• 0

Privé gebruik leaseauto en VpB

Ik heb een DGA (met 100% aandelen) en in loondienst bij mijn BV (fiscale eenheid, dus zonder onderlinge BTW verrekening). De BV stelt de DGA/werknemer een leaseauto ter beschikking, waarbij de DGA/werknemer zakelijk en privé hierin rijdt (DGA neemt dit als beloning mee in inkomstenbelasting).

 

Het privé gebruik voor de omzetbelasting wordt op basis van autokostenfictie als volgt bepaald: 12%*22%*cataloguswaarde auto. Dit bedrag breng ik in mindering op de voorbelasting BTW (dus dit bedrag is niet terug te vorderen). Dit bedrag zal ik vervolgens wel meenemen in de kosten voor vennootschapsbelasting (conform eten/drinken incl. BTW meenemen).

Dus “Kosten vervoer” = “leasekosten excl. BTW” + “12%*22%*cw auto”

 

Nu dien ik ook voor de vennootschapsbelasting de post “Kosten vervoer” weer te corrigeren voor privé verbruik. Hiertoe dien ik het privé gebruik in mindering te brengen op de post “Kosten vervoer”.

Methode voor vaststellen van het privé gebruik is

(km privé)/(km totaal) * “Kosten vervoer”

Dit is dus gewoon opsplitsen naar rato van privé gebruik in kilometers.

 

Mijn vraag is of bovenstaande methode correct is en of er eventuele andere methoden zijn om de kosten privé gebruik leaseauto te berekenen voor de VpB?

 

Vr.gr. Guido Jansen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Guido,

 

De bijtelling prive dien je op je salarisstrook te verrekenen, dus de 22% die je prive betaald, dient je "werkgever" in te houden via je salaris.

 

De BTW boeking dien je gewoon op te voeren als

 

4.. Prive BTW auto

@ 1... BTW prive gebruikt

 

of iets dergelijks.

 

Wat je precies bedoeld met kosten vervoer is mij niet duidelijk zou je dat kunnen toelichten?

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle reactie.

 

Mijn vraag spitst zich eigenlijk toe op de Vennootschapsbelasting (VpB). Voor de duidelijkheid ik ben dus werkgever en werknemer, maar stel mijn vragen met mijn werkgeverspet op.

 

1. Allereerst stel ik dat kosten, waarvan de BTW niet terugvorderbaar is inclusief “niet terugvorderbare BTW” meegaan in de VpB bepaling. Dit is zoals eten/drinken, waarvan de BTW niet terugvorderbaar is en bij eten/drinken volledig inclusief BTW meegaan in de VpB bepaling. Bij de leasekosten betreft dit dus alleen het "niet terugvorderbare BTW" deel.

 

2. Voor de bepaling van de VpB zijn de autokosten alleen aftrekbaar voor het zakelijk deel. Dit is tevens weer conform de kostenpost eten/drinken, waarvan de Wet zegt dat deze voor 75% aftrekbaar zijn voor de VpB. Alleen is er bij mijn weten geen bepaling voor autokosten, waarin deze splitsing zo expliciet wordt gegeven als bij eten/drinken.

 

Daarom kom ik met een methode waarbij de kosten naar privé en zakelijk worden opgesplitst naar rato van gereden privé en zakelijke kilometers. De zakelijke kosten worden vervolgens afgetrokken t.b.v. VpB.

 

Mijn vraag is of deze methode van vaststellen van de zakelijke autoleasekosten t.v.b. de Vennootschapsbelasting een acceptabele is en of er andere (betere) zijn. Alvast dank.

 

Vr.gr. Guido Jansen.

Link naar reactie
  • 0

Guido,

 

Als je zakelijk een auto ter beschikking stelt aan de werknemer (jij dus) dan zijn alle gemaakte kosten aftrekbaar!

 

Jij betaald immers als werknemer al een bijtelling, dus alle gemaakte kosten voor de auto hoeven niet naar rato van privegebruik te worden gespecificeerd.

 

De 12% bijtelling betaal je als werkgever als extra BTW, voor het prive gebruik.

 

Voor autokosten hoef je dus geen verdeelsleutels toe te passen maar gewoon alle BTW terugvragen en alle kosten opvoeren.

 

Niets meer en niets minder.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

:) Hartelijk dank, dat lijkt me wat geld op te brengen. Dus (voordat ik het meteen ga uitgeven) even samenvattend, dat ik het goed begrijp:

 

- Wordt voor de werknemer de 22% van CW meegenomen in IB (sta ik als BV reeds af voor de werknemer met loonbelasting).

- De BV vordert volledige BTW over leasekosten, maar betaalt daarnaast 12%*22%*cw.

- De BV voert voor VpB alle leasekosten op. Vraag: mag ik hierbij ook de 12% bijtelling meenemen?

 

Vr.gr. Guido

Link naar reactie
  • 0

Guido,

 

Je hebt het helemaal begrepen ;)

 

Voor wat betreft de 12% die wordt ten laste van het resultaat geboekt enerzijds en opgevoerd als nog te betalen BTW bij de laatste aangifte van het jaar.

 

En klaar ben je, succes

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Ik kom echter dit bericht tegen, dus ook als je niet in leaseauto prive rijdt, moet je toch een BTW correctie toepassen!!!!!

 

Hoe werkt de BTW correctie privé-gebruik auto?

 

Deze correctie vindt plaats in de aangifte omzetbelasting over december van het jaar.

 

De correctie bedraagt 12% van 22% van de cataloguswaarde van de auto (eigenlijk dus 12% over de correctie zoals die in de aangifte inkomstenbelasting/loonbelasting moet worden aangegeven).

 

Voor auto’s die voor minder dan 500 privé kilometers worden gebruikt bedraagt de correctie voor de omzetbelasting 12% van 10% van de cataloguswaarde (*). Dus ook als de auto niet privé wordt gebruikt maar wel voor “woon-werk”verkeer, dient voor de omzetbelasting een correctie te worden gemaakt.

 

(* de cataloguswaarde betreft de waarde inclusief BTW en BPM)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.