• 0

Online betaal standaard (opleggen, uitvinden? wat een onzin!)

Ik zat marketingonline.nl te lezen en ik liep tegen het volgende artikel aan: http://www.marketing-online.nl/nieuws/moduleitem22681.html

 

Thuiswinkel.org (met 100 leden) trekt aan de bel omdat een standaard voor betalingsverkeer uit blijft en 62% van ondervraagde mensen vinden het nog steeds eng/onveilig om online te kopen...

 

Tja, wat moet je hier nou mee? Er zijn een enorme berg betaling mechanisme, de een wat beter dan de ander. Moet een organisatie als thuiswinkel.org nou via "politieke" weg een standaard op de markt gaan proberen te leggen? Tegen de tijd dat zij hun eerste vergadering afgerond hebben zijn er al weer vijf standaarden bij en twee afgestorven...

 

Persoonlijk vind ik paypal erg sterk, maar who cares about wat ik persoonlijk vind? Het is de macht van de massa die de dienst uit maakt op het Internet. MP3 is hier een mooi voorbeeld van, standaarden als VQF en anderen hebben betere compressie ratio's en betere geluidskwaliteit... Maar ze halen het niet.

 

Een ongeloofelijk lelijke en simpele pagina als startpagina.nl is onwijs groot geworden... Niet één organisatie die dat had durven voorspellen (het is in princiepe hetzelfde als oude directory services als Yahoo! alleen een stukje lelijker).

 

Daarvoor denk ik dat thuiswinkel.org het ook erg moeilijk gaat krijgen om iets op te leggen. De sterkste standaarden online komen namelijk op vanuit acceptatie van de of een massa. Een paar "knappe koppen" gaan volgens mij echt niet uitmaken hoe het duizend koppig monster dat Internet heet zich gaat gedragen (velen hebben het geprobeerd en het lukt maar weinigen).

 

Een ander leuk voorbeeld van een "betalingstandaard" is de chip-knip. Als je een keer wilt lachen dan moet je dat ding eens opladen (gaat met nieuwe pasjes erg makkelijk omdat het dezelfde code is als je normale pin-code) en naar MacDonalds gaan. "Ja ik wil graag met chip betalen..." Je ziet de ogen van de medewerker groot worden en hij/zij trekt wit weg. Waar is dat chipknip apparaat??? Alle collega's worden er bij betrokken en het duurt een minimum van 5 minuten voordat je betaald hebt (ik moet iedere keer aan die reclame van chippen denken als ik dit doe :D).

 

Als je een simpele standaard in een "simpele wereld" als de off-line wereld nog niet eens op gang krijgt, hoezo zou je dit dan wel online kunnen?

 

Mijn advies, probeer de bestaande populaire online betalingstandaarden te motiveren. Zorg dat je een punt voor informatie over alle betalingstandaarden hebt, en probeer een centraal punt voor klachten te vormen waarvan mensen weten dat ze door jouw geholpen gaan worden.

 

Informeren en motiveren, niet dirigeren dus ::)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als je een simpele standaard in een "simpele wereld" als de off-line wereld nog niet eens op gang krijgt, hoezo zou je dit dan wel online kunnen?

 

Mijn advies, probeer de bestaande populaire online betalingstandaarden te motiveren. Zorg dat je een punt voor informatie over alle betalingstandaarden hebt, en probeer een centraal punt voor klachten te vormen waarvan mensen weten dat ze door jouw geholpen gaan worden.

 

Informeren en motiveren, niet dirigeren dus ::)

 

Ik geef je deels gelijk. Het proberen verkrijgen van een standaard voor betalingen is nogal onzin. De standaard wat betalingen betreft zijn gewoon wettige betaalmiddelen en die komen bij elke vorm van online betalen wel ergens om de hoek kijken.

 

Ik ben het echter oneens dat standaarden in de online wereld moeilijker zijn dan in de 'offline wereld'. Het internet bestaat alleen maar bij gratie van een stel uitzonderlijk knappe koppen die uitstekende standaarden hebben bedacht. Ik heb niet tot in de detail verstand van de volgende zaken maar het OSI model, internet protocols (bijv: http of ftp), de opbouw van een mail, de opbouw van een datapakket is behoorlijk gestandaardiseerd. Ook standaarden als die van W3C, is redelijk gelukt. Een bedrijf (hoewel steeds minder) die vooral roet in het eten gooit is Microsoft met een heilig geloof in defacto-standaarden. Dit is alleen enigszins mogelijk bij een enorme monopoliepositie of zaken als multimedia, maar zelfs dan onhoudbaar op den duur. Defacto-standaarden zijn dus niet iets waar ik zelf in geloof op een aantal uitzonderingen na (multimedia bijvoorbeeld).

 

Startpagina heeft in mijn ogen niet zoveel met standaarden van doen. Er is geen standaard voor lelijkheid. ;D

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er wel degelijk een verschil zit in de complexiteit van introducties in de offline en online wereld.

 

Laten we die vage chipknip weer eens als voorbeeld nemen. Ik heb onlangs dat ding voor de gein opgeladen. Ik kan er op bar weinig plekken mee betalen en ik wordt aangekeken alsof ik een groen wezentje ben met voelsprieten als ik er mee probeer te betalen.

 

De introductie is IMHO daar helemaal fout gedaan. Als ze volledig uitgegaan waren van een push model (zorgen dat je werkelijk overal met het ding kan betalen) en daarna pas de abri en TV campagnes in hadden gezet was het waarschijnlijk een stuk beter gelukt. (Ik vind het namelijk wel handig om mijn parkeren met de chip te betalen... Dat het geforceerd moet gebeuren wekt bij mij weer gelijk rebelse gevoelens op ;))

 

Hoezo is offline dan makkelijker? Als je offline de middelen hebt, dan kan je mensen dingen daadwerkelijk opleggen zonder dat de kans erg groot is dat iemand hard tegen je in zal gaan, of totaal onverwacht een andere standaard probeert te introduceren.

 

Het schrijven van software is geen rocketscience, als je op het Internet met een standaard bezig gaat dan krijg je zowieso tegenstanders.

- Als het product goed is dan krijg je copycats die weer net "iets" anders doen

- Als het product slecht is dan krijg je verbeteraars die "alles" beter doen. (of het bloed dood)

 

W3C, de protocollen, CVS, etc. Deze standaarden bestaan volgens mij omdat het gros van de mensen er mee kan leven. En er zijn overal alternatieven voor. Microsoft kan idd met haar monopolie standaarden redelijk opdringen.

 

Dat een organisatie als thuiswinkel.org het voorelkaar gaat krijgen om een betaalstandaard te ontwikkelen samen met de Nederlandse Bank en de Nederlandse banksector lijkt me totaal idioot... Ik zou het fijn vinden als het ze lukt, maar de Nederlandse Bank en de banksector zijn zo log dat ik niet denk dat ze de knappe (rebelse) koppen op het Internet kunnen overtuigen.

 

Gaat het bij een dergelijke standaard om geld? Of om beveiliging en een veilig gevoel? En wie/wat/hoe heb je dan nodig voor een introductie van die standaard?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dat een organisatie als thuiswinkel.org het voorelkaar gaat krijgen om een betaalstandaard te ontwikkelen samen met de Nederlandse Bank en de Nederlandse banksector lijkt me totaal idioot...

 

Helemaal mee eens !

 

Nog een betaalsysteem erbij?

 

Even over de chipper:

Ik begrijp het verhaal van de chipknip sowieso niet. Twee mogelijkheden op één pas (chippen en pinnen) met hetzelfde doel, nl. betalen! Daar zie ik nog steeds het nut niet van in. Chippen voor kleine bedragen was toch de reden dat de chipper is ontstaan. Terwijl ik dacht ... wat is er mis met pinnen voor kleine bedragen. Dit laatste kost mij ineens wel een toeslag.

 

Vervelend dat er wél ondersheid wordt gemaakt als je wilt betalen her en daar. Vooral bij parkeren!

Was laatst in Rotterdam .... eindelijk een plekkie ... kon ik alleen met chipper betalen (die ik niet vul), maar niet met mijn pinpas (die voor de verandering wél gevuld was) ... terwijl het hetzelfde kaartjes is en inmiddels ook met dezelfde code werkt.

 

Complexiteit van introduceren kan wat mij betreft achterwege blijven als de betalingssystemen die er al zijn op elkaar afgestemd worden i.p.v. nieuwe mogelijkheden bedenken.

Maakt het toch een stuk efficiënter ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de chipper: hier heeft de overheid moeten besluiten voor een 'doorstart' denk ik, want het was op zich allang een volgroeide mislukking. De introductie heeft miljarden gekost en iedereen dacht: leuk gevonden, chipknip, maar mij niet gezien! Ze zijn nu (denk ik) aan het proberen hun investering toch nog terug te verdienen door het volk nog iets 'enthousiaster' naar de chip-trog te leiden.

 

 

Als ik kijk wat ik ervoor moet doen om met de Random Reader te Rabobank-telebankieren dan denk ik: op zich heel handig dat het kan- als gemakszuchtig persoon vind ik het nog steeds een gedoe al die meterslange codes in te typen.

 

Lichte pressie in het standariseren van online betaalmodellen:

kan ik wel begrijpen; als je de macht hebt een goed, valide en betrouwbare standaard te promoten en verkiezen boven andere vind ik het een goede zaak.

Het zou een stap kunnen zijn in de groei van e-commerce. De internet-bubble is naar mijn mening namelijk niet zozeer geknapt danwel veel kleiner gebleken dan gedacht- en het kost oneindig meer tijd mensen te laten wennen aan een nieuwe manier van zakendoen en consumeren.

Standariseren kan helpen in die expansie.

Ik vraag me wel af welke organisatie(s) hiervoor de aangewezen 'persoon' zijn- thuiswinkel.org is bijvoorbeeld een uitvloeisel van een aantal old economy verenigingen. Dit zou gunstig of ongunstig kunnen zijn. Verder nemen ze het min of meer op tegen zeer grote krachten in de vorm van de consument en bedrijven, die er hun eigen agenda en motivaties op nahouden.

De belangen die ze volgens hun missie behartigen vind ik lovenswaardig. Ik vind "thuiswinkel" alleen heel muf klinken? Ben ik de enige die dat vindt?

Bovendien klopt de term niet denk ik.

Ik heb toch niet ineens thuis een winkel als ik online consumeer?

Of winkel ik bij de winkelier thuis?

Of winkel ik thuis? (Winkelen lijkt me meer de sociale bezigheid gelardeerd met echte aankopen.)

 

Ik volg het dus met belangstelling!

 

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Thuiswinkel roept bij mij eerder associatie met tell sell op dan met online betalen... maar goed, whats in a name? (ok. a lot.).

En winkelen is inderdaad dat tijdsverdrijf waarbij mensen uren door de stad lopen, alles bekijken en passen, en uiteindelijk niet meer dan een broodje en kop koffie aanschaffen.

 

On-topic over betaalstandaarden:

Ik volg de discussie over nieuwe en bestaande systemen, en voor zover ik kan zien hebben ze allemaal grote nadelen.

 

* Betalen per telefoon voor kleine bedragen kent ongekende kostenpercentages voor de telco (kan zo 1/3e zijn).

 

* Paypal vertrouw ik domweg niet. Als mijn geld bij paypal weg is door een 'foutje', hoe krijg ik het dan ooit terug? Als ik de verhalen lees: never nooit niet.

 

* Automatische incasso is zo gek nog niet, maar geeft beperkte zekerheid voor de ontvanger.

 

* Rembours is duur, en werkt alleen bij fysiek leverbare producten.

 

* Creditcards zijn niet idioot duur (een paar procent), maar geven ook niet altijd zekerheid voor de ontvanger. En de betaler moet op zijn afschriften letten om eventueel misbruik terug te draaien.

 

Zelf betaal ik vrijwel altijd per creditcard als dit mogelijk is, anders een automatische incasso bij nederlandse leveranciers. Wellicht zou het niet slecht zijn als zich een standaard ontwikkeld voor bedragen onder pakweg 10 dollar, maar voor grotere bedragen voldoet de creditcard prima. Jammergenoeg is nederland niet zo'n credit land... zelfs bij de V&D kijken ze je soms scheel aan als je met een mastercard wilt betalen, en bij de supermarkt kun je het gewoon vergeten. De benzinepomp vindt het daarentegen de gewoonste zaak van de wereld.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind paypal nou juist wel een mooi alternatief.

 

Vanzelfsprekend gaat er wel eens wat mis, maar dat is bij credit cards precies hetzelfde verhaal.

 

Mogelijk dat paypal wat meer vijanden maakt, zij zijn ook nog een "onervaren partij" met een ongekend betaalsysteem.

 

Credit cards vind ik trouwens ook fine hoor. Maareh wat wil thuiswinkel.org verzinnen dat beter is dan de reeds genoemde alternatieven?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al creditcard fraude meegemaakt op internet met mijn card. Echt geen idee hoe dat kan, het moet haast wel een werknemer van een bedrijf zijn aangezien ik zeeeeeer zorgvuldig ben met die zaken en mijn computer potdicht zit en ik gebruik ook geen outlook o.i.d. ;D

 

Als gevolg daarvan werd mijn paypal account 'Unverified' en kon ik mijn geld (2500 euro) niet storten, waardoor ik nu in januari een hele bulk geld krijg en veel te snel aan m'n limiet zit van de studiefinanciering. Oftewel: paypal werkt mooi maar als er eenmaal iets aan de hand is ben je goed de lul. Support is ver te zoeken. Ik moest bijvoorbeeld, zonder verdere uitleg, een mastercard nemen in plaats van mijn VISA card. Vervolgens moet je een code van je afrekening invoeren die je maar 1 keer per maand krijgt.. :'(

Link naar reactie
  • 0

Betalen op Internet, maar uberhaupt betalen is en blijft een kwestie van vertrouwen naar mijn mening.

 

Dat bleek eens te meer toen afgelopen jaar een klokkenluider aantoonde wat allang bekend was, maar niet bij iedereen: dat je als bedrijf heel gemakkelijk incasso's kan doen van andermans bankrekening, zonder toestemming. Iemand die niet klaagt, is de pineut. Ok, je bent wel strafbaar, maar goed, het geld is al weg...

 

Zelfde verhaal geldt natuurlijk voor creditcard fraude. Wat let iemand om twee keer hetzelfde af te schrijven.

 

Paypall ken ik niet zo goed, de verhalen die ik er over gehoord heb, waren positief...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.