• 0

Afschermen formule voor nieuw project

Ik ben nieuw hier, vandaar dat m'n vraag misschien wat naief overkomt, in dat geval bij voorbaat excuses, maar hoop toch ook op begrip.

 

Punt is, ik ben van plan om een commerciele website op te starten, concept is geheel uitgewerkt en het voegt iets toe aan wat er nog niet is.

 

Ik weet dat het moeilijk is het een en ander copyrighttechnisch af te schermen (belastingdienst, ok), doch dat geeft m.i. te weinig houvast.

 

Nu komt het, het punt is dat ik voor het opzetten van een dergelijk project een paar mensen nodig heb die me hierbij helpen (compagnons).

 

Deze mensen vinden is niet direct het probleem, wel of ik er verstandig aan doe om afspraken te maken met bepaalde lieden, die me hebben laten weten wel geinteresserd te zijn om het idee te bespreken om te bezien in hoeverre ze me behulpzaam kunnen zijn bij het opzetten van het project.

 

Punt is: Wie kun je vertrouwen? Een wantrouwende houding aannemen is verkeerd, in gesprek gaan betekent enthousiame ten toon spreiden (ook geen probleem), doch dan kan de ander er m.i. te makkelijk zelf iets mee gaan doen.

 

Een netelige kwestie, iemand raad? Ik verneem het graag.

 

Groeten,

 

Frans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

JE hebt het ook over compagnons, betekend dit dat deze mensen ook mede-eigenaar worden van het bedrijf ?

Als dat zo is dan moet je genoeg vertrouwen in ze hebben dat je ze geen GHV voor hoeft te leggen. Anders zou ik maar eens goed nadenken of het wel een goed is om samen iets te ontwikkelen, vaak liggen er dan in de toekomst meer geschillen op de loer.

 

Een andere optie is misschien dat je ieder verschillende onderdelen laat maken die later tot het complete product worden samengevoegd, maar dat moet dan wel technisch/organisatorisch mogelijk zijn natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Voor wat het eerste punt betreft, een geheimhoudingsverklaring, dat klinkt logisch, doch daar zitten de nodige nadelen aan. Daardoor verlopen de contacten stroever en men zal niet of minder snel bereid zijn (zo er sprake is van spontane interesse(is de vraag!)) mee te denken. Bovendien maak je daarmee m.i. juist ook slapende honden wakker, m.a.w. je kunt daarmee anderen ook juist uitdagen om te proberen om het in een andere vorm op de markt te brengen, wat weer afhankelijk is van de contacten die ze hebben.

 

Voor wat betreft het tweede punt, het is inderdaad de bedoeling dat de compagnons die ik zoek mede-eigenaar worden. Voor het slagen van het project is het een voorwaarde dat drie mensen er gezamenlijk de schouders onder zetten. Probleem blijft dus hier het weten wat je aan elkaar hebt. Zolang daar geen fundament ligt op basis van onderling vertrouwen kom je niet verder op basis van een eerste contact, waarin je wel (te) veel kennis weggeeft. Het meest ideale zou zijn een paar werkeloze 45 plussers vinden die over de capaciteiten beschikken, doch die door hun leeftijd niet meer of teveel hinder ondervinden bij het vinden van een baan en zelfstandig ondernemerschap overwegen. Dit lijkt echter makkelijker dan het is, in de praktijk blijkt het tegen te vallen de(ze) juiste mensen te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit mutatis mutandis met hetzelfde probleem als frans66.

 

Een collega en ik hebben een idee voor een website en we denken dat het potentie heeft. Echter hebben we wel de medewerking nodig van derden en dat zijn grote marktpartijen. Onze doelgroep wordt gevormd door hun klanten. Ons idee vormt een aanvulling op het door hun reeds geleverde dienstenpakket en in die zin vormen we geen concurrentiegevaar. Echter sluit ons idee er wel bij aan en zouden ze eenmaal het licht gezien hebbend het prima zelf kunnen faciliteren, dan uiteraard is er wel concurrentie. We lopen hierbij dus tegen twee cruciale vragen aan:

 

1. Is ons idee voor deze website af te schermen? Het idee komt neer op het verzamelen van data en dat online plaatsen, deze data is niet door ons geproduceerd. Om deze data automatisch te genereren moeten de grote marktpartijen hun systemen mogelijk (softwarematig) wijzigen.

 

We zijn van plan om met de grootste marktpartij om tafel te gaan zitten en te kijken welke soorten data automatisch te genereren zijn, wat leidt tot cruciale vraag numero...

 

2. Stel ons idee is niet af te schermen, dan hebben we natuurlijk een vrij zwakke positie. Dus om te voorkomen dat we worden gepasseerd, ben ik op zoek naar een voorbeeld van een intentie en/of geheimhoudingsverklaring en tegelijk vraag ik me af wat een redelijke sanctie is. De wederpartij is ook gediend bij geheimhouding aangezien nu in relatieve rust aan productontwikkeling en bepalen van marktstrategie kan worden gedaan. De problemen die frans66 voorziet aan de GHV, voorzie ik dan ook niet. Ik maak me er juist meer zorgen over dat de wederpartij geen GHV wenst te tekenen.

 

Aanverwante tips en trucs zijn uiteraard ook zeer welkom!

 

Summum vis defectionem ostendere

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.