Op de valreep: Pitchen op BNR Nieuwsradio

Aanbevolen berichten

Op de valreep: er is nog een plekje over op te pitchen op BNR Nieuwsradio. De opnamen zijn vrijdag om 13.00 te amsterdam.

 

Interesse? mail direct naar Arjan Poggenkaas poggenklaas@bnr.nl

 

Met een beetje mazzel ben ik je co-host.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Kan je eens aan Arjen vragen of zij wel eens een exit-survey doen/hebben gedaan naar de resultaten van Pitchen bij BNR? M.a.w. hoeveel ondernemers hebben succesvol een investeerder aangetrokken agv hun optreden bij BNR? Wellicht een iets kritische noot, maar een terechte vraag lijkt me..

 

Wat misschien interessant is dat ze ook eens een ondernemer erbij vragen dwz naast een deelnemer met een financiële achtergrond/insteek. Deze zou bijvoorbeeld iets kunnen zeggen over de pitch zelf en wat de verbeterpunten zijn, niet alleen om financiering aan te trekken maar ook hoe ze beter kunnen pitchen bij prospects (klanten).

 

Het wordt dan wel vol in de studio... :)

Link naar reactie

OK, in 'hind sight'... Dan had ik je opmerking toch goed begrepen.... :) Bij BNR pitchen mn starters... heb al enkele keren kunnen vaststellen dat de expertmember('s fonds) niet eens in start-ups investeert...

 

In ons land investeren alleen informals in startups. Wat zich VC noemt investeert alleen in bedrijven die al voldoende gesetteld zijn dat er weinig risico meer is.

 

"Kom maar terug als je deals van 180k binnenhaalt"

"Wij investeren niet in productontwikkeling, alleen in marktontwikkeling"

"Gartner ziet geen markt voor jullie product"

"Als je nou eerst jezelf failliet laat gaan, dan willen wij wel wat investeren in een doorstart"

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Waar ik vóór zou zijn is een platform waarop (anonieme) feedback mogelijk is door ondernemers die ervaringen hebben met (technopartner-seed)fondsen. Hierin kan oa aan de orde komen in hoeverre partijen zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen of pretenderen te doen, een soort markt-keurmerk zegmaar. Want wie bepaalt nou eigenlijk in een relatie ondernemer-VC? In mijn visie zou dit de ondernemer moeten zijn.... Wat voor informatie is er nou eigenlijk echt beschikbaar over (de achtergronden van of fund managers van) VC's? Ook hier op HL is er slechts generieke informatie over het proces te vinden. Geobjectiveerde info over minder positieve ervaringen zie je nergens..

Link naar reactie

Waar ik vóór zou zijn is een platform waarop (anonieme) feedback mogelijk is door ondernemers die ervaringen hebben met (technopartner-seed)fondsen. Hierin kan oa aan de orde komen in hoeverre partijen zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen of pretenderen te doen, een soort markt-keurmerk zegmaar. Want wie bepaalt nou eigenlijk in een relatie ondernemer-VC? In mijn visie zou dit de ondernemer moeten zijn.... Wat voor informatie is er nou eigenlijk echt beschikbaar over (de achtergronden van of fund managers van) VC's? Ook hier op HL is er slechts generieke informatie over het proces te vinden. Geobjectiveerde info over minder positieve ervaringen zie je nergens..

 

Die geven ondernemers ook niet omdat ze de investeerders vroeg of laat nog 's nodig hebben. Als je ernstige kritiek op een investeerder in de openbaarheid brengt wil geen enkele investeerder ooit nog zaken met je doen. Ik kan wel namen bij die vier quotes zetten, maar daar maak ik geen vrienden mee. Ik geef de quotes omdat ik inmiddels niet meer afhankelijk ben van nederlandse investeerders.

 

Link naar reactie

Overigens wil TechnoPartner wel degelijk inzage geven in de resultaten. Zie de

 

TechnoPartner Barometer

 

Een goed initiatief in mijn ogen (disclaimer: mijn bedrijf heeft de Barometer ontwikkeld). Openheid van zaken, voor wat betreft het kwantitatieve deel. Overigens is altijd maar weer afgeven op "die investeerders die geen risico durven te nemen" wel erg makkelijk, want, uitzonderingen daargelaten, ook aan businessplannen schort nog flink wat. Hoeveel Nederlandse ondernemers met ècht ambitie, goed doordachte plannen en serieuze exitmogelijkheden zijn er nu eigenlijk? Dus als investeerders met de billen bloot moeten, dan wat mij betreft ook de ondernemers die hen benaderen met hun plannen ;)

Link naar reactie

Dus als investeerders met de billen bloot moeten, dan wat mij betreft ook de ondernemers die hen benaderen met hun plannen ;)

 

Ik kan vijf verschillende investeerders citeren die tegen me hebben gezegd "je moet eerst je thuismarkt op orde hebben". Dan lees ik veel later in bladen citaten van diezelfde investeerders: "ondernemers hebben te weinig ambitie, ze willen niet internationaal ondernemen".

 

Ik ben het verder wel met je eens dat Nederlandse tech ondernemers veel te weinig ambitie hebben. Maar aan de andere kant, het heeft weinig zin om hier ambiteus te zijn want je krijgt het toch niet gefinancierd.

 

 

 

Link naar reactie

Overigens wil TechnoPartner wel degelijk inzage geven in de resultaten. Zie de

 

TechnoPartner Barometer

 

Een goed initiatief in mijn ogen (disclaimer: mijn bedrijf heeft de Barometer ontwikkeld). Openheid van zaken, voor wat betreft het kwantitatieve deel. Overigens is altijd maar weer afgeven op "die investeerders die geen risico durven te nemen" wel erg makkelijk, want, uitzonderingen daargelaten, ook aan businessplannen schort nog flink wat. Hoeveel Nederlandse ondernemers met ècht ambitie, goed doordachte plannen en serieuze exitmogelijkheden zijn er nu eigenlijk? Dus als investeerders met de billen bloot moeten, dan wat mij betreft ook de ondernemers die hen benaderen met hun plannen ;)

 

Fair enough... zou ik geen probleem mee hebben..

Link naar reactie

Dus als investeerders met de billen bloot moeten, dan wat mij betreft ook de ondernemers die hen benaderen met hun plannen ;)

 

Ik kan vijf verschillende investeerders citeren die tegen me hebben gezegd "je moet eerst je thuismarkt op orde hebben". Dan lees ik veel later in bladen citaten van diezelfde investeerders: "ondernemers hebben te weinig ambitie, ze willen niet internationaal ondernemen".

 

Ik ben het verder wel met je eens dat Nederlandse tech ondernemers veel te weinig ambitie hebben. Maar aan de andere kant, het heeft weinig zin om hier ambiteus te zijn want je krijgt het toch niet gefinancierd.

 

Het zit er weer op. Het was weer leuk. De podcasts zijn te downloaden op www.bnr.nl De vraag of pitchen op BNR investeerders opleverd is totaal niet relevant. Pitchen is goed en oefening baart kunst.

 

Even terugkomend op de ondernemers en investeerders in Nederland;. De investeerders die op Holland Innovation achter de tafel zaten bij de Leeuwenkil, zullen dat niet meer doen. Hun moed om voor het voetlicht te treden wordt beloond met een horde opportunisten die ze in de nek springt met oneerbare voorstellen. Het is ook helemaal niet leuk om in Nederland investeerder te zijn. Er is geen respect.

 

Aan de andere kant is het een aantal van onze eigen investeerders opgevallen dat er te veel gesproken wordt over investeren maar dat er te weinig lieden zijn, die als het er op aan komt ook daadwerkelijk flappen trekken. Or wordt momenteel gebroed op een plan om het aantal investeerders uit te breiden (peer networking).

 

Dus: Klagen helpt niet. Er kan nog genoeg gedaan worden om de situatie aan ondernemerszijde en aan investeerderszijde te verbeteren. Niet afwachten maar initiatief nemen!

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Betreft die barometer!

 

Mis ik iets? Of zie ik echt alleen maar de locaties van de investeerder

maatschappijen?

 

Zou ik daar ook moeten vinden waar ze dan in geïnvesteerd hebben?

 

Perry

 

Je ziet toegekende bedragen, targets, reeds gedane participaties en deals. Het gaat dan met name om dit overzicht. Niet alle gegevens hoeven bekendgemaakt te worden (bijvoorbeeld waarin men geïnvesteerd heeft hoeft niet verplicht bekendgemaakt te worden), maar als je deze gegevens hebt en meer specifieke criteria wilt weten van een investeerder, dan hebben ze vaak een site voor (veel) meer informatie. Het helpt met het transparanter maken van deze fondsen, wat interessante gegevens oplevert.

Link naar reactie

Dus over 17 jaar zijn de fondsen geinvesteerd en gaan we kijken of er resultaten zijn geboekt.

 

Óf je leest het als: er zit flink wat geld bij deze partijen, en zij zitten te springen om écht goede voorstellen.

 

Je kunt het investeerders niet kwalijk nemen dat ze hun geld niet zomaar weggooien aan elk plan wat ze voorgelegd wordt, dus wellicht zijn er echt te weinig goede, ambitieuze plannen (ik probeer het abstracter te zien Christine, en praat niet enkel en alleen over jouw bedrijf en jouw investeringsbehoefte - dat bedoelde ik met uitzonderingen daargelaten).

Link naar reactie

Ik luisterde naar een van de BNR elevator pitch shows, en de investerdeer zei meteen dat hij kijkt naar de persoon. Ik noem maar geen namen, maar ik heb wel wat (startende) ondernemers gezien die volledig marketing missen wat betreft hun persoon. Dat heeft misschien weer te maken met Nederlandse nuchterheid. In ieder geval is enthusiasme en overtuigingskracht ver te zoeken. Je ziet het ook qua markeitng van de grotere bedrijven in Nederland.. we lopen echt achter hier. Het is oud nieuws, maar aan marketing wordt te weinig aandacht besteed. Ik had eerst een vrij goede naam voor mijn bedrijf, maar het bleef steken dat het niet ''geweldig was'' Nu heb ik een uitstekende. Een instant classic. (kan nog even niet kwijt wat.. over enkele maanden pas) En ik voel me daar heel lekker bij. Ik sta voor die naam, ik sta voor die filosofie. Ik krijg er energie van. Ik ben een geboren entertainer, dus ik zet graag een stem op en roep bedrijfsleuzen. Het is maar net in wat voor branche je zit, maar echt.. als je zelf geen enthousiasme kan uitstralen en je wilt een high growth company uit de grond stampen, dan kan je het haast wel vergeten..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.