• 0

BTW berekening bij aankoop in een winkel

Hallo, ik wil in Duitsland in een outletstore kleiding inkopen en hier in Nederland weer via een website verkopen. Outletstore wil niet direct aan bedrijven verkopen, dus ik moet als particulier daar inkopen, krijg ook een bonnetje met BTW. Hoe zit het dan met die 19% BTW, kan ik dat alsnog verrekenen, of moet ik 19% BTW over mijn winst (marge) berekenen.

Voorbeeld:

Broek kost 40 Euro incl. BTW (Euro 33.61 ex.)

Ik verkoop het voor 75 Euro

 

Is mijn BTW 75-40= 35/100*19

Of is mijn BTW 19% van 75 Euro onder voorwaarde dat ik 19% van betaalde BTW aan winkel in Duitsland kan verrekenen in mijn aangifte OB?

Bvd,

Annes

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je heft zelf btw over de omzet, niet over de marge. Bij verkoop is het dus 19% van 75 euro (aangenomen dat dat de verkoopprijs excl. btw is en dat 19% het geldende btw-tarief is).

 

Strikt genomen kun je de betaalde btw niet terugvragen, omdat geen btw-factuur is uitgereikt aan jouw onderneming. Maar aan de andere kant, dat geldt ook bij benzinebonnetjes e.d. Ik zou zo'n factuur gewoon als een zakelijke factuur inboeken en de btw terugvragen.

 

Dat wil zeggen, als het een aankoop in Nederland zou zijn. Bij betaalde btw in Duitsland moet je de btw aan de Duitse fiscus terugvragen, en dat lukt zonder btw-factuur aan jouw bedrijf misschien niet. En je hebt misschien nog met invoerheffingen te maken, dat weet ik niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.