jij denkt dat je de nieuwe Richard Branson van de advertentiewereld kan gaan worden?

 

Sorry, als ik het wellicht wat hard zeg want wil je vooral niet ontmoedigen. Je enthousiasme is aanstekelijk. Probeer je enigszins met beide benen terug op aarde te zetten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

NB. Letterlijk schreef ik:

 

In mijn visie schrijf je alleen een businessplan als je geld aan wilt trekken van derden. Als je geen geld wilt aantrekken is het niet absoluut noodzakelijk om een businessplan te schrijven: je hebt alles in je hoofd, je weet precies wat je wilt en hoe je van plan bent je bedrijf tot bloei te gaan brengen. Deze filosofie is niet onomstreden: vriend, zakenpartner en ervaren entrepreneur Peter Hartley is van mening dat je altijd een businessplan moet schrijven onder het motto “if you don’t know where you’re going, you don’t where you end up”.

 

Ben het met je eens dat een businessplan handig is (maar niet altijd noodzakelijk, tenzij je geld van derden wilt aantrekken).

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Haha, Hoi Ties, bedankt voor je kritische punten! Kritiek kan ik altijd gebruiken, daar heb je tenminste wat aan. Mijn investering krijg ik vooral op basis van het geloof dat mijn maat in me heeft en op basis van het sterke bedrijfs concept en businessplan. Ondergenoemde zaken zijn toch wel een bevestiging van de soliditeit van mijn ''onderneming'', en voor de bank nog belangrijker. Bovendien heb ik ook een mentor die genoemd wordt, wellicht ook een investeerder.

Ik denk dat al je punten goed zijn, maar een deel vloeit voort uit het feit dat je mijn situatie niet specifiek kent, zoals mijn relatie tot mijn investeerder(s). - Geheel logisch dat je het fijne er niet van weet, uiteraard!!

Hier komen dus je punten:

 

- dat je accountant je financiën heeft nagerekend maakt op investeerders weinig indruk: "bullshit in, bullshit out". Het gaat om de realiteit van je veronderstellingen.

 

De hoofd investeerder is sowieso een maat, maar ik ben het zeker met je eens dat het erom draait of je veronderstellingen realistisch zijn. Toch is er bevestiging dat de cijfers kloppen, en besprekingen met andere instanties(hieronder), slaan weer op de ''realiteit'' en haalbaarheid. In ieder geval heb ik dit in een vroeg stadium gedaan, dat komt ook goed over op de bank.

 

- dat je de financiën uitbesteed is OK maar een accountant lijkt me wat overdone en vooral ook duur. Investeerders hebben een voorkeur voor bedrijven die "lean en mean" zijn.

 

Sorry, ik bedoelde een bedrijfsadministratie bureau, die ook gecertificeerde accountants heeft. Ik besteed mijn (vooralsnog) bescheiden administratie uit. Dit heeft te maken met een focus op mijn eigen kunnen het beste gebruik daarvan, alswel ontlasting(niet dat wat je op de W.C. doet ;) )

 

- als je een marketingbureau betaalt, bevestigen ze veel.

 

Jawel, maar ik heb (hopelijk) straks een marketing bureau(ben al in contact met enkele) dat concreet het budget en uitvoering van het plan bevestigt in de zin dat het uitvoerbaar en haalbaar is, door hun. I heb ook gesproken over garantie van doelstellingen met ze, en dat ligt wellicht wat lastiger maar in ieder geval is dit ook voor de bank een extraatje. Dus ik snap dat je een marketingbureau kan betalen die roept ''ja hoor, is geweldig''.. maar het is wat anders als een offerte hebt voor de uitvoering..

 

-de opmerking "hij krijgt sowieso wat aandelen" lijkt me wat misplaatst als hij "het overgrote deel (of gehele deel)" van het kapitaal op tafel legt.

 

Nogmaals, bovengenoemde bevestigingen zijn toch belangrijk mijn inziens en niet al te makkelijk te bagatelliseren, het zijn gedeeltelijke garanties per deelplan. Ik weet niet nog precies welke company value formule ik ga hanteren, maar als ik volledig als doorberekend heb en bevestigt, dan zijn de omzetprognoses toch mooi. Ondanks dat het een start is, kan hier naar gekeken worden.

 

- dat je als blijk van vertrouwen deze aandelenstorting in privé garandeert, waardeert een investeerder maar dit is pas wat waard als je een vermogen hebt. Ook betaal je een investering in kapitaal niet terug.

 

Ik snap deze opmerking als het investeerders zou betreffen die niet daadwerkelijk in mijn vriendenkring zouden zitten. In mijn geval is het toch echt een blijk van vertrouwen dat ik een dergelijk contract aanga, ook al kan ik bij een faillissement inderdaad er niks van terugbetalen. Echter, als ik een ander bedrijf begin en ik verdien daar aardig mee, dan betaal ik het alsnog terug.. en dat betekent toch wat voor mijn vrienden.

 

- het succesvol aantrekken van een lening van € 100k bij een bank terwijl je nog tussen de 3 en 6 maanden in de productontwikkelingsfase zit, lijkt mij vrijwel kansloos. Is bovendien ook gevaarlijk. Je kan pas rente en aflossing gaan betalen als je omzet gaat genereren en juist op dat moment heb je al je cash nodig om werkkapitaal te financieren.

 

Er zijn verschillende leenvormen bij de bank, en de investering dekt 18 maanden van 0 omzet(absoluut niet de bedoeling!). M.a.w. het bedrijf is in ieder geval een klein jaartje operationeel, na de ontwikkeling. Het is in ieder geval nieuw en innovatief, dus ik probeer wellicht aanspraak te doen op een stimuleringsinvestering bij de Rabobank(waar mijn zus ook werkt.. ook handig.... hehe)

 

Verdere dingen die i heb voorbereid is contact met branche verenigingen, uitdraai van hoe ik aan mijn personeel kom, ik heb tevens ook een personeelsbeleid, .. veel zaken waar ik een sterke visie op heb en die in het geheel stroken met mijn bedrijfsfilosofie, identiteit en imago. Zaken die mijn werknemers zullen stimuleren, betrekken bij het bedrijf, en laten meedelen in succes, zowel als een gevoel van accomplishment zullen broeien.

 

Ik ben zeker op beiden benen op de grond. Ik heb ook ''in mijzelf geinvesteerd'' en de Rabobank E-scan gedaan. Succesvolle ondernemers in mijn branche halen gemiddeld een 8, ik had een 8.7 - Het is van de rabobank zelf dus ik mag aannemen dat het serieus nemen. Mijn uitslag was dat mijn denken de pioniers denkstijl is. Het klopte als een bus(sterke en zwakke punten), en ik heb al duidelijk het bedrijf zo neergezet dat ik op mijn sterkste punten aan de slag kan, en mijn zwakste gecompenseerd zijn.

 

Mijn zus zei ook al dat track record inderdaad een van de zaken is die vaak voorkomen bij starters. Dat heeft niet eens direct te maken met mijn jonge leeftijd. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat ik als de bank spreek ze mijn commerciële en communicatieve talenten zullen opmerken, alswel onder de indruk zullen zijn van volledigheid van voorbereiding. Als ik dan toch van mijn zus hoor dat sommigen nog met 2 a4tjes bij de bank komen en om een lening durven te vragen....

 

Ik heb ''niet eens'' een argeronde hogere opleiding. Daar schaam ik me helemaal niet voor. Ik heb 1 jaar wijsbegeerte(WO) gestudeerd, en wil dat nog afmaken, en ook 1 jaar marketing en communicatie(HBO)

Verder heb ik ervaring met debiteuren beheer en incasso(Graydon)

, en op persoonlijk vlak wat uitgebreide hobby's, waaronder ook website design, logo design, fotografie. Ik verkoop wat freelance commerciële fotografie(ik kan wat laten zien mocht iemand dat willen.. geen gebakken lucht!) Ook zing ik(klassiek) en ben ik wel een gangmaker(performer).. Presenteren gaat dus ook heel goed. Ik ben ook jaren administrator geweest van een community(ik start een internet community met mijn bedrijf) op pro bono basis. Dus in geheel komt dit niet uit de lucht vallen.. Mijn ''track record'' laat zien dat ik mijn leven op veel vlakken bij elkaar organiseer, met meerdere talenten, dat ik een duizendpoot ben.

 

Ik ben een marketing beest, visionair en strateeg, en daarmee toch wel gemaakt voor de leiderschap. Ik hoop dat dit niet bombastisch en arrogant overkomt, maar ik heb met meerdere talenten geworsteld en zaken in het leven, en ik ben nu blij dat ik zeggen dat ik in veel dingen goed ben, maar nog meer niet goed ben, niet wil en kan... no problem there.

 

Ook heb ik zelf het logo voor mijn bedrijf gemaakt, de naam bedacht, en de hele bedrijfsfilosofie. Ik wil niet opscheppen, maar het si echt beresterk. En ik heb talloze ideeën gehad en uitgewerkt.. Er is dan ook een uitspraak: the best way to have a great idea, is to have lots of ideas. Uiteindelijk heb ik in concept ontwikkeling ook hard gewerkt om tot iets geweldigs te komen. Het past bij me, het is mijn kindje, en ik kan 100% eerlijk zeggen dat dit is wat ik de komende 5 jaar wil doen.

 

Toch heb je gelijk dat ik uitzonderlijk jong blijf en geen ondernemers track record heb.. Ik zal het dus met bovenstaande zaken(en wat meer) moeten doen, en het zal me lukken ook. Linksom of rechtsom, ik sta in volledige dienst van mij

 

Verontschuldig je niet voor een ''harde'' toon, geen probleem om iemand eens aan de tand te voelen. Ik heb te maken met kritiek op vele vlakken en ben hier niet snel van ondersteboven, ik zie het als een positief iets. Bovendien ben ik ''meester'' van de drogredenen als bos filosoof.. dus als je kritiek niet zinnig en/of opbouwend is, zijn we ook snel klaar!

 

 

Richard Branson is zeker een held van me. :)

 

 

P.S. Ik vind het echt een leuk forum, ben blij dat ik hier terecht gekomen ben. Het is toch wel duidelijk dat ''mijn soort'' hier komt, en dat is leuk discussiëren.

Link naar reactie
  • 0

Ben het met je eens dat een businessplan handig is (maar niet altijd noodzakelijk, tenzij je geld van derden wilt aantrekken).

 

Ik denk dat we maar moeten besluiten het eens te worden over het feit we het oneens zijn. Ik denk dat je altijd, maar dan ook altijd een businessplan moet hebben. Wellicht dat in heel specifieke gevallen ervaren ondernemers soort van actie ondernemen met ''halve'' plannen, maar ik zou het niet bonter maken dan dat.

Ik ben zelf visionair dus geloof me ik ''alles'' voor me, maar ik pretendeer niet een lopend archiefkast en door-rekenkamer te zijn. We worden allemaal moe en geconfronteerd met onze menselijkheid in het ondernemerschap, en als je net doodmoe bent en in de problemen komt, lijkt het me geen prettige ervaring om te constateren dat je alles op nat vinger werk heb zitten doen... Geweldige uitvindingen van de mens simuleren kan handig zijn, maar ik wed liever op wat mij uniek als mens maakt - in de praktijk optreden, m'n creativiteit gebruiken.. etc. Ondernemerschap brengt altijd verrassingen met zich mee,.. als je dan de ondernemer bent die geen geld van derden nodig had en in de problemen komt, lijkt het me uitermate vervelend om dan nog eens je ''business plan'' te schrijven. Zeker elke starter moet een businessplan schrijven. Ook is een business plan een ''dry run''.. soms kan je zelfs bij een niet al te grote onderneming wat foutjes maken.. en kleine foutjes hebben in ondernemerschap soms grote consequenties. Je moet ook vaak veel uitzoeken.. als je dat allemaal noteert, en bij elkaar gooit, maak je toch iets van een bijeengeraapt businessplan.. echt totaal zonder lijkt me nogmaals echt onverstandig..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.